Файл: Удк 33 Костромитин Павел Андреевич Музыкальная индустрия особенности модели рыночной структуры.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 12.01.2024

Просмотров: 55

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

88
Economics: Yesterday, Today and Tomorrow. 2018, Vol. 8, Is. 7A
Pavel A. Kostromitin
Однако заметим, что продукция музыкальной индустрии не подпадает под действие пункта
3 «реализуемый или приобретаемый хозяйствующими субъектами товар не может быть заменен другим товаром при потреблении (в том числе при потреблении в производственных целях), рост цены товара не обусловливает соответствующее такому росту снижение спроса на этот товар, информация о цене, об условиях реализации или приобретения этого товара на соответствующем товарном рынке доступна неопределенному кругу лиц».
Заключение
Таким образом, в настоящее время музыкальная индустрия обладает характерными чертами
(многосегментность, динамичность, высокий уровень конкуренции, высокие темпы виртуализации, невозможность заранее спрогнозировать спрос), присущими всей индустрии развлечений, и склонностью к олигополистической модели рыночной структуры. Ключевые субъекты (глобальные мейджор-лейблы), пройдя несколько этапов развития вместе со всей музыкальной индустрией, находятся в поиске новой идентичности.
Библиография
1. «Большая тройка» музыкального бизнеса – Warner, Sony и Universal, получили от стриминга музыки чуть больше
$1 млрд. (60 млрд. рублей) за первые три месяца 2017 года. URL: http://7minutes.ru/крупные-музыкальные- лейблы-каждую/
2. 99 проблем музыкальной индустрии. URL: http://stereo.ru/to/5bpc0-99-problem-muzykalnoy-industrii-perevod
3. Большая тройка лейблов звукозаписи. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Большая_тройка_лейблов_звукозаписи
4. История трех крупнейших музыкальных лейблов: от продажи грампластинок до интернет-эпохи. URL: https://vc.ru/13569-music-labels
5. Нуреев Р.М. Курс микроэкономики. М.: НОРМА, 2002. 572 с.
6. Синеокий О.В. Лейблы в производстве продукции культуры музыкальной индустрии (коммуникационная структура и корпоративные отношения) // Человек и культура. 2015. № 1. С. 22-41.
7. Синеокий О.В. Организационно-правовые особенности рекорд-лейблов и менеджмент транснациональных звукозаписывающих компаний (1950-е – 2015 гг.) // Финансы и управление. 2017. № 1. С. 10-33.
8. Тарануха Ю.В. Микроэкономика. М.: Дело и Сервис, 2002. 304 с.
9. Федеральный Закон Российской Федерации «О защите конкуренции» № 135-ФЗ от 26.07.2006 (ред. от
29.07.2018).
10. The Biq Three Record Labels. URL: https://www.thebalancecareers.com/big-three-record-labels-2460743
Music industry: the market model
Pavel A. Kostromitin
Postgraduate,
International Academy of Business and New Technologies,
156022, 1, Golubkova st., Kostroma, Russian Federation; e-mail: officialkosta@gmail.com
Abstract
This article is about market model features of music industry in XX-XXI centuries. The ages of music industry rising are specified in this selected period (becoming; identification; consolidation, mergers and acquisitions; new identification). The unique features of music industry are allocated:


Economics and management of a national economy
89
Music industry: the market model multi-segment, dynamics, high level of competition, high rates of virtualization, inability to predict demand in advance). The phenomenon of streaming is studied in more detail, as one of the main growing trends in the music business. The main music streaming services are listed, as well as the share of each of the major labels (Universal Music, Sony Music, and Warner Music) in the streaming modern market. A number of relative indicators characterizing the music industry are analyzed, including the degree of monopoly power of global major labels (or the degree of market concentration) in the world music market via Herfindahl-Hirschman index and concludes that the market conforms to antimonopoly legislation. At present, the music industry has characteristics
(multiple segments, dynamism, high level of competition, high rates of virtualization, inability to anticipate demand in advance), inherent in the entire entertainment industry, and a propensity for an oligopolistic model of market structure. Key actors (global major labels), after several stages of development along with the entire music industry, are in search of a new identity.
For citation
Kostromitin P.A. (2018) Muzykal'naya industriya: osobennosti modeli rynochnoi struktury
[Music industry: the market model]. Ekonomika: vchera, segodnya, zavtra [Economics: Yesterday,
Today and Tomorrow], 8 (7А), pp. 83-89.
Keywords
Music industry, entertainment industry, worldwide music market, streaming, Herfindahl-
Hirschman index, major labels, unique features of music industry.
References
1. «Bol'shaya troika» muzykal'nogo biznesa – Warner, Sony i Universal, poluchili ot striminga muzyki chut' bol'she $1 mlrd. (60 mlrd. rublei) za pervye tri mesyatsa 2017 goda [The "big three" of the music business – Warner, Sony and
Universal, received from streaming music slightly more than $ 1 billion (60 billion rubles) for the first three months of
2017]. Available at: http://7minutes.ru/krupnye-muzykal'nye-leibly-kazhduyu/ [Accessed 05/05/2018]
2. 99 problem muzykal'noi industrii [99 problems of the music industry]. Available at: http://stereo.ru/to/5bpc0-99- problem-muzykalnoy-industrii-perevod [Accessed 05/05/2018]
3. Bol'shaya troika leiblov zvukozapisi [Big three record labels]. Available at: https://ru.wikipedia.org/wiki/
Bol'shaya_troika_leiblov_zvukozapisi [Accessed 05/05/2018]
4. Federal'nyi Zakon Rossiiskoi Federatsii «O zashchite konkurentsii» № 135-FZ ot 26.07.2006 (red. ot 29.07.2018) [The
Federal Law of the Russian Federation "On Protection of Competition" No. 135-FZ of July 26, 2006 (as amended on
July 29, 2013)].
5. Istoriya trekh krupneishikh muzykal'nykh leiblov: ot prodazhi gramplastinok do internet-epokhi [The history of the three largest music labels: from the sale of records to the Internet era]. Available at: https://vc.ru/13569-music-labels
[Accessed 05/05/2018]
6. Nureev R.M. (2002) Kurs mikroekonomiki [The course of microeconomics]. Moscow: NORMAPubl.
7. Sineokii O.V. (2015) Leibly v proizvodstve produktsii kul'tury muzykal'noi industrii (kommunikatsionnaya struktura i korporativnye otnosheniya) [Labels in the production of culture products of the music industry (communication structure and corporate relations)]. Chelovek i kul'tura [People and Culture], 1, pp. 22-41.
8. Sineokii O.V. (2017) Organizatsionno-pravovye osobennosti rekord-leiblov i menedzhment transnatsional'nykh zvukozapisyvayushchikh kompanii (1950-e – 2015 gg.) [Organizational and legal features of record labels and management of transnational record companies (1950 – 2015)]. Finansy i upravlenie [Finance and management], 1, pp. 10-33.
9. Taranukha Yu.V. (2002) Mikroekonomika [Microeconomics]. Moscow: Delo i Servis Publ.
10. The Biq Three Record Labels. Available at: https://www.thebalancecareers.com/big-three-record-labels-2460743
[Accessed 05/05/2018]
Music in dustry : the m arket m odel