Файл: Лобода Ирина Олеговна.doc

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 12.12.2023

Просмотров: 32

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.





Лобода Ирина Олеговна


В данной работе предлагается система коррекции и улучшения фонетических навыков в период, когда уже прошло значительное количество времени после постановки произношения. Известно, что на средней и особенно старшей ступени обучения произносительные навыки учащихся ухудшаются. Многие фонетические явления уже забыты учащимися, многие кажутся им несущественными. Более важное место, на их взгляд, в средних и старших классах занимает овладение лексикой, грамматикой, умением быстро и правильно высказать свою мысль. Может быть, это и так, но учителю бывает очень обидно, когда его упорный труд по выработке у учащихся правильных фонетических и интонационных навыков на первом этапе обучения практически сходит на нет. Какое разочарование он испытывает, когда слышит беглую, грамматически правильную речь своих взрослых учеников. Ему режет слух их небрежная фонетика, когда звуки произносятся кое-как, а английской интонации нет и в помине, ее почти полностью заменила русская. Горькая мысль: «А чему же я их учила? Куда все делось?» не дает покоя, понимаешь, что надо что-то делать, но что и, главное, когда? Ведь урок и так насыщен до предела. И приходишь к выводу, что минимальную часть урочного времени (5 минут) надо отвести фонетическим упражнениям, пусть даже за счет чего-то другого. На наш взгляд, мириться с этим нельзя, развитие и поддержание на должном уровне произносительных навыков учащихся – повседневная работа учителя. Так появилась эта работа, цель которой - интенсивная фонетическая тренировка на средней и старшей ступенях обучения.

Надо приучить детей, что урок начинается с раздачи каждому листа с фонетической зарядкой. Когда это входит в привычку, сидящий перед столом учителя ребенок молча берет приготовленные листы, раздает их всем и также молча собирает их после окончания работы. Учителю удобно, что по одному и тому же листу работаем во всех классах с 5 по 11, т.е. нет никаких организационных хлопот.

Верхняя половина каждого листа предназначена для учащихся 5-6 классов, остальной материал – по выбору учителя и степени фонетической подготовленности класса. Какой звук тренировать сегодня – решать учителю, выбор произволен. Обязательно нужно напомнить учащимся правила артикуляции каждого тренируемого звука. Работаем хором, в парах и непременно индивидуально, контрольное чтение и оценка за него через 2-3 дня работы над звуком стимулирует учащихся к серьезной работе, т.к. иметь хорошую оценку хотят все.


Предложения и диалоги, расположенные в средней и нижней части каждого листа, имеют фонетическую разметку, что дает возможность работать также и над интонацией – нашим больным местом. Надо постоянно напоминать учащимся, что английские фонетисты подчеркивают тот факт, что для изучающего английский язык гораздо важнее приобрести хорошие интонационные навыки, чем правильно артикулировать звуки языка.

Последние 6 листов работы посвящены 6 основным интонационным контурам современного языка. Если обучение интонации детей младшего и среднего возраста носит подсознательный, имитационный характер (подобно тому, как интонация родного языка усваивается ребенком в раннем возрасте) то на старшей ступени, а особенно в 10 – 11 классах с углубленным изучением языка, целесообразно дать минимум теоретических знаний, ибо не все обладают хорошим слухом и способностями к имитации.

Примерами теоретических положений, с которыми можно познакомить учащихся, могут быть следующие:

  1. Самым важным элементом речи является предложение. Каждое предложение несет в себе не только смысловое значение, но и обладает определенными фонетическими чертами, без которых оно не может существовать: паузы, синтагмы, мелодия речи (чередования высоты голоса), ударение, ритм (ритмическое чередование ударных и неударных слогов), темп речи (ударные элементы произносятся медленнее, чем безударные), тембр голоса, меняющийся в соответствии с эмоциями – все эти фонетические черты предложения образуют сложное единство, называемое интонацией;

  2. Самыми важными компонентами интонации являются мелодия, ударение и ритм;

  • Существует 6 основных мелодий языка, причем каждой соответствует свой эмоциональный настрой:

Low-fall - спокойный, холодный, неэмоциональный, незаинтересованный;

I think I’ll be free on Sunday.

Low-rise- успокаивающий, откровенно заинтересованный, дружеский;

Can you tell me the exact title of it?

High-fall- оживленный, эмоциональный, показывающий личную заинтересованность и теплоту говорящего;

You’d better try it again.

High-rise- вопросительный, немного небрежный;



Hadagoodholiday?

Fall-rise- высокоэмоциональный, теплый, симпатизирующий; в специальных вопросах – жалобный, усталый;

Hullo, Peter. I’d like to live in a house like that.

Rise-fall - высокоэмоциональный, говорящий чем-то поражен или даже напуган, в случае отрицательных эмоций – вызывающий, осуждающий;

Sorry. Isshereallyinterested?

  • Ударными являются смысловые слова (существительные, прилагательные, смысловые глаголы, наречия, указательные и вопросительные местоимения), а остальные – безударными. Количество безударных слов в английском предложении намного больше, чем в соответствующем русском предложении.

  • Говоря о ритме, можно привести следующее высказывание английского фонетиста Майлна: «Случается, что иностранец приобретает прекрасное произношение и даже правильную интонацию и не может понять, что же выдает его неанглийское происхождение. И виноват в этом случае может быть только неправильный ритм.» Основные законы ритма : ударные слоги следуют друг за другом через регулярные промежутки времени: чем больше количество безударных слогов между ударными, тем быстрее они произносятся; многосложные и составные слова в потоке речи под влиянием ритма теряют одно из своих ударений.

[æ]
Sandy If you, Sandy, have two candies

Andy Give your candy to Andy, Sandy.

candy If you, Andy, have two candies

have Give your candy to Sandy, Andy.
Hat Fact A black cat sat on a mat.

Mat Man

Sat Bad That’s the man that sat

Cat that On my black hat in the tram.

Black He’s a bad man, that’s the fact.
Lad Once there lived a lad

Sad Who was always very sad

Dad For he hadn’t any mother

Hadn’t And he hadn’t any dad.
Act. Apple. Abbey. Abstract. Absence.

Beastly appetite. Silly ass. Lively action.

The atmosphere. The adverb. The attitude.
That’s bad. 1) – It’s an absolute scandal!

And that’s that. - Absolute scandal? Are you sure?

Can you imagine that?

Fancy! Fancy that! 2) – What happened to Jack?

That’s bad grammar. - Don’t worry. He failed his exam!

That’s absolutely fantastic!

Is that the man who attacked you? 3) – Hullo, Dad!

Jack can do it that way. - Good morning, Sam!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ е ]
[ e ] [ æ ] Happy end. Busy editor.

Egg bag Dirty entrance. The emblem.

Bed bad The energy. The envelope.

Men man Merry. Any. Many. Question.

Red glad

Says sad Nelly has seven red pens,

Pen plan And Sally has ten.

Together to gather

Beg bag Pat keeps two pets:

Head had A cat and a rat.

Met mat Pat likes her pets

pet Pat And his two pets like Pat.

Guess gas

Better matter Better to do well than to say well.


Ready Daddy
Well said. Press bell. Get better.

Very well, then. Well, I never.

He’s telling me he isn’t ready yet.

  1. I can’t come before Wednesday.

- Before when?

  1. You met him on the tenth of September.

- You met him when?

  1. I shall never help him again.

- Never is a very dangerous word to say.

[ i: ]
[ i: ] [ I ]

least list One, two three,

eat it Let me see

deal Bill Who likes coffee

beach switch And who likes tea.

field built One, two, three

people simple Oh, I see.

Leave live You all like coffee

Sheep ship And I like tea.

Seat sit

Feel fill A sailor went to sea

Need did To see what he could see.

Easy busy But all he could see

Meeting pretty Was sea, sea, sea.
Sea captain. Knee-deep. Sea coast. 1) – It’s a fine piece of work, Jean.

Three each. No equals. Go east. - Do you really mean that?

Please. The evening. The eagles. The east. 2) - Peter’s staying with us next week.

Appeal. Indeed. Reading. Creature. - Do bring him round to see us.
Pleased to meet you. 3) - When shall we meet you?

Please, be seated. - After tea?

Extremes meet. 4) - I’m afraid he is not free this evening.

Eating between meals? - When’s he likely to be free?

Steve is eager to please the teacher.

The teacher has every reason to be displeased.

He speaks Chinese and Japanese with equal ease.

[ I ]

[ I ]

pit big Little Bill, sit still.

hid till Will you sit still, little Bill?

Sit miss

Lit list Big cities are hidden in thick mist.

This silly

Tin little ‘Tick’, the clock says.

Bill sister ‘Tick, tick, tick.

Still What you have to do

Twist Do quick’.

will
The industry. The interview. The issue.

Infinitive. Impossibility. Initiative. Institute.

Is Mickey in?

It isn’t cricket.

It’s the limit.

Willie’s quick-witted.

It isn’t his business, is it?

It is written in simple English, isn’t it?
1) – The digging’s finished.

- Is it? All of it?

2) – Whose responsibility is it?

- Whose responsibility? Why, Bill’s.

3) – How many children has Jill?

- How many? Six, I think.

[ Λ ]

mother lucky

brother young

son something Every country has its customs.

Russian lunch

must doesn’t There’s a bus coming. Hurry up!

disjunctive hurry

study hungry Come to lunch, Bunny!

London sun
Shutter. Summit. Submarine.

Mummy. Sonny. Hurry. Southern.

Come. Some. None. Done. Tongue.

Wealthy uncle. Cruelly unjust.

Tough luck. Just my luck.

Double Dutch.

Come to lunch, Bunny!

Does the bus run every other Monday?

None but dullards copy one another.

Don’t touch this money till next month.

There wasn’t much sunshine in London last Monday.
This train doesn’t run on Sundays.

- Come by bus, then.

[ a: ]

[a:] [Λ]

car March much

pass glass fuss He laughs best who laughs last.

garden clerk luck

father fast just The car passed the park at half past five in the afternoon.

basket rather other

carpet class bus

at last harm come

part aunt front

glass father mother

darling

yard

large
Army. Party. Drama. Hardly. Tomato. 1) – Pass me that card, Bart.

Cart – cut. Barn – bun. Harm – hum. - Which card?

New art. Heavy armchair. Enemy army. 2) – I asked Arthur yesterday.


The architect. The Arctic. The Argentine. - And what was his answer?
Hard bargain!

Start the car.

I hardly like the remark, Papa. 3) – Parker’s on the phone.

Cars can’t be parked here after dark. - Ask him about my car.

Shan’t we dance after classes?

The exam will be rather hard to pass. 4) – Shall I pass them to Martin?

I can’t stay after classes. - Pass them to me rather.

[ u ]

room

book

good Look at this good cookery-book.

look

put Too good to be true.

cooker

sugar It looks good.

full

pull

woman
Good. Could. Would. Should. Room. Wood.

Woman. Sugar. Pudding. Bullet.

Full. Bull. Wool. Wolves. Pullman.
Could you if you would? 1) – He injured his foot. So he couldn’t play.

Here’s your cook-book. - Why couldn’t he play?

Keep a good look-out. 2) – Mrs. Cook’s looking for you.

It wouldn’t look good, would it? - Looking for me? Mr. Cook?

Would you help the woman if you could? 3) – Could you show me how to cook that pudding?

I can’t help looking, could I? - I would if I could, but I never cooked that pudding.

Would you wait till I’ve had time to look for it?

You’d better put on your woollen pullover.

[ u: ]

new [u: ] [ u ]

shoe route foot

school suit put

music shoot should

do too to

student

group

moon How do you do?

noon

who Soon the cool moon will shine on the gloomy pool.

whose

you

pupil

youth
Neutral. Beauty. Duty. Humour. 1) – This is Mr. Doolittle.

Too moody. New school. Too gloomy. – How do you do?

Cucumber. Kangaroo. Hooligan.

Junior. Wounded. Balloon. Include. 2) – What would you do?

- It’s up to you. You must make up your own mind.

Who’ll do the rooms?

You’re the nuisance, too. 3) – It’s absolutely true.

Rupert will do beautifully. - But who’s going to believe it?

Review the rules for the future tenses.

Do you usually have two pupils on duty? 4) – I arrived on Tuesday afternoon.

Read the newspaper review through and through. - At exactly what time in the afternoon?

We’re moving very soon, before the end of June.

5) – Which would you choose if you were me?

- The new one, of course.


[ o ]

Tom Sorry.

dog I am sorry.

watch I am very sorry.

what I am sorry indeed.

what not I am very sorry indeed.

John Molly got a lot of spots on her frock.

pocket What’s wrong?

box What’s the problem?

doctor What’s going on?
New office. Funny opera. Solitary object. 1) – It’ll cost a lot of dollars.

The orator. The origin. The opposite. – Obviously.

Politics. Honour. Knowledge. Godmother. 2) – Molly’s being very obstinate.

Not for toffees! - Then you be obstinate, too.

Possibly not. 3) - What about Hob’s offer?

Upon my honour. - Was it an offer, in fact?

What a lot of nonsense!

Will you be gone long, John?

Was it not possible to stop, Tom?

This cloth wants washing.

[ o: ]

ball [ o ] [o: ]

call

draw cross course

small hot bought

sport shot short

daughter dog door The porter’s daughter caught a small tortoise.

porter doctor porter

of course doll tall Many words hurt more than swords.

door gone torn

floor got ought Is this ball big or small?

storm knock talk

talk doctor daughter

order

naughty

four

your
The order. The orchestra. The orbit.