Файл: Программа элективного курса по физике PhysicsinEnglish.docx

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 04.02.2024

Просмотров: 30

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.


Ожидаемые результаты:

Учащиеся должнызнать:

  • категории научного знания (явления и факты, понятия, законы, теоретические выводы);

  • методы научного познания (наблюдение, эксперимент, построение гипотез и моделей, вывод следствий и их проверка);

  • понятия, величины, законы, предусмотренные программным материалом, на английском языке;

  • основные значения изученных лексических единиц;

  • особенности структуры простых и сложных предложений.


Учащиеся должныуметь:

  • пользоваться методами научного исследования явлений природы, устанавливать зависимости между физическими величинами, объяснять полученные результаты и делать выводы;

  • применять теоретические знания при решении жизненных задач в различных сферах деятельности;

  • описывать и объяснять физические явления;

  • делать выводы из прослушанного материала с помощью контекстных подсказок;

  • формулировать несложные вопросы, основанные на прослушанном материале;

  • передать основную идею текста;

  • предугадывать содержание текста с помощью заголовков, фотографий, ключевых слов, выдержек на знакомую тему;

  • задавать простые и сложные вопросы для получения конкретной информации и отвечать на них;

  • взаимодействовать с учениками (в паре, в группе) для выполнения заданий;

  • заполнять таблицы, диаграммы, схемы, анкеты, формы;

  • делать заметки по тексту в соответствии с коммуникативной задачей.


Содержаниекурса

Kinematics(6 h.)

Mechanical movement. Uniform motion. Accelerating motion.Free fall.Curvilinear motion.Description of the movement of bodies in different ways.

Dinamics(8 h.)

Forces in nature. Newton’s First Law. Newton’s Second Law.Newton’s Third Law. World gravitation. The movement in space. Momentum. Principle of conservation of momentum.Energy. Work.

Oscillations and waves (4 h.)

Oscillatory motion.Pendulum. Wave motion. Sound.

Astronomy (3 h.)

Sky of stars. Celestial sphere. The laws of motion of the planets of the Solar system.

Light quanta(3 h.)

Heat transfer. Photoelectric effect. X-rayemission.

Atomic physics (2 h.)

Thomson's and Rutherford's atomic model.Phenomenon of radioactivity.

Physics of atomic nuclei(4 h.)

The atomic nucleus. Nucleon models. Nuclear reactions. Thermonuclear reactions. Fission of heavy nucleus. Modern physical picture of the world and the latest discoveries in astronomy.

Virtual laboratory work(4 h.)

Virtual laboratory work "Study of spacecraft movements under the influence of the moon gravitational field on the example of a flying vehicle". Virtual laboratory work "Hooke's Law and the study of oscillations of the spring pendulum". Virtual laboratory work “Build an atom”. What you need to remember?

The curriculum-thematic plan of the course

Учебно-тематический план курса




Theme

What is being studied

The student will

Number of hours

Date

Kinematics/Кинематика

1

Mechanical movement. Механическое движение.

Material point. Trajectory. Frame of reference. Relativity of motion.

  • Explain meaning of such concept as point particle, frame of reference, relativity of motion, trajectory;

  • Explain how to describe the position of a body and define a frame of reference.

1




2

Uniform motion.

Равномерное движение.

Position. Position, speed and time. Position – time graph.Displacement-time graphAverage speed. Equation of motion.

  • Understand the concept of position, speed and average speed;

  • Read and construct graphs of position;

  • Determine speed of an object by using displacement-time graph of uniform motion;

  • Calculate speed, given change in position and time.

1




3

Accelerating motion.

Ускоренное движение.

Types of motion. Variable motion. Acceleration. Acceleration – time graph.

  • Understand the concept of uniform accelerating motion and non-uniformly accelerating motion;

  • Read and to construct graphs of speed;

  • Calculate acceleration from a graph of speed in uniformly accelerating motion.

1




4

Free fall.

Свободное падение.

Gravitational acceleration.

  • Use kinematic equations of equal motion to describe the free fall of bodies.

1




5

Curvilinearmotion.

Криволинейное движение.

Uniform motion of the body in a circle. Linear and angular velocity. Centripetal acceleration.

  • Tell examples to prove that the curvilinear motion of the velocity of the body is directed tangentially;

  • Describe the uniform motion of the body in a circle, using the concepts of linear and angular quantities.

1




6

Description of the movement of bodies in different ways. Описание движения тел различными способами.

Vector method. The coordinate method. Natural method.

  • Describe the movement of bodies in different ways.

1




Dinamics/Динамика

7

Forces in nature. Силывприроде.

Types of forces.

Graphical representation of forces. Effects of the application of force. Resultant force. Resolution of forces.

  • Describe the main characteristics of the force vector;

  • Know different types of forces;

  • Determine the magnitude of the resultant force.

1




8

Newton’s First Law. ПервыйзаконНьютона.

Equilibrium of forces. Inertia. Friction.


  • Distinguish between balanced and net forces;

  • Understand the concept of inertia. Described Newton’s first law of motion;

  • Explain how friction affects motion.

1




9

Newton’s Second Law.

ВторойзаконНьютона.

Force and Acceleration.

Using Newton’s Second Law.

  • Explain Newton’s second law of motion.

  • Explain why the direction of the force is important.

1




10

Newton’s Third Law. ТретийзаконНьютона.

Action and Reaction. Weightlessness.

  • Describe the relationship between the forces that objects exert on each other.

1




11

World gravitation. Всемирноетяготение.

Gravitational force.

  • Explain that any two bodies are attracted to each other by gravity;

  • Calculate the magnitude of the gravitational force in a particular case;

  • Understand how the gravitational field is represented.

1




12

The movement in space.

Движениевкосмосе.

The Earth's escape velocity. Rockets. How can the Sun be used to save fuel?Travel beyond the Solar System.

  • Predict the trajectories of objects launched from the Earth;

  • Explain the meaning of escape velocities for the Sun and the Earth;

  • State how a rocket is provided with a required velocity;

  • Describe the states of weightlessness and overload.

1




13

Momentum. Principle of conservation of momentum.

Импульс. Закон сохранения импульса.

Collisions.

Recoil.

Force and change in momentum.


  • Apply the principle of conservation of momentum;

  • Use the principle of conservation of momentum to explain;

  • Know how a reaction engine works;

  • Explain the relationship between force impulse and change in momentum.

1




14

Energy. Work.

Энергия. Работа.

Work and potential energy. Work and kinetic energy. Work causes a change in energy. Graphical analysis of work.


  • Сalculate the work done, and the change in potential and kinetic energy;

  • Give examples of situations when work is not performed;

  • Analyze force-displacement graphs.

1




Oscillations and waves /Колебанияиволны

15

Oscillatory motion.

Колебательное движение.

Harmonic motion. Description of oscillationsns. Damped oscillation.Free oscillations. Forced oscillations. Resonance.


  • Explain the concepts of: amplitude, period, frequency, and phase of oscillation;

  • Describe harmonic oscillations, the phenomenon of resonance;

  • Explain the concepts of free, damped and forced oscillations;

  • Give examples of the threats related to resonance.

1




16

Pendulum. Маятник.

Simple pendulum. Spring pendulum.

  • Describe the movement of a pendulum;

  • State the changes in the force which cause a pendulum to oscillate;

  • Explain on what quantities the period of a simple and a spring pendulum depend;

1




17

Wave motion. Волновое движение.

The wavelength and the velocity of wave propagation. Transverseandlongitudinalwaves.

  • Explain the concept of a mechanical wave, wavelength, frequency and amplitude;

  • Calculate the wavelength (of a specific frequency) in a specific medium when the velocity of wave propagation in this medium is given.

1




18

Sound. Звук.

Sound characteristics. Propagation of sound. Echo.

Resonance.


  • Describe the main characteristics of sound;

  • Explain the conditions of sound generation and propagation;

  • Explain the phenomena of echo and acoustic resonance.







Astronomy/Астрономия

19

Sky of stars. Звездное небо.

Constellations. Star chart.

  • Explain the reasons for the apparent motion of stars;

  • Describe the nature of the trajectory of the visible motion of stars.

1




20

Celestial sphere. Небеснаясфера.

Celestial coordinates.

  • Name the main elements of the celestial sphere;

  • Determine the celestial coordinates of the stars on the moving map of the starry sky.

1




21

The laws of motion of the planets of the Solar system. Законы движения планет Солнечной системы.

The law of the ellipse. Law of area. The law period.

  • Describe how Johannes Kepler contributed to our understanding of how planets move around the Sun;

  • Explain Kepler’s three laws of planetary motion.

1




Light quanta/Световые кванты

22

Heat transfer. Тепловое излучение.

The absorption and radiation of energy. The Planck's hypothesis about light quanta.

  • Describe the dependence of the energy of thermal radiation of temperature;

  • Apply Planck's formula to solve problems.

1




23

Photoelectriceffect. Фотоэффект.

The use of the photoelectric effect. Einstein's equation for the photoelectric effect.

  • Describe the phenomenon of photoelectric effect; give examples of the use of photoelectric effect in technology;

  • Apply Einstein's formula for the photoelectric effect in solving problems.

1




24


X-rayemission. Рентгеновское излучение.

The discovery of x-rays. The x-ray tube. Application of X-rays.

  • DescribestatethereasonsfortheoccurrenceofX-radiation;

  • Giveexamplesofpractical applications of X-radiation;

  • Explain the causes for the detrimental effect of X-radiation on live organisms.

1




Atomicphysics/Атомная физика

25

  • Thomson's and Rutherford's atomic model.Модель атома Томсона и Резерфорда.

The plum pudding model. Rutherford's atomic model. The size of an atom and a nucleus.

  • Give short descriptions of models of the atom according to Thomson and Rutherford;

  • Name the components of the nucleus and determine their charges.

1




26

Phenomenon of radioactivity. Явлениерадиоактивности.

α, β and γ – radiation.

  • Explain the nature and properties of α, β and γ – radiation.

1




Physics of atomic nuclei/Физикаатомногоядра

27

The atomic nucleus. Nucleon models.

Атомное ядро. Нуклонная модель.

Neutrons and protons. Isotopes.

Atomic mass of an element. Nuclear forces.


  • Define an atomic nucleus, a nucleon, a neutron, and an isotope;

  • Explain the concepts of atomic mass, atomic mass unit, mass number and atomic number;

  • Describe the composition of a nucleus of any isotope;

  • State the forces, which are present in a nucleus.

1




28

Nuclearreactions. 

Ядерные реакции.

The law of conservation of the charge number. The law of conservation of mass number.

  • Describenuclearradiation;

  • Apply the laws of conservation of the charge and mass number in solving the equations of nuclear reactions.

1




29

  • Thermonuclear reactions. Fission of heavy nucleus. Термоядерные реакции. Деление тяжелых ядер.

Energy Due to Fusion. Thermonuclear Fusion. Nuclear reactor.

  • Describe the conditions of the nuclear chain reaction;

  • Describe the principle of operation of a nuclear reactor;

  • Explain the methods of conducting a controlled fusion reaction.

1




30

Modern physical picture of the world and the latest discoveries in astronomy. Современнаяфизическаякартинамира и последниеоткрытия в астрономии

Scientific outlook. Mechanical picture of the world. Electrodynamic picture of the world. Quantum-mechanicalpictureoftheworld.

  • Understand the relationship between the studied phenomena.

  • Explain the influence of physics and astronomy on the formation of human worldview.

1




31

Virtual laboratory work "Study of spacecraft movements under the influence of the moon gravitational field on the example of a flying vehicle".

Виртуальная лабораторная работа "Исследование движений космических аппаратов под действием гравитационного поля Луны на примере летающего аппарата"

  • Describe the motion of bodies in the gravitational field;

  • Сalculate the parameters of motion of the body in the gravitational field.

1




32

Virtual laboratory work "Hooke's Law and the study of oscillations of the spring pendulum".

Виртуальная лабораторная работа "Закон Гука и изучение колебаний пружинного маятника"

  • Describe the oscillations of the spring pendulum;

  • Calculate the elastic force according to the formula of Hooke's law.

1




33

 Virtual laboratory work “Build an atom”. Виртуальная лабораторная работа «Строение атома».

  • Describe the structure of the atom, the atomic nucleus.

1




34

What you need to remember?

Чтонужнопомнить?

  • Describe and explain physical phenomena;

  • Apply theoretical knowledge in solving life problems in various fields of activity;

  • Establish relationships between physical quantities.

1







Total/ Итого




34







Sources for the teacher

Источникидляучителя


  1. Концепция развития иноязычного образования Республики Казахстан. – Алматы: Казахский университет международных отношений и мировых языков, 2010.

  2. Послание Президента Республики Казахстан Н.А. Назарбаева «Новый Казахстан в новом мире» (Астана, 28 февраля 2007 года).

  3. Государственная программа развития образования Республики Казахстан на 2011-2020 годы // Издание официальное. – Астана, 2010.

  4. Дорожная карта развития трехъязычного образования на 2015-2020 годы. Утвержден совместным приказом и.о. Министра образования и науки Республики Казахстан от 5 ноября 2015 года № 622, Министра культуры и спорта Республики Казахстан от 9 ноября 2015 года № 344 и Министра по инвестициям и развитию Республики Казахстан от 13 ноября 2015 года № 1066.

  5. Интегрированное обучение английскому языку и учебным предметам ЕМЦ (информатика, физика, химия, биология, естествознание). Учебно-методическое пособие. – Астана: НАО имени И.Алтынсарина, 2016. – 111 с.

  6. Ирсалиев С.А., Карабасова Л.Ч., Мухаметжанова А.З. и др. Организация обучения на трех языках: международный опыт и рекомендации для Казахстана.- АО «Информационно-аналитический центр», Астана, 2017.

  7. Лалетина, Т. А. Интегрированный подход и использование предметно-языковой интеграции при обучении иностранному языку /– [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://elib.sfu-kras.ru/bitstream/2311/8574/1/3_Laletina_T%5B1%5D.A.pdf.

  8. Лаптева, Т. Г. Некоторые аспекты использования методики CLIL при обучении иностранным языкам.-Интерэкспо ГЕО-Сибирь-2012 : VIII Междунар. науч. конгр., 10-20 апр. 2012 г., Новосибирск : Междунар. науч. конф. «Геопространство в социальном и экономическом дискурсе»: сб. материалов в 2 т. – Новосибирск : СГГА, 2012. – Т. 1. – С. 231–233.

  9. Локтюшина Е. А. Иностранный язык в профессиональной деятельности современного специалиста: проблемы языкового образования. Волгоград: Перемена, 2012. 176 с.

  10. Мартынова М.В. Интегрированное обучение. Педагогические технологии. типы и формы интегрированных уроков. Методические рекомендации. http://ido.tsu.ru/ss/?unit=199

  11. НуракаеваЛ.Т.,Шегенова З.К. Методические рекомендации учителям по использованию метода предметно-интегрированного обучения (CLIL).-Астана. - 2013.

  12. Предметно-языковое интегрированное обучение [Электронный ресурс]. URL: http://www.britishcouncil.org/europe/our-workin-europe/content-and-language-integrated-learning-clil.

  13. Что такое CLIL? [Электронный ресурс]. URL: https://sites.google.com/a/xtec.cat/clil-principles/what-is-clil)

  14. Bridges, D., &Sagintayeva, A. Introduction. In D. Bridges (Ed.), Educational reform and internationalisation: The case of school reform in Kazakhstan. – Cambridge: Cambridge University Press, 2014. – pp.xxii-xIii.

  15. Kruzhkova, Y., &Fiersova, Y. About realization of the politics of polylingual education implementation in the Republic of Kazakhstan, 2009.http://www.rusnauka.com/17_APSN_2009/Pedagogica/47819.doc.htm8. (датаобращения: 01.07.2015 г.).

  16. Smagulova, J. Language policies of kazakhization and their influence on language attitudes and use // The International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. – 2008. – №11(3-4). –pp. 440-475.



Sources for the students

Источникидляучащихся


  1. Karabatyrov A., Baieshov A., Duiseyev Y. and others Physics. Grade 9.- Almaty: Aстана-кітап, 2017.

  2. Bazarov Y., Mirzakhmedov A., Tussyubzhanov A. Terminology.- Almaty: Aстана-кітап, 2017.

  3. Bryan Milner Core Physics, -Cambridge University press, 2017.

  4. Дубровин М.И. Рассказы в картинках на английском языке.- Москва, Государственное учебно-педагогическое издательство,1961.

  5. https://phet.colorado.edu

  6. http://englishon-line.ru