Файл: BC430_EN_Col62_FV_Part_A4_-_ABAP_Dictionary.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.04.2021

Просмотров: 2312

Скачиваний: 40

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

BC430

Lesson: Performance During Table Access

Task 4: (optional)

Create an index for the various areas of activity of an airline in the employee
table. Make sure that this index is only created on the database systems MAXDB
and SQL Server

Note:

Using an index for the areas might result in a gain in performance

when accessing the employee data, for example when all the pilots of
an airline are frequently selected. When performance was measured on
different database systems, improved performance was only registered
with MAXDB and SQL Server database systems.

1.

Display the index you created.

2.

Create the new index only on the MAXDB and SQL Server database systems.

2006/Q2

© 2007 SAP AG. All rights reserved.

93


background image

Unit 3: Performance During Table Access

BC430

Solution 6: Performance Aspects with

Table Access

Task 1:

Create an index that supports access to the combination of first names and
surnames. Make sure that the index is created on the database.

The HR data of the employees is managed in Table ZEMPLOY##. You therefore
need to create an index for this table.

1.

Create an index for the ZEMPLOY## table. It has to contain the fields

Client

,

Last name

and

First name

. Arrange these fields in this order.

Note:

The index is certainly not a unique index since there can

be employees with the same first and last names. There is also no
reason to create the index only on certain database systems.

a)

In display mode, go to the maintenance screen for table ZEMPLOY##
and choose

Indexes

.

b)

In the next dialog box, confirm that you want to create an index.

c)

In the following dialog box, enter a three-character index ID and
choose

Continue

.

d)

Enter a short text in the maintenance screen of the index.

e)

Choose

Table fields

. A list of all the fields in the table appears.

f)

Select the fields

Client

,

Surname

and

First name

, and choose

Copy

.

The fields are copied from the dialog box to the index in that order.

Note:

If the

First name

field comes before the

Last name

field,

you have to change the order of the fields. Do this by placing
the cursor on the line with the

First name

field and choosing

Cut

. Now place the cursor on the first free line after the

Last

name

field and choose

Paste

.

g)

You should therefore leave the standard settings

Non-unique index

and

Index on all database systems

.

h)

Activate the index. The index is automatically created on the database.

Continued on next page

94

© 2007 SAP AG. All rights reserved.

2006/Q2


background image

BC430

Lesson: Performance During Table Access

Task 2:

Copy the table SFLCREW on to the table ZFLCREW##. Then activate the table
ZFLCREW##.

1.

Copy the table SFLCREW on to the table ZFLCREW##. Replace the
existing data element for the employee number with your own data element.

a)

In the initial screen of the the ABAP Dictionary, enter SFLCREW in
the

Database table

field. Choose

Copy

.

b)

In the next dialog box, enter the name ZFLCREW## in the

to table

field and choose

Continue

.

c)

In change mode, go to the table maintenance screen and replace
data element SEMP_NUM with the data element you created for the
employee number.

d)

Now activate the table.

Continued on next page

2006/Q2

© 2007 SAP AG. All rights reserved.

95


background image

Unit 3: Performance During Table Access

BC430

Task 3:

Maintain the settings for buffering the ZDEPMENT## and ZFLCREW## tables.

Reconsider these settings you made for buffering tables ZDEPMENT## and
ZFLCREW##. Keep the following information for using these tables in mind.

The airlines have between 10 and 30 departments. Only a few airlines (maximum
3) are managed together in the tables. The data about the crews of completed
flights is stored in an archive file every three months. Table ZFLCREW##
therefore has relatively few entries (at most 5,000 per airline).

Tables ZDEPMENT## and ZFLCREW## are accessed very frequently. Data
records are read repeatedly from these tables.

One application server is used exclusively by the employees of an airline who
work in administration. The flight crew data is only of internal interest within the
airline. Since the airlines share some services, administrative employees of an
airline often have to access departmental data of other airlines.

1.

Maintain the settings for buffering the ZDEPMENT## tables in the

Technical

Settings

.

Note:

Since the contents of table ZDEPMENT## are rarely changed

but frequently read, it is advisable to buffer the table.

a)

In display mode, go to the maintenance screen for the table
ZDEPMENT## and choose

Technical Settings

. The desired

maintenance screen appears and you can switch to change mode here.

b)

Select

Buffering switched on

. As no restrictions with regard to access

exist and the table is small, select

Fully buffered

.

c)

Activate the technical settings for table ZDEPMENT##.

2.

Maintain the settings for buffering the ZFLCREW## tables in the

Technical

Settings

.

Note:

The data in table ZFLCREW## is often read repeatedly. By

contrast, access to change the content occurs infrequently. You
should therefore buffer the table.

Continued on next page

96

© 2007 SAP AG. All rights reserved.

2006/Q2


background image

BC430

Lesson: Performance During Table Access

Usually, only the data for one airline is needed on an application server. You
should therefore buffer the table generically with the generic key

Client

and

Airline

.

a)

In display mode, go to the maintenance screen for the table
ZFLCREW## and choose

Technical Settings

. The desired maintenance

screen appears and you can switch to change mode here.

b)

Select

Buffering switched on

. Select

Generic buffering

and choose

2

as

the number of generic key fields.

c)

Activate the technical settings for the table ZFLCREW##.

3.

Execute the program BC430_CHECK in transaction SE38.

BC430_CHECK checks whether your solutions are correct and fills the new
table ZFLCREW## with the sample data needed for later exercises.

Caution:

If you do the supplementary exercise, start this program

only once you have completed the supplementary exercise.

Task 4: (optional)

Create an index for the various areas of activity of an airline in the employee
table. Make sure that this index is only created on the database systems MAXDB
and SQL Server

Note:

Using an index for the areas might result in a gain in performance

when accessing the employee data, for example when all the pilots of
an airline are frequently selected. When performance was measured on
different database systems, improved performance was only registered
with MAXDB and SQL Server database systems.

1.

Display the index you created.

a)

Choose

Create

in the dialog box. Include the fields

Client

,

Airline

, and

Area

in the index.

Note:

This is not a unique index either.

The index is only created on the database if your training system is
running on one of the selected database systems.

Continued on next page

2006/Q2

© 2007 SAP AG. All rights reserved.

97