ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 26.10.2023
Просмотров: 16
Скачиваний: 1
ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
Проектная работа учащихся 9 класса по теме:
" Music in my life”.
Организация проектной деятельности учащихся 9 класса по теме:
" Music in my life”. (проектная методика)
Проект проводился в 9 классе школы по теме «Музыка в моей жизни».
Тип проекта: внутренний, внеурочный, творческий, информационный, исследовательский, средней продолжительности.
Продолжительность проведения: 1 месяц
Цели и задачи:
-
Обучающий аспект – совершенствование и развитие навыков говорения в диалогической и монологической форме, развитие навыков аудирования в ходе прослушивания аутентичных текстов; обобщение изученного материала. -
Развивающий аспект – развитие речевых способностей, мыслительных операций: умения анализировать события, развитие коммуникативных умений и навыков; развитие проектно-творческих умений; умения составлять проект. -
Воспитательный аспект – воспитание уважительного и толерантного отношения к британской культуре, развитие способности к взаимодействию и сотрудничеству в процессе решения проектно-исследовательских и проектно-творческих задач. -
Оборудование: проектные работы учащихся, дидактический материал, мультимедийное оборудование (компьютер, проектор), плакаты, фотографии, презентация Power Point на диске CD-R , компакт-диски, постеры певцов музыкальной группы, , карточки, текст песни “Yesterday”.
Современные информационные компьютерные технологии позволяют учащимся усвоить большое количество организованных знаний и развивают интеллектуальные, творческие способности учащихся.
Мультмедийная презентация - это один из видов подачи учебного материала. Ее можно использовать на любом этапе урока. Она позволяет представить учебный материал как систему ярких опорных образов, что облегчает запоминание и усвоение, сокращает время обучения. Это и послужило причиной выбора данной формы проведения урока.
Ход урока построен на основе презентации Power Point, которая состоит из 12 слайдов (Приложение ). Показ слайдов сопровождается музыкой.
Данная работа может применяться в качестве обобщающего занятия по английскому языку по теме “Музыка”. Смена слайдов осуществляется щелчком “мыши”.
Формат проектная работа по теме “Beatles”.
Речевой материал – материал цикла
Предварительная подготовка: учащиеся подбирают фотоматериал по творчеству Beatles, готовят проекты с помощью программ Power Point , работают в творческих группах.
Ход урока
Организационный момент.
Вступительное слово учителя.
Объявление цели и задачи урока. (Звучит запись песни “Love Me Do ”).
T. Hello, children. I am glad to see you. We are glad to see you, too. Today we are having an unusual lesson because the students have prepared some projects and we are going to listen to them. But first of all I want you to guess one word. Look at the blackboard. You can see a list of words. There is one missing letter in each word. Please write down each missing letter.
sentimental
spiritual
sensational
enthus
iastic
fascinating
(учащиеся по очереди вписывают пропущенные буквы и называют получившееся слово)
So, you see the word MUSIC, and our topic is “Music in my life”. Today we shall speak about different styles in music. On the blackboard you can see a charming quotation:
(учитель открывает заранее закрытое слово “Music”)
Music is a free art, an open-air art, an art boundless as the wind, the sky, the sea.
(Debussy)
T. But what role does music play in your life?
P. Music helps us to live and learn.
T. What does music reflect?
P. It reflects our mood, our state of soul, our style of life.
T. Where can we hear music?
P. We can hear music everywhere: in concert halls, shops, on TV, over the radio, in the parks, at homes, in transport and even in the street.
T. What do you think about when you listen to music?
P. When I listen to music I forget about everything.
P. When I listen to music I want to sing and dance.
P. When I listen to music it makes me think of happy and dark days.
P. When I listen to music I dream about my future life.
P. When I listen to music I see green forests, high mountains, deep sees and rivers.
Teacher: So, today we’ve got an unusual lesson: we are going to talk about “The Beatles” is the “legendary four”. The Beatles changed pop music forever! More and more people began to listen to pop music then before. The Beatles was created in 1962. During the 1960s the Beatles were at the high of their glory: newspaper headlines, films and world-tours. Their new style of singing and their unusual haircuts immediately become the latest fashion.
2. Совершенствование навыков аудирования.
Teacher: So, let’s visit Liverpool. Who wants to start ?
Student 1: Liverpool is situated in Lancashire, at the mouth of the River Mersey, where it empties into the Irish Sea. For a lot of people Liverpool is first of all associated with the Beatles, probably the most famous and successful pop-group the world has ever known.
3. Совершенствование навыков диалогической речи
Teacher: Well, we are in the street of оur city. And now listen to a dialog between two fans.
- Hello.
- Hello. How are you?
- Fine, thanks, and you?
- I am fine. (Звонит телефон). Hello. Sorry, I am busy. I’ll call you later.
- What’s the tune?
- It’s my favourite song “Karbon”. The group is “Jiga”.
- Is it rap?
- Yes, of course. Rap is the best.
-And I prefer classic rock. Listen.
(Звучит полифоническая мелодия из произведений “The Beatles”).
- It’s cool. What’s the group?
- The Beatles were a hugely successful band during the 1960-s. The “legendary four” соnsisted of John Lennon, Paul McCartney, George Harrison and Ringo Star.
- It’s very interesting.
- The Beatles is favourite group of my dad. They were more then just pop stars – they become the voice of new generation.
4. Краткие биографии музыкантов.
Затем были представлены ученический проект, ярко иллюстрированный, благодаря использованию мультимедийных средств.
Презентация. Показ слайдов и рассказ на ангийском языке о группе «Биттлз». Презентацию представляли две ученицы 9 класса – Колтунова Татьяна и Дементьева Дарья.
Teacher: And now a few words about their biographies.
Student 1 tells about John Lennon. . John Lennon was born on the 9-th of October in 1940 in Liverpool. Young Lennon began to express himself through sketches and artwork. His teachers suggested the Liverpool art school. “Child genius” decided to study at usuall school. At 15 he met Paul McCartney, they created the songs.
In 1962 the Beatles released made their 1-st single “Love Me Do” (звучит отрывок из песни “Love Me Do”) …and the road of musical history bigan.
John Lennon was a poet, a composer, a soloist, a guitarist, a musician, a writer and one of the greatest man in popular music.
Student 2 tells about Paul McCartney
Paul McCartney was born in 1942. In 1960 the Beatles was named.
Paul McCartney and John Lennon had melodic bass lines “Yesterday” was one of the most popular song. Paul McCartney was a poet, a drummer, a soloist, a guitarist, a musician, a producer, and a writer. From all the Beatles Paul McCartney made the most successful solo career.
Student 1 tells about George Harrison.
The youngest of four children, George Harrison was born at the 25-th of February in 1943.
In September 1954, George began attending the Liverpool Institute where Paul McCartney was a student. They become friends.
He was a musician, a composer, a guitarist, a soloist, a gardener, a film producer and a record producer.
Student 2 tells about Ringo Star.
Ringo Star was born on the 7-th of July in 1940.
Drummer Ringo Star joined the Beatles when they were the top band in Liverpool and England. By August 1962 Ringo Star was in and the Beatles were born. Ringo Star wrote “Yellow Submarine” together with.
He was a drummer, a composer, a musician, a singer.
Учащиеся поют песню “Yesterday”.
5. Развитие навыков аудирования
Teacher: Now listen comprehension! Listen to the text, then try to do the test: True or False?
The citizens of Liverpool are proud of their famous countrymen. The Beatles Story Museum in Liverpool’s Albert Dock was founded by Ringo Star in April 1984. In the museum halls, you can see The Beatles’ films, books and magazines. You can also buy different souvenirs, stamps, plates and cups with The Beatles’ portraits, or records and cassettes with their songs as well.
Работа учащихся в группах.
6. Защита проектов команд
Защита проекта команды
T. You know that English is an international language of business and communication. A lot of people speak English. I want to say that songs can be an effective tool in language teaching and learning. Songs are a powerful medium for acquiring new knowledge. Once Milli Yrenough said: “Learn English through songs”. And now I want you to look at the blackboard. There are some words there. Repeat them just after me.
trouble
seem
though
believe
suddenly
shadow
hang
hide
T. All these words are from the song “Yesterday”. Let us sing this song. Дети поют под минусовку песню “Yesterday”.
(все поют песню)
Yesterday
John Lennon and Paul McCartney
Yesterday,
All my troubles seemed so far away,
Now it looks as though they’re here to stay,
Oh, I believe in yesterday.
Suddenly,
I’m not half the man I used to be,
There’s a shadow hanging over me,
Oh, yesterday came suddenly.
Why she had to go I don’t know, she wouldn’t say,
I said something wrong, now I long for yesterday.
Yesterday,
Love was such an easy game to play,
Now I need a place to hide away,
Oh, I believe in yesterday.
Why she had to go I don’t know, she wouldn’t say,
I said something wrong, now I long for yesterday.
Yesterday,
Love was such an easy game to play,
Now I need a place to hide away,
Oh, I believe in yesterday.
Слово предоставляется жюри
7.Итог урока. Обобщение знаний по теме
Teacher: And the end of our lesson one more test. Take your activity sheets and choose the correct answer.
Сan you put these first names and surnames together to make the names of the four Beatles?
John | Star |
Ringo | Harrison |
George | McCartney |
Paul | Lennon |
Which city in England did the Beatles come from?
a) London
b) Manchester
c) Liverpool
What was the first name of the group?
Johnny and Moondogs,
b) The Quarry Men,
c) The Beatles,
d) The Silver Beatles.
What was the Beatles’ first really big hit?
“Please Please Me”,
b) “Imagine”,
с) “ Love Me Do”.
In which year did they have their first hit?
a) 1970
b)1962
c)1948
T. So my dear friends, today you have had a good opportunity to express your attitude to music. You were creative at the lesson. I liked your music projects and I am going to put you good and excellent marks. You really did your best and I am extremely pleased to have such good pupils. Maybe you have some questions. We can speak and tell much else but it is time to finish. And your task for the next lesson is to do literary translation of a song “Yesterday” and write short reviews of a concert you have seen on TV. Our lesson is over. Good luck! And good-bye!
Teacher: Thank you for the lesson.
После презентации проекта было проведено обсуждение проектов и их оценка, как участниками проекта. Перед началом презентации все участники и гости проекта получили карточки оценки проекта. Каждый отметил одну номинацию. В результате подсчета номинации распределились следующим образом:
Самый информативный - “Общая информация о жизни и творчестве “Битлз”. – медаль получила Татьяна Колтунова
Самый артистичный и эмоциональный - “Видеоклип песни Биттлз” Yesterday ” – в этой
Номинации победу присудили Фролову Денису.
Все участники проекта получили благодарность и грамоты за участие в проекте. В конце урока было дано задание написать что понравилось на уроке. Школьники отвечали, что больше всего понравилась презентация, некоторые ответили, что понравилось все. И что положительные эмоции вызвало исполнение песни Биттлз” Yesterday ”
ЛИТЕРАТУРА:
-
Новые государственные стандарты по иностранному языку. АСТ. Астрель. Москва 2006. -
Журнал «Английский язык и литература», Харьков, 2006 г. -
Журнал “Иностранные языки в школе”, № 6. 2006. -
Журнал “Speak Out”. № 5 (63) . 2007. -
Метод проектов. Педагогические информационные технологии. Е.С. Полод. -
Личностно-ориентированное обучение. И.Л. Бим. 2006. -
Ресурсы Интернета.