Файл: Бауманн У., Перре М. - Клиническая психология.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 12.10.2020

Просмотров: 9073

Скачиваний: 47

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

motivation and learning strategies.

Journal of Counseling Psychology; 42,

456-465.

Burgmayer, S. (1993). Die Verwendung des Teilleistungsmodells. In U. Brack, (Hrsg.),

Frühdiagnostik

und Frühtherapie

(S. 113-121). Weinheim: Psychologie Verlags Union.

Eysenck, H. J. (1976). The learning theory model of neurosis. A new approach.

Behavior Research and

Therapy, 14,

251-267.

Eysenck, H. J., MacLeod, C. & Mathews, A. (1987). Cognitive functioning and anxienty.

Psychological

Research, 49,

189-195.

Fahrenberg, J. (1995). Biopsychologische Unterschiede. In M. Amelang (Hrsg.),

Verhaltens- und

Leistungsunterschiede

(Enzyklopädie der Psychologie, Themenbereich C, Serie VIII, Bd. 2, S. 139-194).

Göttingen: Hogrefe.

Feldman, H., Levine, M. & Fenton, T. (1986). Estimating personal Performance: A problem for children

with school dysfunction.

Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 7,

281-287.

Frederikson, M. & Georgiades, A. (1992). Personality dimensions and classical conditioning of

automatic nervous system reactions.

Personality and Individual Differences, 13,

1013-1020.

Fritz, A., Galley, N. & Goetzner, C. (1992). Zum Zusammenhang von Leistung, Aktivierung und

Motivation bei Kindern mit unterschiedlichen Hirnfunktionsstörungen.

Zeitschrift für Neuropsychologie, 1,

79-

92.

Giedke,  H.  (1988).  Physiologische  Korrelate  affektiver  Störungen.  In  D.  V.  Zerssen  &  H.  J.  Möller

(Hrsg.),

Affektive Störungen.

Berlin: Springer.

Gray, G. (1982).

Neuropsychology and anxiety.

Oxford: Oxford University Press.

Gumpel, T. (1994). Social competence and social skills training for persons with mental retardation: An

expansion of a behavioral paradigm.

Education and Training in Mental Retardation and Developmental

Disabilities, 29,

194-201.

Harnishfeger, K. K. & Bjorklund, D. F. (1994). A developmental perspective on individual differences

in inhibition. Special Issue: Developmental perspectives on individual differences in learning and memory.

Learning and Individual Differences, 6,

331 -355.

Harvey, J. M., Richards, J. C, Dziadosz, T. & Swindell, A. (1993). Misinterpretation of ambiguous

Stimuli in panic disorder.

Cognitve Therapy and Research, 17,

235-248.

Hautzinger, M., Stark, W. & Treiber, R. (1992).

Kognitive Verhaltenstherapie bei Depression.

Weinheim: Psychologie Verlags Union.

Khumar, S. S. & Kaur, P. (1993). Neuroticism on conditionability of various pronouns.

Psycho Lingua,

23,

57-64.

Klauer, K.J. & Lauth, G. W. (1996, im Druck). Lernbehinderungen und Leistungsschwierigkeiten bei

Schülern.  In  F.  E.  Weinert  (Hrsg.),

Psychologie des Lernens und der Instruktion, Band II. Enzyklopädie der

Psychologie.

Göttingen: Hogrefe.

Klicpera, C. (1983). Poor planning as a characteristic of problem-solving behavior in dyslexic children.

Acta Paedopsychiatrica, 49,

73-82.

Lader, M. H. & Mathews, A. M. (1968). A physisiological model of phobic anxiety and desensitization.

Behavior Research and Therapy,

6, 411-421.

Lieb, K., Merklin, G., Rieth, C. & Schuttler, R. (1994). Preattentive information processing in

schizophrenia.

Schizophrenia Research, 14,

47-56.

Mathews,  A.  M.,  Gelder,  M.  &  Johnston,  D.  (1981).

Agoraphobia. Nature and treatment.

London:

Tavistock.

Meltzer,  L  J.,  Solomon,  B.,  Fenton,  T.  &  Levine,  M.  D.  (1989).  A  developmental  study  of  problem-

solving strategies in children with and without learning difficulties.

 Journal of Applied Developmental

Psychology, 10,

171-193.

Mowrer, O. H. (1947). On the dual nature of learning — A reinterpretation of «conditioning» and

«problem-solving».

Harvard Educational Review, 17,

102-148.

Newman, J. P., Patterson, C. M. & Kosson, D. S. (1987). Response perserveration in psychopaths.

Journal of Abnormal Psychology, 96,

145-148.

Newman, J. P. & Wallace, J. F. (1993). Diverse pathways to deficient self-regulation: Implications for

disinhibitory psychopathology in childhood.

Clinical Psychology Review, 13,

699-720.

O'Neill, M. E. & Douglas, V. I. (1991). Study strategies and story recall in attention deficit disorder and

reading disability.

 Journal of Abnormal Child Psychology, 19,

671-692.

Patterson, G. R. (1982).

A social learning approach to family intervention. Coersive family processes.

Eugen, Oregon: Castalia.


background image

Patterson,  C.  M.  &  Newman,  J.  P.  (1993).  Reflectivity  and  learning  from  aversive  events:  Toward  a

psychological mechanism for the syndromes of disinhibition.

Psychological-Review, 100,

716-736.

Roder, V., Brenner, H. O., Kienzle, N. & Hodel, B. (1992).

Integriertes psychologisches

Trainingsprogramm für schizophrene Patienten (IPT).

Weinheim: Psychologie Verlags Union.

Rothbart, M. K., Posner, M. I. & Rosicky, J. (1994).

Orienting in normal and pathological development.

Development and Psychopathology, 6,

635-652.

Saarnio, P. (1992). Measuring the learning potential of abstinent alcoholics.

Drug and Alkohol

Dependence, 30,

199-207.

Sander, E. (1986).

Lernhierachien und kognitive Lernförderung.

Göttingen: Hogrefe.

Schmauck, F. J. (1970). Punishment, arousal, and avoidance learning in sociopaths.

Journal of

Abnormal Psychology, 76,

325 - 335.

Torgeson, J. K. (1982). The learning disabled child as an inactive learner.

Topics in Learning and

Learning Disabilities, 2,

45-52.

Whithman, T. L. (1990). Self-regulation and mental retardation.

American Journal on Mental

Retardation, 94,

347-362.

28.3. 

), 

), 

.

1. 

1.1. 

«good-user-strategy-model»; 

.

1) 

,

,  ) 

;  )

);  ) 

,

 (

), 

.

2) 

,

 (

,

);  ) 

 «

» 

 (

);  ) 

 (

). 

.

3) 

). 

 (

).


background image

4)

). 

 (

).

,  .  . 

.

-

.

 (

,

.

-

.

,

 «

». 

, «

», 

.

1.2. 

.

-

(Meichenbaum, 1979). 

 (

), 

,

 (

. 28.3.1). 

,

 (

, «

!»). 

 (

.

 28.3.1. 

 (

). 

,

,

 (

. Montogue & Bos, 1986): 

 «

»; 

.

 (Meichenbaum, 1979) 

:  ) 

;  ) 

;  ) 


background image

;  ) 

:

,

 (

), 

.

).

-

, Brown & Palincsar, 1987). 

,

 (

)

 (

). 

.

-

, Klauer, 1989, 1991), 

 (

). 

 (Klauer, 1989). 

 (

 (

,

a  :  b

,

c  :  x

).

 120 

,

 10 

  (

,  «

?»,  «

?»)  

, «

!», «

!») 

 5-7-

 (

), 9-11-

 (

)   14-16-

 (

), 

 (

)

 30 

d

= 0,47 (Klauer, 1989, S. 42). 

 (

 Hager, 1995), 

 240 

 (

d

= 1,17; Resing, 1996). 

,

 (

d

 = 1,8; Klauer,

1996);  

,  

.

-

.

 (

 (

). 


background image

 (

 Scruggs & Mastropieri, 1993;

Lenz, 1992). 

 900 

 (4-7

 (Mulcahy, 1991). 

 «

» (Ellis, 1993), 

.

-

.

 (

) (Rheinberg & Schliep, 1985, Rheinberg & Krug,

1993). 

:

:

,  .  . 

;

 (

 (DeCharms, 1976);

 (

,

).

1.3. 

 (

)

 (

), 

 (

), 

 (

). 

) (

. Hasselhorn & Körkel, 1983; 

. 28.3.1). 

 (

).

 28.3.1.

 (Hasselhorn &

Körkel, 1983)

?

-

: 48 

 6-

 (

 — 12,9 

)

-

:

(1) 

:  ) 

 (

,

);  ) 

» 

).