ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 06.04.2021
Просмотров: 2511
Скачиваний: 9
Печатается по решению научно-методического совета ф-та РГФ
(протокол № 5 от 17 июня 2013 г.)
World Matters. Учебно-методическое пособие по английскому языку для
студентов
естественно-научных
факультетов.
/
Составители:
Е.В. Воронина, Т.В. Дробышева, Л.А. Кривенко. – Воронеж: издательство
«Истоки», 2013. – 126 с.
Настоящее учебно-методическое пособие подготовлено на кафедре
английского языка естественно-научных факультетов факультета РГФ
Воронежского государственного университета и предназначено для
студентов первого курса естественно-научных факультетов.
Целью пособия является развитие у студентов продуктивных и
рецептивных видов речевой деятельности в рамках социально-культурной
сферы общения: говорения, письма, чтения и аудирования. Тренируются
различные стратегии чтения (просмотровое, поисковое, детальное),
развиваются навыки диалогической и монологической речи.
Пособие рассчитано на 36 часов аудиторной и 36 часов
самостоятельной работы.
Пособие состоит из 9 разделов (Units), охватывающих основную
тематику общения в социально-культурной сфере: спорт, природа,
искусство, путешествия, жизнь в городе и сельской местности, обычаи и
традиции народов, проблемы глобализации, новые информационные
технологии, роль иностранного языка в жизни общества.
Каждый раздел содержит предтекстовые упражнения; аутентичные
письменные тексты и тексты для аудирования; послетекстовые
упражнения, направленные на проверку понимания; блок упражнений на
обсуждение информации, полученной из текстов; а также упражнения,
направленные на формирование и развитие навыков письменной речи. В
конце каждого раздела дан комплекс дополнительных упражнений
повышенной трудности для студентов, имеющих более высокий уровень
языковой подготовки.
3
CONTENTS
UNIT
reading
listening
speaking
writing
1
Rural and Urban
Living
p. 5
a tale about country
vs. city way of life;
an article about a
traditional English
village
conversations,
a TV
programme
asking and
giving
directions
a factfile about
your city
2
Wildlife
p. 18
articles about
animal invaders
and whale hunting
a telephone
conversation
a role-play:
choosing
photos for a
website
project work:
endangered animals
3
Arts
p. 31
a brochure about
London;
a famous painter’s
biography;
an article about a
famous recluse
a tour guide
a dialogue:
finding
information
about
museums;
an interview
project work:
Power Point
presentation about
person of art
4
The Age of
Technology
p. 42
opinions about the
role of computers;
an article about
computers for the
disabled;
a factfile about the
Internet
conversations
group
discussion
a letter of
complaint
4
UNIT
reading
listening
speaking
writing
5
Around the
World
p. 54
extracts from a
travel book;
an interview with
a famous
explorer
a conversation
about ‘ethical
travel’
sharing your
traveling
experience;
a game: travel
around the world;
booking a holiday
a formal letter: a
letter to a holiday
company;
booking a room
6
Global Affairs
p. 66
encyclopaedia
extracts;
an article about
Microsoft;
an article about
globalization
a talk about
globalistion
process
group discussion:
expressing opinion
a for and against
essay
7
Sports
p
.
78
a magazine
article about
keeping fit;
encyclopaedia
extracts about
kinds of sport;
an article about
female football
fans
presentations
by the Olympic
Committee
group discussion:
expressing opinion
a biography of a
famous sports person
8
Languages and
Communication
p. 87
an article about
dying languages;
an article about
texting
a radio
interview
a dialogue about
the Russian
language
an informal letter
9
Customs and
Traditions
p.100
an article about
festivals in
Scotland;
celebration of
Christmas in
different
countries
conversations
festival
committee
meeting; April
Fool’s Day
celebration
making suggestions
about what to do at
a festival; giving
advice
project work:
writing theses for an
oral presentation
Scripts
p. 117
5
Unit 1
Rural and Urban Living
In this module you will:
Read about
country vs. city way of life; a traditional English
village
Talk about
pros and cons of living in a city/village
Test
your knowledge of cities
Listen
to a TV program audio script
Write
a factfile about your city
Learn how to
ask and give directions
Useful vocabulary:
Nouns
traffic, convenience, shopping mall, car park, multi-screen
cinema, entertainment complex, countryside, lane, depopulation,
town dweller, background, housing estate, rural area, facility,
transport link
Verbs
to surround, to move to, to get to know
Adjectives
exciting, ancient, huge, cold, wet, hot, dry, quiet, modern,
expensive, capital, provincial, famous for, urban, overcrowded,
multi-cultural, easy-going,
Phrases and
collocations
public transport, tourist information center, slum conditions, pace
of life, lack of smth, to provide access, remote area, traffic free
zone, to be curious about smth,
Linkers
despite, conversely, however, for instance
Prepositions
opposite, next to, on the left/right, at the top/bottom, on the corner
of
6
1. Lead-in
1a Look at the photos and choose the names of the cities from the box
(There are some extra names).
Istanbul Venice Moscow Paris Krakow Sydney London
New York San Paulo Tokyo Singapore
1b Match the adjectives 1-10 with their opposites (a-j), choose two or three
words to describe each city in the photos. e.g. : London/Paris is …
1 exciting
2 old, ancient
3 huge
4 cold
5 wet
a hot
b dry
c quiet
d modern
e expensive
6 noisy
7 beautiful
8 cheap
9 busy
10 capital
f ugly
g boring
h tiny
i provincial
j peaceful
1c What do you know about San Paulo? Guess if the statements are true or
false.
1
San Paulo is huge and noisy.
2
The public transport is
expensive.
3
It’s situated in Argentina.
4
It’s famous for soap operas.
5
It’s on the coast.
6
The summers there are wet.
Look through “Ten Facts about San Paulo” and check if you were right.