ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 04.12.2023
Просмотров: 62
Скачиваний: 1
ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
Автономная некоммерческая организация высшего образования «МОСКОВСКИЙ МЕЖДУНАРОДНЫЙ УНИВЕРСИТЕТ» |
Кафедра общегуманитарных наук и массовых коммуникаций Форма обучения: заочная/очно-заочная |
ВЫПОЛНЕНИЕ
ПРАКТИЧЕСКИХ ЗАДАНИЙ
ПО ДИСЦИПЛИНЕ
Теоретическая грамматика
_____________________________________________________
Группа
Студент
МОСКВА 2023
Практическая работа
Вариант 1
1. Comment on the actual division of the following sentences and the language
means used:
1) There was a studio couch and on the studio couch lay a man (Chandler). Ремой предложения является то, что именно на диване лежал мужчина№
2) There are several dialects in England. Ремой предложения являются диалекты.
3) Only then he realized the truth. Рема предложения – правда.
4) Chopra has the look of a guru who has arrived. And arrived he has (Time). Рема предложения – the look.
5) Appeal and fear were in his glance. Рема предложения – его взгляд.
6) It was at that moment that I realized the truth. Рема предложения – правда.
7) "Albert, there's Mrs. Forrester to see you." (Maugham) Рема предложения – мистер Форрестер.
8) "Both in prose and verse you are absolutely first class." (Maugham) Рема предложения you are absolutely first class.
2. Define the communicative sentence type and speech-act characteristics of the given sentences, dwell on the actual division patterns used in them:
1. "You'd better put on your coat, Albert." (Maugham) повелительное прдложение
2. "What on earth do you mean by that?" (Maugham) вопросительное предложение
3. Why don't you write a good thrilling detective story? (Maugham) вопросительное предложение
4. "But you must play fair with your reader, my dear." (Maugham) повелительное предложение
3. Образуйте формы множественного числа следующих существительных; объедините их в следующие группы:
1) регулярные продуктивные формы множественного числа;
Horse-horses, brother-brothers, cloth-clothes, pupil-pupils, cow-cows, cactus-cactuses
2) супплетивные формы;
Foot-feet, man-men, goose-geese, louse-lice, leaf- leaves
3) формы с архаичными суффиксами;
Child-children, ox-oxen, antenna-antennae
4) формы с заимствованными суффиксами;
crisis-crises, formula-formulae, stimulus-stimuli, terminus-termini, datum-data, virtuoso-virtuosos, cactus-cacti
5) формы множественного числа, омонимичные формам единственного числа.
Deer-deer, swine-swine, sheep-sheep, trout-trout
Некоторые существительные могут иметь две формы множественного числа;
объясните разницу в значениях подобных «грамматических дублетов»:
foot, crisis, child, horse, stimulus, deer, louse, formula, man, pupil, ox, brother, cloth, terminus, trout, cow, swine, datum, goose, virtuoso, sheep, cactus, antenna, leaf
4. Объедините в группы:
1) неисчисляемые существительные; courage, peace, advice, peasantry, evidence, money, hair
2) существительные singularia tantum;
Army, crowd, family, cavalry,
3) существительные pluralia tantum
Tongs, wages, acoustics.
5. Define the type of the morphemic distribution according to which the given
words are grouped.
MODEL: insensible - incapable The morphs "-ible" and "-able" are in complementary distribution, as they have the same meaning but are different in their form which is explained by their different environments.
a) impeccable, indelicate, illiterate, irrelevant;
The morphs "-ate", "-able", “-ant” are in complementary distribution, as they have the same meaning but are different in their form which is explained by their different environments.
b) undisputable, indisputable;
The morphs “un-” and “in-” are in contrastive distribution, as they are same environments
c) published, rimmed;
The morphs "-ed" are in complementary distribution, as it has the same meaning but are different in their form which is explained by their different environments.
d) seams, seamless, seamy.
Constractive distribution
6. Group the words according to a particular type of morphemic distribution.
MODEL: worked - bells - tells -fells - telling - spells - spelled - spelt -felled - bell.
spells - spelled: the allomorphs "-s" and "-ed" are in contrastive distribution (= fells -felled); bell - bells: the allomorph "-s" and the zero allomorph are in contrastive distribution; spelt - spelled: the allomorphs "-t" and "-ed" are in non-contrastive distribution; worked - spelled: the allomorphs "-ed" [t] and "-ed" [d] are in complementary distribution, etc.
1. burning - burns - burned - burnt;
burning - burns – burned – contrastive distribution; burned – burnt – non-contrastive
7. Define the types of the clauses making up the following sentences:
1. As her invitation was so pressing, and observing that Carrie wished to go, we promised we would visit her the next Saturday week (Grossmith).
Coordinate clause
2. Lupin, whose back was towards me, did not hear me come in. (Grossmith).
Subordinate clause
3. I rather disapprove of his wearing a check suit on a Sunday, and I think he ought to have gone to church this morning (Grossmith).
Coordinate clause
4. It irritated the youth that his elder brother should be made something of a hero by the women, just because he didn't live at home and was a lace-designer and almost a gentleman (Lawrence).
Coordinate clause
5. But Alfred was something of a Prometheus Bound, so the women loved him (Lawrence).
Coordinate clause
6. She hated him in a despair that shattered her and broke her down, so that she suffered sheer dissolution like a corpse, and was unconscious of everything save the horrible sickness of dissolution that was taking place within her, body and soul (Lawrence).
Subordinate clause
7. Strange as my circumstances were, the terms of this debate are as old and commonplace as man (Stevenson).
Main clause
8. Then, as the endless moment was broken by the maid's terrified little cry, he pushed through the portieres into the next room (Fitzgerald).
Coordinate clause
9. La Falterona watched him scornfully as he groveled on the floor (Maugham).
Coordinate clause
8. Define the type of the subject and the predicate of the following sentences:
1. The door was opened by a scraggy girl of fifteen with long legs and a tousled head (Maugham). Scraggy girl – Simple Subject; was opened – Simple predicate
2. "We've been married for 35 years, my dear. It's too long." (Maugham) We-Simple Subject, have been married for 35 years – complete predicate
3. I should merely have sent for the doctor (Maugham). I- simple subject, should merely have sent – complete predicate
4. Mrs. Albert Forrester began to be discouraged (Maugham). Mrs. Albert Forrester – Simple Subject, began to be discouraged – complete predicate
5. "Who is Corrinne?" "It's my name. My mother was half French." "That explains a great deal." (Maugham) My mother – simple subject, was-simple predicate
6. I could never hope to please the masses (Maugham). I – simple subject, could never hope – complete predicate
7. The coincidence was extraordinary (Maugham). Coincidence – simple subject, was – simple predicate
8. Why should the devil have all the best tunes? (Maugham) the devil –simple subject, should have – complete predicate
9. No one yet has explored its potentialities (Maugham). No one – simple subject, explored – simple predicate
10. I'm fearfully late (Maugham).I am – simple subject, late – simple predicate
9. Define the types of syntactical relations between the constituents of the following word combinations:
1. saw him, 2. these pearls, 3. insanely jealous. Government type of syntactical relation
10. Paraphrase the following circumlocutions using word combinations of the pattern Adj + N:
1. insects with four wings,
2. youths with long hair,
3. a substance that sticks easily,
4. a colour that is slightly red,
5. manners typical of apes,
11. Point out participle I, gerund and verbal noun in the following sentences:
1. In the soul of the minister a struggle awoke. From wanting to reach the ears of Kate Swift, and through his sermons to delve into her soul, he began to want also to look again at the figure lying white and quiet in the bed (Anderson).
Wanting gerund
Lying participle 1
Awoke Verbal noun
2. That was where our fishing began (Hemingway).
Fishing gerund
3. But she didn't hear him for the beating of her heart (Hemingway).
Neating verbal noun
4. Henry Marston's trembling became a shaking; it would be pleasant if this were the end and nothing more need be done, he thought, and with a certain hope he sat down on a stool. But it is seldom really the end, and after a while, as he became too exhausted to care, the shaking stopped and he was better (Fitzgerald).
Shaking gerund
12. Account for the use of the Complex Subject and Complex Object
constructions:
1. He heard a woman say in French that it would not astonish her if that
commenced to let fall the bombs (Fitzgerald). Complex Object
2. Over her shoulder, Michael saw a man come toward them to cut in (Fitzgerald). Complex Object
3. It did the trick for Thomas Wolfe as long as he lived, and for a lot of others, too, but exuberance seems to stop when a man gets past his middle thirties, or the man himself stops (Saroyan). Complex Subject
4. He had expected the man to look like a giant, and to act something like one, but the old writer had looked like a bewildered child... (Saroyan). Complex Subject
5. All cocktail parties are alike in that the idea is to drink and talk, but every party is made special and unique by the combinations of people who happen to be at them (Saroyan). Complex Object
13. Open the brackets using the forms of degrees of comparison:
1. It is much more pleasant to go bathing in bright weather than on a rainy day.
2. I'm sure he is the truest friend I have.
3. He felt even unhappier after what he had heard.
4. It is true to say that Australian English is less influenced by American than British English.
5. It was the gladdest day of her life.
14. Intensify the expressiveness of the utterances:
1. You have been kind to me, I appreciate this.
2. His position in the firm is better now than before.
15. Define the language means used to mark the gender distinctions of the nouns:
1. The tom-cat was sleeping on the window-sill. Masculine noun
2. Australia and her people invoke everyone's interest. Feminine noun
3. Next week we are going to speak about the continent of Australia: its climate and nature. Neutral noun
4. The tale says that the Mouse was courageous, he never let down his friends when they were in danger. Masculine noun
5. Something is wrong with my car I can't start her. Feminine noun
Контрольные вопросы для письменного ответа
1. Опишите язык как системно-структурное образование.
Различие элементов структуры языка, определяется разричными функциями языка:
1) Звуки – материальные знаки языка. Звуковые знаки языка ровно, как и графические обладают двумя функциями: - перцептивной – быть объектом восприятия; - сигнификативной – иметь способность различать вышестоящие значимые элементы языка – морфемы, слова, предложения. 2) Морфемы могут выражать понятия: - корневые - некорневые: —значения признаков: -ость, без-, пере- —значения отношений: -у (сижу), -ишь (сидишь) Это семосеологическая функция – функция выражения понятий. Морфемы не могут называть, но они имеют значения.
3) Слова могут называть вещи и явления действительности (номинативная функция). 4) Предложения служат для сообщения (коммуникативная функция). Также обладают семосеологической и номинативной функциями. Элементы данной структуры образуют языковое единство, что легко понять, обратив внимание на их связь. Каждая нижняя ступень является потенциально находящейся выше и наоборот. Так предложения могут состоять из одного слова В пределах каждого яруса языковой структуры (фонетический, морфемный, лексический, синтаксический) имеется своя система, так как все элементы данного яруса выступают как члены системы. Члены системы взаимосвязаны и взаимообусловлены в целом, поэтому и число элементов и их соотношения отражаются на каждом члене данной системы. Если остается один элемент, то данная система ликвидируется.
2. Охарактеризуйте знаковый характер языка.
Язык - знаковая система.
Знаки замещают предметы, на которые они указывают и которые они называют. К знаку относится любой материальный носитель социальной информации.
3. Дайте определение понятию оппозиции в грамматике. Типы оппозиций.
По качественному признаку все оппозиции делятся на эквиполентные, привативные и градуальные.
4. Охарактеризуйте грамматическую форму, грамматическое значение,
грамматическую категорию.
Грамматическая форма слова – вариант лексемы, в котором лексическое значение остаётся неизмененным, а изменяется только грамматическое значение: весна, весны, весне и др.
Грамматическим значением слова называется набор его признаков как части речи, характеристика его способности изменять свою форму, сочетаться с другими словами и занимать определённое место в предложении.
Граммати́ческая катего́рия — замкнутая система взаимоисключающих и противопоставленных друг другу грамматических значений (граммем), задающая разбиение обширной совокупности словоформ (или небольшого набора высокочастотных словоформ с абстрактным типом значения) на непересекающиеся классы, различие между которыми существенно сказывается на степени грамматической правильности текста.
5. Опишите характерные черты строя современного английского языка.
1) Английскому языку, как языку аналитическому, характерен фиксированный порядок слов в положительном, отрицательном и вопросительном предложениях
2) Английскому языку характерна вершиность в структуре предложения, то есть другими словами вычленение подлежащего и сказуемого.
3) Характерно наличие вторично предикативных структур – причастных герундиальных оборотов.
6. Дайте определение понятиям синтетизм и аналитизм в английском языке.
Аналитизм (analytism) и синтетизм (synthetism) являются двумя противоположными способами реализации грамматического строя языка, противоположными, но не исключающими друг друга:
Грамматика аналитического строя реализуется установленным порядком слов и использованием вспомогательных слов, которые выполняя свою грамматическую функцию, полностью или частично утрачивают своё лексическое значение.
Грамматика синтетического строя реализуется путём изменения формы слова, путём присоединения различных приставок и окончаний.
7. Охарактеризуйте аналитические формы. Критерии АФ.
Одной из характерных черт английского языка является наличие аналитических форм. Аналитическая форма – это составная форма, состоящая из 2 компонентов: вспомогательного глагола, лишенного лексического значения и выражающего только грамматическое значение и неличной формы глагола – носителя как лексического, так и грамматического значения.
Аналитические формы обладают рядом признаков, которые определяют их специфику:
Аналитическая форма состоит из 2 и более раздельно оформленных единиц: have come; was taken; will be doing
Между членами аналитической формы отсутствует синтаксическая связь вспомогательный глагол обладает максимальной сочетаемостью, т.е сочетается со всеми или почти со всеми единицами данного класса слов (глаголами)
Вспомогательный глагол лишен лексического значения, передает только грамматическое значение лица и числа.
вторая часть аналитической формы (инфинитив или причастие) является носителем лексического значения обе части передают грамматическое значение вида и времени
8. Обоснуйте проблему классификации частей речи.
Выделяются основные недостатки различных частеречных классификаций:
1.Отсутствие единого принципа классификации.
2.Не всегда классификации основываются на специфике конкретного языка.