Добавлен: 09.12.2023
Просмотров: 38
Скачиваний: 2
ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
Answer key
-
b) 4) b) 7) a) 10) a) -
b) 5) a) 8) b) -
a) 6) b) 9) a)
Задание 4. Предполагает самостоятельный поиск ответа. Его основной целью является проверка навыка автоматически вызывать компонент лексической единицы из долговременной памяти посредством ее ассоциации с остальной частью ЛЕ.
4. Решите кроссворд./ Solve the crossword.
| | | | | | | | | | 4 | | | | | |
| | | | | 5 | | | 3 | | | | | | | |
| | | | | | 2 | | | | | | | | | |
| 7 | | | | | | | | | | | | | | |
1 | | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | 6 | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | | |
-
Something that you cannot do, because it is … fruit. -
You say it when you are annoyed or impatient with someone or something: Oh, for …’s sake! -
An unexpected aid, advantage, or assistance that is sent from heaven. -
“What does it mean to pray for our daily …?” -
“Do unto others as you would have them do unto you.” – is a … Rule. -
Most of the people there are …-of-the-earth, good, working-class people. -
When you ask someone to do something so badly you can say: “In …’s name”.
Answer key
По горизонтали: | По вертикали: |
1. forbidden 2. heaven 6. salt | 3. manna 4. bread 5. Golden 7. God |
Задание 5. Направлено на автоматический вызов из памяти необходимой фразеологической единицы. Данное задание относится к закрытому типу с альтернативным выбором ответа.
5. Fill in the gaps using the word which refers to Biblical PU.
-
The only … bee/fly in the ointment of my peaceful days was Mrs. Cavendish. -
A … Golden/Silver Rule is a principle you should remember because it will help you to be successful. -
Don't give up drawing! You're a talented artist and shouldn't hide your … brilliance / light under a bushel. -
He was just an awkward young man kicking against the … knives/pricks. -
The letters are … manna/bliss from heaven, filling my time and recharging my batteries. -
If we believe Steve and Bill will come back to us … secure/safe and sound it must help. -
The members of our club are all the … spice/salt of the earth and are fun to spend time with. -
A decade after it looked certain to fall, the American steel industry has … risen/arisen from the dead. -
Possess your … soul/spirit in patience — you will see! -
Just call us on this number if you have any problems, and we'll be back in the … glittering/twinkling of an eye.
Answer key
1 | fly | 6 | safe |
2 | Golden | 7 | salt |
3 | light | 8 | risen |
4 | pricks | 9 | soul |
5 | manna | 10 | twinkling |
Задание 6 предполагает альтернативный выбор ответа. Его целью является проверка знания разницы между грамматическими особенностями библеизмов и идиом небиблейского происхождения английского языка.
6. Решите, к какому варианту относятся данные предложения: с использованным библеизмом или с идиомой небиблейского происхождения./ Decide whether the sentences have a Biblical PU or an idiom of unbiblical origin.
The sentence | Biblical PU | Idiom of unbiblical origin |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Answer key
1. | Idiom | 6. | Biblical PU |
2. | Biblical PU | 7. | Biblical PU |
3. | Biblical PU | 8. | Idiom |
4. | Idiom | 9. | Idiom |
5. | Idiom | 10. | Biblical PU |
Задание 7. Это задание предполагает поиск ответа. Его целью является проверка навыков поисковой деятельности и сопоставления компонентов лексических единиц в одно целое.
Manna guiding a patience heaven safe light (2) bushel in under sound possess from your (2) soul and hide |
7. Соедините слова так, чтобы получились конкретные библеизмы./ Match the words so that to make up Biblical phraseological units.
Answer key
-
Manna from heaven -
Guiding light -
Hide your light under a bushel -
Safe and sound -
Possess your soul in patience
Практическая апробация длилась шесть уроков. Упражнения предлагались на каждом уроке. Из наблюдений можно сказать, что ученики с интересом и активно выполняли те упражнения, в которых нужно было выразить свое мнение, отношение, мысли или суждения по вопросам. Особый интерес вызвало упражнение, где нужно было находить ключевые слова, раскрывающие главную мысль прочитанного текста, говорить об идеи текста. Охотно исправляли неправильные предложения.
Цель контролирующего этапа: выявить эффективность упражнений, направленных на формирование умений употребления библеизмов у учащихся 9 класса.
Задачи данного этапа:
-
разработать тест для выявления уровня сформированности умений употребления библеизмов у учащихся 9 класса; -
провести тестирование для выявления уровня сформированности умений употребления библеизмов у учащихся 9 класса; -
обобщить результаты тестирования; -
разработать методические рекомендации по применению упражнений, направленных на формирование умений употребления библеизмов у учащихся 9 класса.
Методы: тестирование, анализ.
На последнем этапе работы для выявления уровня сформированности умений употребления библеизмов был разработан и проведен еще один тест.
Задание 8. Заключительное.
8. Прочитайте письмо, найдите в нем использованные фразеологизмы библейского происхождения. По примеру данного письма, напишите свое другу по переписке на любую желаемую Вами тему, используя как минимум 7 библеизмов./ 8. Read the letter, find in it the used phraseological units of biblical origin. Following the example of this letter, write your own one using at least 7 biblical PU in it.
Dear Frank!
Thanks so much for your last letter. I’m sorry I didn’t have time to reply sooner, but I had to do all that dust and ashes to get ready for my final exams. I don’t think I’d bother studying if we didn’t have exams. You know, I studied for weeks before my last exam, but on the day itself I was so nervous that I couldn’t remember a thing! I tried by the sweat of my brow, but I didn’t do well. Don’t you think the way you feel on the day of the exam can affect your results? Now I have to bear my cross!
I’d rather have started working just after school! But that was forbidden fruit for me then. You see, the idea of high education was the apple of my parents’ eye. My mother said: ”In this way you will learn how to work and develop responsibility, tolerance and helpfulness towards others”. So, as the sparks fly upward, they managed to bring me to their point of view.
But my attitude to high education changed accidentally, when a new teacher joined our History department this term and when I got an extra point for remembering the name of Napoleon’s horse and my final mark for the test was 19 out of 20! The new teacher encouraged us to be creative and gave us a lot of praise and support. He understands our individual needs! Now History is my favourite subject and the History teacher is my guiding light, because teaching in a lively, interesting way increases a student’s motivation to learn. He says that anyway at the parting of the ways we will have a success in life because high education is the introduction to advanced life.
I eat my word now that high education is not essential, and I’m sure I will have my daily bread in future! This time next week I will be sitting the final-year exams. I hope I will pass them with flying colours!
That is all for now.
All the best,
Fiona.
Answer key
dust and ashes
by the sweat of my brow
bear my cross
forbidden fruit
the apple of my parents’ eye
as the sparks fly upward
guiding light
at the parting of the way
eat my word
daily bread
Текст на втором этапе отличался по своей структуре и назначению. В первом случае это было художественное повествование, а во втором - личное письмо. В отличие от первого этапа, на втором ученикам нужно было создать свое сообщение, и учащиеся показали более высокие результаты. Результаты данного теста показали, что мы достигли главной цели нашего эксперимента и доказали, что именно взаимосвязанное обучение письму и чтению происходит эффективнее, чем обучение