Файл: Л.Ю. Галкина Неличные формы глагола (английский язык).pdf
ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 30.05.2024
Просмотров: 112
Скачиваний: 0
1
МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ КУЗБАССКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ
Кафедра иностранных языков горно-строительного профиля
НЕЛИЧНЫЕ ФОРМЫ ГЛАГОЛА
(английский язык)
Методические указания для практических занятий студентов I и II курсов
Составитель Л.Ю. Галкина
Утверждены на заседании кафедры Протокол № 5 от 09.04.99
Рекомендованы к печати методической комиссией направления 551700 Протокол № 5 от 21.06.99
Электронная копия находится в библиотеке главного корпуса КузГТУ
Кемерово 2000
2
Методические указания (МУ) по неличным формам глагола предназначены для работы в студенческих группах I и II курсов технического университета, но могут быть использованы всеми изучающими английский язык.
Цель указаний – обеспечение обучаемых кратким грамматическим справочником по теме “Неличные формы глагола” и системой тренировочных упражнений, способствующих выработке и закреплению навыков распознавания неличных форм и образуемых ими совместно с зависимыми словами конструкций, понимания их значения и передачи средствами родного языка.
Поскольку программа обучения английскому языку на I и II курсах неязыкового вуза предусматривает пассивное владение студентами рассматриваемой грамматической темой, автор не ставил перед собой задачу изложения её в полном объёме.
В целях облегчения введения и усвоения материала в предлагаемой разработке не делается различия между -ing причастием и герундием, а все неличные формы подразделяются на toформы, -ing формы и - ed формы. По этой же причине сочетания инфинитива и герундия с рядом глаголов (to begin, to like, to stop, to suggest и др.), рассматри-
ваемые разными авторами как составное глагольное сказуемое или как сочетание переходого глагола с прямым дополнением, помещены в разделе «Функция дополнения».
Трём основным разделам МУ предшествуют общие сведения о неличных формах, их сходстве и различии с личными формами. Каждый раздел содержит тренировочные упражнения, подготовленные на базе общеупотребительной лексики (в отдельных случаях для снятия лексических трудностей в скобках даётся русский перевод слов в словарной форме), и заключительное контрольное упражнение. Включены упражнения, обучающие распознавать внешне сходные грамматические явления: be + to форма (выражение долженствования) и to форма в роли именной части сказуемого; -ing форма и отглагольное существительное; to форма в роли подлежащего и обстоятельства; личная и неличная -ed формы. Предваряющие разделы задания обращают внимание студентов при работе с таблицами на наиболее важные моменты.
Расположенный в конце краткий грамматический справочник представлен шестью таблицами, позволяющими в наглядной форме изложить подлежащий усвоению материал. Систематическое обращение к ним способствует лучшему его пониманию и закреплению.
3
Заключительная часть МУ включает ряд обзорных упражнений, дающих возможность сравнить употребление различных неличных форм в одинаковых функциях, и контрольное упражнение. Кроме того, в качестве упражнений рекомендуется использовать специально подобранные микротексты, изобилующие неличными формами.
Объём выполнения содержащихся в МУ упражнений определяется преподавателем, который также может по своему усмотрению менять формулировку заданий (в первую очередь это относится к обзорным упражнениям).
Данные методические указания позволяют рассматривать неличные формы глагола не только последовательно, но и параллельно, в зависимости от выполняемых ими в предложении функций.
4
NON-FINITE FORMS OF THE VERB
(The Verbals) (Неличные формы глагола)
По характерным образующим признакам различают: to- формы (the infinitive - инфинитив);
-ing формы (the -ing participle - причастие I или -ing причастие и the gerund – герундий, являющееся -ing причастием, которое ведёт себя как существительное или глагол);
-ed формы (the -ed participle - причастие II или -ed причастие, у неправильных глаголов – III форма).
Особенности неличных форм:
1)являются неизменяемыми, застывшими формами глагола, не имеющими признаков времени, числа и лица (отсюда и их название), вследствие чего они не могут быть самостоятель-
ным сказуемым предложения;
2)указывают лишь на одновременность или предшествование
называемого ими действия времени глагола-сказуемого;
3)имеют общую с личными формами глагольную основу (ask, asks, asking, asked, to ask, has asked, etc.), значение залога
(активный и пассивный) и сходные правила образования (См. Таблицу 1);
4)используются (кроме герундия) для образования личных форм глагола: Foreign languages are to be taught in schools. She was teaching you then. She has taught you well. The lector was asked some questions.
Выполните задание, пользуясь Таблицей 1:
1)скажите, какая неличная форма самая «богатая» на формы, а какая – самая «бедная»;
2)сформулируйте правила образования простых (состоящих из одного компонента) форм а) инфинитива, б) -ing причастия и герундия, в) -ed причастия;
3)назовите личную форму глагола, совпадающую по внешнему виду с - ed причастием;
4)скажите, к какому компоненту прибавляется -ing в аналитических формах;
5
5)назовите неличные формы, которые могут указывать на а) одновременность действия со временем сказуемого, б) его предшествование, в) то и другое;
6)выявите характерный формальный признак, указывающий на действие, которое предшествует по времени сказуемому;
7)образуйте и назовите (по-русски и по-английски) все возможные неличные формы от глаголов take и play.
Exercises
I. Назовите личные и неличные формы.
Has done, doing, did, to do, having done, is doing, being done, does, to be doing, having been done, has been doing, has to be done, to be done, was doing, shall do, is being done.
II. Определите, какие из форм могут выполнять функцию сказуемого.
Being asked, to ask, asked, asking, have asked, having asked, was asked, was asking, to be asked, to have asked, is to be asked, will ask, is being asked, having been asked, to have been asking, had to ask, shall have asked.
III. Назовите формы, которые указывают на одновременность с действием глагола-сказуемого, предшествование, то и другое.
Сalculating, being developed, to desire, having worked, to have been discussed, tested, to be eating, having been performed, to have been reading, applied, written, asking, being translated.
IV. Укажите формы, имеющие пассивное залоговое значение.
Kicked, having enjoyed, to be known, being asked, having been played, to have been seen, to put, changed, to be waiting, lying, to have finished, being sent, to be used, spelling.
THE toFORMS (The Infinitive)
I. Назовите форму инфинитива в следующих предложениях, подбе-
рите перевод (при необходимости пользуйтесь Таблицей 1).
|
6 |
|
1) |
I am glad to help them. |
а) Я рад, что мне помога- |
|
|
ют. |
2) |
I am glad to be helped. |
б) Я рад, что помогаю им |
|
|
сейчас. |
3) |
I am glad to be helping them. |
в) Я рад помочь им. |
4) |
I am glad to have helped them. |
г) Я рад, что помог им. |
5) |
I am glad to have been helped. |
д) Я рад, что помогаю им |
|
|
уже какое-то время. |
6) |
I am glad to have been helping them. |
е) Я рад, что мне помогли. |
Внимательно изучите Таблицу 2, обратите внимание на формальные признаки инфинитива в различных функциях и способы его перевода.
II. Переведите, помня, что инфинитив в начале предложения может быть как подлежащим, так и обстоятельством.
1. To enter the university is my long time dream. To enter the university many young people have to attend the preparatory department. 2. To move faster can cost lives. To move faster the driver switched over to another speed. 3. To come to class on time is students’ duty. To come to class on time she had to take taxi. 4. To drive a car one should have a driving licence. To drive a car in a big town is difficult. 5. To earn (зарабатывать) money some people are ready to take risks. To earn money is not a goal in itself. 6. To talk to the dean I postponed (отложил) my visit to the library. To talk of those merry school days makes us young again. 7. To get a good education my brother is going to university. To get a good education is very important. 8. To speak a foreign language is necessary. To speak a foreign language well you should listen to native speakers.
III. Укажите формальные признаки инфинитива, выполняющего функцию определения в следующих предложениях, переведите.
1. This is a convenient place to work. 2. The subject will be discussed at the conference to be held in May. 3. A vacuum cleaner is an electric apparatus to clean things with. 4. I have something to tell you. 5. Nelly is always the first to learn the news. 6. It is the chance not to be missed (упускать). 7. I have no one to go with to the concert. 8. This is a list of words to be remembered. 9. There are some useful things to take for the trip. 10. Tom was the only
7
person in our group to speak French. 11. There is much work to be done. 12. He is the next student to be tested. 13. It is the only thing to do. 14. The rules to be learned should be illustrated by examples. 15. This is the best toothpaste to clean teeth with.
IV. Замените придаточное определительное предложение toфор- мой.
1. He said the first thing that came into his head. 2. This is only a part of the story that can be told. 3. The goods that will be produced at this factory will be of high quality. 4. Jack is the only person who can help me now. 5. The question that is to be included in the agenda (повестка) of the meeting is of great importance. 6. Our teacher gave us a list of a few books that should be read. 7. The head of the department is the right man who can consult you before making final plans. 8. We are going to take part in the economic forum, which will be held next week. 9. The report, which is to be made, deals with some higher education problems. 10. There are some facts that must be taken into account. 11. An umbrella is a thing, which keeps you from rain. 12. The old woman was the last person, who could say something about this event.
V. Переведите, обращая внимание на внешнее сходство инфинитива в функции именной части сказуемого (вспомните, какие сущест-
вительные выступают при этом в роли подлежащего) и сочетания гла-
гола be с инфинитивом, выражающего необходимость совершения действия (эквивалент модального глагола must).
1. Our aim is to master English grammar. This student is to master English grammar. 2. My intention was to ring you up and tell you the good news. Nelly was to ring you up and tell you the good news. 3. The reporter’s assignment (задание) is to interview the famous writer. The reporter is to interview the famous writer. 4. Everyone is to learn about it as much as possible. Our task is to learn about it as much as we can. 5. They were to find the right man for the job. The problem was to find the right man for the job.
6.The duty of a postman is to deliver letters. A postman is to deliver letters.
7.The committee was to approve (одобрять) the plan of. The suggestion was to approve the plan of. 8. The request is to obey (подчиняться) the rules. Everybody is to obey the rules.
8
VI. Укажите формальные признаки инфинитива, выступающего в роли обстоятельства в следующих предложениях. Переведите.
1. We stood up so as to see everything better. 2. The reason was not sufficient to be absent from the lecture. 3. The students gathered together in the reading hall of the library in order to read for the exam. 4. The boss is too busy to meet you today. 5. I was too nervous to take the test that day. 6. Everything was done to stop the fire. 7. Every year several groups of students go to Britain to improve their English. 8. It was too late to do anything. 9. Helen was clever enough to enter one of the most prestigious universities. 10. Is $20 sufficient to pay trevelling expenses (расходы)? 11. The child is too young to walk. 12. Write down my telephone number not to forget it.
VII. Переведите предложения, помня, что перфектная форма инфинитива после модальных глаголов в настоящем времени относит действие к прошлому, а после could, might, should и would указывает на нереализованную возможность.
1.She’s late. What can have happened? Она опаздывает. Что могло слу-
читься?
2.You could have told me about it. Вы могли бы мне сказать об этом.
1. You need not have bought bread. We’ve got plenty. 2. You should have given the dog more food. 3. The students ought to have studied the paragraph earlier. 4. The boy might have fallen from the tree. 5. The soup would have been better with a bit more salt. 6. He may have missed his train. 7. Everything might have been worse. 8. They must have begun their journey. 9. The head of the group ought to have booked the tickets in advance (заранее). 10. The old man might have forgotten or mixed the date. 11. You should have phoned me immediately. 12. We need not have been in a hurry. 13. Jack couldn’t have left a friend at such a moment. 14. She cannot have got out of the bus by herself.
VIII. Опираясь на формальные признаки, определите функцию инфинитива, переведите предложения.
1. To live is to create (творить, создавать), to go forward. 2. I tried to get off the bus but the doors closed. 3. The article to be translated deals with computers. 4. Our task is to master English. 5. Did you have enough time to finish the test? 6. Don’t play your stereo too loud so as to disturb your
9
neighbours. 7. On my way home, I stopped at the newsstand to buy a newspaper. 8. I’ve got a master cassette to copy out. 9. There was nothing to be taken there. 10. We stayed down after the lecture to ask questions. 11. I only want to be given my chance. 12. To shut your eyes to facts is foolish. 13. He was the only in the family to graduate from a university. 14. The purpose of the test is to get some information on the properties of the material. 15. The text was too difficult to be read without a dictionary. 16. In order to speak to me alone Jack took me apart. 17. The boy was happy to have been taken to the theatre.
Complexes with toforms (Обороты с toформами)
Инфинитив и зависимые от него слова (существительные и местоимения) могут образовывать инфинитивные обороты – сложное подлежащее и сложное дополнение, в которых существительное или местоимение и инфинитив связаны между собой как подле-
жащее и сказуемое.
Внимательно изучите Таблицу 3, состав и способы перевода инфинитивных оборотов, постарайтесь запомнить используемые в них глаголы, которые помогают установить наличие того или иного оборота.
I. Выделяя сложное подлежащее на основе его формальных признаков, переведите предложения.
1. The atmosphere is known to extend (простираться) several hundred kilometers. 2. She seemed to be listening to him with great interest. 3. The bases of modern physical science are considered to be laid by Euclid, Galileo, Lomonosov and Newton. 4. This politician is sure to be a brilliant speaker. 5. Our team was expected to win the game. 6. He is unlikely to have forgotten about it. 7. Money is said not to buy happiness. 8. She is certain to be working in the laboratory. 9. A group of young scientists is reported to have made an extraordinary discovery. 10. I happened to be out when he called. 11. Erik turned out to have many friends. 12. He was not believed to come back but he did. 13. There appears to have been a mistake. 14. The delegation chanced to have arrived in Moscow earlier.
10
II. Переведите предложения, выделяя сложное дополнение.
1. Some people like a story to have a happy end. 2. The students wanted to be examined as soon as possible. 3. I do not desire you to tell her anything. 4. We believed it to be the only way out (выход). 5. The boy felt his cheeks redden. 6. Would you like him to stay? 7. They helped us to push the car. 8. That horror story made my hair stand on end. 9. No one has noticed them leave the house early in the morning. 10. Mother doesn’t allow us to smoke. 11. The doctor advised the sick man to keep his bed for some days more. 12. Do you wish me to be at home earlier? 13. The officer ordered his men to open fire. 14. The box-office clerk (кассир) declared all tickets to have been sold out. 15. We heard somebody be playing the piano.
III. Сравните перевод предложений, содержащих сложное подлежащее и сложное дополнение.
1. Jane is thought to be two or three years older than her sister. I think her to be two or three years older than me. 2. Another earth satellite is announced to have been put into orbit. All the newspapers announce another earth satellite to have been put into orbit. 3. He is supposed to be present during our conversation. I suppose him to be present during our conversation. 4. The members of the group are expected to inform us of their plans. We expect the members of the group to inform us of their plans. 5. John was claimed to be the best tennis player in the university. They claimed John to be the best tennis plyer in the school. 6. The woman is said to be driving at a speed of a thousand kilometres per hour. The policeman said the woman to be driving at a high speed. 7. Somebody was heard to laugh loudly in the flat next door. We heard somebody knock at the door. 8. My parents are felt to hide (скрывать) something from me. I feel them to hide something from me.
IV. Восстановите порядок слов в предложениях, содержащих сложное подлежащее или сложное дополнение (пользуйтесь Таблицей 3).
1. The suggestion, logical, to be, seemed. 2. Me, my parents, want, to take, the post-graduate course. 3. Mary, turned out, a first-year student, to be. 4. That, to have been happened, is unlikely. 5. The trainer, wants, to be, him, a well-known sportsman. 6. I, watched, the catalogue, be looking through, the girl. 7. Rather interesting, they, the report, to be, found. 8. To take part in, many outstanding scientists, are expected, the symposium. 9. Jack, to be good at, is said, physics. 10. Is known, to prevent colds, vitamin C. 11. During the test, us, our teacher, lets, use, our dictionaries. 12. Prices for