Файл: Бауманн У., Перре М. - Клиническая психология.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 12.10.2020

Просмотров: 9065

Скачиваний: 47

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

  (D'Zurilla  &  Goldfried,  1971),  

,  

  (Platt,

Spivack & Swift, 1975), 

.

.

 (D'Zurilla & Goldfried, 1971). 

.

1) 

:  )

 — 

;  ) 

;  ) 

.  

.

2) 

,

.

3) 

,

.

.

4) 

,

.

5) 

.

 (

,

); 

 (booster sessions)

. D'Zurilla, 1986, 1990 ). 

 (

).

-

,  

  (Spivack,  Platt  &

Shure, 1976) 

 19 

:

!» (stop, look, listen, ask, don't rush,

think!). 

 «

!» 

: 1) «

?», 2) «

?», 3) «

?», 4) «

?», 5) «

?», 6) «

?», 7) «

?». 

.

1)

 (

).

2)


background image

).

3)

 «

» 

).

4)

).

5)

).

), 

 — 

 (

,

).

); 

 (Platt, Taube,

Metzger & Duome, 1988; Platt & Hermalin, 1989), 

 (Roder, Brenner, Kienzle &

Hodel, 1992) 

 (Shure &

Spivack, 1979), 

 (

).

-

.

 (

,

). 

 (

), 

 (

. Fry & Wong, 1991). 

» 

: 1) 

 (

, Grawe, Dziewas & Wedel, 1980); 2) 

 (Kämmerer, 1983); 3)

 (Zielke & Sturm, 1993), 

 4) 

 (

 — 

 2.1). 

 (Liberman & Corrigan, 1993), 

-

 (

). 

 (

). 

,

,

 «

» 

.

-

.

 (Zielke & Sturm, 1993). 


background image

 (

), 

 (Getter, Litt, Kadden

& Cooney, 1992).

-

.

.  .

 (

). 

,

(Goldstein, 1994). 

 (

) (Bradshaw,

1993). 

 (

, Witkins &

Cayner, 1980).

 (Cunningham,

Davis, Bremner, Dunn & Rzasa, 1993), 

.

 (Shure & Spivack, 1981; 

. 29.3.1).

 29.3.1.

(Shure & Spivack, 1981)

 (

?

-

:

 80 

 (4-5 

 (

,

). 

. 20 

 20 

 — 

.

-

:

:

 (

), 

.

: 1) 

 (

); 2) 

 (

); 3) 

 (

).

:

.

-

:

.

.


background image

 71% 

 «

» (

 31%). 

.

---

2.5. 

 (

). 

.

-

.

 (

. Kaschel,

1994; Hasselhorn, 1987). 

.

-

.

 «

» 

), 

 (

),

 (

 (

,

) (

 Hany, 1990). 

 (

); 

.

3. 

(Grawe, Donati & Bernauer, 1994) 

(Saile, 1996; Baer & Nietzel, 1991), 

 (Grossman & Hughes, 1992), 

 (Schulink, Gerards & Bouter, 1988), 

 (Marx, Williams & Claridge, 1994), 

 (McCracken, 1991). 

,

,

 (

. D'Zurilla, 1986,

1990; Salkovskis, Atha & Storer, 1990; Kazdin, Bass, Spiegel & Thomas, 1989; Nezu, Nezu & Areau, 1991;
Grawe, Donati & Bernauer, 1994).

 (

,

). 

.  

,  

  —  

.  

  —  

  —  

;

:

,


background image

. Berardi, Buyer & Dominowski, 1995; D'Zurilla & Nezu,

1980);

,

 (

. Cunningham, Davis, Bremner, Dunn & Rzasa, 1993).

:

1)  

,  

 (

. Luborsky, McLellan, Woody, O'Brien & Auerbach, 1985, Schulte, Künzel,

Pepping & Schulte-Bahrenberg, 1991). 

 (

. Saile, 1996), 

.

2) 

,

.

-

 (

).

,

,  

.

4. 

Baer, R. A. & Nietzel, M. T. (1991). Cognitive and behavioral treatment of impulsivity in children: A

meta-analytic review of the outcome literature.

Journal of Clinical Child Psychology, 20,

400-412.

Berardi, C. B., Buyer, L. S., Dominowski, R. L. & Rellinger, E. R. (1995). Metacognition and problem

solving: A process-oriented approach.

Journal of Experimental Psychology Learning, Memory and Cognition,

21,

205-223.

Bradshaw, W. H. (1993). Coping-skills training versus a problem-solving approach with schizophrenic

patients.

Hospital and Community Psychiatry, 44,

1102-1104.

Cunningham, C. E., Davis, J. R., Bremner, R., Dunn, K. W. & Rzasa, T. (1993). Coping modeling

problem solving versus mastery modeling: Effects on adherence, insession process, and skill acquisition in a
residental parent-training program.

Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61,

871-877.

D'Zurilla, T. J. & Goldfried, M. R. (1971). Problem-solving and behavior modification.

Journal of

Abnormal Psychology, 27,

107-126.

D'Zurilla, T. J. & Goldfried, M. R. (1971). Problem-solving and behavior modification.

Journal of

Abnormal Psychology, 27,

107-126.

D'Zurilla, T. J. & Nezu, A. (1980). A study of generation-of-alternatives-process in social problem-

solving.

Cognitive Therapy and Research, 4,

57-72.

D'Zurilla, T. J. (1986).

Problem-solving therapy: A social competence approach to clinical intervention.

New York: Springer.

D'Zurilla, T. J. (1990a).

Problem-solving therapy: A social competence approach to clinical

intervention.

New York: Springer.

D'Zurilla, T. J. (1990b). Problem-solving training for effective stress management and prevention.

Journal of Cognitive Psychotherapy, 4,

372-354.

Fry, P. S. & Wong, P. T. (1991). Pain management training in the elderly: Matching interventions with

subjects' coping styles.

Stress-Medicine; 7,

93-98.

Getter, H., Litt, M. D., Kadden, R. M. & Cooney, N. L. (1992). Measuring treatment process in coping

skills and interactional group therapies for alcoholism.

International Journal of Group Psychotherapy, 42,

419-

430.

Godde,  T.  & Tent, L. (1989). Über die Wirksamkeit eines psychologischen Trainingsprogrammes für

hirngeschädigte Alkoholiker.

Zeitschrift für Klinische Psychologie, Forschung und Praxis, 18,

215-229.

Goldstein, M. J. (1994). Psychoeducational and family therapy in relapse prevention. Lundbeck