ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 06.04.2021

Просмотров: 1100

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

Бытовая  сфера  общения.  Учебно-методическое  пособие  по  английскому 
языку 

для 

студентов 

естественно-научных 

факультетов. 

Изд. 

3-е, 

дополненное.  Составители:  Е.И.  Клименко,  С.Н.  Черникова.  –  Воронеж: 
Истоки, 2012. – 59 с. 

 

 

 

Печатается  по  решению  научно-методического  совета  ф-та  РГФ 

(протокол № 5  от 29 мая 2012 г.) 

 

 

 

 

 

 

Настоящее  учебно-методическое  пособие  подготовлено  на  кафедре 

английского  языка  естественно-научных  факультетов  факультета  РГФ 
Воронежского государственного университета и предназначено  для студентов 
первого курса естественно-научных факультетов. 

Целью  пособия  является  развитие  у  студентов  продуктивных  и 

рецептивных  видов  речевой  деятельности:  говорения,  письма,  чтения  и 
аудирования  в  рамках  бытовой  сферы  общения.  Тренируются  различные 
стратегии чтения (просмотровое, поисковое, детальное), развиваются навыки 
диалогической  и  монологической    речи.  В  качестве  сопутствующей  задачи 
предполагается развитие умений группового и парного взаимодействия.   

Пособие 

рассчитано 

на 

18 

часов 

аудиторной 

и 

18 

часов 

самостоятельной работы.  

Пособие  состоит  из  5  разделов  (Units),  охватывающих  основную 

тематику  общения  в  бытовой  сфере:  Leisure  Time;  Food;  Shopping;  Home; 
Family  Matters.  Каждый  раздел  содержит  предтекстовые  упражнения; 
аутентичные  письменные  тексты  и  тексты  для  аудирования;  послетекстовые 
упражнения,  направленные  на  проверку  понимания;  блок  упражнений  на 
обсуждение  информации,  полученной  из  текстов;  а  также  упражнения, 
направленные на формирование и развитие навыков письменной речи.  

 
 

 
 


background image

 

 

CONTENTS 

 
UNIT 1    LEISURE TIME ………………………………………………………4 
 
UNIT 2    FOOD……………. …………………………………………………. 11 
 
UNIT 3    LIVE TO SHOP OR SHOP TO LIVE ……………………………….20 
 
UNIT 4    MY HOME, MY CASTLE………………………………………….. 28 
 
UNIT 5    FAMILY MATTERS ……………………………………………….  38 
 
Appendix 1 ……………………………………………………………………..  49 

Appendix 2 ……………………………………………………………………..  50 

Appendix 3 ……………………………………………………………………..  51 

Tapescripts  …………………………………………………………………….. 52 

 
  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


background image

 

UNIT 1      

 

LEISURE TIME 

 

 In this unit you will:  

            

 

Read about 

how a hobby makes our life more interesting 

 

Talk about 

the way you spend

 

your free time  

 

Practise 

making a report  

 

Listen to people 

describing  different hobbies 

 

Write  

a composition about hobbies 

 

Learn 

how to make a report 

 

Useful vocabulary: 

Nouns

 

pastime,  recreation,  benefit,  knick-knack,  device, 
enjoyment,  intelligence,  hostel,  window-shopping, 
self-expression, knowledge, skill 

Verbs

 

jog,  keep  fit,  knit,  embroider,  hitch-hike,  prefer, 
sunbathe, deal with, escape, improve, improve 

Adjectives

 

common, competitive, valuable, sociable, rare 

Adverb 

mentally 

Phrases

 

be  beyond  one`s  wildest  dreams,  be  interested  in, 
have a good time, go for walks, be keen on, get bored 
with, broaden the mind, be tired of, camp site 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


background image

 

1   Lead - in 

1a   In each space (a) in the three passages below put the word from the 

following  group  (a)  which  best  suits  the  person  in  the  picture.  Then  do  the 
same for (b), (c) etc.  

a)

 

cultural things/parties/the open air  

b)

 

sociable/serious/active  

c)

 

classical music/sport/dancing  

d)

 

meeting people/nature/reading  

e)

 

concerts/clubs/sporting events 

f)

 

libraries/the countryside/discos  

g)

 

go by plane/hitch-hike/take a train  

h)

 

hotel/youth hostels/camp sites  

i)

 

learn about other countries/have a good time/be close to nature 

j)

 

sunbathe/go for walks/visit historical places 

 

 

1          

I love (a)  ______. People  say I’m (b)  _______.  I  like 
(c) ______ and (d) _______ so I often go to  
(e) ______and (f) _______. On holiday I  
(g)  _________  and  stay  at  a  nice  (h)  _______  in 
Spain. I want to (i) _______. Every day I (j) ________ 
on the beach.   
 

 

I’m  keen  on  (a)  _____.  I’m  a  bit  (b)  _______.  My 

hobbies are (c) _____ and (d) _______ so I spend a lot 
of  time  at  (e)  _______  and  (f)  ______.  Holidays? 
Well,  I  usually  (g)  _____  to  save  money  and  stay  at 
(h) ______ abroad because I want to (i) _____. I  

(j) ____ there.  

 

 

I’m very fond of (a) _______. I’m a very (b) ______ 

person. I enjoy (c) _______ and (d) _______ so I love 
all (e) _______ and also (f) _______. Every summer 
my friends and I (g) _______ somewhere and sleep in 
our tents at (h) ______. We prefer to (i) ______. We 
(j) ______.  

 


background image

 

1b       Say  what you think of the free-time activities on the right below, 

using the phrases on the left.  

 
I love 
I'm (not) interested in  
I (don't) like 
I'm (not) keen on  
I (don't) enjoy  
I get bored with 
 

shopping. 
window-shopping. 
visiting museums and art galleries. 
visiting historical places. 
being in the countryside. 
swimming and sunbathing. 
going for walks. 
meeting people, eating and drinking. 
collecting stamps, postcards etc. 
cooking at home. 
watching television. 

 
1c        Using  words and phrases from  the  exercises  above,  describe  how 

you spend your free time when you do not go away and your holidays. 

 

 

                                                     2  Reading  

 

 

2a     Match the words with their definitions: 

1.

 

recreation 

2.

 

benefit         

3.

 

knick-knack 

4.

 

self-expression             

 

a)

 

small objects that people keep as ornaments or toys 

b)

 

a good result of something that makes life better for you 

c)

 

things that you do in your spare time 

d)

 

your feelings, personality and emotions  

 

2b    Read the text. Complete each sentence (A-E) with one of the endings (1-
5). 

 

                             

A hobby makes your life much more interesting 

Our life would be difficult without rest and recreation. People have different 

ideas  of  how  to  spend  their  free  time.  For  some  of  them  the  only  way  to  relax  is 
watching TV or reading. But others use their spare time  getting maximum benefit 
from it. If you enjoy doing some activity for fun and enjoyment in your free time, 
than you have a hobby. It is a kind of self-expression, the way to understand other 
people and the whole world. A person`s hobbies depend on age, intelligence level, 
character and personal interests. That is why some people prefer knitting, cooking,