Файл: Л.А. Бердюгина Asking questions.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 29.05.2024

Просмотров: 91

Скачиваний: 0

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ

Государственное образовательное учреждение высшего профессионального образования

“КУЗБАССКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ”

Кафедра иностранных языков

ASKING QUESTIONS

Методические указания по развитию умений и навыков вести беседу

на английском языке

Составители Л.А. Бердюгина Л.Ю. Галкина

Утверждены на заседании кафедры Протокол № 4 от 28.04.03

Рекомендованы к печати учебнометодической комиссией специальности 061000 Протокол № 7 от 13.05.03

Электронная копия находится в библиотеке главного корпуса ГУ КузГТУ

1

КЕМЕРОВО 2003

Уважаемые студенты и аспиранты!

Можете ли Вы задать следующие вопросы по-английски?

Вы изучаете английский язык? Вы изучаете английский, не так ли? Разве вы не изучаете английский язык? Вы изучаете английский или немецкий? Вы собираетесь изучать английский? Для чего вы изучаете английский язык? Вам нравится изучать английский язык?

Цель данных методических указаний – развитие умений и навыков задавать вопросы различных типов на английском языке и отвечать на них. Необходимо помнить, что вопросы ставятся не к конкретным словам, а к значениям, которые в них заключены. Знание структуры разного типа вопросов позволяет вступить в беседу и поддержать её.

В методических указаниях Вы найдете общие вопросы (Yes/No questions), специальные вопросы (Wh-questions), альтернативные вопросы (Or questions), разделительные вопросы (Tag questions), косвенные вопросы (Indirect questions). Подробно рассматриваются вопросы с предлогами (Preposition questions), отрицательные вопросы (Negative questions) и некоторые другие, которые не нашли должного отражения в вузовских учебниках, но играют большую роль в реальной речи.

Методические указания спланированы таким образом, что могут прорабатываться как целиком, так и по отдельным разделам в аудитории под руководством преподавателя или самостоятельно. Значительное место отводится работе в парах и мини-группах.

Каждый из пяти разделов включает структурные модели определённого типа вопросов в виде таблиц, примеры и комплекс упражнений. Упражнения, отмеченные звездочкой , сопровождаются ключами. К МУ прилагается сводная таблица всех типов вопросов и аудиокассета с упражнениями для прослушивания, часть которых заимствована из учебника Headway (Soars J. & L. Headway. Upper Intermediate. SB. OUP, 1993).

Методические указания написаны простым, доступным языком. В отдельных случаях даётся перевод слов и выражений. При необходимости можно обратиться к словарю, расположенному в конце МУ. Приступайте к изучению вопросов и используйте любую возможность для их практического применения.

Желаем Вам успеха!


2

1. YES/NO QUESTIONS

(These questions can be answered with Yes or No)

1.1 Basic form

Auxiliary Verb

Subject

Main Verb

Complement

 

 

 

 

Are

уou

ready?

 

Is

it

raining?

 

Does

the girl

like

ice-cream?

Can

she

play

the piano?

Has

he

written

a letter?

Will

you

go?

 

Did

they

have

breakfast?

Have

you

 

a sister?

Have

you

got

a сomputer?

Have

I

got to drive

about fifty miles?

Yes/No questions are formed with the verbs be, have (got), modal verbs like may / might, can / could, must, should / would and shall / will by changing the position of the subject (подлежащее) and the auxiliary (вспомогательный) or the modal verb:

She has got a dog

Has she got a dog?

Yes, she has.

Ann is having lunch.

Is Ann having lunch?

No, she isnt.

He should buy a car.

Should he buy a car?

Yes, he should.

They will go there.

Will they go there?

No, they wont (will not).

If there is no auxiliary verb, use do, does, did (the main verb is always the

infinitive without to).

 

Do they like chips?

They like chips.

 

She knows you.

 

Does she know you?

You enjoyed the party.

Did you enjoy the party?

I have (got) a dog.

 

Do you have a dog? / Have you (got) a dog?

I had a dog. – Did you have a dog? Not: Had you a dog?

Possible replies (возможные ответы)

 

Question: Is Bill English?

 

Answers:

 

 

positive (+)

negative (-)

No, Finnish.

Yes.

No.

Yes, he is.

No, he isn’t.

No, he’s Finnish.

Yes, he’s English.

No, he’s not.

No, he isn’t English; he’s Finnish.

Yes, he is English.

No, he isn’t English. No, he’s Finnish, not English.

Yes, Bill’s English.

No, he’s not English.

Not: Yes, he’s.

 

 


3

You may also answer Yes/No questions in the following ways: Certainly. Certainly not. Perhaps. Well. Maybe. Why not? I doubt it.

I don’t know. I can’t remember. You must be joking! What do you think? How should I know? He didn’t tell me.

Intonation

Yes-No questions are spoken on a rising intonation (c повышением тона) on the item (зд.: слово) being asked about.

Can Ann swim? Can Ann swim?

Sometimes you may ask Yes/No questions using a statement (утверждение) with a rising intonation to ask for confirmation (подтверждение) or to express surprise

(удивление):

You are English? (confirmation)

You’re only 15? I thought you were 18. (surprise)

1.2 Negative questions

Common form

be and have (in have got)

+ n’t + subject + main verb

Formal form

(first) auxiliary or modal verb

+ subject + not + main verb

In negative questions you should use the contracted (стяженная) forms such as don’t, isn’t, wasn’t, can’t, etc. Does not, is not, have not, etc. are incorrect.

Common

Formal

Aren’t you learning English?

Are you not learning English?

Разве ты не изучаешь английский?

Does she not work for the bank?

Doesn’t she work for the bank?

Разве она не работает в банке?

Did they not go to Moscow?

Didn’t they go to Moscow?

Разве они не ездили в Москву?

Will they not visit us?

Won’t they visit us?

Разве они не навестят нас?

 

Сan’t you help them?

Сan you not help them?

Неужели ты не можешь помочь им?

 

Negative questions are used to express surprise (удивление), disappointment

(разочарование), annoyance (раздражение), in exclamations (восклицание), when asking for confirmation (подтверждение).

Doesn’t Mark speak English?

Разве /неужели/ Марк не говорит по-

(surprise) I thought he did.

английски? Я думал, он говорит.


Yes. (= Yes, they saw the film.) No. (= No, they didn’t see the film.) Yes. (= Yes, I am.)
No. (= No, he hasn’t.)

4

Hasn’t she finished the report yet? (disappointment or annoyance) Isn’t it a nice day? (exclamation) Can’t you answer?

Разве она ещё не закончила доклад?

Разве это не прекрасный день? Неужели вы не можете ответить?

Intonation

The questions are spoken on a falling intonation (c понижением тона) with the expected (ожидаемый) answer yes and a rising intonation with the expected answer no.

Didn’t they see the film? Didn’t they see the film? Aren’t you waiting for me? Hasn’t he come yet?

1.3 Echo questions

Echo questions are not real questions. They show that we are listening; and they are also used if you do not hear a reply or are surprised at it.

In echo questions use be, have and the same auxiliary or modal verbs that are used in the sentences.

He is a very good student. I’m going to bed now. Weve finished our work. He can’t swim.

She doesn’t like thrillers.

(+)

Is he? Really?

(+)

Да? Действительно?

(+)

Are you?

(+)

Идешь?

(+)

Have you?

(+)

Да? Закончил?

(-)

Can’t he?

(-)

Не может?

(-)

Doesn’t she?

(-)

Да? Не любит?

In sentences with have got, use have.

 

I’ve got a headache.

Oh, have you? Do you want some aspirin?

She’s got s a lot of English books.

Has she? Really?

With present or past simple, use do / does or did.

He passed his exams successfully.

Did he? Well done.

She lives in London.

Does she?

You may use negative reply to answer positive sentence if you want to express emphatic agreement (эмоциональное согласие).

It was a fantastic film. (+) He passed his exams successfully. (+) We are very happy. (+)

Yes, wasn’t it? (-) Yes, didn’t he? (-) Yes, aren’t you? (-)

I really enjoyed it. He worked hard. Glad to hear it.


5

2. WH–QUESTIONS

(Expect definite information in answers)

2.1 Basic form

Question words can be single words: Who, What, Whom, When, Where, How, Why or phrases: How many/much/long/often, Whose/What/Which + noun (What kind/ sort/ type, Whose book/car/pen).

Question word

Auxiliary verb

Subject

Main verb

 

 

 

 

Where

does

John

study?

When

is

Joan

leaving?

What

were

you

doing?

Why

has

he

left?

How long

will

the lecture

last?

Which way

did

the man

go?

What sort of music

do

you

prefer?

This word order is used in all Wh-questions except (кроме) questions about the subject and its attribute.

Contractions of auxiliaries are often used in speech and informal writing. Who’s already passed the exam?

Who’s going to meet Lucy at the station? What’ll you do next time?

Use How in greetings and introductions, and to ask about state of health (состояние здоровья), opinion, explanation. How do you do? is not a question but a very formal greeting (приветствие). The answer is How do you do?

How are you?

Как поживаете?

How was the flight?

Как прошел полет?

How comes it? / How is it? / How’s that?

Как это? / Почему так выходит?

How so?

Как так?

You may use How with adjectives (old, tall, etc.) and adverbs (often, well, etc.) and

with much and many.

 

How old are you?

Сколько вам лет?

How often do you visit them?

Как часто вы навещаете их?

How much money did you spend?

Сколько денег вы потратили?

How many sisters have you got?

Сколько у вас сестер?