Файл: Особенности учета и анализа товаров на предприятиях оптовой торговли (.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Курсовая работа

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 29.06.2023

Просмотров: 63

Скачиваний: 2

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

В этой связи на должность внутреннего аудитора целесообразно назначать высококвалифицированного специалиста с опытом бухгалтерской и экономической работы, имеющего аттестат аудитора или профессионального бухгалтера-эксперта.

Необходимо утвердить положение о внутреннем контроле, на основании которого будет действовать внутренний аудитор.

Так как положение о внутреннем контроле является важнейшим правовым актом, определяющим правовое положение, права, обязанности, организацию работы внутреннего аудитора, этот документ позволяет обеспечить особый организационный статус, независимость и обособленность внутреннего аудитора, что в первую очередь, гарантирует справедливость и беспристрастность суждений.

Положение может быть утверждено как приказом руководителя предприятия, так и решением общего собрания акционеров, как в виде самостоятельного документа, так и в составе учетной политики в качестве приложения.

В положении должно быть четко сказано, что внутренний аудитор осуществляет независимый контроль всех процессов с целью их анализа и оценки, должен действовать в соответствии с правилами и распорядком предприятия.

В состав Положения о внутреннем контроле целесообразно включить следующие направления деятельности внутреннего аудитора:

  • контроль, за соблюдением нормативных актов и внутрифирменных положений о финансовом и товарном обороте, правил отчетности, договорных обязательств;
  • контроль движения денежных средств, товарно-материальных ценностей; операции связанные с их движением;
  • контроль исполнения смет расходов, продаж товаров; проверка наличия договоров с материально-ответственными лицами;
  • контроль соблюдения порядка оформления первичных и товарно-транспортных документов, над проведением инвентаризации товарно-материальных ценностей;
  • контроль за списанием товарно-материальных ценностей с установлением причин и выявления виновных лиц.

Для осуществления основных задач предприятия в положении следует отразить основные функции внутреннего аудитора. К ним относятся:

  • анализ и контроль финансовой, торгово-закупочной деятельности, продаж, маркетинговой политики предприятия; оценка эффективности принятия решений руководителем предприятия;
  • проведение проверки финансовой отчетности, выявление ошибок, и выдача рекомендаций по их исправлению в области бухгалтерского учета, отчетности и налогообложения;
  • анализ и контроль уровня, структуры и динамики издержек обращения, накладных расходов в целях оптимизации соотношения затрат и результатов их деятельности;
  • консультации работников организации по различным вопросам законодательства.

Так же в положении рекомендуется отразить права внутреннего аудитора. Основными являются: запрашивать от органов управления предприятия, должностных лиц необходимые материалы, изучение которых соответствует функциям ревизора; требовать максимального содействия от ответственных лиц предприятия во время проверки.

Ни одно положение о внутреннем контроле не обходится без пункта об ответственности лиц осуществляющих контроль.

Так, ответственность может наступать за:

  • несвоевременное выявление нарушений в работе организации;
  • несоблюдение действующего законодательства;
  • несоблюдение служебной этики в ходе проверок;
  • разглашение конфиденциальной информации;
  • невыполнение текущей работы;
  • недостоверность отчетных данных, сведений и других материалов, предоставляемых руководителю предприятия.

Введение внутреннего контроля позволит:

  • руководителю или собранию акционеров наладить эффективный контроль за работой организации;
  • проводимые ревизором целевые контрольные проверки и анализ выявляют излишние запасы;
  • внутренний аудитор наряду с контролем может выполнять и консультативные функции в отношении должностных лиц бухгалтерии и иных служб предприятия.

Практика свидетельствует, что на предприятиях, где создана служба внутреннего контроля, либо в штате имеется внутренний аудитор или организация работает по договору с аудиторской организацией, значительно выше уровень сохранности имущества, эффективности использования ресурсов, организации бухгалтерского учета и достоверности отчетности.

В результате исследовательской работы на основе факторного анализа было выявлено, что за последний год товарооборачиваемость прилично возросла в связи с сокращением величины товарных излишков. Поэтому предлагаю усилить контроль за расходованием излишних запасов и несколько улучшить систему снабжения.

В качестве мероприятия по совершенствованию данного направления предлагается использование в практике работы предприятия форвардных и фьючерсных контрактов. Форвардный контракт, как и его наиболее распространенная разновидность - фьючерс, представляет собой соглашение о купле-продаже товара с поставкой и расчетом в будущем.

Контракт стандартизирован по количеству и качеству товара. Согласно контракту, продавец обязан поставить в определенное место и срок определенное количество товара; после доставки товара покупатель обязан заплатить заранее (в момент заключения контракта) обусловленную цену.


Для гарантированности исполнения контракта требуется внести обеспечение наличными деньгами в размере 8-15% общей стоимости товара, поставляемого по контракту. Все сделки оформляются через расчетную палату.

Использование данных контрактов позволит снизить величину запасов предприятия и иметь в наличии товар в определенное в контракте время в течение года, что повысит оборачиваемость запасов, а, следовательно, и оборотных средств, а также общую рентабельность производственных фондов.

Данное предложение также окажет влияние на товарооборот, поскольку использование таких контрактов не только снижает затоваривание, но и позволяет иметь определенные товары (так называемые «ходовые») в нужное время в нужном количестве.

Данная система расчетов позволит предприятию снизить величину средств в расчетах и повысить их оборачиваемость.

Увеличение товарооборота во многом зависит от различных способов стимулирования сбыта.

Стимулирование сбыта строится на коммуникационных возможностях маркетинга организации, состоящих в следующем:

  • дать необходимую информацию потребителям о новых товарах, а также о конкретных характеристиках продаваемых товаров;
  • выявить непосредственно на рынке новые возможные направления использования предлагаемых товаров;
  • использовать разнообразные средства увеличения объема и кратности покупок;
  • повышать имидж организации;
  • информировать потребителей и дистрибьюторов об изменении цен, специальных предложениях и других маркетинговых изменениях.

Реклама, представляющая собой все возможные формы публичной платной деятельности, производимой конкретным юридическим лицом по представлению и продвижению на рынке идей, изделий и услуг, является наиболее мощным и распространенным маркетинговым средством стимулирования продаж

В результате проведения рекламной кампании возрастет товарооборот, вследствие чего прибыль предприятия увеличится.

Заключение

Торговля, во всех ее проявлениях, занимает все большее место в предпринимательской деятельности экономических субъектов.

Оптовым товарооборотом является продажа товаров крупными партиями для их последующей перепродажи, а также продажа оптовых партий производственным и массовым потребителям. Также в этой главе освещены основные задачи бухгалтерского учета и анализа оптового товарооборота, организация бухгалтерского учета, перечислены нормативные источники, регулирующие вопросы бухгалтерского учета оптового товарооборота, рассмотрены вопросы образования цены и ее контроля, учета поступления товара, обработки документов, учета реализации продукции.


Компания ООО «Зона Звука»является крупнейшим поставщиком музыкальных инструментов и профессионального студийного и концертного оборудования на российский рынок.

УООО «Зона Звука» прибыль от продажи (основной деятельности) в течение 2011 - 2013 гг. имеет отрицательную динамику. В итоге предприятием за 2013 год было получено 246 тыс. руб. прибыли от обычных видов деятельности.

Для получения товара от поставщика в бухгалтерии ООО «Зона Звука» оформляется доверенность, ведется журнал учета выданных доверенностей. Предприятие - поставщик выписывает на отгруженный товар счет - фактуру и товарно - транспортную накладную. Приемка товара осуществляется комиссией в составе кладовщика и водителя. При этом составляется акт о приемке товаров (ТОРГ-1). Учет товаров на складе организован партионным способом. На каждую партию товаров выписывается партионная карта в двух экземплярах.

Неотъемлемое условие успешной работы бухгалтерии - это четкая организация документооборота. Поэтому в целях внутреннего контроля необходимо разработать и внедрить на предприятии график документооборота по учету товарных операций.

Основные его положения должны заключаться в следующем:

Товарную накладную необходимо выписывать в 4-х экземплярах.

Рекомендовано принять в штат внутреннего аудитора.

Результатом анализа оптового товарооборота на ООО «Зона Звука» стала разработка следующих рекомендаций:

  • совершенствование системы снабжения;
  • совершенствование системы безналичных расчетов;
  • использование средств стимулирования сбыта.

Список использованной литературы

  1. Федеральный закон «О бухгалтерском учете» от 06.12.2014 г. № 402-ФЗ.
  2. Аниськова О.Г. Стратегия коммерческой деятельности предприятия оптовой торговли : Учебник для студентов ВУЗов / О.Г. Аниськова, О.В. Пигунова. – М.: Маркетинг, 2010. – 245 с.
  3. Басконов В.В. Экономика предприятия оптовой торговли и сферы услуг : Учебник для ВУЗов / В.В. Басконов. – М.: ИНФРА-М, 2007. – 560 с.
  4. Брагин Л.А. Торговое дело – экономика и организация : Учебник для ВУЗов / Л.А. Брагин. – М.: ИНФРА-М, 2007. – 278 с.

he advertising campaign LLC "oldie Plus" to increase the competitiveness of LLC "oldie Plus" on the market.
The objectives of the advertising campaign LLC "oldie Plus":
1. To raise awareness of target audiences about the basic qualities and benefits of products of LLC "oldie Plus.
2. To make an image of the LLC "oldie Plus recognizable by the target audience.
3. To influence consumer preferences and to secure stable selection of target audiences in favor of the company "oldie Plus.
Of the target audience. Existing and potential consumers of products and services of the company "oldie Plus.
Time frame:
The duration of the advertising campaign LLC "oldie Plus is 8 months. The main advertising campaign will be conducted from October to December 2015.
Strategy advertising campaign LLC "oldie Plus and the main information channels.
Advertising campaign LLC "oldie Plus" will be built by the system of interaction with target audiences through the organization of special events with the informational support through the Internet.
Thus, as the main information channels are the Internet resources and direct interaction with target audiences.
The complex of measures aimed at solving problems of an advertising campaign:
Plan an advertising campaign LLC "oldie Plus" will be constructed in such a way that the main event will be in October, November, December.
Meanwhile, when conducting such campaigns need to create and maintain a constant information support product on the market. In this regard, it is expected the implementation of the following regular events for 7 months:
the monitoring 10-15 leading Central and specialized publications. This press monitoring will allow you to track not only the image of LLC "oldie plus" in the Russian media, but the coverage and promotion of its main competitors.
the operational/crisis response to misleading or inaccurate information published in the media.
Based press monitoring will be carried out online tracking and responding to published materials if necessary.
Timely intervention and the refutation of false or distorted information play a key role in creating and maintaining brand image in the media.
the monthly seminars with representatives of business Advertising strategy of success". Necessarily part sales and marketing managers, as well as recognized experts in the field of advertising.
the monthly (placement of advertising materials in business journals of the city;
the monthly presentation of products and services LLC "oldie Plus";
October 2015.
Conduct sampling with business representatives. Demonstration of the production of LLC "oldie plus. Sampling - marketing campaign for the free distribution of the test products.
Interview with a marketing company on the radio "Russian Radio" in the morning program "Panorama" (the timing of material - 2-3 minutes).
November 2015.
the information campaign in the Internet.
Plan 4 press releases (approximate volume - 1 coffee stripe) in specialized mass media, namely, magazines in the "Business", "Promotional products", devoted to the benefits of the products and services of the company "oldie plus.
the conference "Problems of modern advertising market" for journalists writing on advertising with the involvement of recognized experts in the field of advertising. It is also recommended that the distribution of information packages about research and sponsorship activities of the company "oldie plus" and holding the reception.
is holding a "Day "oldie plus" from the Company.
Offered 2 alternatives of the "Day "oldie plus":
In the first embodiment, as the audience is planned to attract journalists. It is supposed to hire one V. I. P. - fitness center 4 hours.
Pre-made signature accompanying the products with brand LLC "oldie plus (towels, shower Slippers, soap, packages, and so on). Will be invited representatives of 15-20 media. It is supposed to prepare some entertaining quizzes and competitions with prizes from LLC "oldie plus", and also provide soft drinks and snacks.
In the second embodiment, the event is aimed at a wide audience of potential consumers.
It is proposed to arrange a V. I. P. - SATURDAY - restoration of ecosystems (tree planting, restoration of trophic relations, release birds etc) one of the historical places of the city with the invitation of the First Persons of the City, known for creative people, representatives of leading companies, shops and the media, announcing it in advance through the media.
Before and after the event will be sent a press release to the media.
It is supposed to prepare some entertaining quizzes and competitions with prizes from LLC "oldie plus", and also provide soft drinks and snacks.
December 2015
Will continue the campaign in the Central mass media plan on hosting another 3 articles. At this stage, informational articles will be a supporting character in addition to those special events that will be held in LLC "oldie Plus. Article (approximately 1/8 of a newspaper pages A2-A3) will be placed in the following media specialist press: the newspaper "Moskovskaya Pravda", "Today", "night club".
In the middle of planning the advertising campaign will be held a General audit of all activities carried out and evaluated their effectiveness.


he advertising campaign LLC "oldie Plus" to increase the competitiveness of LLC "oldie Plus" on the market.
The objectives of the advertising campaign LLC "oldie Plus":
1. To raise awareness of target audiences about the basic qualities and benefits of products of LLC "oldie Plus.
2. To make an image of the LLC "oldie Plus recognizable by the target audience.
3. To influence consumer preferences and to secure stable selection of target audiences in favor of the company "oldie Plus.
Of the target audience. Existing and potential consumers of products and services of the company "oldie Plus.
Time frame:
The duration of the advertising campaign LLC "oldie Plus is 8 months. The main advertising campaign will be conducted from October to December 2015.
Strategy advertising campaign LLC "oldie Plus and the main information channels.
Advertising campaign LLC "oldie Plus" will be built by the system of interaction with target audiences through the organization of special events with the informational support through the Internet.
Thus, as the main information channels are the Internet resources and direct interaction with target audiences.
The complex of measures aimed at solving problems of an advertising campaign:
Plan an advertising campaign LLC "oldie Plus" will be constructed in such a way that the main event will be in October, November, December.
Meanwhile, when conducting such campaigns need to create and maintain a constant information support product on the market. In this regard, it is expected the implementation of the following regular events for 7 months:
the monitoring 10-15 leading Central and specialized publications. This press monitoring will allow you to track not only the image of LLC "oldie plus" in the Russian media, but the coverage and promotion of its main competitors.
the operational/crisis response to misleading or inaccurate information published in the media.
Based press monitoring will be carried out online tracking and responding to published materials if necessary.
Timely intervention and the refutation of false or distorted information play a key role in creating and maintaining brand image in the media.
the monthly seminars with representatives of business Advertising strategy of success". Necessarily part sales and marketing managers, as well as recognized experts in the field of advertising.
the monthly (placement of advertising materials in business journals of the city;
the monthly presentation of products and services LLC "oldie Plus";
October 2015.
Conduct sampling with business representatives. Demonstration of the production of LLC "oldie plus. Sampling - marketing campaign for the free distribution of the test products.
Interview with a marketing company on the radio "Russian Radio" in the morning program "Panorama" (the timing of material - 2-3 minutes).
November 2015.
the information campaign in the Internet.
Plan 4 press releases (approximate volume - 1 coffee stripe) in specialized mass media, namely, magazines in the "Business", "Promotional products", devoted to the benefits of the products and services of the company "oldie plus.
the conference "Problems of modern advertising market" for journalists writing on advertising with the involvement of recognized experts in the field of advertising. It is also recommended that the distribution of information packages about research and sponsorship activities of the company "oldie plus" and holding the reception.
is holding a "Day "oldie plus" from the Company.
Offered 2 alternatives of the "Day "oldie plus":
In the first embodiment, as the audience is planned to attract journalists. It is supposed to hire one V. I. P. - fitness center 4 hours.
Pre-made signature accompanying the products with brand LLC "oldie plus (towels, shower Slippers, soap, packages, and so on). Will be invited representatives of 15-20 media. It is supposed to prepare some entertaining quizzes and competitions with prizes from LLC "oldie plus", and also provide soft drinks and snacks.
In the second embodiment, the event is aimed at a wide audience of potential consumers.
It is proposed to arrange a V. I. P. - SATURDAY - restoration of ecosystems (tree planting, restoration of trophic relations, release birds etc) one of the historical places of the city with the invitation of the First Persons of the City, known for creative people, representatives of leading companies, shops and the media, announcing it in advance through the media.
Before and after the event will be sent a press release to the media.
It is supposed to pre he advertising campaign LLC "oldie Plus" to increase the competitiveness of LLC "oldie Plus" on the market.
The objectives of the advertising campaign LLC "oldie Plus":
1. To raise awareness of target audiences about the basic qualities and benefits of products of LLC "oldie Plus.
2. To make an image of the LLC "oldie Plus recognizable by the target audience.
3. To influence consumer preferences and to secure stable selection of target audiences in favor of the company "oldie Plus.
Of the target audience. Existing and potential consumers of products and services of the company "oldie Plus.
Time frame:
The duration of the advertising campaign LLC "oldie Plus is 8 months. The main advertising campaign will be conducted from October to December 2015.
Strategy advertising campaign LLC "oldie Plus and the main information channels.
Advertising campaign LLC "oldie Plus" will be built by the system of interaction with target audiences through the organization of special events with the informational support through the Internet.
Thus, as the main information channels are the Internet resources and direct interaction with target audiences.
The complex of measures aimed at solving problems of an advertising campaign:
Plan an advertising campaign LLC "oldie Plus" will be constructed in such a way that the main event will be in October, November, December.
Meanwhile, when conducting such campaigns need to create and maintain a constant information support product on the market. In this regard, it is expected the implementation of the following regular events for 7 months:
the monitoring 10-15 leading Central and specialized publications. This press monitoring will allow you to track not only the image of LLC "oldie plus" in the Russian media, but the coverage and promotion of its main competitors.
the operational/crisis response to misleading or inaccurate information published in the media.
Based press monitoring will be carried out online tracking and responding to published materials if necessary.
Timely intervention and the refutation of false or distorted information play a key role in creating and maintaining brand image in the media.
the monthly seminars with representatives of business Advertising strategy of success". Necessarily part sales and marketing managers, as well as recognized experts in the field of advertising.
the monthly (placement of advertising materials in business journals of the city;
the monthly presentation of products and services LLC "oldie Plus";
October 2015.
Conduct sampling with business representatives. Demonstration of the production of LLC "oldie plus. Sampling - marketing campaign for the free distribution of the test products.
Interview with a marketing company on the radio "Russian Radio" in the morning program "Panorama" (the timing of material - 2-3 minutes).
November 2015.
the information campaign in the Internet.
Plan 4 press releases (approximate volume - 1 coffee stripe) in specialized mass media, namely, magazines in the "Business", "Promotional products", devoted to the benefits of the products and services of the company "oldie plus.
the conference "Problems of modern advertising market" for journalists writing on advertising with the involvement of recognized experts in the field of advertising. It is also recommended that the distribution of information packages about research and sponsorship activities of the company "oldie plus" and holding the reception.
is holding a "Day "oldie plus" from the Company.
Offered 2 alternatives of the "Day "oldie plus":
In the first embodiment, as the audience is planned to attract journalists. It is supposed to hire one V. I. P. - fitness center 4 hours.
Pre-made signature accompanying the products with brand LLC "oldie plus (towels, shower Slippers, soap, packages, and so on). Will be invited representatives of 15-20 media. It is supposed to prepare some entertaining quizzes and competitions with prizes from LLC "oldie plus", and also provide soft drinks and snacks.
In the second embodiment, the event is aimed at a wide audience of potential consumers.
It is proposed to arrange a V. I. P. - SATURDAY - restoration of ecosystems (tree planting, restoration of trophic relations, release birds etc) one of the historical places of the city with the invitation of the First Persons of the City, known for creative people, representatives of leading companies, shops and the media, announcing it in advance through the media.
Before and after the event will be sent a press release to the media.
It is supposed to prepare some entertaining quizzes and competitions with prizes from LLC "oldie plus", and also provide soft drinks and snacks.
December 2015
Will continue the campaign in the Central mass media plan on hosting another 3 articles. At this stage, informational articles will be a supporting character in addition to those special events that will be held in LLC "oldie Plus. Article (approximately 1/8 of a newspaper pages A2-A3) will be placed in the following media specialist press: the newspaper "Moskovskaya Pravda", "Today", "night club".
In the middle of planning the advertising campaign will be held a General audit of all activities carried out and evaluated their effectiveness.