Файл: Компьютерный английский Met_196.doc

ВУЗ: Не указан

Категория: Учебное пособие

Дисциплина: Английский язык

Добавлен: 31.01.2019

Просмотров: 5319

Скачиваний: 88

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

125


Федеральное агентство по образованию


Хакасский технический институт – филиал

Красноярского государственного технического университета















КОМПЬЮТЕРНЫЙ АНГЛИЙСКИЙ


Учебное пособие




















Абакан-2006

УДК 338.462=03.20

В 26



Рецензенты:

Ю.М. Шемчук, канд. пед. наук, зав. кафедрой иностранных язы-ков Хакасского института бизнеса.

Кафедра иностранных языков Хакасского государственного университета имени Н.Ф. Катанова (зав. кафедрой И.И. Мишуткина, канд. филол. наук)



В 26 Компьютерный английский: Учебное пособие / Сост. Т.С. Ве-дерникова, Н.В. Литвин. Красноярск: КГТУ, 2006. 124 с.



Учебное пособие предназначено для студентов очной формы обучения неязыковых специальностей, начинающих и продолжающих изучение английского языка. Оно рекомендовано для начального этапа овладения предметом и ориентирует студентов на дальнейшее изучение специфики использования английского языка в сфере профессиональной деятельности.

Используемые материалы аутентичны, не адаптированы и отражают современные достижения информатики.



Печатается по решению редакционно-издательского совета университета


УДК 338.462=03.20


© КГТУ, 2006

© Ведерникова Т.С.,

Литвин Н.В., 2006


Печатается в авторской редакции


Подп. в печать 25.01.06. Формат бумаги 60х84/16. Бумага тип. № 1.

Усл.печ.л. 6,2. Уч.-изд. л. 6,2. Тираж 200 экз. Заказ 937. С. 4


Отпечатано в ХТИ- филиале КГТУ

655017, Абакан, ул. Щетинкина, 27

ВВЕДЕНИЕ


В настоящее время персональный компьютер является необходимой составляющей деятельности самых разных специалистов. Появление и широкое внедрение русифицированных версий программного и аппаратного обеспечения снимает, в определенной степени, необходимость изучения английского языка как средства общения с вычислительной техникой. Но это не относится к тем, у кого информационные специальности являются основным видом деятельности. Знание английского языка определяет профессиональный уровень специалиста, его дальнейший профессиональный рост и социальное положение на рынке труда. Именно эти причины заставляют более серьезно отнестись к обучению английскому языку на информационных специальностях.

Данное пособие предназначено для студентов неязыковых факультетов, начинающих и продолжающих изучение английского языка. Оно рекомендовано для начального этапа овладения предметом и ориентирует студентов на дальнейшее изучение специфики использования английского языка в данной сфере профессиональной деятельности.

Целью данного пособия является формирование навыков применения и понимания сообщений компьютера, разного рода спецификаций, руководств по применению программных и аппаратных средств и т.д. Полученные при этом знания и умения подготавливают студентов к чтению специализированной литературы в оригинале.

Пособие состоит из 15 учебных блоков (Units), глоссария (Glossary), активного англо-русского словаря (Active Vocabulary), списка акронимов и аббревиатур (List of Acronyms and Abbreviations), принятых в научно-технической литературе и в области информатики, а также списка основных неправильных глаголов (List Of Irregular Verbs).


На практических заданиях обучающиеся знакомятся с основными понятиями, определениями, описаниями, аббревиатурами; овладевают необходимым лексическим минимумом. Каждый учебный блок (Unit) содержит тексты, предназначенные для обучения различным видам чтения (изучающего, ознакомительного, поискового); диалогов, представляющих реальные ситуации общения; упражнений, обепечивающих увеличение повторяемости лексического материала и его активному усвоению и тематики сгруппированным списком слов и выраженй. Каждый учебный блок (Unit) включает следующие подразделы:

  • WORD-BUILDING (Словообразование) помогает формировать и развивать системный подход в изучении новых лексических единиц, расширяет потенциальный словарь обучаемых.

  • GRAMMAR (Грамматика) не предусматривает системного изложения грамматики английского языка, он дает представление о структуре простых предложений, порядке слов в английском предложении.

  • PROBLEM-SOLVING (Решение проблемных ситуаций) подводит итоги работы над учебным материалом , создавая различные проблемные ситуации, решение которых может обсуждаться всеми студентами учебной группы.

  • SUPPLEMENTARY READING (Дополнительное чтение) включает тексты для самостоятельной работы.

Следует отметить, что весь учебный материал построен на реальных сообщениях компьютера, оригинальной английской и американской литературе (различные справочные пособия, web-сайты и т.д.). Некоторые тексты сопровождаются рисунками.

Материал, вошедший в пособие, рассчитан примерно на 102 академических часа. Формы организации учебного процесса по овладению материалом данного пособия и формы контроля выбираются преподавателем в зависимости от местных условий и контингента обучаемых.




















UNIT 1. COMPUTERS IN EVERYDAY LIFE


Task 1. Read and translate the text.


COMPUTERS IN EVERYDAY LIFE


Computers are part of our everyday lives. They have an effect on almost everything you do. When you buy groceries at a supermarket, a computer is used with laser and barcode technology to scan the price of each item and present a total. Barcoding items (clothes, food and books) require a computer to generate the barcode label and maintain the inventory. Most television advertisements and many films use graphics produced by a computer. In hospitals, besides terminals connected to the hospital’s main computer allow doctors to type in orders for blood test and to schedule operations. Banks use computers to look after their customers’ money. In libraries and bookshops, computers can help you to find the book you want as quickly as possible.


Glossary:

barcode – a sequence of vertical parallel lines used to give items a unique identification number

a barcode label – a label that is used to attach a barcode to an item


Task 2 Choose the computer uses mentioned in the text above


home

hospital

engineering

shopping

television advertising

art

banking

libraries

film-making

schools


Task 3. Match these words (1-8) to correct locations (a-d)


  1. games a. a factory

  2. machines

  3. tickets b. a supermarket

  4. wages

  5. flight

  6. letters c. a travel agent

  7. barcode readers

  8. tills d. a home

Task 4. Read the text. Identify which place is described in the text.


  1. We use a PC for writing letters, for playing games, to calculate our bills, and to connect with the Internet.

  2. We’ve got electronic checkout tills with barcode readers. They read a special barcode on almost everything we sell. They calculate the bill for the customer. at the same time they send information to a larger customer, so we always know exactly what we’ve got in the store.

  3. We make washing machines and refrigerators. The machines we use to make them are controlled by computers. We also use computers to calculate our wages, to keep the accounts, and to look after all materials and parts.

  4. Our terminal links to airlines offices. If you want to fly anywhere in the world, we can tell you at once if there’s a seat on the flight you want. We can supply you with the tickets and we can reserve your hotel- all by computer.



Task 5. Read and memorize the following words:

  1. the deadliness of weapons-смертельная опасность

  2. martial enthusiasm-драчливый энтузиазм

  3. needless disaster- бессмысленная трагедия

  4. ingenious trick-искусный прием

  5. world-wide slave empire-мировая рабовладельческая империя

  6. to reverse roles- поменяться ролями

  7. a masterpiece of mathematical logic- шедевр математической логики


Task 6. Read and translate the text:


INTELLIGENT MACHINES¹

From the history of computers


The evolution of artificial intelligence2 is now proceeding so rapidly that by the end of the century cheap computers no larger than portable type-writers will exist that will be able to solve almost any problem faster and more efficiently than we can.

"Intelligence" in a machine, as in a human, is best defined as the ability to solve complex problems swiftly. This may involve medical diagnosis and prescriptions, resolving legal matters or playing war-games: in other words advising governments whether or not to go to war.

While computers have already enhanced the deadliness of weapons, the prospect for the future is that they will play the more beneficial role of preventing wars. If asked to assess the chances of victory, the computer will analyse facts quite differently from the life-long military expert with his martial enthusiasm and ambitions.

When the same statistics are fed into the emotionless machine each to be weighed with cold objectivity and then assessed against each other, the answer, far more often than in human decision-making, will be "if you start this war you will lose".

The computer cooly appraises the chances of success before the conflict begins, may well advise that the fight is unwinnable — or that the chances of victory are unacceptably low — and needless disaster can be avoided.

At what point today we decide that their mental capacity is approaching the human level? This question will be answered by an ingenious trick known as the Turing Test.

We most easily assess people's intelligence by communicating with them. The late British mathematician, Alan Turing, proposed a simple test. A person would sit alone in a room talking by teleprinter5 with two other beings elsewhere, one of them human and the other a computer. When after substantial conversation he no longer knew which was which, the computer would have passed the Turing Test, and arguably would have attained human intelligence.

No machine today comes near to passing the Turing Test. These are early days, however, and we may suspect that the rise of machine's IQ4 will be swift.

What will happen when this moment arrives? The most likely outcome is a world-wide slave empire, in which we are the masters and the computers virtually run the planet for us. But what if there arises a "Spartacus computer", a series of rebel machines with the ambition to reverse these roles?

Prof. Isaac Asimov may have solved the problem with a masterpiece of mathematical logic. He proposes that all intelligent machines should have the following three "Laws" programmed into them as instincts:

1. A robot may not injure a human being, or through inaction allow a human being to come to harm.

2. A robot must obey the orders given it by human beings, except when such orders would conflict with the First Law.

3. A robot must protect its own existence so long as such protection does not conflict with the First and Second Laws.

It sounds foolproof5, but will it work? Pessimists will still pay attention to the ominous words of Arthur C. Clarke: "The first invention of a super-intelligent machine will be the last invention mankind will be allowed to make".

Notes

1 intelligent machines-думающие машины

2 artificial intelligence – искусственный интеллект

3 teleprinter - телетайп

4 IQ (Intelligence Quotient) - a series of tests to assess somebody's intellect-коэффициент умственных способностей

5 foolproof – застрахованный от случайных ошибок


Task 7. Answer the questions

  1. How can the "intelligence- of a computer be defined best?

  2. What are the possible uses of a computer?

  3. What does the Turing Test consist in?

  4. Are you enthusiastic or sceptical about the planet, ''run by the computers"?



GRAMMAR:Articles



Форма артикля a/an зависит от звука (гласного или согласного), с которого начинается существительное:

I have a pencil. - У меня есть карандаш (какой-то, любой, карандаш вообще).

There is an apple in the vase. - В вазе есть (какое-то, одно) яблоко.

Грамматическое употребление артикля в первую очередь зависит от класса существительного, Countable and uncontable nouns (исчисляемые и неисчисляемые существительные).


Использование артиклей с исчисляемыми и неисчисляемыми существительными определяется следующими основными положениями:

- a/an употребляются только с исчисляемыми существительными в единственном числе: a cat;

- the используется с любыми существительными: the cat, the cats, the water;

- существительные во множественном числе и неисчисляемые существительные могут использоваться без артикля:




_____________________________________________________________

существительное a/an the нет артикля


исчисляемые ед.ч. a cat the cat

_____________________________________________________________

исчисляемые мн. ч. --- the cat cats

_____________________________________________________________

неисчисляемые --- the water water

_____________________________________________________________

Мы используем a/an, когда употребляем исчисляемое существительное в первый раз,

e.g. In shops a computer scans the price of each item.

Когда мы употребляем то же самое существительное снова, мы используем the.

e. g. The computer calculates the total cost.


Task 7. Fill in the gaps with a/an or the where necessary:


The Walsh family have ___ computer at home. Their son uses ___

computer to help with ____ homework and to play ____ computer games. Their student daughter uses ____ computer for ____ projects and for ____

email. All ____ family uses it to get ____ information from ____ Internet.



The Verb “To Be” (Simple Active)


Present Tense

Past Tense

Future Tense

sg/pl

sg/pl

sg/pl


I am


I was


I, we shall/will be

He, she, it is

He, she, it was

He, she, it will be

We, you, they are

We, you, they were

you, they will be





Task 8. a) Make the negative and interrogative sentences. b) Put the sentences in Past and Future Tenses, using yesterday/ tomorrow, last/next week, at 5 o’clock etc.

  1. Victor is free in the evening

  2. The students are at the Institute

  3. I am very busy

  4. She is late at the lecture

  5. The child is 10 years old

  6. The workers are at the factory

  7. My mother is at home

  8. We are at the concert

  9. You are at the English lesson

  10. John is in America


PROBLEM SOLVING:

Questions for group discussion

1) Why so many people are still computer illiterate ?

2) What are the most important applications of computer? (Are computer games just a waste of time or it is a nice hobby and a lot of fun?)

3) Who has a computer in your group? Ask them what do they use it for?



UNIT 2. TYPES OF COMPUTERS


Word-Building

Suffixeser, -or


Существительные с суффиксами er, -or образуются от глагола и обозначают человека, выполняющего определённые действия:

to read-читать reader-читатель

to compute-вычислять computer-вычислительная машина

(компьютер)

to operate-работать operator- работающий (оператор)


Task 1. Translate and memorize the following words:

to use-использовать user

to provide-поставлять provider

to work-работать worker

to translate-переводить translator

to develop-разрабатывать developer

to print-печатать printer

to process-обрабатывать processor

to load-загружать loader

to browse-обозревать browser

to explore-проводить explorer




Task 2. Translate into English:

обрабатывать, пользователь, поставлять, проводник, использовать, вычислять, разрабатывать, обозреватель, поставщик, загружать, разработчик, проводить, загрузчик, переводить, печатать


Task 3. Read and memorize the words:

  1. characters— символы

  2. data — данные

  3. decision — решение

  4. device — устройство

  5. hardware — оборудование

  6. instruction — команда

  7. intelligence — разум

  8. manner — способ

  9. procedures — процедуры, операции

  10. purpose — цель

  11. raw — необработанный, сырой

  12. to come to life — оживать

  13. to connect -— соединять

  14. to convert — преобразовывать

  15. to create—- создавать



Task 4. Read the text:


WHAT IS A COMPUTER?


The term computer is used to describe a device made up of a combination of electronic and electromechanical (part electronic and part mechanical) components. Computer has no intelligence by itself and is referred to as hardware. A computer system is a combination of five elements:

  • Hardware

  • Software

  • People

  • Procedures

  • Data/information

When one computer system is set up to communicate with another computer system, connectivity becomes the sixth system element. In other words, the manner in which the various individual systems are connected — for example, by phone lines, microwave transmission, or satellite — is an element of the total computer system.

Software is the term used to describe the instructions that tell the hardware how to perform a task. Without software instructions, the hardware doesn't know what to do. People, however, are the most important component of the computer system: they create the computer software instructions and respond to the procedures that those instructions present.

The basic job of the computer is the processing of information. Computers accept information in the form of instruction called a program and characters called data to perform mathematical and logical operations, and then give the results. The data is raw material while information is organized, processed, refined and useful for decision making. Computer is used to convert data into information. Computer is also used to store information in the digital form.


Glossary:


hardware-the physical components of computer system

software-the programs and data used in a computer

to process- to manipulate the data according ti the program instructions

instruction- one line of a computer program

program- a set of instructions written in a computer language that control the behavior of a computer

data-the information processed by a computer


General understanding:

1) What does the term computer describe?

2) Is computer intelligent?

3) What are five components of computer system?

4) What is connectivity?

5) What is software? What's the difference between hardware and software?

6) Why people are the most important component of a computer system?

7) In what way terms «data» and information differ?

8) How does computer convert data into information?


Task 5. Which of the listed below terms have Russian equivalents:

computer, diskette, metal, processor, scanner, information, data, microphones, printer, modem, Internet.


Task 6. Which of the listed above statements are true/false. Specify your answer using the text.

1) Computer is made of electronic components so it is referred to as electronic device.

2) Computer has no intelligence until software is loaded.

3) There are five elements of computer system: hardware, software, people, diskettes and data.

4) The manner in which computers are connected is the connectivity.

5) Without software instructions hardware doesn't know what to do.

6) The software is the most important component because it is made by people.

7) The user inputs data into computer to get information as an output.

8) Computer is used to help people in decision making process.


Task 7. Match the following:

1)... doesn't come to life until it is connected to other parts of a system.

2) ... is the term used to describe the instructions that tell the hardware how to perform a task.

3) ... create the computer software instructions and respond to the procedures that those instructions present

4) Information in the form of instruction is called a...

5) The manner in which the various individual systems are connected is...

6) ... is organized, processed and useful for decision making

7) The basic job of the computer is the...


a) program

b) information

c) processing of information

d) software

e) connectivity

f) computer

g) people


Task 8. Retell the text, using the vocabulary.


TYPES OF COMPUTERS

Task 1. Study these details of different types of computer. Find the answers to these questions. Which type of computer is :


  1. the most common?

  2. small enough for a pocket?

  3. the most common portable?

  4. used by many people at the same time? used like mainframes?

  5. also called a handheld computer?

  6. the most powerful?

  7. not suitable for a lot of typing?

Types of computer

Notes

Mainframes








Minicomputers







Microcomputers or Personal computers (PCs)

Large, powerful, expensive.

Multi-user systems-used by many people at the same time.

Used for processing very large amount of data.

The most powerful mainframes are called supercomputers.


Used like mainframes.

Not as big, powerful, or expensive as mainframes.

Less common now microcomputers have improved.



The most common type of computers.

Smaller, cheaper, and less powerful than mainframes and minicomputers.