Файл: Маълумотлар типи (примитив ва объект) Массивлар Функция ва методлар.doc
ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 06.11.2023
Просмотров: 167
Скачиваний: 1
СОДЕРЖАНИЕ
МАЪЛУМОТЛАР ТИПИ (ПРИМИТИВ ВА ОБЪЕКТ)
FLASH КЛИПЛАРИДАН ВЕБ-САХИФАЛАРНИ ЮКЛАШ
- электростатик майдонларининг кучланганлиги;
- механик ва электр қурилмаларида ишлаганда ҳосил бўладиганшовқин;
электр токидан жароҳатланиш хавфи;
Хоналарда ишчи ўринларини ташкил этиш
Видеомониторга (видеотерминалга — ВДТ) қўйиладиган талаблар
Видеомонитор қуйидаги талабларга жавоб бериши керак:
белги тасвирининг кескин фарқ қилиши 0,8 мм. дан кичик бўлмаслиги;
экран юзаси хираланишдан сақловчи қопламага эга бўлиши;
ишловчи кўзидан экрангача бўлган оралиқ 80 см чэгарасида бўлиши;
тасвирнинг паст частотаси 0,05—1,0 Гс, титраши 0,1 мм чегарасида бўлиши;
Компютер техникаси билан ишловчиларнинг меҳнат қилиш ва дам олиш тартиби
- сохаси эса нечанчи кадр танланган, кадрлар тезлиги ва нечанчи секундда жойланишимизни курсатувчи тугмалари.
Катлам (Layer - Слой) - хар бир график мухаррирларидек Flash дастурида хам катламлардан фойдаланамиз. Кайси катлам юкорида жойлашган булса шу катлам объектлар бошкалар устида курсатилади. Катламни куринмас ёки узгартирувчан эмас холатга утказиш мумкин. Катламлар оддий, харакат траектория катлами ёки маска (пайдо булиш) катлам куринишида булиши мумкин. Бир вактдаги бир нечта хар хил харакатлар учун хар хил катламлар керак.
Кадр (Frames - Кадр) - Flash ва купкина анимацион мухаррирлар хамда видео монтаж дастурлар асосида кадрлар кетма кетлиги жойлашган. Кадрни сиз узингиз чизиб яратишингиз ёки дастур уни узи автоматик яратиши мумкин. Кадрлар ичида бошкарув кадр (keyframes - ключевой кадр) тушунчаси мавжуд булиб, у харакат траекториясининг нукталарини белгилайди. Автоматик яратилган кадрлар эса икки хил булади: шакллар геометриясини узгариши (shape tweening) ёки бошкарув кадрлар узгариши (motion tweening) асосида яратилган кадрлар .
Кадрлар устидан бажариладиган асосий амаллар
F7 ёки Вставка менюсида Вставить пустой ключевой кадр (Insert blank keyfrme) - актив катламда янги буш бошкарув кадр яратиш.
F6 ёки Вставка менюсида Ключевой кадр (Insert keyframe) - актив катламда кейинги бошкарув кадрини яратиш
Shift+F6 ёки Вставка менюсида Очистить ключевой кадр (Clear keyframe) - актив катламда танланган бошкарув кадрини тозалаш
F5 ёки Вставка менюсида Кадр (Insert frame) - актив катламда буш кадрини яратиш
Shift+F5 ёки Вставка менюсида Удалить кадр (Remove frames) - актив катламда танланган кадрини тозалаш
Белгилар (Symbol - Символ) - Flash дастурнинг асосий элементларидан бири. У оддий график ёки бир нечта катламдан иборат муракаб график тасвир (graphic), анимациялашган клип (movie clip) ёки актив тугма (button) куринишида булиши мумкин. Хар битта белги уз ичига бир нечта бошка белгиларни олиши мумкин булганлиги сабабли Flash дастурида ишлаш жуда кулай. Янги белги яратиш учун Ctrl+F8 ёки Вставка менюсида Новый символ (New symbol) буйригини танлаймиз. Натижада янги белгининг яратиш мулокот ойнаси чикади, ушбу ойнада биз белги турини (график тасвир -
graphic, ёки актив тугма - button) танлаймиз ва ОК тугмасини босамиз. Янги белгини бошка йул билан хам яратиш мумкин. Агар бирор бир тасвир кисмини сичконча билан танлаб F8 ёки Вставка менюсида Преобразовать в символ (Convert to Symbol) буйригини танласангиз, у холда Flash шу тасвир асосида сиз танлаган турига мансуб янги белги яратади
Белгининг турлари
График тасвир (graphic) - битта кадрдар ва битта ёки бир нечта катламлардан иборат белги.
Актив тугма (button) - туртта кадрдан (Up, Over, Down, Hit) ва битта ёки бир нечта катламлардан иборат белги. Up - тугма оддий куриниши, Over - сичконча курсори тугмага курсатиб турган куриниши, Down - сичконча курсори тугмага курсатиб босилиб тугран куриниши, Hit - тугма активлашиш соханинг куриниши.
Анимациялашган клип (movie clip) - чекланмаган кадрдар ва катламлардан иборат белги. Ушбу белги уз ичига бир нечта бошка белгиларни (график тасвирлар, актив тугмалар ва бошка анимацион клипларни) олиши мумкин.
Белгилар кутубхонаси (Библиотека - Library) - хар хил турдаги белгилар билан ишлаш учун Flash нинг махсус ойнаси. Уни экранга чикариш учун Ctrl+L ёки F11 ёки Окно менюсининг Библиотека (Window Library) буйругини танлашимиз керак. Ушбу ойна оркали биз барча белгиларни куришимиз, уларни тахрирлашимиз, янги яратишимиз ва учиришимиз, хамда уларни кадрлар кушишимиз мумкин.
Анимация (Анимация - Animation) - Flash дастурнинг асосий харакатлари. Анимация 2 хил булади: кадрли (покадровое создание) ва автоматик(автоматическое создание промежуточных кадров). Кадрли анимация факат бошкарув кадрлардан иборат булади. Автоматик анимация (tweening) бошкарув хамда автоматик равишда яратилган оддий кадрлардан иборат булади. Flash дастурда икки хил автоматик анимация тури мавжуд: шакллар геометриясини узгариши (shape tweening) ёки бошкарув кадрлар узгариши (motion tweening) асосидаги анимация. Хар хил анимация турларини яратиш ва уларни тахрирлаш асослари билан биз кейинги мавзуларда танишамиз.
Macromedia Flash дастурининг иш куроллар сохаси.
Дастурнинг яна бир асосий иш сохалардан бири бу - иш куроллар тугмалар сохаси. У ёрдамида биз хар хил график шаклларни яратишимиз ва улар устидан хар хил амалларни бажаришимиз мумкин булади. Ушбу сохада иш курол тугмалари пастида чизиклар рангини ва
орка рангини узгартириш сохалари, хамда танланган иш курол хусусиятларини созлаш сохаси жойлашган. Хар битта иш курол узининг имкониятларига, холатларига ва хусусиятларига эга. Масалан рангни шакл ичига беришда: тулик чекланган шакл, тулик чекланмаган шакл ва бутунлай чекланмаган шакл холатида ишлаш мумкин. Ушбу кушимча холатлар ва хусусиятлар тугма маъносидан кейин кавсларда курсатилган.
Иш куроллар (ёрдамчи тугмалар) маъноси
- V - Шакл ёки сохани танлаш ва уни кадр буйлаб харакатлантириш
- A - Кадрда танланган шакл чегараларини узгартириш
- N- Кадрга чизик турдаги шакл чизиш
- L - Кадрда лассо ёрдамида ихтиёрий соха танлаш (сехирли таёкча ва купбурчак ласо холатлари хам мавжуд)
- P - Кадрга купбурчак турдаги шакл чизиш
- T - Кадрга матн элементини кушиш
- O - Кадрга айлана турдаги шакл чизиш
- R - Кадрга туртбурчак турдаги шакл чизиш (брчаклари айланасимон холати хам мавжуд)
- Y - Кадрга калам ёрдамида шакл чизиш (чизилган шакл чегаралар турини узгартириш холати хам мавжуд)
- B - Кадрга муйкалам ёрдамида шакл чизиш (чизиш тури, муйкалам калинлиги ва шаклини узгартириш холатлари хам мавжуд)
- Q - Кадрда танланган шаклни чузиш (шаклни айлантириш, чузиш, кийшайтириш, чегараларини узгартириш холатлари хам мавжуд)
- F - Кадрда танланган шакл рангларининг йуналишини узгартириш
- S - Кадрда танланган шакл чегаралар рангини узгартириш
- K - Кадрда танланган шакл орка рангини узгартириш (тулик чекланган шакл, тулик чекланмаган шакл ва бутунлай чекланмаган шакл орка рангини узгартириш холатлари хам мавжуд)
- I - Кадрда ишлатилган рангни кайта танлаш
- E - Кадрда ихтиёрий сохани учиргич ёрдамида учириш (чегара, орка ранг ва танланган ранг, учиргич калинлиги ва сехирли учиргич холатлари хам мавжуд)
- H - Кадр сохасини силжитиш
- Z - Кадрни маштабини узгартириш (катталаштириш ёки кичкиналаштириш холатлари хам мавжуд)
чизиклар рангини ва орка рангини узгартириш сохаларини танлаганимизда куйидаги мулокот сохаси хосил килинади.
У ёрдамида ёки ранг коди оркали, ёки 256 рангдан танлаб, ёки спектрдан рангни танлаб олишимиз, хамда ранг бериш йулини танлашимиз мумкин. Рангни бошка йул билан хам узгартириш мумкин. Бунинг учун Окно менюсидаги Цветовой набор (Ctrl+F9) ва Цветовой микшер (Shift+F9) буйрукларни ишга туширамиз.
Ойнанинг унг томонида кадрни куриш масштабини узгартириш сохаси жойлашган. У ёрдамида тулик кадрни, тулик иш сохани, 25%, 50%, 100%, 200%, 400% ва 800% куринишига утказиш мумкин.
Хар бир график шакл ва белги узининг хусусиятларига эга. Ушбу хусусиятлани экранга чикариш ва уларни узгартириш учун чап тугмаси билан танлаб Свойства (Proprties) ёки Ctrl+F3 ёки Окно менюсининг шу номли буйругини танламиз. Натижада шу номли мулокот ойнаси экранда хосил килинади ва у ёрдамида биз хар бир график шакл ва белгининг хусусиятларини узгартиришимиз мумкин булади.
Масалан, иш соханинг буш жойига босиб шу ойнада хосил килинган элементлар оркали иш соханинг хажмини, орка рангини ва кадрлар алмашиш тезлигини узгартиришимиз мумкин. Агар бошкарув кадр танланган булса, у холда анимация тури, унинг хусусиятлари, товуш билан жихозланиш ва хоказо холатларини узгартиришимиз мумкин. Агар матн элементи танланган булса, у холда матн харфлар шакли, катталиги, интерваллари, ранги, абзацда жойланиши ва хоказо шрифтга тегишли холатларни узгартириш имконияти пайдо булади. Агар эса график шакл танланган булса у холда унинг кадрда жойланиш координаталари, катталиги, чегара чизикларининг калинлиги ва ранги, улар тури ва шаклнинг орка (ички) рангини узгартириш имконияти пайдо булади.
Macromedia Flash дастурида анимация яратиш.
Flash дастурида анимация икки хил булади: кадрли (покадровое создание) ва автоматик(автоматическое создание промежуточных кадров). Автоматик анимация шакллар геометриясини узгариши (shape tweening) ёки бошкарув кадрлар узгариши (motion tweening) асосидаги анимация турларга булинади.
Бошкарув кадрлар узгариши (motion tweening) асосидаги яратилган анимация.
Шу турдаги анимацияни яратиш учун биз битта бошкарув кадрни яратамиз ва унга белги кушамиз. Масалан бошкарув кадрда айлана чизилади ва у график тасвир белги турига F8 ёки Вставка менюсида Преобразовать в символ (Convert to Symbol) буйриги ёрдамида утказилади. Ёки Ctrl+F8 ёки Вставка менюсида Новый символ (New symbol) буйригини танлаб янги белги яратамиз ва Белгилар кутубхонаси ёрдамида уни бошкарув кадрга кушамиз.
Энди белги жойлашган бошкарув кадрни сичкончанинг унг томондаги тугма ёрдамида танлаб Creat motion tweening ёки Вставить менюсининг шу номли буйругини танламиз. Шу харакатлар натижасида бошкарув кадр ранги кук рангга узгаради. Энди сичконча билан янги кадрни танлаймиз, (масалан 25-чи кадрни) ва F6 ёки Вставка менюсида Ключевой кадр (Insert keyframe) актив катламда кейинги бошкарув кадрини яратиш буйругини танлаймиз. Натижада 25-чи кадрда кук рангли бошкарув кадр хосил килинади ва шу кадргача биринчи бошкарув кадрдан стрелка хосил килинади. Биринчи бошкариш кадрдан иккинчи бошкариш кадргача кадрлар кук рангда автоматик хосил килинади. Охирги харакатимиз - бу иккинчи бошкариш кадрдаги белгини узгартириш (чузиш, айлантириш, катталаштириш, кичкиналаштириш ёки кадрдаги жойланишини узгартириш). Энди клавиатурадаги Enter тугмасини босамиз ва биз яратган анимацияни куришимиз мумкин.