ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 19.10.2020
Просмотров: 343
Скачиваний: 1
ЕВГЕНИЙ КЛОЧИХИН
52
практики взаимодействия в исследователь-
ских группах и между ними продолжает ока-
зывать коррупция в науке. В 2006 г. научный
журнал «New Scientist» сообщил о крупном
скандале, связанном с неэтичным поведе-
нием китайского ученого, опубликовавшего
сфальсифицированные данные [New Scien-
tist 2006]. Руководители научно-иссле до ва-
тельских институтов часто соз дают неблаго-
приятную атмосферу для карь ерного роста и
свободного обмена знани ями ученых и часто
ведут себя как «монархи» в «маленьких ко-
ролевствах» [Suttmeier 1985: 53].
* * *
С конца 1970-х годов Китайской На род-
ной Республике – путем целенаправлен-
ных усилий – удалось добиться впечатляю-
щих успехов в развитии научно-техни-
ческого и инновационного потенциала.
В работах некоторых авторов присутствуют
оценки Китая как новой «технологической
сверхдержавы» [Sigurdson 2005] или одной
из «лидирующих наций в научной сфере»
[Zhou, Leydesdorff 2006].
В современной научной и инновацион-
ной системе Китая университеты и рыноч-
ные предприятия выступают на первый план
в качестве основных агентов инновацион-
ного развития. Укрепляются связи с зару-
бежными партнерами. Быстрый рост квали-
фицированной рабочей силы и планомер-
ные действия китайского правительства по
улучшению ситуации в сфере защиты прав
интеллектуальной собственности подталки-
вают западные корпорации открывать цен-
тры НИОКР на китайской территории.
В своей инновационной политике вла-
сти КНР стремятся заимствовать лучшие
модели управления наукой и технология-
ми, принятые в западных странах. Однако
это происходит в рамках сознательной
«адаптивной инновационной политики»,
которая позволяет внедрять западные
принципы в условиях уникальной китай-
ской культуры и институциональной
структуры.
В то же время множество элементов
продолжают связывать китайскую и рос-
сийскую научную и инновационную систе-
му, несмотря на значительные изменения,
произошедшие в обеих странах в послед-
ние 20-30 лет. Это создает дополнительные
возможности активизации взаимодействия
и обмена опытом в областях, где обе стра-
ны уже добились успехов [Klochikhin 2013].
– Реформа системы высшего образова-
ния и трансформация университетов в
научно-образовательные исследователь-
ские центры.
– Эффективное использование потен-
циала государственных предприятий в ка-
честве основных агентов инновационного
развития.
– Переоценка роли прямых зарубежных
инвестиций в процессе научно-техни чес-
кого развития.
– Обмен опытом в сфере развития тех-
нопарков и особых экономических зон
7
.
Равномерное распределение результатов
научно-технической деятельности между
регионами страны.
– Улучшение взаимоотношений с науч-
ной диаспорой за рубежом и привлечение
квалифицированных специалистов и уче-
ных с образованием и опытом работы за
границей («циркуляция мозгов»).
– Совершенствование системы защиты
прав интеллектуальной собственности.
С точки зрения интересов России, в
частности, поучительно, что одна из основ-
ных стратегий последних десятилетий, на-
правленная на получение технологий за
счет привлечения прямых зарубежных ин-
вестиций, к сожалению, не принесла
Китаю желаемых результатов и привела
лишь к весьма ограниченному перетоку
знаний от международных корпораций к
местным компаниям и исследовательским
институтам [Fu, Pietrobelli, Soete 2011].
Во многом именно этим вызвано решение
китайских властей в ближайшем будущем
сделать акцент на развитие эндогенной
инновационной системы.
7
В Китае их насчитывается более ста только на национальном уровне и еще несколько сотен на
региональном и муниципальном уровнях.
53
НАУЧНАЯ И ИННОВАЦИОННАЯ ПОЛИТИКА КИТАЯ
Список литературы / References
Benner, M., Liu, L. and Serger, S.S. 2012. Head in the clouds and feet on the ground: Research priority
setting in China. Science and Public Policy 39: 258-270.
Breznitz, D. and Murphree, M. 2011. Run of the red queen: Government, innovation, globalization and
economic growth in China. New Haven and London: Yale University Press.
Cao, C. 2004. Zhongguancun and China’s high-tech parks in transition: “Growing pains” or “premature
senility”? Asian Survey 44: 647-668.
Chen, M.-J. 2002. Transcending paradox: the Chinese “middle way” perspective. Asia Pacific Journal of
management 19: 179-199.
Cheng, C.-Y. 1992. The “C” theory: a Chinese philosophical approach to management and decision-making.
Journal of Chinese Philosophy 19: 125-153.
Edquist, C. (ed.). 1997. Systems of innovation: Technologies, institutions and organizations. London: Pinter.
Freeman, C. 1987. Technology policy and economic performance: Lessons from Japan. London, UK and
New York, USA: Pinter.
Freeman, C. 1995. The national innovation systems in historical perspective. Cambridge Journal of
Economics 19(1): 5–24.
Freeman, C. 2002. Continental, national and sub-national innovation systems – complementarity and
economic growth. Research Policy 31: 191–211.
Fu, X., Pietrobelli, C. and Soete, L. 2011. The role of foreign technology and indigenous innovation in the
emerging economies: Technological change and catching-up. World Development 39(7): 1204-
1212.
Gu, Q., Li, H., Zhang, W. and Zhou, L. 2006. Firm dynamics in economic transition: Evidence from a Chinese
science park. In H. Li (ed.), Growth of new technology ventures in China’s emerging market. Northamp-
ton, MA, and Cheltenham: Edward Elgar: 35-60.
Gu, S. and Lundvall, B.-A. 2006. Policy learning as a key process in the transformation of the Chinese
innovation systems. In B.-A. Lundvall, P. Intarakumnerd and J. Vang (Eds.), Asia’s innovation systems in
transition. Northampton, MA, and Cheltenham: Edward Elgar.
Hille, K. 2012. Chinese set course for foreign universities. Financial Times. Retrieved from http://www.ft.
com/cms/s/0/bde3d892-7d6f-11e1-81a5-00144feab49a.html#axzz1xHpVMejC (accessed
31.07.2013).
Hofstede, G.H. (1991). Cultures and organizations: Software of the mind. London: McGraw-Hill.
Huang, C., Amorim, C., Spinoglio, M., Gouveia, B. and Medina, A. 2004. Organization, program, and structure:
An analysis of the Chinese innovation policy framework. Working Papers in Economics, E/17/2004,
University of Aveiro, Portugal.
Huang, Y. 2008. Capitalism with Chinese characteristics: Entrepreneurship and the state. New York:
Cambridge University Press.
Jonkers, K. and Tijssen, R. 2008. Chinese researchers returning home: Impacts of international mobility on
research collaboration and scientific productivity. Scientometrics 77: 309-333.
Klochikhin, E.A. 2012. The challenges of fostering innovation: Russia’s unstable progress. International
Journal of Economics and Business Research, 4: 659-78.
Klochikhin, E.A. 2013. Innovation system in transition: opportunities for policy learning between China and
Russia. Science and Public Policy. DOI: 10.1093/scipol/sct021.
Klochikhin, E.A. and Shapira, P. 2012. Engineering small worlds in a big society: Assessing the early impacts
of nanotechnology in China. Review of Policy Research 29(6): 752-775.
Kroll, H. 2011. Exploring the validity of patent applications as an indicator of Chinese competitiveness and
market structure. World Patent Information 33: 23-33.
Li, H. (ed.). 2006. Growth of new technology ventures in China’s emerging market. Northampton, MA, and
Cheltenham: Edward Elgar.
Li, M., Gao, X. and Wu, Y. 2006. External environments, strategy and high tech new ventures in China.
In H. Li (Ed.), Growth of new technology ventures in China’s emerging market. Northampton, MA, and
Cheltenham: Edward Elgar: 112-142.
List, F. 1841. The national system of political economy. London: Longmans, Green.
Lohr, S. 2011. When innovation, too, is made in China. New York Times. January 1.
Lu, D. and Hu, A.G. 2008. China’s regional variations in patenting. In: E. Thomson and J. Sigurdson (Eds.),
China’s science and technology sector and the forces of globalization. Singapore: World Scientific
Publishing: 31-46.
Lundvall, B.-A. 1985. Product innovation and user–producer interaction. Aalborg: Aalborg University Press.
Lundvall, B.-A. 1992. National systems of innovation: Towards a theory of innovation and interactive
learning. London, UK and New York, USA: Pinter.
Marx, K. 1867/1967. Capital: Critique of political economy, Vol. 1. New York: International Publishers.
ЕВГЕНИЙ КЛОЧИХИН
54
Metcalfe, S., Ramlogan, R. 2008. Innovation systems and the competitive process in developing economies.
The Quarterly Review of Economics and Finance 48: 433-446.
Nelson, R. R. (ed.). 1993. National systems of innovation: A comparative study. Oxford: Oxford University
Press.
New Scientist. 2006. Computer chip fraud scandalizes China.
People’s Daily Online. 2011. Foxconn to donate 1 billion yuan to Tsinghua University, 14 April.
Romer, P. M. 1986. Increasing Returns and Long-run Growth. Journal of Political Economy 94(5): 1002-
1037.
Saxenian, A. 2002. Brain circulation. The Brookings Review 20(1): 28-31.
Schaaper, M. 2009. Measuring China’s innovation system: National specificities and international
comparisons. OECD Science, Technology and Industry Working Papers, OECD Publishing. DOI:
10.1787/227277262447.
Shapira, P. and Wang, J. 2010. Follow the money. Nature 7324(468): 627-628.
Sigurdson, J. 2005. Technological superpower China. Cheltenham, UK and Northampton, MA: Edward
Elgar.
Solow, R. M. 1956. A contribution to the theory of economic growth. The Quaterly Journal of Economics
70(1): 65-94.
Suttmeier, R.P. 1985. Corruption in science: The Chinese case. Science, Technology and Human Values 10:
49-61.
Suttmeier, R.P. 2008. The discourse on China as science and technology superpower: Assessing the
arguments. Paper presented at the International Symposium on China as a Science and Technology
Superpower, Tokyo, 9-10 December 2008.
Suttmeier, R.P. and Yao, X. 2008. Standards and the state: Chinese technology policy in an age of
globalization. In E. Thomson and J. Sigurdson (Eds.), China’s science and technology sector and the forces
of globalization. Singapore: World Scientific Publishing: 79-118.
Thun, E. 2004. Keeping up with the Jones’: Decentralization, policy imitation, and industrial development in
China. World Development 32(8): 1289-1308.
Times Higher Education. 2011. Eastern stars: Universities of China's C9 League excel in select fields, 17
February 2011.
Vinogradov A.V. 2008. Kitayskaya model’ modernizatsii: poiski novoy identichnosti [The Chinese Moder-
nization Model: A Quest For a New Identity]. Moscow: NOFMO Publ. Китайская модель модернизации:
поиски новой идентичности.
World Economic Forum (WEF). 2012. The Global Competitiveness Report 2012-2013. Geneva: World
Economic Forum.
Xue, L. 2006. Universities in China’s national innovation system. Paper presented at the UNESCO Forum on
Higher Education, Research and Knowledge, 27-30 November 2006.
Zhou, P. and Leydesdorff, L. 2006. The emergence of China as a leading nation in science. Research Policy
35: 83-104.
CHINA’s sCIENCE AND
INNOVATION POLICY
ACHIEVEMENTS AND PROSPECTS
EUGENE KLOCHIKHIN
American Institute for Research, Washington, D.C., USA
University of Manchester, United Kingdom
Abstract
Today, scientific and technological development is widely acknowledged as one of the major drivers of
socioeconomic development. Many of the so called catch up nations seek to boost their innovation
potential through the introduction of new scientific and innovation policy practices that are often adopted
fromabroad. China is one of the most successful cases of institutional and sociocultural reform leading to
improved scientific quality andtechnological and market development. Although China’s innovation
55
НАУЧНАЯ И ИННОВАЦИОННАЯ ПОЛИТИКА КИТАЯ
system inherits many characteristics of the Soviet scientific system that are not well adapted to the market
economy environment, a massive university reform, entrepreneurial support, investment, and the
promotion of development zones and clusters have allowed the country to become one of the leading
economic and scientific powers of the world. In order to understand the reasons for China’s recent
successes, this study reviews the historical and cultural characteristics of the nation’s science and
technology and thekey components of its political and institutional development, as well as major
practices of scientific collaborations. China’s achievements are further benchmarked with the successes of
other states, including other BRICS countries and the United States. Arising from this analysis, there are
a number of opportunities for mutual policy learning between China and Russia based on their effort to
improve innovation capabilities in recent years, such as the university reform, technopark development,
improvement of innovation potential in state owned enterprises, effective relations with the science
diaspora abroad, improvement of intellectual property rights protection system, etc. This study is based on
a detailed literature and documentary review, bibliometric and patent analysis, and over thirty interviews
with high ranking officials, scientists, entrepreneurs, and investors in Beijing, Shanghai, and Suzhou.
Keywords:
China; science policy; development of innovation; institutions; Universities; national culture; globalization
of education.