Файл: Научная политика Китая.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 19.10.2020

Просмотров: 343

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

ЕВГЕНИЙ  КЛОЧИХИН

52

практики  взаимодействия  в  исследователь-

ских группах и между ними продолжает ока-

зывать коррупция в науке. В 2006 г. научный 

журнал  «New  Scientist»  сообщил  о  крупном 

скандале,  связанном  с  неэтичным  поведе-

нием китайского ученого, опубликовавшего 

сфальсифицированные  данные  [New  Scien-

tist  2006].  Руководители  научно-иссле до ва-

тельских институтов часто соз дают неблаго-

приятную атмосферу для карь ерного роста и 

свободного обмена знани ями ученых и часто 

ведут  себя  как  «монархи»  в  «маленьких  ко-

ролевствах» [Suttmeier 1985: 53]. 

* * *

С конца 1970-х годов Китайской На род-

ной  Республике  –  путем  целенаправлен-

ных усилий – удалось добиться впечатляю-

щих  успехов  в  развитии  научно-техни-

ческого  и  инновационного  потенциала. 

В работах некоторых авторов присутствуют 

оценки Китая как новой «технологической 

сверхдержавы»  [Sigurdson  2005]  или  одной 

из  «лидирующих  наций  в  научной  сфере» 

[Zhou, Leydesdorff 2006].

В  современной  научной  и  инновацион-

ной  системе  Китая  университеты  и  рыноч-

ные предприятия выступают на первый план 

в  качестве  основных  агентов  инновацион-

ного  развития.  Укрепляются  связи  с  зару-

бежными партнерами. Быстрый рост квали-

фицированной  рабочей  силы  и  планомер-

ные  действия  китайского  правительства  по 

улучшению  ситуации  в  сфере  защиты  прав 

интеллектуальной собственности подталки-

вают  западные  корпорации  открывать  цен-

тры НИОКР на китайской территории.

В  своей  инновационной  политике  вла-

сти  КНР  стремятся  заимствовать  лучшие 

модели  управления  наукой  и  технология-

ми, принятые в западных странах. Однако 

это  происходит  в  рамках  сознательной 

«адаптивной  инновационной  политики», 

которая  позволяет  внедрять  западные 

принципы  в  условиях  уникальной  китай-

ской  культуры  и  институциональной 

структуры.

В  то  же  время  множество  элементов 

продолжают  связывать  китайскую  и  рос-

сийскую научную и инновационную систе-

му,  несмотря  на  значительные  изменения, 

произошедшие  в  обеих  странах  в  послед-

ние 20-30 лет. Это создает дополнительные 

возможности активизации взаимодействия 

и обмена опытом в областях, где обе стра-

ны уже добились успехов [Klochikhin 2013].

–  Реформа  системы  высшего  образова-

ния  и  трансформация  университетов  в 

научно-образовательные  исследователь-

ские центры.

–  Эффективное  использование  потен-

циала  государственных  предприятий  в  ка-

честве  основных  агентов  инновационного 

развития.

– Переоценка роли прямых зарубежных 

инвестиций  в  процессе  научно-техни чес-

кого развития.

–  Обмен  опытом  в  сфере  развития  тех-

нопарков и особых экономических зон

7

.

Равномерное распределение результатов 

научно-технической  деятельности  между 

регионами страны.

–  Улучшение  взаимоотношений  с  науч-

ной  диаспорой  за  рубежом  и  привлечение 

квалифицированных  специалистов  и  уче-

ных  с  образованием  и  опытом  работы  за 

границей («циркуляция мозгов»).

–  Совершенствование  системы  защиты 

прав интеллектуальной собственности.

С  точки  зрения  интересов  России,  в 

частности, поучительно, что одна из основ-

ных стратегий последних десятилетий, на-

правленная  на  получение  технологий  за 

счет привлечения прямых зарубежных ин-

вестиций,  к  сожалению,  не  принесла 

Китаю  желаемых  результатов  и  привела 

лишь  к  весьма  ограниченному  перетоку 

знаний  от  международных  корпораций  к 

местным  компаниям  и  исследовательским 

институтам  [Fu,  Pietrobelli,  Soete  2011]. 

Во многом именно этим вызвано решение 

китайских  властей  в  ближайшем  будущем 

сделать  акцент  на  развитие  эндогенной 

инновационной системы.

В  Китае  их  насчитывается  более  ста  только  на  национальном  уровне  и  еще  несколько  сотен  на 

региональном и муниципальном уровнях.


background image

53

НАУЧНАЯ И ИННОВАЦИОННАЯ ПОЛИТИКА КИТАЯ

Список литературы / References

Benner,  M.,  Liu,  L.  and  Serger,  S.S.  2012.  Head  in  the  clouds  and  feet  on  the  ground:  Research  priority 

setting in China. Science and Public Policy 39: 258-270.

Breznitz,  D.  and  Murphree,  M.  2011.  Run  of  the  red  queen:  Government,  innovation,  globalization  and 

economic growth in China. New Haven and London: Yale University Press.

Cao,  C.  2004.  Zhongguancun  and  China’s  high-tech  parks  in  transition:  “Growing  pains”  or  “premature 

senility”? Asian Survey 44: 647-668.

Chen,  M.-J.  2002.  Transcending  paradox:  the  Chinese  “middle  way”  perspective.  Asia  Pacific  Journal  of 

management 19: 179-199.

Cheng, C.-Y. 1992. The “C” theory: a Chinese philosophical approach to management and decision-making. 

Journal of Chinese Philosophy 19: 125-153.

Edquist, C. (ed.). 1997. Systems of innovation: Technologies, institutions and organizations. London: Pinter.

Freeman,  C.  1987.  Technology  policy  and  economic  performance:  Lessons  from  Japan.  London,  UK  and 

New York, USA: Pinter.

Freeman,  C.  1995.  The  national  innovation  systems  in  historical  perspective.  Cambridge  Journal  of 

Economics 19(1): 5–24.

Freeman,  C.  2002.  Continental,  national  and  sub-national  innovation  systems  –  complementarity  and 

economic growth. Research Policy 31: 191–211.

Fu, X., Pietrobelli, C. and Soete, L. 2011. The role of foreign technology and indigenous innovation in the 

emerging  economies:  Technological  change  and  catching-up.  World  Development  39(7):  1204-

1212.

Gu, Q., Li, H., Zhang, W. and Zhou, L. 2006. Firm dynamics in economic transition: Evidence from a Chinese 

science park. In H. Li (ed.), Growth of new technology ventures in China’s emerging market. Northamp-

ton, MA, and Cheltenham: Edward Elgar: 35-60.

Gu,  S.  and  Lundvall,  B.-A.  2006.  Policy  learning  as  a  key  process  in  the  transformation  of  the  Chinese 

innovation systems. In B.-A. Lundvall, P. Intarakumnerd and J. Vang (Eds.), Asia’s innovation systems in 

transition. Northampton, MA, and Cheltenham: Edward Elgar.

Hille, K. 2012. Chinese set course for foreign universities. Financial Times. Retrieved from http://www.ft.

com/cms/s/0/bde3d892-7d6f-11e1-81a5-00144feab49a.html#axzz1xHpVMejC  (accessed 

31.07.2013).

Hofstede, G.H. (1991). Cultures and organizations: Software of the mind. London: McGraw-Hill.

Huang, C., Amorim, C., Spinoglio, M., Gouveia, B. and Medina, A. 2004. Organization, program, and structure: 

An analysis of the Chinese innovation policy framework. Working Papers in Economics, E/17/2004, 

University of Aveiro, Portugal.

Huang,  Y.  2008.  Capitalism  with  Chinese  characteristics:  Entrepreneurship  and  the  state.  New  York: 

Cambridge University Press.

Jonkers, K. and Tijssen, R. 2008. Chinese researchers returning home: Impacts of international mobility on 

research collaboration and scientific productivity. Scientometrics 77: 309-333.

Klochikhin,  E.A.  2012.  The  challenges  of  fostering  innovation:  Russia’s  unstable  progress.  International 

Journal of Economics and Business Research, 4: 659-78.

Klochikhin, E.A. 2013. Innovation system in transition: opportunities for policy learning between China and 

Russia. Science and Public Policy. DOI: 10.1093/scipol/sct021.

Klochikhin, E.A. and Shapira, P. 2012. Engineering small worlds in a big society: Assessing the early impacts 

of nanotechnology in China. Review of Policy Research 29(6): 752-775.

Kroll, H. 2011. Exploring the validity of patent applications as an indicator of Chinese competitiveness and 

market structure. World Patent Information 33: 23-33.

Li, H. (ed.). 2006. Growth of new technology ventures in China’s emerging market. Northampton, MA, and 

Cheltenham: Edward Elgar.

Li,  M.,  Gao,  X.  and  Wu,  Y.  2006.  External  environments,  strategy  and  high  tech  new  ventures  in  China.  

In H. Li (Ed.), Growth of new technology ventures in China’s emerging market. Northampton, MA, and 

Cheltenham: Edward Elgar: 112-142.

List, F. 1841. The national system of political economy. London: Longmans, Green.

Lohr, S. 2011. When innovation, too, is made in China. New York Times. January 1.

Lu, D. and Hu, A.G. 2008. China’s regional variations in patenting. In: E. Thomson and J. Sigurdson (Eds.), 

China’s  science  and  technology  sector  and  the  forces  of  globalization.  Singapore:  World  Scientific 

Publishing: 31-46.

Lundvall, B.-A. 1985. Product innovation and user–producer interaction. Aalborg: Aalborg University Press.

Lundvall,  B.-A.  1992.  National  systems  of  innovation:  Towards  a  theory  of  innovation  and  interactive 

learning. London, UK and New York, USA: Pinter.

Marx, K. 1867/1967. Capital: Critique of political economy, Vol. 1. New York: International Publishers.


background image

ЕВГЕНИЙ  КЛОЧИХИН

54

Metcalfe, S., Ramlogan, R. 2008. Innovation systems and the competitive process in developing economies. 

The Quarterly Review of Economics and Finance 48: 433-446.

Nelson, R. R. (ed.). 1993. National systems of innovation: A comparative study. Oxford: Oxford University 

Press.

New Scientist. 2006. Computer chip fraud scandalizes China.

People’s Daily Online. 2011. Foxconn to donate 1 billion yuan to Tsinghua University, 14 April.

Romer, P. M. 1986. Increasing Returns and Long-run Growth. Journal of Political Economy 94(5): 1002-

1037.

Saxenian, A. 2002. Brain circulation. The Brookings Review 20(1): 28-31.

Schaaper,  M.  2009.  Measuring  China’s  innovation  system:  National  specificities  and  international 

comparisons.  OECD  Science,  Technology  and  Industry  Working  Papers,  OECD  Publishing.  DOI: 

10.1787/227277262447.

Shapira, P. and Wang, J. 2010. Follow the money. Nature 7324(468): 627-628.

Sigurdson,  J.  2005.  Technological  superpower  China.  Cheltenham,  UK  and  Northampton,  MA:  Edward 

Elgar.

Solow, R. M. 1956. A contribution to the theory of economic growth. The Quaterly Journal of Economics 

70(1): 65-94.

Suttmeier, R.P. 1985. Corruption in science: The Chinese case. Science, Technology and Human Values 10: 

49-61.

Suttmeier,  R.P.  2008.  The  discourse  on  China  as  science  and  technology  superpower:  Assessing  the 

arguments.  Paper  presented  at  the  International  Symposium  on  China  as  a  Science  and  Technology 

Superpower, Tokyo, 9-10 December 2008. 

Suttmeier,  R.P.  and  Yao,  X.  2008.  Standards  and  the  state:  Chinese  technology  policy  in  an  age  of 

globalization. In E. Thomson and J. Sigurdson (Eds.), China’s science and technology sector and the forces 

of globalization. Singapore: World Scientific Publishing: 79-118.

Thun, E. 2004. Keeping up with the Jones’: Decentralization, policy imitation, and industrial development in 

China. World Development 32(8): 1289-1308.

Times Higher Education. 2011. Eastern stars: Universities of China's C9 League excel in select fields, 17 

February 2011.

Vinogradov  A.V.  2008.  Kitayskaya  model’  modernizatsii:  poiski  novoy  identichnosti  [The  Chinese  Moder-

nization Model: A Quest For a New Identity]. Moscow: NOFMO Publ. Китайская модель модернизации: 

поиски новой идентичности. 

World  Economic  Forum  (WEF).  2012.  The  Global  Competitiveness  Report  2012-2013.  Geneva:  World 

Economic Forum.

Xue, L. 2006. Universities in China’s national innovation system. Paper presented at the UNESCO Forum on 

Higher Education, Research and Knowledge, 27-30 November 2006.

Zhou, P. and Leydesdorff, L. 2006. The emergence of China as a leading nation in science. Research Policy 

35: 83-104.

CHINA’s sCIENCE AND 

INNOVATION POLICY 

ACHIEVEMENTS AND PROSPECTS 

EUGENE KLOCHIKHIN

American Institute for Research, Washington, D.C., USA 
University of Manchester, United Kingdom

Abstract

Today,  scientific  and  technological  development  is  widely  acknowledged  as  one  of  the  major  drivers  of 

socioeconomic  development.  Many  of  the  so called  catch up  nations  seek  to  boost  their  innovation 

potential through the introduction of new scientific and innovation policy practices that are often adopted 

fromabroad. China is one of the most successful cases of institutional and sociocultural reform leading to 

improved  scientific  quality  andtechnological  and  market  development.  Although  China’s  innovation 


background image

55

НАУЧНАЯ И ИННОВАЦИОННАЯ ПОЛИТИКА КИТАЯ

system inherits many characteristics of the Soviet scientific system that are not well adapted to the market 

economy  environment,  a  massive  university  reform,  entrepreneurial  support,  investment,  and  the 

promotion  of  development  zones  and  clusters  have  allowed  the  country  to  become  one  of  the  leading 

economic  and  scientific  powers  of  the  world.  In  order  to  understand  the  reasons  for  China’s  recent 

successes,  this  study  reviews  the  historical  and  cultural  characteristics  of  the  nation’s  science  and 

technology  and  thekey  components  of  its  political  and  institutional  development,  as  well  as  major 

practices of scientific collaborations. China’s achievements are further benchmarked with the successes of 

other states, including other BRICS countries and the United States. Arising from this analysis, there are 

a number of opportunities for mutual policy learning between China and Russia based on their effort to 

improve innovation capabilities in recent years, such as the university reform, technopark development, 

improvement  of  innovation  potential  in  state owned  enterprises,  effective  relations  with  the  science 

diaspora abroad, improvement of intellectual property rights protection system, etc. This study is based on 

a detailed literature and documentary review, bibliometric and patent analysis, and over thirty interviews 

with high ranking officials, scientists, entrepreneurs, and investors in Beijing, Shanghai, and Suzhou.

Keywords: 

China; science policy; development of innovation; institutions; Universities; national culture; globalization 

of education.