Файл: Международное сотрудничество в космосе.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 19.10.2020

Просмотров: 224

Скачиваний: 2

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

Андрей  БАйков,  Алексей  БоГАтУров,  Алексей  Фененко

66

– изучение Солнца в рамках реализуемо-

го с 2009 г. проекта «Коронас-Фотон» с ком-

плексом космических телескопов «Тесис». 

Российские программы были нацелены, 

таким образом, на решение трех комплек-

сов задач. Первый – сохранить за Россией 

статус  страны,  способной  осуществлять 

весь комплекс космических исследований. 

Второй  –  предотвратить  отрыв  США  по 

всему  спектру  космических  исследований. 

Третий  –  создать  технологический  фунда-

мент  для  развития  системы  аэрокосми-

ческой обороны. 

2011-й год принес с собой новую тенден-

цию. Соединенные Штаты начали сверты-

вать программы НАСА 2004 года. Причина 

этого заключается не только в необходимо-

сти  экономии  бюджетных  средств,  но  и  в 

признании  недостаточности  существую-

щих  технологических  ресурсов  для  их  реа-

лизации. Проекты НАСА были по сути по-

пытками  повторить  нереализованные  про-

граммы  1960-х  и  1970-х  годов.  Проекты 

«Созвездие» и «Орион» разрабатывалась на 

базе  космических  кораблей  «Аполлон». 

Марсоходы и марсианские модули – на ба зе 

лунных модулей 1968 года. Программы пи-

лотируемых  и  непилотируемых  космичес-

ких станций – на базе неудачного проекта 

орбитальной  станции  «Скай  Лэб»  (1979). 

Программы  изучения  дальнего  космоса 

были  модернизированным  вариантом  мо-

дулей  второй  половины  1970-х  годов. 

Существующий уровень развития ракетно-

космической  техники  не  способен  дать 

технологичес кое  обеспечение  старым  раз-

работкам,  или  они  по-прежнему  не  рента-

бельны с точки зрения затрат.

Подобные проблемы возникали и перед 

Россией. В декабре 2010 г. Роскосмос пере-

нес  на  неопределенный  срок  ввода  в  дей-

ствие  системы  ГЛОНАСС.  После  серии 

аварий  августа  2011  г.  представители  Рос-

космоса также заявили о возможности от-

каза  от  пилотируемых  орбитальных  стан-

ций.  Развитие  перспективной  пилоти-

руемой  транспортной  системы  также  реа-

лизуется  на  базе  совершенствования  тех-

нологий  системы  «Буран-Энергия»  1980-х 

годов. Программа «Луна» должна быть реа-

лизована  на  базе  систем  картографирова-

ния  лунной  поверхности  рубежа  1960-х 

и  1970-х  годов.  Российские  космические 

про граммы во многом создавались как дуб-

леры программ НАСА. В этой связи к 2013 г. 

перед Россией, как и перед США в 2009 – 

2010 годах, может встать вопрос о наличии 

технологического  ресурса  для  реализации 

принятых ранее программ. 

Таким  образом,  сохраняющаяся  логика 

взаимного сдерживания и стремление сто-

рон  сохранить  имеющиеся  у  каждой  из 

них  потенциалы  независимого  освоения 

космоса  и  разработки  соответствующих 

технологий  и  оборудования  определяют 

конкурентный  характер  складывающегося 

меж дународного  режима  в  сфере  осущест-

вления  космических  программ,  в  том  числе 

совместных, который стал все более отчет-

ливо  приобретать  кон ку рентно-коопе ра-

тивные  черты.  Нере шен ность  вопроса  об 

участии  или  неучас тии  России  в  амери-

канских мероприятиях по линии создания 

ПРО в Европе работает на рост конкурент-

ной  составляющей  рос сийско-амери кан-

ского партнерства. 

Список литературы / References

A Journey to Inspire, Innovate, and Discover. Report of the President’s Commission on Implementation of 

United  States  Space  Exploration  Policy.  Available  at:  http://www.moontomars.org/docs/

M2MReportScreenFinal.pdf (accessed 31.07.2013).

Basic  Plan  for  Space  Policy.  Wisdom  of  Japan  Moves  Space.  Strategic  Headquarters  for  Space  Policy 

June  2,  2009.  Available  at:  http://www.kantei.go.jp/jp/singi/utyuu/basic_plan.pdf  (accessed 

31.07.2013).

Biden J. 2009. A New Day for Partnership in the Americas. President Office of the Vice President. March 

27.  Available  at:  http://www.whitehouse.gov/the_press_office/Op-ed-by-Vice-President-Biden-A-

New-Day-for-Partnership-in-the-Americas (accessed 31.07.2013). 

Foreign  Policy  Priorities  of  the  Obama  Administration.  The  White  House  Web  Site.  Available  at:  http://

www.whitehouse.gov/issues/foreign-policy (accessed 31.07.2013).


background image

67

россИйско-АМерИкАнское вЗАИМодействИе в косМосе

Freeze J.J. 2007. Space as a Strategic Asset. New York: Columbia University Press.

Hitchens  Th.  2004.  Future  Security  in  Space:  Charting  a  Cooperative  Course.  Washington:  Center  for 

Defense Information.

JAXA Vision 2025. Japan Aerospace Exploration Agency. March 31, 2005. Available at: http://www.jaxa.

jp/about/2025/pdf/jaxa_vision_e.pdf (accessed 31.07.2013).

Johnson-Freese J. 2007. Space as a strategic asset. Columbia University Press. 

Johnson-Freese J. 2009. Heavenly ambitions: America's quest to dominate space. University of Pennsyl-

vania Press.

Klein, John J. 2006. Space warfare: strategy, principles, and policy. McGraw Hill Professional.

Moltz J.C. 2012. Asia's Space Race: National Motivations, Regional Rivalries, and International Risks. New 

York: Columbia University Press.

Moltz J.C. 2008. The Politics of Space Security. Strategic Restraint and the Pursuit of National Interests. 

Stanford: Stanford University Press. 

National  Security  Space  Strategy  Unclassified  Summary.  Available  at:  http://www.defense.gov/home/

features/2011/0111_nsss/ (accessed 31.07.2013).

Pekkanen  S.,  Kallender-Umezu  P.  2010.  In  Defense  of  Japan:  From  the  Market  to  the  Military  in  Space 

Policy. Paolo Alto: Stanford University Press. 

Peterson M. J. 2005. International regimes for the final frontier. SUNY Press.

Report of the Commission to Asses United States Security Space Management and Organization. January 

2001. Available at: http://www.dod.mil/pubs/spaceabout.html (accessed 31.07.2013).

Schauer William H. 1976. The politics of space: a comparison of the Soviet and American space programs. 

Holmes & Meier Publishers.

Shakleina T. (ed.). Baykov A. et al. 2013. Situation Analyses. Edition 3. Emergence of Regimes in Com batting 

New Global Threats and Challenges. Moscow: MGIMO-University.

Sheehan M. 2007. The International Politics of Space. Routledge.

The United States and the 2009 Summit of the Americas: Securing Our Citizens’ Future. Office of the Press 

Secretary.  April  19,  2009.  Available  at:  http://www.whitehouse.gov/the_press_office/The-United-

States-and-the-2009-Summit-of-the-Americas-Securing-Our-Citizens-Future (accessed 31.07.2013).

The  Vision  for  Space  Exploration.  Available  at:  http://www.nasa.gov/pdf/55583main_vision_space_

exploration2.pdf (accessed 31.07.2013).

UNCLASSIFIED U.S. National Space Policy. Available at: http://history.nasa.gov/ostp_space_policy06.pdf 

(accessed 31.07.2013).

United Nations Office for Outer Space Affairs (UNOOSA). Available at: http://www.unoosa.org/oosa/en/

OOSA/index.html (accessed 31.07.2013). 

US  National  Space  Policy.  Available  at:  http://www.globalsecurity.org/space/library/policy/national/

index.html (accessed 31.07.2013).

Russian-ameRican  

cOLLaBORaTiOn in OuTeR 

sPace

PROSPECTS FOR  
AN INERNATIONAL REGIME

ANDREY BAYKOV, ALExEY BOGATUROV, ALExEY FENENKO

Moscow State Institute of International Relations, Moscow, 119454, Russian Federation

abstract

Moscow and Washington retain leadership positions in space research while maintaining a distance from 

other space powers, especially China and the EU. In the early 2010s, as in 1960 , only the United States 


background image

Андрей  БАйков,  Алексей  БоГАтУров,  Алексей  Фененко

68

and Russia have the logistical, scientific, technological, and resource base for the full spectrum of space 

research and exploration.

However, the resources of Russia and the United States are asymmetrical, and the United States has the 

superiority in a number of areas. The predominance of Washington is currently secured by its presence in 

the world's only global satellite navigation and communication system. Russian space programs are in turn 

aimed at addressing three types of tasks. The first is to preserve preserve Russia’s status as a country that 

is still capable of providing for a full range of space research. The second is to prevent the superiority of 

the United States in the full range of space research. The third is to lay the technological foundations for 

the development of aerospace defense.

The purpose of the present article is to generate ideas about the compatibility of the space programs of 

both countries as the axis of the emerging international regime in the field of space exploration.   It will 

also identify the potential “risks of cooperation” and promising benefits of cooperation between Russia 

and  the  United  States,  considering  the  complex  issues  of  bilateral  cooperation  between  Russia  and  the 

U.S. in the field of the peaceful use of space.

International  co-operation  between  Russia  and  the  U.S.  in  outer  space  is  varied  in  nature  due  to  the 

presence of a huge potential in this sector in both countries. However, some areas of cooperation contain 

a number of inconsistencies caused by the fact that the U.S. is not only our largest partner, but also a major 

competitor.

The  complexity  of  the  Russian-  American  partnership  in  this  area  is  highlighted  by  the  fact  that  it  is  a 

collaboration of comparable partners. Consequently, each of the powers has to combine the interests of the 

protection of their original developments with the objectives of maximum acquaintance with a partner’s 

accomplishments. They also need to maintain some reasonable level of mutual trust, without which the 

partnership cannot take place.

Keywords:

peaceful exploration of space; international regime; Russia; USA.