ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2023

Просмотров: 584

Скачиваний: 2

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

СОДЕРЖАНИЕ

UNIT 1

Exercise 1

UNIT 3

Exercise 1

ГЛАВА 8. АКТИВНЫЙ ГЛАГОЛ. ACTIVE VERB. §1. Царствующая чета. The royal couple.Для начала возобновим знакомство с двумя главными английскими глаголами – to be и to have (быть и иметь). На всякий случай (конечно же, вы их знаете!) вспомним, какие у них формы:to be: Present (am, is, are) Past (was, were) Participles (being, been)to have: Present (have, has) Past (had) Participles (having, had)Оба эти глагола очень широко применяются в английском языке. Причем они могут иметь не только то значение, которое дает словарь, но также использоваться в качестве вспомогательных и модальных глаголов.Сравните:Thewolveshadthreecubs. – У волков было три волчонка (словарное)The wolves have killed a hare. – Волкиубилизайца. (вспомогательный)The wolves had to retreat. – Волкампришлосьотступить. (модальный)The old cat is clever. – Старыйкотумен. (словарное)The old cat is lying on the sofa. Старый кот лежит на диване. (вспомогательный)Theoldcatistomeetusatthedoorwhenwecomehome. – Старый кот должен встретить нас у двери, когда мы придем домой. (модальный)Отличить, как правильно перевести эти глаголы несложно. Еще раз взгляните на примеры. Если эти глаголы стоят в позиции +существительное (прилагательное), то они имеют то значение, которое дает словарь (быть, иметь). Если после них глагол в неличной форме (Ved, Ving), то это вспомогательный глагол, который переводится только вместе с последующим элементом, образуя сказуемое, о чем уже шла речь в предыдущем параграфе. Если же после такого глагола стоит инфинитив, то нужно перевести его словом «должен». Вот и вся хитрость.Теперь поговорим об основных позициях глагола “to be”, в которых мы сталкиваемся с некоторыми трудностями. Это Позиции “It is…” и “There is”. В обоих случаях они соответствуют русским безличным или неопределенно-личным предложениям.It is cold. – Холодно.It’s five o’clock. – Пятьчасов.It’s three kilometers to York. – ДоЙоркатрикилометра.There is something in my pocket. – Уменякое-чтовкармане.There are many ways of losing weight. – Естьмногоспособовпохудеть.Из-за этой кажущейся схожести иногда трудно определить, какую конструкцию нужно использовать.Запомним несколько правил:1. It is… - дословно «это есть». Эта конструкция нужна тогда, когда требуется чисто формальные главные члены предложения. Никакого смысла они в себе не несут и на русский язык не переводятся (по крайней мере, в настоящем времени). Обычно конструкция нужна в следующих предложениях:* с выражениями времениIt’slate. Itisearlymorning. Itissummer. It’shalfpastsix.* с расстояниямиIt’sfarfromhere. It’s a mile to the nearest village.* в безличных предложениях, соответствующих однословному русскому предложению, состоящему из одного слова – наречия (только в английском вместо наречия будет прилагательное!)It is difficult / interesting / chilly / sunny / windy / unjust / true.* конечно, “it” может заменять какое-то ранее упомянутое существительное, тогда смысл конструкции – «он есть»This is my house. It is big.2. There is… - дословно «там есть». Не совсем пустая, лишенная смысла конструкция. Смысл ее – показать, что что-то где-то «находится, имеется или существует». Хотя на русский язык это опять же обычно не пере водится. Кстати, на русский язык такие предложения переводятся задом наперед (сначала «где», а потом «что»).There is a cat on the sofa. – Надиване (имеется!) кот.There are some flowers in the vase. – Ввазе (находятся!) цветы.Вот так они и говорят: «Там есть кот на диване» и т.п.Обратили внимание, что в этих предложениях обычно есть обстоятельство места? Если его нет, оборот придется как-то перевести на русский язык, тогда уже с начала предложения.There are many foreign languages. – Существует много иностранных языков. Очень важно не потерять подлежащее и сказуемое в вопросительных предложениях, особенно в специальных вопросах.What is there in the bucket? – Чтовведре?How many dishes are there on the menu? – Сколькоблюдвменю?То есть если вы хотите спросить, к примеру, сколько студентов в группе, в английском слова нужно расположить так: «Как много студентов есть там в группе?»Отрицательные предложения бывают двух вариантов. Полное отрицание «наличия присутствия чего-либо где-либо» строится с помощью местоимения «нет» - “no”. Запомним, что после “no” нужно сразу ставить существительное, без всякого артикля.There is no answer to this question. – Ответа на этот вопрос не существует.There are no kittens in the basket. - Вкорзинкенеткотят.Второй вариант – неполное отрицание. Образуется с помощью частицы «не» - “not”, после которой нужно обязательно поставить артикль, числительное или местоимение any.There is not a single mistake in the test. – Втестениоднойошибки.There are not five kittens in the basket. Thereareonlyfour. – В корзинке нет пяти котят. Там только четыре.There isn’t any meat in the dish. – Вблюденетникакогомяса.Интересно, что оборот there is / there are согласуется в числе с дополнением (подлежащее-то всегда одно и то же). Если дополнений несколько, согласовать форму глагола нужно с первым существительным.There is a key and some documents on the table.There are some documents and a key on the table.В предложениях, содержащих оборот there is / there are очень часто употребляется местоимение some. Помните, что в вопросительном и отрицательном предложении его нужно заменить на any. There is some information for you.Is there any information for me?There isn’t any information for you. (Но: There is no information for you.)3. Have и have gotВы, конечно, обращали внимание, что глагол to have употребляется двумя способами? I have got a pet elephant. Have you got a pet elephant? I haven’t got a pet elephant. I have some work to do. Do you have much work to do? I don’t have any work to do. Почему глагол употребляется по-разному, и как выбрать правильный вариант? Смело пользуйтесь первым способом, если вы говорите об обладании чем-нибудь материальным, что можно потрогать (дом, друзья, книги, брюки и пр.). Второй способ лучше подходит для нематериального обладания (информация, время, возможность и т.д.). Также помните, что have got больше характерен для разговорной речи и неофициального общения. В остальных случаях правильнее употребить have как обычный глагол. Потренируемся?* R. Murphy unit 17, 83 * A.J. Thompson, A.V. Martinet exercise 21Упражнение 1. Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на функцию глаголов tobe и tohave. I have everything I want. When is the wedding to be? I have to get up very early. You have been rather long about it. The dragon was to come home in time for dinner. Have you seen the dwarf anywhere? Tyrants have been and are. You have to accept it. What have you done with the skirt? You have spoiled it! I have got no money about me. We are to discuss this question tonight. Your book is here, under the table. He was talking of you. You’ll have to change your passport if you get married. I don’t have to work hard. My husband has earned a small fortune. I was sure I hadn't met him before. They are not to compare with these. The car has got power brakes. The novel was translated into a great number of languages. The political aspect of the subject has not been approached. Again the love-fit is on him. April has 30 days. I am to stay at school after classes. We are staging a play. We don't have time to stay. We have to leave now. Only by being man can we know man. I had nothing to object her. I had to give in. Упражнение 2. Вставьте в пропуски Itis / thereis в нужной форме. … … early morning. The children were still sleeping. How far … … to the city centre? What … … on the menu? Oh, … … my favourite pastry? … … difficult for you to write such a perfect essay? … … … a concert of chamber music in the Nesterov’s museum tomorrow. … … time to leave. … … no time to spare. How much coffee … … in the cup? - … … almost full. … … a warm coat in the case? … … rather chilly. What … …? - … … … an accident. A cyclist has run into a tree. I managed to get out of the scrape, but … … a narrow escape. … … your passport, sir? – Yes, … … my photo in it. … … no need in writing “thank you” letters. … … much better to do it personally. … … no sense in making apologies. I was sure she wouldn’t forgive me. … … cold outside when you left home? How many pirates … … in the cave? What are they doing? (a knock on the door) – Who … … ? – … … me, Alex. … … nothing unrealizable about his proposal though at first … … not easy to believe it. What … … in your office? - … … a table, a couple of chairs and a bookcase. … … no grounds to arrest him. … … not his fault. He just had to defend his children. … … … late by the time we get home. Why don’t we buy a cooked supper? … … convenient for you to come at seven? … … common knowledge that … … lots of good books. … … … cold this winter. I wonder when it’s going to get warmer. … … sunny and … … birds singing in the trees. Ann felt happy. … … no meat left. … … necessary to go and buy some? Упражнение 3. Поставьте предложения отрицательную форму и задайте общий и специальные вопросы. There is some salt in the dish. There was someone in the room. There has been an argument between the ogre and the donkey. There will be a bus strike tomorrow. There are many ways of keeping fit. There were three men in the boat. There was some money in the purse. There is some advice for you to follow. There are 36 students in our group. There is a library in our neighbourhood. There will be twelve guests at the party. There were flowers round the dwarf’s house. There are 6 parks in London. There is a secret I can tell you. There have been a number of accidents at this crossroads lately. Упражнение 4. Переведите предложения, используя have / havegot. У гнома много друзей. У Фреда несколько разных учебников истории. У меня мало времени. Я перезвоню позже. У вас была возможность поговорить с мистером Питом? У меня много работы. У моего братишки есть велосипед. У вас есть какая-либо информация об этом случае? У меня не хватило духа (the heart) сказать правду. У дракона нет брата. Но у него есть две сестры. У вас есть минута свободного времени? У меня к вам разговор. Упражнение 5. Переведите предложения, используя оборот thereis /thereare в нужной форме. В сумке пять яблок и апельсин. В сумке яблоко и пять апельсинов. Существует много способов заработать на жизнь, не так ли? Деньги еще остались? – Да, есть немного. Сколько пиратов в пещере? – Двадцать четыре. Сколько кофе в чашке? – Есть немного. Что на повестке дня? – На повестке дня три важных вопроса. Кто за дверью? – Там никого нет. У Буратино в кармане два яблока. У Буратино в кармане не три яблока, а только два. В его поведении нет ничего странного. Есть кто-нибудь дома? Нет времени, чтобы подумать. Есть что-нибудь новенькое? – Нет. Пока новостей нет. На углу только что произошла авария, не так ли? Ничего другого не оставалось, только ждать. Завтра в филармонии будет интересный концерт. В комнате никого не было. Надо было сделать многое. Из любой ситуации есть выход, не так ли? Упражнение 6. Переведите предложения, используя itis / thereis / have в нужной форме. Холодно. В термосе (vacuum bottle) есть чай? Далеко до станции? – Два километра. Что это? – Это модель самолета. У меня их двадцать семь в коллекции. Трудно было решить примеры? – Были определенные трудности с последним заданием. Без пяти пять. Пора выходить. У нас нет времени. Я не пойду с вами. Уже поздно, да и работы много. Темно. У тебя есть спички? – На столе есть коробок. Есть несколько вариантов решения этого задания. Оно не трудное. Что у тебя на лице? Это грязь или синяк (bruise)? У вас есть время? – Боюсь, уже поздно. У нас будет возможность обсудить ваш вопрос завтра. Бывают добрые пираты и злые пираты. Это ясно? У гнома два близких друга. Так чудесно иметь друзей! В аквариуме было четыре рыбки. Кот съел одну рыбку. Сколько рыбок теперь в аквариуме? Жаль (use pity), что у Мэрилин столько гонора. Из-за этого у нее совсем нет друзей. Сколько денег на счету (account)? – На счету вообще нет денег. Есть что-нибудь, что я могу для вас сделать? – Нет, спасибо. У меня нет никаких проблем. Сказать правду было невозможно. Не было и возможности солгать. Осень имеет свою прелесть, особенно когда ясно и солнечно. Было десять часов, когда я пришел домой. В холодильнике ничего не было, и я пошел спать. У вас есть информация об отелях? Можно найти номер в пределах 500 рублей? §2. Временные зоны и основная таблица. Temporal zones and the main table.Для начала давайте просто рассмотрим таблицу, чтобы увидеть, как она устроена. В каждом столбце есть краткая характеристика описываемого действия. В каждой клетке – форма, основные сопутствующие обстоятельства и примеры предложений. Эта таблица будет служить вам верой и правдой до тех пор, пока надобность в ней не отпадет. А это произойдет тогда, когда вы научитесь ставить правильные формы автоматически. Чтобы не ошибаться с выбором видовременной формы глагола, нужно четко представлять себе, в какой временной зоне находится ваше высказывание. Зоны высказывания показаны в таблице цветом. Желтый цвет соответствует зоне настоящего, зеленый - зоне прошлого, голубой – зоне будущего. Присмотритесь к таблице повнимательнее, и вы увидите, что вторая и третья строка – чистые зоны, а верхняя строчка являет собой некое смешение (слева она желто-голубая, а справа – зелено-желтая). Это говорит о том, что глагол в этих формах имеет сложную природу и может относить действие к настоящему, будущему (левая сторона) и прошлому (правая сторона). Изучать активные формы глагола мы будем по зонам. В каждой зоне имеются свои правила, которыми нужно научиться пользоваться. После отработки по зонам необходимо свести все зоны вместе и потренироваться в «свободном плавании».ACTIVE TENSE FORMS

Упражнение 19.

lie down / soak up / put on / wash off / eye up
Last Saturday, Dr.Grammar decided to go to the beach with his girlfriend. As you probably know, Britain is not famous for its sunny, dry weather, so Dr.Grammar wanted to use this opportunity to … some sunshine, and improve his suntan.

Dr.Grammar has very pale skin because he lives in Britain, and because he spends most of his time indoors reading grammar books. Luckily, his girlfriend is a very practical woman and she brought some suntan lotion with her, to prevent them both from getting sun burnt. After she had … some of the lotion … Dr.Grammar's back, he … and started to read his grammar books (he's obsessed!). But after a while he got very hot and decided to go for a swim to cool down.

However, he forgot to reapply more suntan lotion, which had been … by the sea. It only took about 20 minutes for his back to get very burnt. He … a T-shirt … and sat on his towel, watching the other people on the beach. Just as a couple of rather attractive women were walking past, Dr.Grammar's girlfriend opened her eyes. Although she is practical, she is also rather jealous, so she slapped Dr.Grammar on the back and told him to stop … the women … . She was surprised when Dr.Grammar screamed, until (after he stopped crying) he showed her how burnt his back was. Despite seeing his very red back, which had a white hand-print in the middle of it, she was not sympathetic - as she said, it would teach him either to remember to use suntan lotion, or to avoid … women!
Упражнение 20.

1. Едва билеты были куплены, как я понял, что ничего из этой затеи (undertaking) не выйдет (come of).

2. Поскольку рейс отложили из-за нелетной (zero-zero) погоды, пассажирам пришлось ждать.

3. - Мы встретили гнома вчера, когда шли по улице. – Он сказал вам, что опоздал на самолет? – Нет, должно быть мы встретились до этого. Он очень торопился.

4. –Хэлен, Вы опять опоздали. – Я долго добиралась на трамвае. – Зачем Вы сели на трамвай? Нужно было ехать автобусом. Это намного удобнее.

5. Шрек шел по улице, улыбаясь и насвистывая какую-то мелодию. Ему не нужно было присутствовать на торжественном обеде. Это была приятная новость.

6. Ожидается, что уже в апреле цены поднимутся на 15%. Какой же смысл в 30%-ном увеличении зарплаты работникам бюджетной сферы в октябре?

7. Я ожидал, что вы расскажете мне о своей поездке. Почему вы этого еще не сделали? – Я был очень занят в эти дни.

8. Он спросил меня, бывала ли я раньше в этом кафе. Я сказала, что была здесь несколько раз. В первый раз это было как раз в тот день, когда я закончила учебу на курсах вождения (driving lessons).

9. Однажды король показал свои картины художнику, который жил неподалеку. Он сказал художнику, что хочет узнать, что он думает о его картинах.

10. Монморанси, который проявлял огромный интерес к тому, что происходит, ушел, а затем через несколько минут вновь появился (reappear) с дохлой водяной крысой (water-rat) в зубах, которую он, очевидно, хотел представить как свой вклад (contribution) в Ирландское рагу (Irish stew).

Упражнение 21.

  1. Learning English _______________ (mean) only for those who ___________ (be) not clever enough _______________________ (make) money to hire an interpreter.

  2. No one _______________ (treat) memoirs seriously, they ________________ (write) when one _______________ (have) nothing else ______________ (do).

  3. Soon after she ______________________ (graduate), Helen ______________ (leave) for Paris where she _____________ (have) a job _________________ (wait) for her.

  4. I think you __________________ (make) a good impression, I _____________ _________ (watch) the directors during your presentation and they ___________ (seem) very ______________________ (interest).

  5. There still _________________ (remain) two paragraphs in the text which deserve special attention and _________________________________ (discuss) later.

  6. He returned from a long journey _______________ (find) that life __________ ____________ (become) quite expensive, food prices _____________________ (raise) twofold.

  7. Father _________________ (worry) about our _________________ (buy) a new car without consulting an expert.

  8. -Today lectures ____________________ (start) an hour earlier than usual. –I should _____________________ (tell) about it beforehand. I ______________ (have) no chance ___________________ (be) on time for classes.

  9. Mary got used to ____________________ (speak) French fluently after _____ ______________ (spend) a year in Paris. She could ___________________ (stay) there for another year unless she __________________ (meet) Sergey.

  10. When you ________________________ (decide) to read ____________ (be) it the title, the summary, the introduction, or the whole text, remember that an effort _________________ (require) of the reader as well as of the writer.


Упражнение 22.

  1. Чем более автор знаменит, тем меньше фактов нужно упоминать на обложке книги.

  2. Я не знаю, страшно ли Джону сейчас, но я знаю, что он храбрый мальчик.

  3. Салат был так хорош на вкус, что мы все попросили добавки.

  4. Мой учитель объясняет мне значения новых слов и заставляет меня составлять с ними предложения, т.к. их употребление требует большой практики.

  5. Экзамен по математике был непростым: нам нужно было решить ряд довольно сложных уравнений. Я смог справиться с заданием, потому что долго и тщательно готовился к экзамену.

  6. Его недавние опыты показали, что изучение английского языка посредством гипноза (hypnosis) может оказывать вредное воздействие на человеческий мозг.

  7. Теперь, когда мы окончательно решили эту проблему, можно мне задать вопрос, который давно не дает мне покоя?

  8. Вы надеялись, что чем больше мы общаемся, тем лучше мы узнаем друг друга, но вы были не правы.

  9. Он предложил мне работу, а я предложила ему подыскать кого-нибудь другого на это место.

10. В котором часу вам приходилось вставать, чтобы вовремя быть на работе? Неужели Вам было трудно найти другое место работы, поближе к дому?
Упражнение 23.

  1. Ted, you _______________ (look) _______________ ( exhaust). I think an early night _________________ (be) good for you.

  2. I _______________________________( not/like/watch) films, __________ (be) it a thriller or a love story. In my opinion, TV ______________ (mean) for those who _____________ (have) nothing else_________________ (do).

  3. It _________ (be) three years ago when Suzie ________________________ (start/learn) English. After ______________________________ (pass) her First Certificate Examination she ________________________________ (immediately/offer) a job in a bank.

  4. I understand that you _____________________ (be upset) now. _______ (Try)______________ (set) yourself at rest and ________________ (not/show) your emotions. I think, everything ________________________ (get/ settle) if you ______________________(not/give) way to despair.

  5. Mother came home _________________ (find) that everything _________ (be) in a mess. My little brother _______________________________ (play). So the toys _____________________(throw) about, the milk ______ ______________ (spill), and all his clothes ____________________ (scatter) about the house.

  6. Oil prices ______________________________ (expect/raise) by 10% in a week. As soon as they ___________________ (rise) our state budget _____ ___________________ (be replenished).

  7. I’m sorry, it __________________(be) so stupid of me ______________ (ask) you this question.

  8. ____________________ (spend) on average 74 pounds a day each, we found that a day at Disneyland ____________________ (not/come) cheap. We wish it _________ (be) cheaper.

  9. Peter ________________________ (be) late for the meeting, I __________ (get) angry with him. I said that I _________________(never/go) out with him if he ___________________(be) once more late.

  10. No sooner ____________________(I /enter) the office, than the telephone ________ (ring). Of course, I could _________________ (leave) the call unanswered, but unfortunately I ______________ (pick) up the receiver.



Упражнение 24.

Calm down / chill out / wind up / fire up / warm to
As a famous pop singer says: "Life is a roller coaster". I must say I agree. This last month was a perfect example. I had been working really hard, meeting deadlines, doing a sick colleague's work, negotiating contracts and so on. Therefore I decided to take a few days holiday to … . I wanted to put my feet up and relax. On one of the days, I invited a few friends for a video evening. We would rent a few films, get some drinks and snacks and enjoy the day. This was one of my phone calls:

"What type of film do you like, Jane?"

"Anything except horror or science fiction. I hate them."

"OK, I will get a science fiction and a horror film just for you."

"I said I hate them," Jane shouted at me.

" … , Jane. I am sure you will love what I choose."

"If you get a horror and a science fiction, I will put them in the microwave!"

"OK, OK. Relax. I am just … you … ."

"Oh."

"Did you really believe me?"

"Yes, but I should know you better. You always tease me."

In the end, I got an action film and a romantic comedy. The actor in the action film is not my favourite, but after a while I … him. His character was well-played and interesting. At the end of the evening, one of my friends, John, tried to arrange for us to watch some football the next day. I really wasn't interested.

"Come on! It will be a fantastic day. I have special tickets and this is the most exciting match this season."

At first, none of us were interested, but John was so … that he managed to … us … as well. He was so excited that we had to tell him to … or he would have a heart attack.
Упражнение 25.

  1. Вчера мы встретили Тома. Он выглядел обеспокоенным. Когда его спросили, в чем дело, он ответил, что, чем больше он думает об этой проблеме, тем меньше он понимает.

  2. Никто из нас не ожидал, что учитель даст нам контрольную работу по новой теме. Само собой, мы не смогли ее написать прилично (tolerably).

  3. Праздник удался на славу. Жаль, что вас там не было.

  4. Поскольку учебный год закончился, мы смогли поехать за город .

  5. Он сказал, что не было никакой необходимости приезжать так рано.

  6. Полиция долго расследовала это убийство, но до сих пор неизвестно, кто его совершил.

  7. Раньше я обыкновенно задавался такими вопросами, как в чем смысл жизни и в чем корень зла.

  8. Теперь, когда Вы знаете все, можете ли вы меня простить?

  9. Вы видели Алину утром? Да, она пришла вовремя, но шеф отправил ее за почтой к одиннадцати. Она вот-вот вернется.

  10. Если бы мне не приходилось вставать в такую рань, я бы гораздо лучше себя чувствовал.


Упражнение 26.

1. Those who ______________________________________ (already/meet) at the airport _________________________________(register) at the hotel now.
2. His joke was so funny that it made me __________________ (laugh). I _______ ______________________ (never/hear) such a funny story.
3. Each time I addressed him, he used ____________ (remind) me of my _______ _______________ (make) that unfortunate mistake.
4. You should ___________________ (take) this medicine not once but three times a day, as the doctor prescribed you. This could ______________________ (prevent) you from falling eventually ill.


5. _____________________ (successfully/cope) with the first task he __________ ___________________ (immediately/give) another one.
6. If it ______________________________ (not/be) for the electric fault, the house ______________________________(not/burn). Ten people ________________ _______________ (become) roofless. Electricity is not the thing ______________ (be) trifled with.

7. Don’t phone John now, He must _______________________________ (sleep). He always ________________________ (go/sleep) early, so you _______ (have) better _________________ (phone) him in the morning.

8. When ________________________ (move), the boxes suddenly ____________ (fall) down and _________________ (break)to pieces.

9. Mum reminded me __________________ (buy) some bread when I _________ (come) home from school.
10. When we left the house, our children _________________________________ (still/play). They ______________________________________ (seem/have) a good time ______________________ (play) together.
Упражнение 27.

1. Его недавние опыты показали, что это вещество оказывает вредное воздействие на окружающую среду.

2. Жил-был король. И была у него дочь – самая прекрасная принцесса из всех, что рождались в этом мире.
3. В день своего рождения Пол шел по улице, мурлыкая песенку. Дома в это время готовился стол и подарки.

4. Мы встретили Тома по дороге домой, но он нас не заметил. Должно быть, он очень торопился.
5. Я не ожидал, что у вас будут такие высокие результаты. Как вы сумели их достичь?

6. Я убежден, что всякий, кто может слышать, может петь. И каждый может петь лучше, чем он думает (что может).
7. Просто невероятно, что короли могли позволить себе строить такие внушительные замки. На самом деле большинство королей имели весьма ограниченные денежные средства.
8. Только очень сильный ветер мог сломать так много деревьев.

9. Успех отдыха в Великобритании всегда очень зависим от погоды.
10. Выпуск телевизионных программ – это результат усилий команды людей, которые работают вместе, чтобы произвести программы, которые мы видим.

Упражнение 28.

1. She doesn’t want to speak to me. It’s a pity. If I ____________________ (know) what the matter __________ (be), I ________________________ (be) able to help her.
2. Helen looked so upset that evening. That ______________________ (make /me /think) that something _____________________ (happen) to her.
3. Jane, you ___________________________ (again/read) in bed! You should ___ ___________________ (sleep) at this time!
4. The injured people _______________________________________ (take) away, the policemen could _____________________ (examine) the site of occurrence.
5. She ____________________________ (refuse/take) that job, though the salary _________________________________ (offer/be) very high.
6. That was a really __________________ (amuse) novel. Although I am not generally ________________________ (interest) in historical books, I am not averse to ________________________ (read) it once more.

7. I ____________________________ (surprise) at his behaviour but decided ___________________________________ (not/show) my emotions.
8. Why ______________________________ (you/look) so sad? You must ______________________________ (offend) by someone.
9. What ________________________ (children/do)? – They seem ___________ (sleep).

10. Our students ____________________________ (suppose/study) a number of subjects ____________________ (relate) to their specialty.

Упражнение 29.

think up / come up with / make up / rip off / dream up
Many jobs require creativity, but it can often be difficult to … good ideas … when they are needed. It often takes time to … an idea that really works because you have to assess the idea, and because sometimes you just have to wait for inspiration. When a deadline is approaching, it might be tempting to … someone else’s idea … , but if you do that and get caught, you might lose your job. In these situations it’s probably better to try ‘brainstorming’. This is when you think up as many ideas as you can without worrying about whether they are good, bad or mad. At the end, you often find that one or two of the ideas are worth investigating. Of course, you might also wonder how you, or another member of your team, managed to … so many crazy ideas. But in the end, if you can’t present a good idea to your boss or client, you will still have to be creative in order to … a good excuse!
Упражнение 30.

1. Ему было тяжело видеть, как страдают люди вокруг него.
2. Шеф сказал, что, когда он вернется из Испании, он проведет семинар со всеми сотрудниками.
3. Он сказал, что на будущей неделе у него будет немного больше свободного времени и он, возможно, сможет заехать ко мне.
4. Возможно, ты уже будешь спать, когда я позвоню тебе. Так что положи телефон рядом с собой, чтобы услышать звонок.

5. У меня есть несколько книг на английском языке, но ни одна из них не интересует меня. Меня не привлекает адаптированная литература. Я бы лучше почитала что-нибудь в оригинале.

6. Еще в прошлом году у меня не было обыкновения много читать. Теперь я привыкла читать помногу каждый день.

7. Мои родители настаивают на том, чтобы я ложился спать в одиннадцать часов.

8. Чем больше нервничаешь, тем меньше у тебя шансов справиться с заданием хорошо.

9. Маловероятно, что Джейн сможет сдать экзамен по математике. Она недостаточно работала в этом семестре. Она даже пропустила несколько занятий.

10. Не успел я взять экзаменационный билет, как меня вызвали отвечать. Во всяком случае, мне так показалось.