Файл: 1. Grammatika va uning tarkibiy qismlari. 3 Oqitish metodikasida oqitishning asosiy konsepsiyalari 9.docx
ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 11.12.2023
Просмотров: 55
Скачиваний: 1
ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
Ushbu uslubni o'qitishning asosiy tamoyillari quyidagilar edi.
1. Kurs grammatik tizimga asoslangan bo'lib, u materialni tanlashni, shu jumladan so'z boyligini tanlashni, umuman kursni qurishni belgilab berdi. Ushbu pozitsiya grammatikani o'rganish umumiy ta'lim muammosi - tafakkurni rivojlantirishga imkon beradiganligi bilan oqlandi.
2. O'qitishga asos bo'lgan asosiy material bu o'sha davrdagi o'qituvchilarning fikriga ko'ra yozma nutq uchun asl tilni aks ettirgan matnlar edi.
3. Lug'at grammatikani o'rganish uchun faqat illyustratsion material sifatida qaraldi. Turli xil tillardagi so'zlar bir-biridan faqat tovush va grafik jihatdan farqlanadi, ma'no, moslik va farq bilan emas, deb ishonilganligi sababli, ularni ajratilgan birlik sifatida kontekstdan tashqari yodlash tavsiya etilgan.
4. Tahlil va sintez mantiqiy fikrlashning etakchi jarayonlari deb tan olindi. Shu munosabat bilan, o'quv jarayonida matnni grammatika nuqtai nazaridan tahlil qilishga, qoidalarni yodlashga va shu asosda chet tili jumlalarini qurishga katta e'tibor berildi. Ba'zan bu usul analitik-sintetik deb nomlangan.
5. Lingvistik materialni semantizatsiya qilishning asosiy vositasi tarjima (chet tilidan ona tiliga va ona tilidan chet tiliga) tarjima edi.
Keling, ushbu usul yordamida o'quv jarayonini ko'rib chiqamiz. Yuqorida aytib o'tilganidek, trening o'rganilayotgan grammatik materialni aks ettirish uchun tanlangan matnlarga asoslangan. Matnni tahlil qilish va tarjima qilish o'quv jarayonida muhim o'rin egalladi. G.Ollendorf kabi ba'zi metodistlar tarjimalarning mazmun tomoni o'quvchilar uchun kulgili va jirkanch bo'lishi kerak, shuning uchun ular gaplarning grammatik tomoniga e'tibor qaratishlari kerak deb hisoblashgan. Bunday "usul" bilan hatto boshlang'ich tillarni bilishni ham ilojsizligini anglash qiyin emas.
18-asr oxirida tarjima usulining yana bir turi - matnli tarjima usuli paydo bo'ladi. Ushbu tendentsiya vakillari, shuningdek, ta'limning asosiy maqsadi umumiy ta'lim deb hisobladilar. Biroq, ular buni asl san'at asarlarini o'rganish asosida talabalarning umumiy aqliy rivojlanishi deb tushundilar. Ushbu uslubning asosiy qoidalari quyidagi printsiplarga qisqartirildi:
1. Ta'lim har qanday matnni tushunish uchun zarur bo'lgan barcha lingvistik hodisalarni o'z ichiga olgan asl xorijiy matnga asoslangan.
2. Tilshunoslik materialini assimilyatsiya qilish matnni tahlil qilish, mexanik yodlash va tarjima, qoida tariqasida, so'zma-so'z natijasida amalga oshiriladi.
3. Asosiy o'quv jarayoni tahlil bilan bog'liq - mantiqiy fikrlashning asosiy usuli.
Ushbu qoidalardan kelib chiqadiki, matn tildagi barcha ishlarning markazi -
keyinchalik uzoq vaqt davomida metodologiyada mavjud bo'lgan pozitsiya.
Shuni ta'kidlash kerakki, ma'lum kamchiliklarga qaramay, matnli-tarjima usuli bilan ishlab chiqilgan bir qator texnikalar keyingi uslubiy yo'nalishlar arsenaliga kirdi. Shunday qilib, matn ustida ishlash o'qish (yoki tushuntirish) o'qish kabi turlarini shakllantirish uchun asos bo'lib xizmat qildi. Texnikaga teskari tarjima amaliyoti kiradi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Hojiyev R.B., Xolmo'minov G.B., Sharipov M.L. (2020) Raising a Harmoniously Developed Generation is a Priority of Democratic Reforms in Uzbekistan // European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, №8(5). 1-3.
2. Hojiyev R. B., Adilov Z. Y. (2017) The source of developing intеllеctual ability. Молодой ученый, №22 (4), С. 389-393.
3. Khodjiev, R.B. (2015) The Conceptions on Developing Student Youth Social Activity.Austrian Journal of Humanities and Social Sciences, №1-2, P. 52.
4. Maksuda Khajieva, Rasulbek Khajiev (2015). The Role of the Tolerance in Society and its Philosophical Interpretation. Young scientist. Vol. 2. P. 159-161.
5. Makhmudova, N.D., Hojiyev R.B. (2014). The scientific inheritance of great ancestors who worked in the mamun Academy. Сборники конференций НИЦ Социосфера. Issue 45, С. 34-35.
6. Umid Abdalov, Rasulbek Hadjiyev (2015). The Role of Community in the Development of Society of Citizenship. Young scientist. Vol. 2. P. 107-109.
7. Rakhimovna, A. R. (2020). Art workbook as a means of improving the efficiency of independent work of pupils in younger classes. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8 (5), 54-56
8. Атажанова, Р. Р. (2020). Рабочая тетрадь по изобразительному искусству как средство повышения крэативного мышления самостоятельной работы учеников в младших классах. Academic Research in Educational Sciences, 1(2), 201-204.
9. Атажанова, Р. Р., & Атаева, Н. Р. (2020). Роль изобразительной деятельности во всестороннем развитии дошкольников. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 450-454.
10. Норбоева, Д. О. (2021). Аёл - оила кургонининг курикчиси. Academic Research in Educational Sciences, 2(2), 101-106.
11. Норбоева, Д. О. (2020). Фукаролик жамияти - демократия кузгуси. Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 460-467.
12. Икрамов Р.А., Хожиев Р.Б. (2020). Воспитание гармонично развитого поколения является приоритетом государственной молодежной политики. Вестник науки и образования. № 14 (92). Часть 1. С. 88-90.
13. Хажиев, Р.Б. (2014) Факторы развития общественной активности у студентов и молодежи. Молодой ученый, №20, С. 532.
14. Хажиева, М.С., Хажиев, Р. Б. (2015) Роль молодежи в реализации социальной активности толерантности. Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов. №2, 30-32.
15. Халилов Р. Ш., Атажанова Р. Р. (2018). Использование рабочей тетради в обучении изобразительной деятельности в начальном классе. Молодой ученый, № 7 (193). 196-199.
16. Хажиева, М.С., Хожиев Р.Б. (2014). Хусайн воиз кошифийнинг гуманистик гоялари. Сборники конференций НИЦ Социосфера. С. 148-150.
17. Хажиева, М.С., Хожиев Р.Б. (2014). Толерантлик ва унинг хусусиятлари. Сборники конференций НИЦ Социосфера. С. 39-40.
18. Хржиев, Р. Б., & Норбоева, Д. О. (2021). Ёшлар ижтимоий хдётининг когнитив асослари. Academic Research in Educational Sciences, 2(2), 544-555.
FOYDALANILGAN INTERNET SAYTLARI
-
www.dictionary.com -
www.arxiv.uz -
https://www.pedagog.uz -
https://www.ziyonet.uz
1 Hojiyev R.B., Xolmo'minov G.B., Sharipov M.L. (2020) Raising a Harmoniously Developed Generation is a Priority of Democratic Reforms in Uzbekistan // European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, №8(5). 1-3.
2 Hojiyev R. B., Adilov Z. Y. (2017) The source of developing intеllеctual ability. Молодой ученый, №22 (4), С. 389-393.
3 Khodjiev, R.B. (2015) The Conceptions on Developing Student Youth Social Activity.Austrian Journal of Humanities and Social Sciences, №1-2, P. 52.
4 Maksuda Khajieva, Rasulbek Khajiev (2015). The Role of the Tolerance in Society and its Philosophical Interpretation. Young scientist. Vol. 2. P. 159-161.
5 Volovin A.V. Buyuk Britaniya va AQSh uslubiy tizimlarida chet tillarini o'rganishga kommunikativ yondoshish // Chet tillarni o'rganishga kommunikativ yondashuv: maqolalar to'plami. ilmiy. asarlar, jild 275 b - M., 1985.
6 Makhmudova, N.D., Hojiyev R.B. (2014). The scientific inheritance of great ancestors who worked in the mamun Academy. Сборники конференций НИЦ Социосфера. Issue 45, С. 34-35.
7 Umid Abdalov, Rasulbek Hadjiyev (2015). The Role of Community in the Development of Society of Citizenship. Young scientist. Vol. 2. P. 107-109.
8 Хажиева, М.С., Хажиев, Р. Б. (2015) Роль молодежи в реализации социальной активности толерантности. Журнал научных публикаций аспирантов и докторантов. №2, 30-32.
9 Rakhimovna, A. R. (2020). Art workbook as a means of improving the efficiency of independent work of pupils in younger classes. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8 (5), 54-56
10 Атажанова, Р. Р. (2020). Рабочая тетрадь по изобразительному искусству как средство повышения крэативного мышления самостоятельной работы учеников в младших классах. Academic Research in Educational Sciences, 1(2), 201-204.
11 Rakhimovna, A. R. (2020). Art workbook as a means of improving the efficiency of independent work of pupils in younger classes. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8 (5), 54-56
12 Хажиева, М.С., Хожиев Р.Б. (2014). Толерантлик ва унинг хусусиятлари. Сборники конференций НИЦ Социосфера. С. 39-40.
13 Хржиев, Р. Б., & Норбоева, Д. О. (2021). Ёшлар ижтимоий хдётининг когнитив асослари. Academic Research in Educational Sciences, 2(2), 544-555.
14 www.arxiv.uz
15 https://www.pedagog.uz
16 https://www.ziyonet.uz/ta’lim1663