ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 02.11.2019

Просмотров: 3371

Скачиваний: 10

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

101

 

c) topic of 
dissertation 

to be titled, to have a title; 

d) topicality of 
research 

to be topical, to be of importance, to benefit 
from,  to  be  useful  for,  to  account  for 
topicality and urgency; 

e) purpose of 
research 

to  investigate,  to  compare,  to  find 
out/reveal,  to  assess/evaluate,  to  test,  to 
confirm,  to  establish,  to  elaborate,  to 
describe,  to  outline,  to  invent,  to  obtain,  to 
develop,  to  determine,  to  examine/explore, 
to substantiate; 

f) methods 
 

to  investigate  smth.  by,  to  utilize/employ 
the methods; 

g) stages of 
study 

to  have  several  stages,  to  study  scientific 
literature,  to  collect  data  on, to  obtain  data, 
to  compare  results,  to  interpret  results,  to 
come to a conclusion, to draw a conclusion; 

h) area of 
application 

to  be  used  in,  to  be  applied/employed  in  / 
for, to have practical significance, to benefit 
from,  to  bring  benefit  to,  to  give  the 
opportunity to / for; 

i) publications 
and 
conferences 

to  have  several  publications  in,  to  publish 
the  results  of  smth.  in,  to  participate  in 
conferences, to present the results at, to give 
a paper at the conference; 

j) research 
career plans 

to  defend  the  dissertation,  to  obtain  a 
Master’s  degree,  to  be  awarded  a  Master’s 
degree,  to  continue  research,  to  make 
further  research  in  …,  to  employ  the 
obtained  results  in  …,  to  be  admitted  to  a 
Postgraduate  Doctoral  course,  to  take  up  a 
Postgraduate Doctoral course, to apply for a 
Doctoral degree. 

 


background image

102

 

X. This is a sample dialogue between an examiner and an examinee – a 
post-graduate  student  who  is  taking  his/her  Ph.D.  exam  in  English. 
Complete the dialogue and act it out. 

Postgraduate student

-

 Hello. 

Examiner:

 

-

  Hello.  Will  you  sit  here,  please?  …  So,  tell  us  about 

yourself a little. 

Postgraduate student

-

 My name is ...  I graduated from ... Now  I'm  a 

post-graduate student of … . 

Examiner:

 

-

 Well, and who is your research supervisor? 

Postgraduate student

My supervisor is … . 

Examiner:

 

-

 And what sort of problem are you studying? 

Postgraduate student

-

 Well, my topic is … . 

Examiner:

 

Aha.  Are  you  familiar  with  current  scientific  literature  on 

this subject? 

Postgraduate student

Well, I have made a literature review of … . 

Examiner:

 

-

  And  what  is  the  practical  importance  of  your  research 

work? 

Postgraduate student

:  

You see, at present … . 

Examiner:

 

-

 Well, that’s interesting. Have you obtained any results yet? 

Postgraduate student

 - 

Yes,

 

the results have been already discussed in 

… . 

Examiner:

 

Do  you  plan  to  continue  your  research  career  after  the 

completion of your postgraduate course? 

Postgraduate student

 - 

Yes, after … . 

 

XI.  Speak  about  Your  Professional  Activities  and  Research  using  the 
following plan

1.

 

Personal information.  

2.

 

Educational background. 

3.

 

Present employment. 

4.

 

Postgraduate education. 

5.

 

Research. 

6.

 

Career plans. 


background image

103

 

 

SELF CHECK 

 

XII.

 

Translate into English using words from Active Vocabulary.

 

1.

 

Меня  зовут  …  .  Я  магистрант  дневной  формы  обучения 

(соискатель ученой степени кандидата наук). 
2.

 

Я  окончила  Гродненский  государственный  медицинский 

университет в 2013  и поступила в аспирантуру/ магистратуру. 
3.

 

Я являюсь аспирантом/ магистрантом кафедры … .  

4.

 

Наша 

кафедра 

обеспечивает 

преподавание 

следующих 

дисциплин: … . 
5.

 

Я  веду  практические  занятия  по  …  в  группах  …  курса  … 

факультета. 
6.

 

Моя работа включает преподавание и научное исследование. 

7.

 

Я выполняю работу под руководством профессора Иванова И.И. 

8.

 

Темой моего исследования является … . 

9.

 

Данное исследование является актуальным и важным. 

10.

 

Целью исследование является оценка роли …  в развитии … . 

11.

 

Материал исследования включает … . 

12.

 

При  проведении  исследования  использовались  следующие 

методы … . 
13.

 

Работа 

включает 

две 

части: 

теоретическую 

и 

экспериментальную. 
14.

 

Основные 

результаты 

исследования 

обсуждались 

на 

многочисленных конференциях. 
15.

 

У  меня  есть  ряд  публикаций в  научных  журналах  и  материалах 

конференций. 
16.

 

Исследование имеет большую практическую значимость. 

17.

 

Полученные 

результаты 

могут 

быть 

использованы 

в 

практической медицине. 
18.

 

Я планирую защиту своей диссертации в июне. 

19.

 

После  окончания  магистратуры  я  собираюсь  продолжить 

обучение в аспирантуре. 
20.

 

В дальнейшем я планирую продолжать свою научную карьеру. 

 

 
 


background image

104

 

PART II 

 

TEXT 2 

 

I.  Read  and  memorize  the  following  word  combinations.  Translate  the 
sentences.   

1.

 

literature review – 

обзор литературы 

The  purpose  of  a 

literature  review

  is  not  to  present  all  possible 

references, but to concentrate on those that are relevant for the focus of 
your article.  

2.

 

practical implications – 

практическое значение 

It is beneficial to consider the 

practical implications

 of your research. 

3.

 

research article

 – научная статья 

Research  article

  should  report  on  research  findings  that  are  valid  and 

original; and it should add potentially important information.  

4. scientific community – 

научное сообщество 

An  article  presents  the  research  clearly  and  concisely  to  the 

scientific 

community

5.

 

subject matter – 

предмет изложения, основной вопрос 

The  Introduction  justifies  the  significance  of  the 

subject  matter

  and 

connects your work to previous research.  

6. target audience – 

целевая аудитория  

It  is  also  vital  to  identify  those  who  might  be  interested  in  seeing  your 
results, i.e. who is the 

target audience

.  

7.  target  journal  –

  намеченный  (выбранный  для  подачи  статьи) 

журнал 
Write your article with your 

target journal

 in mind.  

 
II. Read and translate the text. 

 

WRITING A RESEARCH PAPER 

A  scientific  paper  or  research  article  is  a  technical  document  that 

describes a significant experimental, theoretical or observational extension 
of  current  knowledge,  or  advances  in  the  practical  application  of  known 
principles. Research article should report on research findings that are not 
only  valid  and  previously  unpublished,  but  also  add  some  new 
understanding, observation, proofs, i.e. potentially important information.  

Unlike a novel, newspaper article or an essay, a research article has a 

required  structure  or  style.  However,  a  research  article  is  not  only  a 


background image

105

 

technically  rigid  document,  but  also  a  subjective  intellectual  product  that 
reflects personal opinions and beliefs. Therefore, it requires good skills in 
both structuring and phrasing the discoveries and thoughts. 

The  process  of  writing  an  article  is  initiated  by  considering  the 

significance  of  the  future  article,  its  importance  and  potential  newness  to 
the  scientific  community.  It  is  also  vital  to  identify  those  who  might  be 
interested  in  seeing  your  results,  i.e.  who  is  the  target  audience?  In 
addition,  it  is  beneficial  to  consider  the  practical  implications  of  your 
research.  A  scientific  article  must  be  based  on  research  that  is  conducted 
scientifically by using accepted methods. An article wraps up research by 
presenting it clearly and concisely to the scientific community.  

A scientific article must answer the following basic questions:  

 

What is the problem that is addressed?  

 

Why is it important?  

 

How did you study the problem?  

 

What are your results?  

 

What are the implications of the results?  

 

What do you recommend as further study for others? 

Target journal   

Write  your  article  with  your  target  journal  in  mind.  This  is  useful 

because different journals have different perceptions of science as well as 
differing opinions on how articles ought to be written.  

An article typically constitutes the following sections and elements:   

 

Title  

 

Abstract  

 

Introduction  

 

Theory / Literature review  

 

Research method / process  

 

Results (sometimes divided into results & analysis)  

 

Conclusions 

Title  

When considering a title for  your article, do familiarize  yourself  with the 
types of titles in the target journal, analyze whether they are more general 
or  very  specific.  Avoid  abbreviations  in  the  title  as  well  as  unnecessary 
“and”  words.  Fundamentally,  a  very  long  title  is  not  good  as  the  reader 
may  have  difficulties  in  perceiving  the  content.  Journals  favoring  short 
indicative titles may, for example prefer titles  with less than eight words. 
On  the  other  hand,  other  journals  may  prefer  long  informative  titles.