ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 10.10.2020
Просмотров: 5374
Скачиваний: 19
23
См.:
Власова Т. А., Певзнер М. С. О
детях с отклонениями в развитии. М.,
1973.
24
См.:
Рубинштейн С. Я.
Психология умственно отсталого школьника. М.,
1976.
25
См.:
Асмолов А. Г.
Личность как предмет психологического исследования.
М., 1984.
26
Выготский Л. С.
Собр. соч. Т. 5. С. 203.
27
См., напр.:
Лишин О. В. и др.
Психологические принципы предупреждения и
преодоления пьянства и асоциального поведения подростков: Методические
разработки. М., 1986.
28
Макаренко А. С.
Соч. Т. 4. М.. 1951. С. 341—349.
29
См.: Проблемы повышения эффективности педагогического процесса.на
основе идей оптимизации. М., 1985. С. 115—123.
SUMMARY
The book -opens with a critical re-examination of the concept of mental health. The
author challenges the majority of the prevalent criteria defining mental health in terms of
pathology (mental health as the absence of mental disease), statistics (mental health as
minimal deviation from the average), adaptation (mental health as adjustment to
environment), etc. On the threshold of the XXI century mankind enters not only the era
of super-advanced technology but also the epoch of ultimate actualization of man's
humanity, human rationality and spirituality, individual uniqueness and multitude of
individual manifestations. Hence some other principles underlying the difference between
mental health and pathology should be sought. The author contends that it is individual's
ability to reveal his humaneness, to actualize his human essence in his existence that
constitutes normalrty rather than his ability to adjust to environment, to be typical or
atypical, similar or dissimilar to others. This evokes another question: what are the
specific characteristics of being human or what are the essential attributes of human
existence?
The answer to this question, in the author's opinion, should be a starting point for a
comprehensive study of abnormal personality development. Having considered
philosophic foundations of the concept of mental health and its meaning, the author
comes to the examination of general psychological premises and tentative assumptions of
personality study. A tentative multilevel model of mental health is put forward. Special
emphasis is laid upon the structure and functioning of meaning-motivational domain of
personality and some patterns of their distortions in cases of deviant behaviour are
outlined. Exposing the limitations of prevalent methods of personality study the author
proves the necessity to elaborate new approaches, more oriented to real persons in real
life situations. In this book he presents an example of such an approach which he calls
analytic-transformational method.
The two remaining chapters of the book contain the exposition of the author's
experience in the application of this method to a specific study of abnormal personality
development. Chapter IV gives an examination of some psychological mechanisms,
involved in the formation of pathological personality characteristics. It also includes
some psychological techniques, aimed at the psychocorrection of various disturbances of
mental health. Chapter V is devoted to a comprehensive analysis of personality changes
characteristic of alcoholism and drug addictions. The author puts forward a hypothesis
concerning the origins of psychological drug dependence, traces the stages of drug
dependent motivation and elucidates the mechanisms of motivational deformation.
Specific psychological characteristics differentiating adolescent alcoholism from adult
alcoholism are singled out. Principles and techniques of psychological correction and
prevention of adolescent and adult alcoholism are described.
301
Thus we can trace in the book three basic successive planes of the consideration of
abnormal personality development: philosophic general psychological and applied special
psychological levels. Such comprehensive treatment of the problem is unprecedented in
the Soviet psychological literature. There is no doubt that the book will be of interest not
only for the specialists concerned — philosophers, psychologists, sociologists, educators,
psychotherapists. It may also promote their mutual understanding and cooperation in their
combined efforts to solve the most urgent problems of modern science of man.
ОГЛАВЛЕНИЕ
ПРЕДИСЛОВИЕ ........ 3
Глава I. ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ НОРМЫ
ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ ... 6
1. Основные подходы к дихотомии «норма—патология» ........'' —
2. философские основания проблемы . . 24
Глава II. ИСХОДНЫЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ
ПРЕДПОСЫЛКИ И ГИПОТЕЗЫ
.... 62
1. Вводные замечания ....... —
2. Гипотеза об уровнях психического здоровья
............ 67
3. О роли биологического в формировании личности .......... 74
4. Смысловая сфера личности .... 80
5. Циклы развичия деятельности ... 109
6. Координаты «пространства личности» 121
Глава III. МЕТОДЫ
ИССЛЕДОВАНИЯ (ВЗАИМООТНОШЕНИЕ
«ОБЪЯСНЕНИЯ» И «ПОНИМАНИЯ» В ПСИХОЛОГИИ) ............ 134
Глава IV. НЕКОТОРЫЕ
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ
МЕХАНИЗМЫ
АНОМАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ ЛИЧНОСТИ ...... 175
1. «Сдвиг мотива на цель» как механизм
образования патологических черт . . —
2. Механизмы целевой регуляции деятельности в норме и при аномальном раз-
витии ............ 195
Г л а в а V. ОПЫТ ЦЕЛОСТНОГО АНАЛИЗА АНОМАЛЬНОГО РАЗВИТИЯ
ЛИЧНОСТИ ........... 223
1. Алкоголь как стимулятор иллюзорно-
компенсаторной деятельности ... —
2. Алкоголизм как болезнь ..... 239
3. Нарушения индивидуально-исполнительского уровня ........ 241
4. Изменения личностно-смыслового уровня ............. 245
5. Формирование установки на трезвость 252
6. Специфика раннего алкоголизма . . 258
7. Психологические принципы профилактики раннего алкоголизма ..... 269
ЦИТИРОВАННАЯ ЛИТЕРАТУРА ... 293 SUMMARY .......... 301
Братусь Б. С.
Б87 Аномалии личности.— М.: Мысль, 1988.— 301, [2] с.
ISBN 5-244-00008-Х
Книга
является
первым
в
отечественной
науке
развернутым
монографическим исследованием психологии отклоняющегося развития
личности. Проанализированы типичные подходы к пониманию проблемы
нормы и патологии, рассмотрены философские предпосылки выявления общих
критериев нормы, дано целостное представление о структуре и функциях
смысловой сферы личности. уровнях психического здоровья, показаны
конкретные внутренние механизмы возникновения аномалий личности
(изменения характера, искажение субъективных ценностей, влечение к
алкоголю и наркотикам и др.), пути и принципы восстановительной, психо-
коррекционной и психопрофилактической работы.
0304000000-129 кщ/йй
Б
004(01 )-88
44
'
88
ББК
-
88
Монография БОРИС СЕРГЕЕВИЧ БРАТУСЬ
АНОМАЛИИ ЛИЧНОСТИ
Заведующая редакцией М. А. Рыжова Редактор Е. С. Дых Младший
редактор О. В. Колчина Оформление художника А Л. Сальникова
Художественный редактор А. И. Ольденбургер Технический редактор Т. Г.
Сергеева Корректор Г. Б, Абудеева
ИБ
№.
3632
Сдано в набор 12 03.88. Подписано в печать 17.08.88. Формат 84Х 108'/з2.
Бумага типографская № 1. Высокая печать. Литературная гарнитура. Усл.
печатных листов 15,96. Усл. кр.-отт. 15,96. Учетно-издательских листов 18,43.
Тираж 30000 экз Заказ
№
469. Цена-1 р. 40 к.
Издательство «Мысль». 117071. Москва, В-71, Ленинский проспект, 15.
Набрано в ордена Октябрьской Революции, ордена Трудового Красного
Знамени
Ленинградском
производственно-техническом
объединении
«Печатный Двор» имени А. М. Горького Союзполиграфпрома при
Государственном комитете СССР по делам издательств, полиграфии и книжной
торговли 197136, Ленинград, П-136, Чкаловский пр , 15
Отпечатано в московской типографии № 11 Союзполиграфпрома при
Государственном комитете СССР по делам издательств, полиграфии и книжной
торговли 113105. Москва, Нагатинская ул . 1