ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1447

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

123

S

 

Saddle stitch. 

Popular form  of wire stitched binding from  spine  to  centre  spread 

as  used for  many  magazines.

Sales  promotion. 

Marketing  activity  whereby  a  product  is  given  extrinsic  value 

such  as  a gift or  price  reduction.  Not  to  be  confused with  PR.

Sans serif. 

Typeface without serifs at ends of strokes. Good for bold displays. Bad 

for text in small type. Less easy to read on shiny paper than on newsprint or 
matt surface  paper.

Satellitte  transmission. 

A  method  of  transmitting  text,  pictures,  and  sound  by 

beaming an  electronic signal  to  a transponder on  a satellite orbiting 22,300 

miles above the earth, from which it bounces back to receiving dishes on the 

ground.

Semantic differential. 

Research technique in which the respondent selects a qual­

ity, e.g. Bad, Very poor, Poor, Fairy good, Good, Excellent, using numerical 
ratings.

Semantics. 

The study of meaning, of what words actually mean to the people who 

see  or  hear  them.

Serif. 

Short,  thin  lines  at ends  of stems  and  arms of typeface.  Book or  text  type­

faces  have  serifs. 

See

  slab serif.

Seven-point  formula. 

The  SOLAADS for  news  releases:  1.  Subject,  2.  Organisa­

tion,  3.  Location, 4.  Advantages,  5.  Applications,  6.  Details,  7.  Source.

Sheet. 

Whole  size  of a  piece  of paper before  cutting  or folding.

Sheet  fed. 

Printed  with  separate  sheets  of paper,  not  reels  or webs.

Signatures. 

In  printing,  sets of pages,  usually  16  or  32.

Slab  serif. 

Serif 

(see)

  of the  same  thickness  as  stems  and  arms  of the  character, 

See

  Egyptian.

Slander. 

Oral communication that tends to defame the character of some person. 

(Compare 

libel).

Sleeve. 

Cylindrical  printing plate  used  in  photogravures 

(see).

Slide. 

A piece of photographic film mounted in a paper or metal frame. A projec­

tor  is  used  to  show  it on  a  screen  before  an  audience.

Sound bite. 

A short but complete statement that may be incorporated into a news 

broadcast.

Sponsored  film  or video. 

A film  or  video  paid  for  by  an  organization  to  deliver 

information  or  a  message,  usually  shown  free  of  charge.  There  also  are 

sponsored publications,

  which  charge  no  subscription  fee  and  contain  no 

advertising.

Stock. 

The  kind of paper or film  to  be  used.

Stock  footage. 

Television  tape  or  film  that  can  be  used  to  provide  background 

visual  material  for  newscasts.

Strap. 

Sub-heading appearing above  headline.

Stringer. 

Local freelance correspondent of national media. Could work on a local 

newspaper.

Stylebook. 

Manual setting out corporate style, such  as colour with  number,  logo, 

typeface,  stationery  design,  and vehicle  livery.

Syndicated article. 

Feature article for publication in more than  one journal  Besi 

negotiated  with  editors  of non-competing  circulation  journals  rather  than 
despatched  like  news releases.


background image

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

Tabloid. 

Small page newspaper like 

The Sun.

  Originated in  1884 by chemist Hen­

ry  Wellcome  who  combined  ‘tablet’  and  ‘alkaloid’  to  identify  his  product. 
Wellcome Foundation lost legal battle with newspaper proprietors in  1903. 
Small format newspapers  called  tabloids  ever since.

Talent release. 

A document authorizing the use of a person’s name, picture, skill, 

or  other aspect  of identity  in  advertising or  publicity.

Talk  show. 

A  television  or  radio  program  on  which  a  host  chats  with  guests  or 

telephone  callers.

Teleconference. 

A  meeting  using  television  monitors  and  satellite  facilities  to 

bring  together  people  in  various  locations.

Template. 

Shape  used for  printing solid  panels.

Text. 

Undisplayed  reading matter  as  in  newspaper columns  or  a  book.

Text  type. 

Printing  type,  usually  smaller  than  12  point  and  preferably  serifed, 

used for  text or  body  of printed  matter.

Thermography. 

Method  of  emulating  raised  surface  of  die  stamping,  and  less 

expensive  way  of  printing  letterheadings  in  this  style.  Print  dusted  with 
resinous  powder  which,  under  heat,  fuses  with  ink  to  give  raised,  glazed 
print.

Trademark. 

A  name,  symbol,  or  other  device  identifying  a  product,  officially 

registered for  exclusive  use by  its  creator  or manufacturer.

Trade press. 

Newspapers  and  magazines designed and edited for a special  inter­

est  commercial  or  professional  group.

Transparency. 

A  sheet  of  clear  plastic  or  photographic  film  on  which  text  or 

graphic material is placed, for showing on an overhead projector. Transpar­
encies  are  often  referred  to  as 

overheads.

Upper case. 

Capital  letters. 

See

  lower  case.

Upward communication. 

Communication from staff to management as seen with 

speak-up schemes, quality circles 

(see)

 ,  open door policies, works councils, 

copartnerships  and  house journals with  candid  reader comments.

Vernacular newspapers.  In 

developing  countries with  many  languages,  vernacu­

lar newspapers, sometimes government sponsored, are a means of reaching 
ethnic groups.

Vertical journals. 

Ones read by people  of varying  status  in  the  same  industry  or 

profession.

Videocassette. 

A small  cartridge  of videotape  that  can  be  inserted  in  a  playback 

m achine 

for 

p ro jectio n  

on 

m o n ito r 

or 

television 

set. 

Largely  replaced  16  mm  and  35  mm  film,  important  PR  medium  as  house 

journal, documentary, or for induction and training purposes, and for use at 

press receptions and on  exhibition stands.  Advantage  of compactness com­
pared  with  cans of film.

Video news release. 

A piece of videotape containing a news story, sent to broad­

casters  for  possible  use  in  newscasts.  Commonly  referred  to  as  a 

VNR.

 

Usually offered to 

TVF 

companies rather than distributed like printed news 

release.  Means of providing topical backgrounsd  information for news  and 
other 

TV 

programmes.

Voice. 

Extent  of media  coverage.

Voice  mail. 

A  computerized  telephone  answering  system  that  allows  callers  to 

leave  messages.


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

125

Web. 

Large  reel  of paper.

Web-offset-litho. 

Rotary  lithography printing from  a large web of paper,  as with 

most  newspaper  printing.

Widow. 

Lonely single word on last line of paragraph which should be removed if 

possible by  shortening sentence.

Willings Press Guide.

  Annual directory of UK and principal overseas press , with 

alphabetical listing.

White space. 

The  space  on  a  publication’s  layout where  no  text  or graphics  ap­

pear.

Word  processor. 

A  computer  workstation  used  for  putting  ideas  into  words.  A 

word  processor  does  the  work  of a  typewriter  and  has  a  number  of other 
functions.  Word  processing is done on  a personal  computer,  often  referred 

to  as  a 

PC.

X-height. See  meanline.

Yapp. 

Edges  of a binding which  exceeds  pages  of a book.


background image

126

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

С п и со к  и сп ол ьзо ван н ой  ли тератур ы

1.  Wilcox,  Dennis  L.,  Nolte,  Lawrence  W.  “Public  Relations.  Writing  and  Media 

Techniques”.  Harper Collins  College  Publishers,  1995

2.  Duffy,  Margaret.  “How  to  Communicate  to  a  Postliterate  World”.  Communication 

World,  November  1991.

3.  Brynes,  Sondra J. “Privacy vs.  Publicity. Flip Sides of the Same Coin”.  Public Relations 

Review,  Winter,  1990.

4.  А.С.Манукян, С.Ю.Кашкин. Англо-русский полный юридический словарь. Моск­

ва,  “Советник”,  1993.

5.  Е.И. Курьянов. Англо-русский словарь по средствам массовой информации. “Мос­

ковская  международная  школа  переводчиков”.  Москва,  1993.

6.  Американа. Англо-русский лингвострановедческий словарь.  “Полиграмма”,  1996.

7.  The  Oxford  Russian  Dictionary.  Oxford  University  Press,  1997.