ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1531

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

background image

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

Contents

PARTI

U N IT O N E ............................................................................................................ 5

UNIT TWO  ....................................................................................................... 10

UNIT THREE....................................................................................................... 14

PART II

U N IT O N E ..........................................................................................................22

f

 

UNIT TWO  ....................................................................................................... 27

UNIT THREE....................................................................................................... 32

UNIT FOUR  ....................................................................................................... 37

PART III

U N IT O N E ..........................................................................................................

4 4

UNIT TWO  ....................................................................................................... 48
UNIT THREE...................................................... ................................................

5 5

PART IV

U N IT O N E ......................................................................................................... 61

UNIT TWO  ....................................................................................................... 65

UNIT THREE....................................................................................................... 69

UNIT FOUR  .......................................................................................................

7 3

UNIT FIVE  ..........................................................................................................78

UNIT SIX  ............................................................................................................84

APPENDIX

FORMULAS SPEECH  .....................................................................................90

ADDITIONAL EXERCISES............................................................................. 91

ACTIVE VOCABULARY.................................................................................. 93

A GLOSSARY FOR PUBLIC  RELATIONS WRITERS  ........................  104


background image

П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У  

д л я

 

с т у д е н т о в

 

г у м а н и т а р н ы х

 

в у з о в

5

U N I T

ONE

"He  Public  Relations Writer

The  ability  to  write  well  is  a  necessity  for  work  in  public  relations.  Writing  is  an 

r:-g ral  part of the public relations process of research, planning,  communication,  and 

jr^uation.  It  is  most visible  at  the  third  stage,  when  a  program  is being  implemented 

XCC

  • arious  messages are  being  communicated  to  key  audiences  important  to  the  suc-

of your  program.

Effective  writing  is based  on  facts  that  are  presented  clearly,  concisely,  and  accu- 

‘ r 

From  this standpoint, both  the public relations writer and the journalist share a 

z z ~ z

\on  ground.  Indeed,  there was  a time when  experience  in  newspaper  writing was 

: —~:cally  a  requirement for a job  in  public relations.

Although  this  is  no  longer  true,  emphasis  remains  on  use  of a journalistic style  in 

: i t   :  relations writing. This is because much of what you write is directed to the news 

iiecia  A solid understanding of journalistic principles and concepts is needed, but it is 

msta.

ke for public relations writers to  consider themselves simply  “journalists  in  res- 

CEEce”.

A  public  relations  writer  differs  from  a journalist  in  at  least  three  basic  aspects:

*r*ecti ves,  audiences,  and  channels.

J   Words  and word-combinations

1.  public  relations —  паблик  рилейшнз,  связи  с общественностью
1  to  communicate  —  сообщать,  передавать  (новости,  мнение);  передавать 

сообщение;  обмениваться  информацией

5.  communication  —  связь,  система  связи;  передача,  система  передачи;  об­

мен  информацией

-  evaluation  — оценка,  анализ


background image

6

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B .   С  ;   = . * *

5.  standpoint — точка  зрения
6.  public relations  writer — автор,  пишущий  в  области  паблик  рилейшнз
7.  journalistic style — публицистический  стиль

0 1

Objectives

A journalist  is  usually  employed  by  a  news  organization  to  gather,  process,  and 

synthesize information for the primary purpose of providing news to the organization's 
subscribers,  viewers,  or  listeners.  A  hallmark  of  professional  reporting  is  to  present 

information  in  an  objective  manner.  A  reporter’s  personal  preference  may  affect  the 
choice  of words  and  the  news  angle  of the  story,  but  in  general,  the  reporter  tries  to 
maintain  an  attitude  of strict  neutrality.

The  public  relations  writer,  in  contrast,  is  usually  employed  by  an  organization 

that wants to  communicate with  a variety of audiences, either  through  the  news media 
or  through  other  channels  of communication.  This  may  include  corporations,  govern­

ment  agencies,  environmental  groups,  labor  unions,  trade  associations,  or  public  rela­
tions firms who  provide  information  on  behalf of clients.

The writer’s purpose is not objectivity but advocacy. The goal is not only to inform 

but  also  to  persuade  and  motivate.

Hence  all  public  relations  writing  should  begin  with  the  question,  How  does  this 

help  the  organization  attain  its  objectives?  For  example,  does  a  product  news  release 
point out the advantages of the company’s new product and how can  it benefit a poten­
tial  customer?  The  editor of a company employee  newsletter  must  also  consider  com­
pany  objectives  when  planning various  articles.  If the  company  wants  to  increase  em­

ployee productivity, the editor may decide to run several features about employees who 
are  outstanding workers.

□   Words  and word-combinations

1.  objective — цель;  объективный,  непредвзятый 

to  attain  objectives — достичь  цели

2.  audience —  аудитория  (радиослушателей, телезрителей)
3.  channel — канал; телевизионная  сеть;  сеть телевизионного  вещания,  те­

лесеть

4.  information  — информация,  сообщения;  знания,  осведомленность 

to  gather  information —  собирать  информацию
to  process  information — обрабатывать  информацию 
to  synthesize  information — синтезировать  информацию 
to  present  information — подавать  информацию

5.  to  provide  news — предоставлять  информацию
6.  subscriber — подписчик
7.  viewer — зритель

8.  listener — слушатель
9.  news  media  —  средства  массовой  информации;  средства  распростране­

ния  последних  новостей

10.  customer — клиент,  заказчик
И .  to  run  several  features  —  провести  несколько  передач;  дать  несколько 

занимательных статей


background image

~  С С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

7

а

 

_______________________ -

Audiences

The journalist writes for one  audience — readers,  listeners,  or viewers  of the  me­

dium  for  which  he  or  she  works.  Newspapers,  magazines,  radio,  and  television  are 
usually defined as “mass media” because the audience is numerous and unknown to the 
communicator,  and  its members  have  little  in  common.  A  suburban  daily  newspaper, 
for  example,  circulates  primarily  among people  who  share  a  common  residential  area 
but  have  a  broad range  of backgrounds  and  interests.  Such  mass  media,  by  definition, 
usually  present  material  written  at  the  fourth-  to  sixth-grade  level  and  offer  a  wide 

variety of stories  and features to satisfy almost any interest, be  it sports,  local  news,  or 

the  daily  horoscope.

In  contrast,  the  readers of a special  interest magazine  share  a very  strong  interest 

in  only  one  subject  —  a  particular  hobby,  a  specific  industry,  or  a  highly  specialized 

occupation.  Reporters for such magazines write about just one subject for a limited and 

/  intensely  interested  audience.

The public relations writer, however,  may write for numerous and radically differ­

ent  audiences  —  employees,  constituents,  customers,  business  people,  homemakers, 

travelers,  bankers,  stockholders,  farmers,  and  many  others.  Effective  public  relations 

writing is based on  carefully defining  the audience and  its composition  so  that  you  can 
tailor  your  information  to  its  interests  and  concerns.  A  public  relations  writer  does 
research constantly to determine these audience needs, concerns, and interests. Armed 

•vith  this  information,  you  can  write  a  more  persuasive  message.

□   Words  and word-combinations

1.  mass  media  —  средства  массовой  информации  (пресса,  печать,  радио, 

телевидение,  кинематограф,  средства  видео-  и  звукозаписи  и  воспроиз­
ведения)

2.  to  circulate  —  распространять  (тираж  газет,  журналов);  распростра­

няться

3.  to  tailor  information —  подгонять,  приспосабливать  информацию

 

.____________________________________ :____________________ ___   _

Channels

Journalists,  by  nature  of  their  employment,  reach  their  audiences  through  one 

channel,  the  medium  that  publishes  or broadcasts  their work.

The  public  relations  writer,  with  many  specific  audiences  to  reach,  will  probably 

use  many  channels.  Indeed,  public relations writers  must not  only  determine  the  mes­

sage  but  also  select  the  most  effective  channel  of communication.  In  many  cases,  the 
channel may not be any of the traditional mass media — newspapers, magazines, radio, 
and television.  The most effective channel for the tailored  message may be direct mail, 

a pamphlet, an organizational newsletter, a videotape, a poster, or a special event.  Any 

combination  of  channels  may  be  selected  to  achieve  message  penetration  and  maxi­

mum understanding.