ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 06.04.2021

Просмотров: 2642

Скачиваний: 9

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

 

42 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Unit 4 

 

The Age of Technology 

 

In this module you will: 

 

Read about 

computers for the disabled

  

 

Talk about 

invention of a computerised machine 

 

 

Test your

 project-making skills

 

 

Practise 

making predictions

 

 

Listen to 

people talking about how they use computers 

 

 

Write 

a letter of complaint

 

 

Learn about

 artificial intelligence

 

 
 
 
 

Useful vocabulary: 

 

Nouns 

technology, entertainment, network, icon, laptop, the disabled, 
bookmark, browser, favourites, link, inaction, resemblance 

Verbs 

to fit, to upgrade, to connect, to operate, to click on, to download, 
to integrate, to obey, to accomplish 

Adjectives 

interactive, virtual, wireless, computerized, adventurous, 
harmless, merciless, clumsy 

Linkers 

firstly, secondly, finally 

Phrases and 
collocations 

Global Positioning System, touchscreen monitor, computer 
addiction, cell phone, search engine, to chat online, to send emails 

 


background image

 

43 

1.   Lead-in  

 

1a People who have grown up with PCs and microchips are often called the 
digital generation. Read what some people answered when questioned about 
the use of computers in their lives. 
 

Computers: friend … 

↓ 

‘I  have  a  GPS,  Global  Positioning 
System,  fitted  in  my  car.  With  this 
navigation  system  I  never  get  lost. 
And  the  DVD  recorder  is  perfect  for 
my children’s entertainment.’ 
 
‘I  use  an  interactive  whiteboard,  like 
a  large  touchscreen  monitor,  at 
school.  I  find  computers  very  useful 
in education.’ 
 
‘Assistive  technology,  for  people 
with disabilities, has helped me a lot. 
I  can  hardly  see,  so  I  use  a  screen 
reader,  a  program  that  reads  aloud 
onscreen text, menus and icons.’ 
 
‘This  new  HMD,  head-mounted 
display,  allows  me  to  watch  films, 
and enjoy virtual reality, the artificial 
environment  of  the  latest  video 
games.’ 
 
‘The  upgraded  wireless  network  at 
my  university  is  great:  we  can 
connect our laptops, PDAs and Wi-Fi 
cell  phones  to  the  network  anywhere 
in  the  campus.  Communication  is 
becoming easier and easier.’ 

or foe? 

↓ 

‘Our 

society 

has 

developed 

technological 

dependence. 

When 

computers  are  down,  our  way  of  life 
breaks  down:  planes  stop  flying, 
telephones don’t work, banks have to 
close.’ 
 
‘Computers 

produce 

electronic 

waste,  plastic  cases  and  microchips 
that  are  not  biodegradable  and  have 
to be recycled or just thrown away.’ 
 
‘They  are  responsible  for  health 
problems, e.g. computer addiction, an 
inappropriate  and  excessive  use  of 
computers.’ 
 
‘Cybercrime,  crime  committed  with 
the  help  of  computers,  is  creating 
serious problems.’ 
 
‘Citizens  may  feel  a  loss  of  privacy 
because  of  unauthorized  use  of 
personal  data  or  receiving  unwanted 
electronic messages.’ 
 
 
 

 

1b  Make  a  list  of  the  ways  your  family  uses  computers  at  work  and  in 
your  free  time.  Can  you  think  of  any  problems  that  using  computers 
might cause? 
 


background image

 

44 

2.   Listening  

 

 

2a  Listen  to  these  people 

talking  about  how  they  use 
computers  at  work  and  write 
each  speaker’s  job  in  the  table. 
Track 11. 
 

composer           electrical engineer               
secretary              librarian                    

 

Speaker 

Job 

What they use computers for 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2b Listen again and write what each speaker uses their computer for. 

 

3.   Reading

 

 
 

 

Pre-reading activities  
3.a  Work  in  pairs  to  answer  the 
following questions: 

1  What  sort  of  difficulties  do  you 
think are experienced by computer 
users  with  limitations  of  vision  or 
mobility? 
2  What  type  of  devices  could  be 
helpful to disabled users? 

While-reading activities 
3.b Match the FAQs (A-F) with the answers (1-6).

 

A

   

How can a blind person see a computer screen? 

B

   

How can disabled people or very ill children make friends? 

C

   

What does a Picasso painting sound like? 

D

   

How can you communicate with no words? 

E

   

How can you use a computer with your mind? 

F

   

How can disabled people become more independent? 

 

 


background image

 

45 

Computers for the disabled 

Can you hear or feel pictures? Can you move something without touching 
it?  Dan  Jellinek  went  to  Los  Angeles  and  found  out  that  you  can  do  all 
these things…and more. 

 
Computers  have  started  to  change  the  lives  of  some  disabled  people.  They  can 
help them to communicate and to live more independently. The 14th international 
conference on computers and disabled people showed some exciting examples. 
1.______________. 
vOICe  is  a  program  that  changes  pictures  into  sounds.  Different  colours  and 
shapes have different sounds. With practice, blind people can listen to the sounds 
and ‘see’ them by using their ears. 
2.______________. 
The  program  MouseCAT  changes  pictures  into  vibrations  on  the  screen.  Blind 
people can touch the screen and ‘feel’ the images. They can also use this program 
to speak – they write words and the computer says them. 
3.______________. 
Mindmouse  can  identify  brain  activity.  It  is  like  a  hat.  You  put  it  around  your 
head and operate the computer by thinking. 
4.______________. 
CharM  is  a  computer  system  that  can  identify  people’s  emotions.  In  this  way, 
people who can’t speak can communicate how they feel to other people. 
5.______________. 
Handy  1  is  a  robot  arm  with  five  different  kinds  of  movement.  It  can  help  very 
disabled people do activities like eating and drinking. 
6._______________. 
It is often difficult for them to meet other children. DO-IT is an Internet program 
that  helps  them  get  help  and  support  from  other  children  who  suffer  the  same 
problems.

 
Post-reading activities 
3c  Read  the  article  again.  Write  three  ways  computers  can  help  disabled 
people.            
Example: 

Computers can help blind people to ‘see’ using… 

_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________ 
 
3d  Work  in  groups  and  choose  the  most  useful  invention.  Give  your 
grounds. 
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________ 


background image

 

46 

4.   Language skills  

 

4a Write your predictions about these topics. 

1 Space tourism 
e.g. 

There will be sightseeing trips to the Moon.

 

Yours: _______________________________________________________ 
2 The Internet 
e.g

. Everyone will have instant access to the Internet.

 

Yours: _______________________________________________________ 
3 Health and genetics 
e.g

. Electronic chips will be implanted inside our bodies to detect possible 

illnesses. 

Yours: _______________________________________________________ 
4 Intelligent homes 
e.g. 

Robots will do the house work for us

Yours: _______________________________________________________ 
5 Money/Holidays 
e.g. 

Cash will disappear. 

Yours: _______________________________________________________ 
 

4b Expand these predictions into full sentences. 

1 In ten years’ time/a lot of people/connect their television to the telephone 
line 
2 Portable PCs/replace/desktop PCs/in a few years’ time 
3 With the help of computers/doctors/find/cure/AIDS and cancer/by the year 
2010 
4 By this time next year/software manufactures/make/hundreds of new 
programs 
5 By 2020/post offices and bookshops/disappear 
6 By this time next year/I/buy/handheld computer 
7 By the year 2030/robots/replace/human labour in industry   

 

5. Speaking 

 

 5a Think of a computerized machine you would like to invent. You may 
choose one of the machines below: 

computerized fridge                  computerized car                 domestic robot                      

computerized house 

 

5b Draw a picture of your machine and write notes to explain how it works. 

Example:      

computerized fridge

 

What it does

: speaks to you, phones shops to order more milk, eggs, etc.