ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 02.11.2019

Просмотров: 3374

Скачиваний: 10

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

26

 

XV.

 

Translate into English using words from Active Vocabulary. 

1.

 

Меня зовут … , коротко … .  

2.

 

Я 

студент 

курса 

… 

факультета 

Гродненского 

государственного медицинского университета. 

3.

 

Я  окончил  школу  в  этом  году  и  поступил  в  медицинский 
университет. 

4.

 

Мои родители – врачи, и я тоже решил стать доктором. 

5.

 

Кроме медицины я люблю читать. Я предпочитаю детективы. 

6.

 

Я  также  занимаюсь  плаванием.  Один  раз  в  неделю  я  хожу  в 
бассейн. 

7.

 

Мои друзья считают меня оптимистом.  

8.

 

Я пока не женат (не замужем). 

9.

 

Моя семья состоит из 4 человек: папа, мама, сестра и я. 

10.

 

Моего  отца  зовут  …  .  Ему  42  года.  Он  работает  хирургом  в 

областной больнице. 

11.

 

Мой отец очень ответственный и строгий. 

12.

 

Моя мама на 2 года моложе папы. Ей 40 лет, но она выглядит 

моложе своего возраста. 

13.

 

Моя мама – привлекательная высокая и стройная женщина с 

темными волосами и зелеными глазами.  

14.

 

Моя мама очень добрая и заботливая. У нее всегда много дел, 

но мы все ей помогаем по дому. 

15.

 

У меня есть младшая сестра. Ее зовут Татьяна. Ей 14 лет, она 

учится в 8 классе. 

16.

 

У  нас  сестрой  много  общего.  Мы  увлекаемся  плаванием  и 

любим читать детективы. 

17.

 

У  меня  есть  две  бабушки  и  один  дедушка.  Они  все  уж  на 

пенсии. 

18.

 

Мои  бабушки  и  дедушка  живут  в  деревне.  Мы  стараемся  их 

навещать и помогать. 

19.

 

У меня есть три тети и два дяди, а также двоюродные сестры 

и братья. Все они живут в разных городах Беларуси. 

20.

 

Наша  семья  очень  дружная.  Мы  очень  привязаны  друг  к 

другу. 

21.

 

Мы  всегда  помогаем  друг  другу  в  трудных  ситуациях  и 

вместе решаем семейные проблемы. 

22.

 

В  свободное  время  мы  любим  собираться  в  месте  и 

организовывать семейные праздники. 


background image

27

 

23.

 

Мне  бы  хотелось  иметь  такие  же  теплые  и  дружеские 

отношения в моей будущей семье.

  

 

XVI.  Learn  the  English  proverb  about  family  and  try  to  find  Russian 
equivalents. 
 

 

East or West, home is best. 

 

There is no place like home. 

 

Marriages are made in heaven. 

 

A good wife makes a good husband. 

 

Every bird likes its own nest. 

 

He that has no children knows not what love is. 

 

Many a good father has but a bad son. 

 

Like father, like son. 

 
 
 
 
 

 


background image

28

 

PART II 

 

TEXT 2 

 

I.  Read  and  memorize  the  following  word  combinations.  Translate  the 
sentences.   

1. 

play doctor – 

играть роль врача 

On Mondays and Fridays we 

play doctor

 – we read about a hypothetical 

patient,  come  up  with  diagnoses,  reasons  for  his  or  her  illness,  and 
research topics for the week.  
2. 

Problem-Based Learning – 

проблемно-ориентированное обучение 

On Mondays and Fridays, we start with 

Problem-Based Learning

 (PBL).  

3.

 

case study

   анализ конкретных ситуаций/примеров из практики 

PBL  consists  of  a  detailed 

case  study

  in  which  a  group  of  about  8-10 

students discuss an unknown case 
4

. learning issue – 

проблемное задание 

The 

learning issue

 is 1 to 1.5-page research paper on a topic relevant to 

the  PBL  case.  It  is  beneficial  to  consider  the 

practical  implications

  of 

your research. 
5.

 

extracurricular activities

 – общественные мероприятия  

My schedule is not packed with 

extracurricular activities

 yet. 

6.

 

grading system

 – система оценивания 

Our 

grading system

 is pass / no pass. 

 
II. Read and translate the text. 

 

A TYPICAL DAY OF A MEDICAL STUDENT  

Edward Chang,  a  first  year  medical  student  at  David  Geffen  School 

of  Medicine  at  UCLA,  shares  what  his  typical  week  of  medical  school 
consists of. 

Mondays and Fridays  

I  wake up at 6:45am on Monday to prepare for my first class of the 

week  at  8am.  On  Mondays  and  Fridays,  we  start  with  Problem-Based 
Learning (PBL). PBL consists of a detailed case study in which a group of 
about  8-10  students  discuss  an  unknown  case  that  is usually  thematic  for 
the week. From 8-10 a.m. on Mondays and Fridays, we play doctor – we 
read about a hypothetical patient, come up with diagnoses, reasons for his 
or  her  illness,  and  research  topics  for  the  week.  PBL  is  a  good  way  to 


background image

29

 

introduce the topic of the week on Monday and consolidate what we have 
learned by Friday. 

We have lectures from 10 a.m.-12 p.m. Monday through Friday. The 

lectures  can  be  watched  online  99%  of  the  time  but  I  usually  go  to  class 
because that's where I feel like I learn best. On Mondays and Fridays, our 
day pretty much "ends" at 12 p.m. We can spend the rest of the day as we 
would  like.  I  usually  spend  Monday  afternoons  writing  my  "Learning 
Issue"  for  PBL.  The  learning  issue  is  1  to  1.5-page  research  paper  on  a 
topic relevant to the PBL case. This typically takes me 1 to 2 hours and I 
try to spend the rest of my day studying. Because I am a first year student, 
my schedule is not packed with extracurricular activities yet. On Fridays, I 
usually  finish  studying  by  7  or  8  p.m.  so  that  I  can  spend  Friday  night 
relaxing with friends.  

Tuesday-Thursday  

Since  there  is  usually  no  class  before  our  10  a.m.  lecture  from 

Tuesday-Thursday,  we  usually  have  the  mornings  free.  I  try  to  wake  up 
early and go to the gym during those days. In the afternoon, we have labs 
that  start  at  1pm.  These  labs,  which  include  histology  /  pathology, 
anatomy,  doctoring,  and  clinical  skills,  can  last  anywhere  from  2  to  3.5 
hours.  Our  class  of  about  180  students  is  divided  into  3  sub-groups  that 
rotate labs throughout the week. 

Our total time in class is about 23 hours a week. I typically spend 3-5 

hours a day studying, including weekends. Because our grading system is 
pass/no  pass,  we  study  as  much  as  we  need  to.  There  is  a  non-graded 
online  quiz  at  the  end  of  the  week  so  we  (and  medical  school 
administrators)  can keep  track  of  our  progress.  The  David  Geffen  School 
of Medicine (DGSOM) at UCLA is divided up into 9 blocks for first two 
preclinical years and each block lasts about 8 weeks. There are no exams 
except the final block exams, which include an exam on lecture material, 
anatomy, and clinical skills or doctoring. 

While I am sure that there is some variability in the amount of study 

time  amongst  my  classmates,  many  of  us  study  diligently.  Some  like  to 
procrastinate but most people study consistently every day. One thing that 
I  quickly  realized  was  that  I  would  be  pretty  miserable  if  I  did  not  enjoy 
learning. Most medical students spend 6-12 hours every day either in class 
or  studying,  so  if  you  do  not  enjoy  learning,  you  should  think  carefully 
about going to medical school. 

Nevertheless, even though I spend a lot of time studying, there is still 

some time to have fun and relax, especially because I think UCLA has one 


background image

30

 

of  the  more  relaxed  schedules  amongst  US  medical  schools.  There  are 
many  times  when  I  can  take  Saturday  off  so  that  I  can  go  to  a  UCLA 
football game. I try to study as much as possible throughout the week so I 
can spend some time during the weekend to relax. 

There is really no place that I would rather be than at DGSOM. It is 

really rewarding to be exhausted at the end of each day, knowing that I am 
working to be the best doctor I can possibly be. 

I hope that you got a good picture of what a typical week in medical 

school is like. If you are planning to apply to medical school, get ready to 
work hard and learn a lot. 

 

Monday, 20 January 2014 18:10  
 Written by Edward Chang  

 

Text vocabulary 

 

UCLA  (University  of  California,  Los  Angeles)

 

Калифорнийский 

университет  в  Лос-Анджелесе  –  публичный  университет, 
расположенный  в  городе  Лос-Анджелес  в  штате  Калифорния, 
США. 

 

David Geffen School of Medicine at UCLA – Медицинская Школа 
Дэвида  Геффена  при  Калифорнийском  университете  в  Лос-
Анджелесе 

 

shares – делится (информацией, впечатлениями) 

 

consolidate – суммировать  

 

hypothetical – предполагаемый  

 

feel like – ощущать себя 

 

pretty much – практически 

 

relevant to – имеющий отношение к 

 

is not packed with – не заполнен 

 

rotate – чередовать  

 

pass/no pass – зачтено / не зачтено 

 

non-graded online quiz – несортированный онлайн тест 

 

keep track of our progress – следить за своей успеваемостью 

 

diligently – прилежно  

 

procrastinate – откладывать со дня на день 

 

miserable – несчастный  

 

really rewarding – действительно стоит того 

 

exhausted – измученный, истощенный