Файл: Левиафан выпуск 3.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 19.10.2020

Просмотров: 2427

Скачиваний: 5

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

201

the entire Southern Balkans and to take it to the East, to the land of 

his grandfather. Thus the Balkan men became the first Europeans to 

comprehend the full scope of the true East, and Alexander was the 

first man who succeeded in gathering around him both marine and 

land forces of the Balkans.

«Owing to Alexander and his Balkan shepherds, Greek drama 

reached the luxurious palaces of the rich maharajas, and India along 

with the Far East and the newly-founded cities all across the Middle 

East became culturally and commercially connected with Europe»

1

With the Hellenes as mediators, cultural patterns of the Middle 

East, the cradle of the oldest civilizations, had a strong influence 

on the Balkan Peninsula. «It is known that, under the influence of 

Phoenicia and Egypt, the oldest civilization not only in the Balkans 

but in the whole of Europe was created in the Greek archipelago»

2

.

After Hellenic and Eurasian influences, the Balkans fell under 

Roman, mostly continental, European influence that, as Jovan Cvijić 

put it, ‘cleansed’ this area from Eurasian traits. However, the arrival 

of the Slavs, especially the Bulgarians, as well as the Hungarians, 

to  the  Balkan  area  will  almost  completely  neutralize  this  cultural 

conversion.

The Middle Ages brought Eurasianism back into focus, only now 

in the form of Orthodoxy. The Byzantine Empire became the first 

cultural and political unifier of the Balkan peoples. This great heir 

of Hellenistic ideas finally laid the foundation for the consequent 

Balkan fondness for Orient culture, owing to which a unified Slavic-

Mongolian-Hellenic culture was created in the Balkans at the very 

beginning of the Middle Ages, i.e. after the arrival of the Slavs, the 

Bulgarians and the Hungarians.

«Entering  history,  the  South  Slavs  had,  taking  over  religion 

from the Byzantines, also accepted education and many elements 

of social and state structure; a similar case was with the Romanians. 

Byzantine culture was widely spread; it covered the entire peninsula, 

going even across the Sava and the Danube. The influence of the 

1

 Balkan i Balkanci, p. 49

2

 Knjiga o Balkanu, pp. 378-379

Lapčević Stevo

 Culture of Identity in the Public Policy


background image

202

Геополитика многополярного мира. Доклады и тезисы

West was for some time spread over an even larger area, but it was 

later reduced mostly to the narrow Adriatic coastal area, crushing 

against  the  high  bulwarks  of  the  Dinaric Alps  and  only  partially 

intruding deeper into the peninsula mainland by the river valleys of 

the tributaries of the Adriatic sea»

1

Apart  from  Constantinople,  Balkan  politics  and  culture  were 

developed in Salonika, which was a real meeting point of Eurasian 

Byzantine and Slavic culture,  a town  in which the brothers  Cyril 

and  Methodius,  the  creators  of  Slavic  literacy,  were  born.  While 

Salonika connected the Slavs with Constantinople, Constantinople 

was the connection of the Balkans with Anatolia, and over it with 

Northern Africa and Asia.

The  strongest  Byzantinization  of  the  Slavs  in  the  Balkans 

happened, above all, among the Bulgarians, who were the first to 

abandon their old social and religious system. After the Bulgarians, 

Byzantine  culture  was  accepted  and  developed  by  the  Serbs,  and 

only then the Romanians, among whom this culture was mixed with 

Hungarian cultural influence.

The  penetration  of  the  Ottoman  Turks  into  Europe  over  the 

Balkans enabled, it seems paradoxically, a shift of the old Byzantine 

Orthodox Eurasian influence from the east of the peninsula to the 

west and north, where it was driven like a peg into Central European 

cultural  background  over  the  Sava  and  the  Danube  and  into  the 

Western, Venetian background over Dalmatia, where it was held by 

a natural border — the Adriatic Sea.

The  influence  of  the Turkish  Eastern  cultural  patterns  became 

stronger with further Ottoman advances, especially due to the fact 

that  for  a  considerable  number  of  centuries  the  Islamic  influence 

geographically  followed  the  spread  of  Byzantine  culture. Turkish 

cultural influence directly affected a change in the social life of the 

Balkan nations. Owing to the Turks, these nations broke loose from 

the  rigid  class,  almost  cast-like  social  structure.  Turkey  enabled 

noblemen and soldiers and peasants alike to, in accordance with their 

1

 Knjiga o Balkanu, p. 390


background image

203

Lapčević Stevo

 Culture of Identity in the Public Policy

abilities, climb in the hierarchy, which will also become the need of 

the Balkan states created after the nineteenth-century revolutions.

Apart from these three influences, doubtless the strongest, that 

unified the Balkans culturally but unfortunately not (geo)politically, 

the influences of Western and Central Europe are noticeable in the 

Balkans from the Middle Ages to the present day.

«The  influence  of  the  Western  culture  is  also  noticeable. 

Reaching the Adriatic coast by the transversal roads that led through 

the  mountains,  it  left  the  strongest  traces  of  its  influence  in  the 

Adriatic area. Due to the centuries-long influence of the Romans, 

Balkan population was Romanized to a great degree. One part of 

the  Balkan  population  was  completely  Romanized,  the  other  part 

was Slavenized, while only the smallest part was preserved to the 

present day. Therefore, the Western culture also caused certain ethnic 

changes in the Balkans. Today this influence is in the strongest way 

exerted through the church»

1

The increase of the influence of the Western European culture is 

strongly connected with the later East-West Schism, after which the 

western parts of the Balkans and a part of the Adriatic coast came 

under the influence of Rome.

When we talk about the influence of the Central European culture, 

we should stress that it is the youngest, that it is colonial in character, 

and that it comes over the Sava and the Danube. It was transplanted 

into the Balkans by Austria-Hungary and its influence is the weakest 

today  since,  owing  to  the  Hungarians  forsaking  their  own Asian 

identity, it almost completely withdrew facing the Western, Austrian, 

i.e. German cultural advances. Here as well religion played the most 

important role in the process of assimilation.

Consequences

Unfortunately,  the  nations  of  the  Balkans  never  managed  to 

connect into a single geo(political) block. They did not succeed in 

making a customs union, let alone a stable political alliance. Such 

1

 Knjiga o Balkanu, p. 380


background image

204

state of affairs was onone hand caused by the interests of the great 

powers and on the other hand by the tendency of the Balkan states 

to, in accordance with the Western national romanticism, prove and 

defend their cultural and political supremacy over their neighbours in 

this small peninsula.

After  all,  although  close,  some  nations  in  the  Balkans  had 

developed within different cultural and political frameworks, and it 

seems that this fact permanently disabled any attempts at unifying the 

Balkans as a whole. In that respect, many nations in the Balkans have 

been lost for it for a very long time. Saying that, we have in mind 

principally those nations that run away from the Balkans, that despise 

it, that are ashamed of their Eurasian cultural heritage. Clearly, the 

Croats are such a nation most of all, since they have tried throughout 

the course of their history to prove their being an integral part of 

the  Western  Europe,  both  in  (geo)political  and  cultural  respect. 

To  the  Croats,  the  Balkans  is  something  humiliating,  «Turkish», 

«Byzantine»,  a  geographical  and  political  term  that,  according  to 

Mladen Švarc, leader of the «New Croatian Rightists», reminds them 

of communism and Yugoslavia from which the Croats «took only 

harrowing experience».

Along with the Croats, Islamic Balkan nations belong to this group 

as well. Unlike the Croats, these nations know that they cannot count 

on Central or Western Europe, that for them the Balkans (for now) is 

the greatest achievement. They are not ashamed of their Balkan name, 

yet they do not think of the Balkans as their ultimate goal. To them, 

basically, the Balkans was just a transition that gained on importance 

only when this transit to Europe’s inland became endangered.

The  reasons  for  such  (geo)political  viewpoint  are,  above  all, 

ethnic and linguistic in nature, at least when we talk about the Roman 

Catholics and Muslims of  Slavic origin. Namely, the greatest part 

of  the  modern  Croats  and  Bosnian  Muslims  ethnically  belongs 

to  Serbian  national  core,  from  which  they  were  separated  owing 

to a variety of factors at a specific point in time. They still speak 

the Serbian language, and many of them keep the memory of their 

Orthodox ancestors.

Геополитика многополярного мира. Доклады и тезисы


background image

205

By  converting  to  Roman  Catholicism,  one  part  of  the  Serbian 

people detached itself from the Eurasian Orthodox idea. Merging 

into the Western cultural background that imposed the name of the 

Croats on them, those Serbs finally forsook their Orthodox Eurasian 

heritage. To them, the Balkans became just a «shameful name».

On  the  other  hand,  the  Muslims  of  Slavic  origin  (composed 

mainly of Serbs that converted to Islam), who inhabit mostly parts 

of  Bosnia  and  Herzegovina,  took  a  different  course,  as  we  have 

already mentioned, sharing the fate of the Turkish Empire. Namely, 

after  Turkish  retreat  from  the  major  part  of  the  Balkans,  owing 

to their sense of defeat, these Slavs felt endangered. On the other 

hand, logically, they could not convert back to Orthodoxy, which 

resulted in a rather rigid attitude of the Serbs (from whose core they 

separated) towards them.

This  comes  as  a  confirmation  of  Jovan  Cvijić’s  remark  that 

the Byzantine idea of supremacy of religion over nationality was 

and still is the most rooted trait of Byzantine cultural and political 

inheritance.  In  the  Byzantine  Empire  this  cultural  and  political 

trait  enabled  the  empire  to  prosper,  whereas  in  Balkan  politics  it 

left  extremely  negative  consequences  that,  as  it  has  been  already 

mentioned, manifest themselves in the rejection of the members of 

the same people belonging to different religions.

However, it should be pointed out here that, apart from paganism, 

Orthodox  Christianity  is  an  authentic  Balkan  religion.  Islam  and 

Catholicism  are,  in  essence,  religions  coming  from  the  outside 

which, owing to Arabian or Roman cultural and political activities 

became widely present on this area.

While  Catholicism  spread  simultaneously  with  the  political 

influence first  of  Rome, and later of Venice and Hungary,  almost 

without exceptionkeeping to the Adriatic coast and the banks of the 

Sava and the Danube, Islam spread over smaller oases all over the 

Balkans, especially in towns.

«No religion in the Balkans was completely compact at the time 

of the Turkish rule. They were all scattered and dislocated. Bosnia 

and  Herzegovina, Albania  and  Bulgaria,  represent  real  mosaic  in 

Lapčević Stevo

 Culture of Identity in the Public Policy