Файл: пособие Why do children turn violent.doc

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.12.2020

Просмотров: 513

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

И не каждая сцена насилия - даже с кровью — во вред. Уж простите за такую крамолу. Я обещала сослаться на "сумасшедшего", который не видит в сценах насилия вреда. Это психолог. Главное, считают ученые — наши, про­шу заметить, с американцами я на эту тему не разговаривала - это оценка, данная происходящему в фильме сами­ми героями фильма. Там, где зло и добро конфликтуют, сцены насилия неизбежны. Главное, чтобы было ясно: кто, за что и ради чего. При этом желательно, чтобы отрицательные пер­сонажи в конце концов получали по заслугам. Что, собственно говоря, в американских фильмах, как правило и происходит. Американского кино без традиционного "хэппи энда" совсем недавно вовсе не существовало. Кроме того, многие сцены насилия помогают снять напряжение у агрессивно настро­енного подростка. Так что не в Терми­наторе и Рэмбо дело, а в тех фильмах, передачах, выступлениях, которые на­силие, крутость, грубость воспевают.

Осторожно: новости!

Когда мне захотелось выяснить, что смотрят по телевизору маленькие дети (шести-семи лет), что им нравится, что — нет, я заглянула в один из московских детских садов, пообщалась с малышами, гуляющими во дворе, позвонила детям своих знакомых. Если попробовать обобщить ответы ребят, то получится вот что. Наши дети любят смотреть сериалы, рекламу и мультики. Из специальных детских программ наи­большей популярностью пользуются "Спокойной ночи, малыши!" и петер­бургский "Большой фестиваль". Рекла­ма им нравится за "красивую музыку", "потому что люблю жвачку (шоколад­ку)" и "если там собаки и кошки". В сериалах огромное впечатление остав­ляют злодеи и злодейки, которые му­чают очередную "мэрию", стреляют из пистолета, а потом сами "гибнут заслу­женной смертью".

А один мальчик сказал: "Я не люблю смотреть вечером известия (я думаю, он имел в виду "Вести" и вообще но­востные программы"), но смотрю их вместе с папой, потому что там пока­зывают, как троллейбус сгорел вместе с людьми". Эта трагедия, которая про­изошла год назад, оставила в душе ребенка страшный след. Он рассказал о ней так, будто это случилось вчера. Он не помнил ни одной детской пере­дачи, кроме этих "известий". Это шок. Психолог мне сказал, что этого ребен­ка следовало бы показать врачу. Пока не поздно.

Не разрешайте маленьким детям смот­реть новостные программы. Те сюже­ты, которыми порой они изобилуют, перекроют с лихвой впечатления от какого-нибудь кинобоевика. Потому что вся кровь, все взрывы, все слезы, кото­рые мы видим в документальных кад­рах, снятых тележурналистами, из ре­альной жизни. Часто мы даже не мо­жем решить, кто плохой и кто хоро­ший. А ребенку именно это важно узнать — "ты за кого?" И возмездия за причиненные страдания не наступает. Зло остается злом. Как объяснить это детям? Как им помочь найти винова­того, если сами взрослые не могут разобраться? Реальность страшнее любого вымысла. Хорошо бы удалось уберечь от столкновения с нею наших детей.


Татьяна Илларионова

/ «Семья и школа», № 10, 1994 /

SET WORK

  1. Give the English for:

начальная школа, утроиться, слегка уступить, боевик, леденящий душу, кабельное ТВ, буквально, напоить валерьянкой, поставить вопрос ребром, получить по заслугам, детский сад, реклама на ТВ, изобиловать, возмездие, вымысел.

II. Find in the article the Russian for:

prime-time, a fragile child’s psyche, to become part and parcel of sb’s life, to arrive at a striking conclusion, jumpy, to cling to sb., to produce/to mollify a long-lasting impression, to voice one’s protest against sth., to roar with laughter, to shake off tension, to laud.

III. Sum up the main points of the article making use of the lexical units under study.

IV. Points for discussion.

1. Does the article in question go along with the ideas expressed in the previous Russian article «Не бойся,

Маша, я Шварценеггер» or do the two articles stand in contrast?

2. Do you agree with the journalist that American blockbusters are as harmless as Russian fairy-tales? Is his

opinion well-grounded?

3. Do you think news coverages pose a greater danger for a child’s psyche than any other crime-filled

programmes and movies? Had parents better forbid children to watch news on TV?

4. What is the idea behind the last paragraph of the article? How would you answer the questions set by the

correspondent?






VIDEO GAMES


Everybody's tried them at least once. Sitting in front of a screen you can make cars go very fast or move strange little green men about as they escape from dangerous enemies.

You do it with video games the electronic toys which are loved by young people and grown-ups alike. Some people prefer space settings, others pre­historic scenes and still others realistic situations in the present. With only a little money and a lot of skill, you can pass several hours absorbed in new and unexpected sit­uations.

But experts say, excessive use of these screens can be bad for your health.

And some very violent video "games" are now in circulation.

So, video games can be bad for you it you don't limit the time you spend in
front of the screen or choose intelligent programmes which don't contain violence.

Often players forget reality and start to live the adventures of imagin­ary "heroes''

However, there are also educational video games. These can stimu­late imagination or help with the study of history, geography and natural sciences.

HOW TO MAKE A VIDEO GAME

If you like video games, you should know just how difficult it is to make one. Dan Harnett, of Acclaim Entertainment Inc., in New York, explains the process.

"Basically, it's like mak­ing a film. You start with the idea for the story. It can be an original concept, or it may come from a movie or sport. Then you have to create a storyboard, which looks like a cartoon, it includes all the different levels, the characters, the rooms, perhaps the weapons. The storyboard also specifies if it's a first- or third-person game, and if the game will be horizontal or vertical, that is, if the image will scroll horizontally or vertically — or both.

Then you are ready to start program­ming. We often do that in collaboration with the creator of the original, if the game is based on a movie or a cartoon For example, for Batman Forever we worked with Warner Brothers .

'There are a lot or people-involved in the programming process — music programmers, graphic designers, and computer people. When they think they have something that looks good, the editing process begins. Editing is a long process. There are many new "codes'' or versions, before the editors feel like they have a playable code.

"Then the game is given to the game analysts. Their job is to find all the mistakes 'All in all, the process usually takes about 12-16 months. Bigger games — the ones with more levels and more moves — can take longer. And the total investment, including development, programming and marketing, can be about 50-60 million dol­lars. But nowadays video games are more profitable than movies. Mortal Kombat, for example recouped its S50-million dollar investment in one week. For the movie it probably took months, or more.

The woman also says that kids used to come home from school, throw their books on the floor and dash out for a few hours of fun. Now they rush home and plop down in front of the Nintendo home-entertainment system, there to spend time with the Super Mario Bros and other Nintendo characters. Some parents and educators think that time might be better spent in front of an algebra problem. They cite studies showing that video-game addicts do less well in school than other students.

Hoping to capitalize on growing concern about video-game addiction, an entrepreneur in Dundee, Illinois, has devised a lock that prevents kids from using a Nintendo machine. The product, called, Homework First, consists of a simple J-bolt attached to a four-digit combination lock. The lock, which screws into the bottom of the control deck, blocks the chamber into which game cartridges are inserted. Tom,
I owe, the inventor of the device, says it req
uires no tools, takes only seconds to
install and does not harm the machine. "Parents need an effective way to
control when and how much time their children play video games," says Lowe.

Lowe claims his company, Safe Care Products, has sold 15,000 units to mass
merchandisers in lime for the back-to-school season. Parents may like the
idea of locking the Nintendo — but have they given any thought to what
their kids — wide-eyed, sweating and trembling with rage—may do if they
are deprived of video games?

Some teachers say they are worried about teenagers using websites about the occult, a subject which a survey says a quarter of secondary school pupils are "very interested" in - BBC News Online's Gary Eason says. The survey of pu­pils in 115 middle and secondary schools in England and Wales found 54% of the 2,600 who responded were "inter­ested" in the occult and the supernatural and 26% were "very interested". Boys were a little more likely than girls to have expressed an interest. But girls were more likely than boys to have uncovered things which worried them. Younger pupils - the 11-year-olds - expressed the most concern. More than twice as many black and ethnic minority pupils than white pupils were "very worried" by things they had come across.


The findings are part of a larger survey of schoolchildren's attitudes carried out by market researchers Mori for the Association of Teachers and Lecturers (ATL). The children were not specifically asked whether they had used the internet to pursue their interest in things supernatural.

But as a result of the findings, the ATL has added its voice to the widespread unease that unsupervised access to the internet could mean young people could find it easier to visit websites devoted to "unsavoury" subjects. It reinforces official warn­ings about the need for parents and schools to take steps to ensure children are not wandering freely on the net.

In the survey, pupils were also asked how they rated their knowledge of comput­ers and the internet against that of their teachers. Thirty-nine percent felt they knew more than their teachers did.

Commenting on the findings, the ATL's general secretary, Peter Smith, said: "Young­sters can very easily visit a choice of hundreds of websites on witchcraft, Wicca magic, casting hexes and bloodletting techniques, without adults having any control as to what they read. This goes far beyond a case of reading a Harry Potter story. This represents an extremely worrying trend among young people. Parents and teachers will want to educate children and young people about the dangers of dabbling in the occult before they become too deeply-involved."

The ATL has given some exam­ples of the sort of websites it is wor­ried about. One, dealing with bloodletting, bears the warning: "This site is here to provide needed techni­cal and safety information for people with a need, craving, or ongoing de­sire to drink blood (from consenting sources). If this topic offends you, please don't continue on inside.

"By continuing on inside to view this site further, you are certifying that either you are at least 18 years of age, or you have the permission of a par­ent or legal guardian to view this site. “ Well, that makes us wonder whether the Net is doing us more harm than good.

John Kerry

/Digest, Sept. 17, 2000/


SET WORK

I. Define the words below and say how they were used in the article.

Space settings, intelligent programmes, an original concept, a storyboard, to scroll, in collaboration with sb., a playable code, marketing, to recoup, a crazed gangster, sb’s body crunched under sb’s wheels, to spatter bullets in every direction, to rack up points, to dash out for a few hours of fun, to plop down, to capitalize on, a back-to-school season, occult, unsavoury, to cast hexes, to dabble in sth., to bare a warning.

II. Find in the article the English for:

передвигать(ся); проводить часы, будучи погруженным в неожиданные повороты сюжета; злоупотребление, чрезмерное употребление чего-либо; начать жить приключениями вымышленных героев; быть в обращении; игра от первого/третьего лица; компьютерщики; монтаж; капиталовложения, затраты; переехать, сбить кого-либо на машине; быть приклеенным к экрану; лужа крови; явное ликование, восторг; приводить в пример; лишить кого-либо чего-либо; поддерживать интерес к чему-либо; усилить социальную обеспокоенность какой-либо проблемой; «лазить» по Интернету без контроля; соотносить что-либо с чем-либо; колдовство; выходить за рамки чего-либо; прежде чем его «затянет» что-либо; если эта тема вам не приятна.

III. Explain what is:

a. Batman Forever, Super Mario Bros, Harry Potter, Warner Brothers;

b. Nintendo, Homework First, ATL, Wicca;

c. Merchandiser, music programmer, graphic designer, editor, legal guardian.

IV. Say whether you agree or disagree with the statements below. Enlarge

on the idea.

1. Everybody’s tried video games at least once.

2. Both adults and children can pass several hours absorbed in new and

unexpected situations.

3. Excessive use of these screens can be bad for your health.

4. It is difficult to make video games.

5. Violent games are more popular than intelligent ones.

6. Nowadays video games are more profitable than movies.

7. Some video games are disgusting and should be banned.

8. Kids no longer dash out for a few hours of fun after school.

9. Video-game addicts do less well in school than other students.

10. Locking a Nintendo machine is an effective way to control one’s offspring.

11. There’s nothing bad in teens’ interest in the occult.

12. Parents and schools must take steps to ensure children are not wandering


freely on the net.

13. Nowadays teens know more about the Net than their parents or teachers.

14. Young people should be warned of the dangers of dabbling in the occult

before they become too deeply involved.

15. Some websites are barbarous and eerie, teens must be definitely

forbidden to visit them.

16. Do computer games together with the Internet make modern minors

even more embittered and aggressive or is it just a convenient cover?



ЧТО ТЫ СМОТРИШЬ, МИЛЫЙ МАЛЬЧИК?

/Игровые приставки, а не родители теперь будут ограничивать .../

В России начались школьные каникулы, которые продлятся больше двух недель. Большую часть этого времени подростки проведут за главным своим занятием - компьютерными играми. Как говорят социологи, наибольшим спросом у детей в последнее время стали пользоваться игры жестокие. Если каких-нибудь 10 лет назад насилие в играх ограничивалось обыкновенным отстрелом монстров, то теперь речь идет о пропаганде среди подростков идей сатанизма, приправленных ритуальными убийствами, насилием над женщинами и смакованием пыток. Чтобы оградить детей от всего этого коктейля, производители телевизионных приставок заявили недавно, что в игровых консолях третьего поколения будут установлены «фильтры жестокости». Помимо этого, эксперты американского Национального института СМИ и семьи представили десятку самых жестоких компьютерных игр 2005 года.

Специальная программа, использующая около 4 тысяч критериев, тестировала игры на возможное наличие в них недопустимых сцен насилия, секса, пропаганды наркотиков и даже каннибализма и садизма. Самой жестокой признана американская и британская продукция. Многие из компьютерных игр, удостоившихся «высших» оценок за чрезмерное насилие, уже не раз оказывались в центре скандалов. В Великобритании растет кампания по поводу запрета видеоигры Manhunt, после того как один из геймеров был обвинен в беспрецедентном по жестокости убийстве 14-летнего мальчика. Подросток заманил приятеля в парк и стал избивать его гвоздодером, после чего зарезал ножом. Как потом признался мальчик, ему «просто было интересно посмотреть на живые мозги». Следствие установило, что убийца расправился с жертвой по правилам игры Manhunt, в которой главный герой - это серийный маньяк, снимающий свои похождения на видео. В игре детям предлагается самим моделировать возможные убийства. К примеру, жертву можно поджарить на электрическом стуле, зарезать осколком стекла, выколоть глаза или вспороть живот.

В то же время британская Ассоциация производителей развлекательного программного обеспечения отрицает всякие нападки в свой адрес и оправдывается тем, что игра запрещена для продажи лицам младше 18 лет. Но в некоторых странах данный программный продукт полностью изъят из магазинов.

Еще один хит сезона 2005 года - Grand Theft Auto: San Andreas обвинен недавно в распространении порнографии. Герой игры при установке соответствующего дополнения способен снимать девочек прямо на улицах и развлекается с ними в ближайших подворотнях. Компьютерные шалости вылились в серьезный скандал после вмешательства супруги Билла Клинтона сенатора Хиллари Клинтон, для которой сексуальная тематика уже становилась предметом больших переживаний. Она заявляла, что подобные игры «провоцируют проявление детской агрессии и вредят воспитанию подрастающего поколения». В итоге продажи игры на время были приостановлены, а производители ввели маркировку «только для взрослых» и пообещали исключить все сцены сексуального характера.