Файл: пособие Why do children turn violent.doc

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.12.2020

Просмотров: 510

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

Но в целом наклеивание марок с возрастным цензом и ограничения по продажам дисков несовершеннолетним проблему решить не способно. Исследование, проведенное Национальным институтом СМИ, показало, что в 44% случаев детям младших возрастов удается приобрести игры с пометкой «только для взрослых». А семь из десяти опрошенных подростков заявили, что они играли в такие игры.

Представители крупнейших производителей программ заявили, что на данный момент средний возраст геймеров составляет 25-30 лет. Поэтому разработчики игровых продуктов, чтобы удовлетворить спрос, вынуждены поставлять на рынок взрослые игры.

Между тем под нажимом общественных организаций несколько компаний-производителей телевизионных приставок заявили недавно, что разрабатываемая сейчас Sony PlayStation 3 будет оборудована устройством, пресекающим несанкционированный доступ детей к жестоким играм.

Появившаяся недавно на рынке Хerох 360 от Microsoft уже оборудована «фильтрами жестокости». Родители изначально вносят в память консоли запрет на воспроизведение дисков, помеченных как «только для взрослых». Ребенок, не зная индивидуального кода, запустить игру просто не сможет. Подобные приставки будут продаваться и в России.

«Родители сами должны взять ответственность за компьютерные пристрастия своих детей, - рассказала «Новым Известиям» психолог Светлана Федулова. - Самый страшный вред для ребенка - это отсутствие внимания. Отсюда все проблемы и чрезмерная увлеченность компьютерными играми в том числе. Нормальный ребенок с твердыми нравственными установками не пойдет на улицы размахивать большим топором и крушить прохожих. А вот ненормальный на это способен. Если у человека имеются какие-то отклонения, то жестокость в играх способна подтолкнуть его к совершению преступлений. В этом ключе удивляет идеология разработчиков компьютерных игр. В погоне за прибылями они эксплуатируют человеческие страсти: секс, страх, убийство. Поэтому лучше бы совсем оградить детей от пропаганды садизма и каннибализма, чем провоцировать у ненормальных неадекватное поведение. Родителям стоит, наконец, узнать, что установлено в компьютере их милого мальчика».

«К сожалению, в России пока нет законов, регламентирующих ответственность за пропаганду жестокости в компьютерных играх, - рассказал «Новым Известиям» менеджер по связям с общественностью фирмы «1C» Анатолий Субботин. - Более того, у нас в стране не предусмотрены даже такие «мелочи», как ограничения продажи по возрастному цензу. Ребенок может купить любую игру, до которой дотянется в магазине. И продавец не обязан ему в этом мешать. Многие компьютерные игры, запрещенные в США, легко продаются у нас в стране. И препятствовать этому никто не собирается. Да и «фильтры жестокости» в телевизионных приставках не помогут, так как основной рынок игр ориентирован на персональные компьютеры. Приставки у нас не слишком распространены».


Дмитрий Пивоваров

/ «Новые известия», 28 декабря, 2005/


SET WORK

  1. Provide the best English equivalents for:

пропагандировать сатанизм; смакование пыток; оградить кого-то от чего-то; телевизионная приставка; консоль; недопустимые сцены пропаганды наркотиков/садизма; беспрецедентное по жестокости убийство; заманить в парк; гвоздодер; выколоть глаза/вспороть живот; отрицать нападки; «снять девочку»; подворотня; компьютерные шалости; марка с возрастным цензом; запустить игру; в погоне за прибылью; предусмотреть; закон, регламентирующий ответственность за пропаганду жестокости в компьютерных играх.

  1. Points for discussion.

              1. Is the article in question similar to the previous English article? In what

way?

              1. Why do modern video games become more and more violent?

              2. Have you played any of the cited games? Do you enjoy playing

computer games? Do action games teach you violence?

              1. Is it possible to explain to a teenager that violent video games should be

abandoned? Are teenagers likely to give up games off their own will?

              1. Do all violent games influence teens in the same way? Can parents do

anything in this respect?

              1. Must the Russian government pass a certain law on computer games or

is it an overreaction?



I CAN’T STOP PLAYING ANY TIME I WANT

Videogames have an addictive quality. Does this mean we’re hooked


Games are custom-tailored to get the attention of the human brain “


Early this August a 28-year-old South Korean man died of heart failure after playing the computer game Starcraft for 50 straight hours. Wren the story hit the wires, you could almost hear all the parents of teenage gamers across the planet collectively shriek: "I told you so!"

Even the most ardent defenders of gaming culture—and I happen to be one—have to admit that videogames have an addictive power that is stronger than the siren songs of other media. You sit down to play Halo for a few minutes after dinner, and the next thing you know it's midnight. You find yourself daydreaming new strategies for your characters in The Sims while sitting through a meeting at work. Most of us manage to avoid the 50-hour marathons, of course, but even five straight hours of Starcraft is obsessive enough.

There's a neurological explanation for that addictiveness. The human brain is wired to respond strongly to situations that combine both the promise of reward and the exploration of new environments. The neuroscientist Jaak Panksepp, a professor emeritus at Bowling Green State University, calls this the "seeking circuitry" of the brain. Its evolutionary advantages are easy to understand: brains wired to search their environments for food or shelter or mates are more likely to survive and pass their genes on to the next generation. The seeking circuitry is largely controlled by the neurotransmitter dopamine, which also plays a crucial role in most addictive drugs.

Among all forms of popular entertainment, videogames are uniquely designed as hybrids of reward and exploration: you probe a virtual world, looking for a veritable treasure chest of prizes—access to new levels, new weapons, magic coins, special privileges. This is not the cognitive environment of movies or music or books—we don't "explore" these forms in anything but the more figurative sense of the word. Reward exploration is the defining experience of gaming, which means it is custom-tailored to attract the attention of die human brain. No wonder studies have shown that gameplay triggers dopamine release in the brain.

Here's where we need to be careful. Noting the connection between dopamine and gameplay is not reason to assume that videogames are the digital version of crack cocaine. Addictive drugs are dangerous because they alter the supply of neurotransmitters directly. Since we don't ingest videogames, they're limited in their immediate chemical power over the brain. Besides, many life experiences that we cherish and encourage in our kids activate the dopamine system. The high-school honors student who works hard to earn that A and her parents' praise—her drive for intellectual reward is triggering dopamine release in her brain as well. On some basic level, that's what her drive is.


Right now, of course, the virtual rewards of gaming tend to be childish or violent, though a growing number of games offer more sophisticated pleasures. But as the gaming generation grows up—the average player is now 29—those rewards will become less fanciful and escapist in nature. Ten years from now the line between real life and games will have blurred significantly. Saying that someone is "addicted" to a game will sound as odd as saying someone is addicted to having friends, or keeping up with his extended family.

People spend so much time in multiplayer games like EverQuest and the burgeoning communities of There and Second Life not because they want to finish the game the way my generation wanted to make it all the way to the end of Рас-Man or Myst, but because they've literally become part of the world in which they live; die fate of their own characters has be­come emotionally tied to their own fate as human beings. And because these spaces are where they've made some of their closest friends, even if they've never seen them face to face. In 10 years, the idea of having a virtual avatar will be almost as commonplace as having a virtual address (think e-mail) is today.

Will that mean that we're "addicted" to these online environments? No more so than many of us today are addicted to talking on the phone. We readily accept the idea that the phone is a legitimate channel of communication, even though it compresses our voice into a pale imitation of itself and leaves the rest to the imagination. We've lived with the phone medium for long enough that it doesn't seem artificial anymore. We'll go through the same acclimation process with our on-screen avatars. No doubt there will be something playful in exploring these new spaces with our virtual friends. But it won't be a game.

Stephen Johnson

/Newsweek, Dec. 15, 2005/


SET WORK


  1. Define the words and word combinations below. Say how they were used in the article.

To be hooked, when the story hit the wires, teenage gamers, to sit through a meeting, to daydream a strategy, to probe a virtual world, to be custom-tailored, to ingest videogames, sophisticated pleasures, extended family, burgeoning, to go through the acclimation process, avatar, to keep up with sb/sth.


  1. Scan the article for the English equivalents of:

в начале августа; остановка сердца; 50 часов подряд; по всей планете; «Я же тебе говорила!»; ярый сторонник; видеоигры затягивают; заслуженный профессор в отставке; играть первостепенную роль; бурно реагировать на что-либо; настоящий, подлинный; лелеять; через 10 лет; затуманить, сделать неясным; быть эмоционально зависимым от кого-либо/чего-либо; избитый, банальный; предоставить что-либо своему воображению, буквально; кто-то оглянуться не успел, как наступила ночь.


  1. State the idea behind the lines below.

  1. Even the most ardent defenders of gaming culture <…> have to admit that videogames have an addictive power that is stronger than the siren songs of other media.

  2. You sit down to play Halo for a few minutes after dinner, and the next thing you know it’s midnight.

  3. The seeking circuitry is largely controlled by the neurotransmitter dopamine.

  4. Videogames are the digital version of crack cocaine.

  5. But as the gaming generation grows up <…> those rewards will become less fanciful and escapist in nature.

  6. In 10 years, the idea of having a virtual avatar will be almost as commonplace as having a virtual address is today.

  7. We’ve lived with the phone medium for long enough that it doesn’t seem artificial anymore.


  1. Points for discussion.

1. Are all videogames addictive?

2. Is there a neurological explanation for videogames addictiveness?

3. What makes videogames a uniquely designed hybrid? Why are people of all ages so much attracted to videogames and spend hours playing them?

4. Does talking on the phone have anything to do with playing videogames?

5. What do you make of the last two sentences of the article? What is the author

driving at?



NO CHILD SHOULD HAVE TO SUFFER LIKE US

Christopher’s story

Smiling at her children as they trooped in from school, Jan McFariane asked, “Nice day, kids?”

“Great”, replied seven-year-old Kayleigh. “I drew these pictures”.

Jan’s son, Christopher, 11, just dumped his bag down and stomped upstairs.

He’d been at Brierton comprehensive in Hartlepool for two months.

Jan’s husband, Paul, shrugged. He’s been like this for weeks”, he said.

Next morning, at breakfast, Jan was sure Christopher had been crying. He pushed away his cereal. “I’m not hungry”, he sighed.


That evening, Jan, 32, and Paul, 34, called a family meeting. “We know something’s wrong”, said Jan. “Tell us and we can sort it out”.

Christopher took a deep breath. “Some boys at school call me names and push me around”, he said.

He pulled some school books from his bag. The covers were torn off and there were rude messages scribbled across the pages.

“Who are these boys?” asked Jan.

“A few of them are in my class”, her son replied, “and some of them are

older”.

Next day, Jan phoned the school and told them what had happened. “We’ll talk to the lads involved and keep a close eye on Christopher”, a teacher promised.

But, over the next year, the bullying continued. Often, Christopher’s uniform was ripped or covered in mud. Books and pens disappeared from his bag. Jan and Paul reported every incident to the school, but things didn’t improve.

What’s the point?” cried Christopher desperately. “They won’t stop!”Jan came home one afternoon and found a note from Paul.

I’m collecting Christopher from hospital”, he’d written. “Don’t worry – he’s OK”. Jan wondered what on earth could have happened. She waited for a tense 20 minutes. When Paul and Christopher arrived home, she almost cried.

Christopher was wearing a surgical collar and his face was bruised and tear-stained.

Th-they held me upside down and banged my head on the ground”, he stammered nervously.”

I couldn’t breathe, so the teacher called an ambulance”, he added.

The couple wrote to the school again. Then they rang the police but an officer said it was a matter for the school.

Next day, Christopher returned to school, but he refused to wear the surgical collar. They’ll call me a wimp”, he said.

A few weeks later, Jan got a phone call from a teacher. “There’s been a fight”, he said. “I’m afraid Christopher’s nose is broken”.

When they arrived at the school, they found Christopher sobbing by the main entrance, shaking with shock. There was a teacher with him. “Mum …” he cried, when he saw Jan. His face was swollen and pale, his eyes black and his nose encrusted with blood.

The couple took him to hospital. Christopher told them what happened. A boy from another class had started picking on him for no reason. He thumped Christopher, and then kicked him in the groin. When Christopher tried to defend himself the bully accused him of fighting back and head-butted Christopher.

Jan was sick with anger. “Why isn’t the school helping him?” she wept to Paul. “How could it have come to this?”

Christopher needed an operation to reset his nose. “It’s a bad break”, the doctor told his parents. “Keep him off school for six weeks – he can’t afford to get another thump”. Paul called the police, who interviewed Christopher. They then spoke to his 14-year-old attacker and some of the children who’d seen the fight.

This time, the police decided to press charges.

A meeting with the headmaster, Mr. Priestley, and the chairman of the board of governors, was arranged. “We’ll keep an eye on Christopher from now on”, assured the headmaster. “And the bullies will be dealt with”.

Christopher’s attacker received a three-day suspension.

Despite this injury, Christopher was keen to return to school.

“If I stay off, I’ll fall behind”, he told his mum.

But Jan was sure he was dreading what might happen to him.

At Hartlepool Juvenile Court, the boy was charged with assault. After pleading guilty, he was given a 12-month conditional discharge and was ordered to pay Christopher L 100 compensation.

Seven months after the incident, Christopher, 13, hasn’t been troubled by bullies since. But sometimes, he suffers from headaches and dizziness. Jan is convinced that it’s linked to his injury.

She and Paul have set up a support group. Families Against Bullying, to offer advice to parents of bullied children.

“If the schools won’t protect our children adequately, we, as parents have to”, says Paul angrily. “No child should have to endure what Christopher went through.

Headmaster Stuart

/Digest, Sept. 17, 1996/

SET WORK


  1. Say what is meant by the following word combinations. Reproduce the situation from the article in which they are used.

To set up a support group;

To bang one’s head on the ground;

To call smb. names;

A child with a sense of isolation;

To run/ to phone a helpline;

To acquire a criminal record;

To grow into adulthood;

To keep a close eye on;

To press charges;

A three-day suspension;

A 12-month conditional discharge.

  1. Define the meaning of the phrasal verbs below. Say how they were

used in the article.

to troop in, to dump down, to push away, to sort out, to push around, to tear off,

to fight back, to stay off.

Make up five Russian sentences to bring them out.

  1. Explain what kidscrape is and say whether it is of any help to bullied


children.


IV. Do library research to come out with talks on the British educational

system.

V. Do you think bullying is a school problem or a social issue?

  1. Say if you think the problem can be solved.




КТО СПРЯТАЛСЯ – Я НЕ ВИНОВАТ

Мальчик-хулиганчик

Педагогическая поэма

Защиты от шестиклассника требуют 200 родителей альметьевских школьников. В письме министру образования РТ (копии направлены прокурорам города и республики, главе местной администрации), перечислив лишь некоторые проступки двенадцатилетнего "монстра" из 17-й школы - одного одноклассника лишил глаза, другому разорвал ухо. третью повалил в лужу и долго бил ногами, четвертой угрожал ножом, - отчаявшиеся альметьевцы ставят ультиматум: в школе будет учиться или он, или наши дети!

Шестиклассник Руслан Фаттахов (имя изменено) – фигура в Альметьевске одиозная. Уже само появление этого мальчика на свет сопровождалось скандалом. Рассказывают, что когда медсестры в роддоме как-то не так запеленали младенца, мама Руслана им такой разнос устроила - весь Альметьевск слышал!

Если персоналу роддома удалось отделаться легким испугом, то воспитательнице детсада, а котором воспитывался Руслан, пришлось ответить перед судом за неподобающее обращение с мальчиком. Причем, как вспоминают очевидцы тех событий, это была воспитательница даже не из его группы. Просто на прогулке она увидела, что ребенок забрался на какую-то опасную верхотуру, подбежала и стащила его за шиворот. А мама заявила, что ребенка пытались задушить. В результате воспитательницу осудили за рукоприкладство и лишили права заниматься педагогической деятельностью. А Руслан приобрел в глазах альметьевской общественности статус неприкасаемого. Сменив еще пять детсадов (везде ему попадались плохие воспитатели), мальчонка достиг школьного возраста.

Педагоги Британии отказываются учить хулиганов, травмирующих одноклассников и учителей морально и физически - из обычных школ дебоширов исключают в два счета. Власти страны озабочены увеличением

количества спецшкол для "трудных" детей...

Маленький мальчик в школу пошел, вскоре ученье он скучным нашел...


Школу мальчик к своим 12 годам тоже уже успел сменить.

- Сначала он учился в 9-й школе. В первый класс я его принимал, - рассказывает начальник альметьевского ГУО, бывший директор школы № 9 Ильдар Багманов. - Хотя школа была не по месту жительства ребенка, мать мальчика настояла, чтобы мы его приняли - в класс к очень известной в городе учительнице... Мальчик оказался совершенно неуправляемым, сначала начал обижать одноклассников (физически Руслан очень развит), потом у него начались конфликты с педагогами.

Мог позволить себе все что угодно. И самое страшное, что мама всегда и во всем его поддерживала, а на замечания учителей писала жалобы в министерство образования - дескать, ребенка в школе терроризируют, придираются ни за что ни про что, угрожают. Пока Руслан учился в 1-м классе, нас несколько раз проверяли по ее жалобам. Дошло до того, что уроки пришлось записывать на видеокамеру, доказывая, что мальчика никто не обижает. А сам Руслан ходил в школу с диктофоном. Во втором классе уже родители остальных детей пожаловались в министерство - рядом с этим мальчиком учиться невозможно!