ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1448

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

~  3-С О  Б И Е  П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

13

2)  You will probably modify it as you gather information, but an outline will help 

to  keep  your thinking in order.

3)

  Word  length  is  a good gauge  of readability.

4)  Most readers of the Wall Street Journal, for example, are college graduates, so 

the writing  is  more  complex  than  that found  in  a  small-town  daily.

5.  Find  in  the  text  the sentences where  the  Gerund is used.

Translate  them  and  explain  the  usage  of the  Gerund.

6

.  Insert  prepositions:

1)  Lincoln’s  Gettysburg Address  consisted......... 267 words.

2)  The  words......... the  left  are  better  than  the  words..........the  right.

3) 

(...)  the  standard......... word  choice  is  different.

4)  Scientific writing,  too,  is loaded......... esoteric words.

5)  Make  an  outline......... what  you  are  going  to  include...........your  message.

7.  Give synonyms:

outline,  concern,  assignment,  short,  to  modify,  readily,  key  (adj.)

8

.  Give  antonyms:

believable,  brief,  to  improve,  complicated,  desired,  in  order,  necessary.

9.

  Answer  the  questions:

1)  What should a public relations writer think over before beginning any writing 

assignment?

2)  What  should  an  outline  include?

3)

  What is  the structure of the  outline?

4)  What can  improve  the  rhythm  of the  material?  .
5)  What  is  the  usual  length  of the  typical  paragraph?

6)  How  many words  did  Lincoln’s  Gettysburg Address  consist of?
7)  What do  writers  often forget?
8)  Which  words  are  more  understandable:  Anglo-Saxon  or derived?
9)  When  can  more  complex words be  used?

10)  Who  seems  to like  elaborate  expressions?

10.  Paraphrase  the  italicized  parts  of the  sentences

1)  Before  beginning  any  writing  assignment, 

take  the  time

  to  ask  yourself some 

key questions.

2) 

In  the  simplest terms

,  an  outline  is  a  list  of  topics  to  be  written  about  in  the 

order  in which  they will be  presented.

3)

  Writers  who  are  college-educated  often  forget  that  words 

common  to  their

 

vocabulary

 are not readily understood by 

large segments

 of the 

general public.

11.  From  the  list  of words  given  in  the  section  WORD  CHOICE take 

8

  or  10

 

words  from  the  left  column  and  make up  a  situation  with  them.
Then  replace  them with  the  ones  from  the  right  column.

How has  the situation  changed?

Which variant  do you  prefer?
Why?


background image

W E L C O M E   T O   T H E   W O R . 2  

C £  M J C  

O N S

12.  Explain  the following:

1)  Mixing  long  and  short sentences  improves  the  rhythm.

2)  Writing  that goes  on  and  on  without  a pause  is  hard  on  the  reader
3)  Every writer should  aim  to be  read.
4)  Scientific writing,  too,  is  loaded with  esoteric words.

13.  Comment  on  the following  statements.

Do you  agree with  them?

1)  Sentences  should  be  clear  and  concise.  Longer  sentences  may  often  be 

necessary,  but  a good  test  is  to go back  over  the  material  and  see  how  many 
sentences  can  be  cut down.

2)  Don’t try  to  show off your  knowledge  by  using long,  complicated  words.
3)  Educators,  for  example,  often  seem  to  like  elaborate  expressions.

14.  Develop  the following statements:

1)  Your writing  must fit your audience.

2)  You  must watch  sentence  and  paragraph  length.
3)  Word  length  and word  choice  are  always  important.
4)  Simplicity  and  correct style  must be  a  constant  concern.
5)  Everything you  write  should  start with  an  outline.

U N I T

THREE

Errors to avoid

Errors in your writing will brand you as careless,  unprofessional, and inconsiderate 

of your  audience.  Errors  also  call  into  question  the  credibility  of  the  entire  message, 

/professional  writing  requires  attention  to  detail  and  repeated  review  of your  draft  to 

catch  all  potential  errors.

Spelling

J

  Credibility  is  sacrificed  when  spelling  errors  appear  in  public  relations  materials. 

For  example,  one  news  release for a company that manufactured  a spellchecking pro­
gram  for  a word  processor included  the  nonwords  “tradmark”  and  “publishere”.

Gobbledygook and Jargon

■^“Gobbledygook”  consists  of  ponderous  words  and  phrases  that  obscure  simple 

ideas.  For  example,  to  the  user  of gobbledygook,  things  don’t  get  “finished ’,  they  get 
“finalized”.  Events  didn’t  happen  “then”,  they  happened  “at  that  point  in  time”.  The 
child  isn’t  “failing”  but  rather  is  “motivationally  deprived”.


background image

: : :  

п о  

а н г л и й с к о м у

 

я з ы к у

 

д л я

 

с т у д е н т о в

 

г у м а н и т а р н ы х

 

в у з о в

15

“Jargon”  consists  of  words  that  are  known  almost  exclusively  to  insiders.  Some 

examples:  A “four on the floor”  is a four-speed hand-shifted  automobile transmission. 
A  no  show”  is  a person  who fails  to  use  a  ticket for  an  event or  a trip.

Gobbledygook  and jargon  are  often  seen  in  news  releases  about  high-tech  prod­

ucts,  giving  the  uninitiated  reader  a baffling message.^

3   Words and word-combinations

1.  error —  ошибка

2.  credibility — правдоподобие,  вероятность
3.  draft — набросок,  план,  проект
4.  ponderous — громоздкий, тяжеловесный
5.  to  obscure — делать  неясным
6.  insider — член  общества  или  организации;  “свой  человек”;  лицо,  имею­

щее доступ  к  конфиденциальной  информации

7.  a baffing message —  сбивающая  с толку  информация
8.  gobbledygook — 

(si)

  воляпюк,  абракадабра

Poor Sentence Structure

The  subject  and  the  words  that  modify  it  often  become  separated  in  a  sentence, 

causing some confusion  as to what exactly is being discussed.  Here are some examples 

from  actual  news  releases:

'  « 

{

 

Ca 

£

The proposed budget provides salary  increases for faculty  and  staff performing at 

a satisfactory level  of two  percent.  *

The  New Mexico Women’s  Correctional Facility in  Grants  is scheduling a  Christ­

mas  party for  children  and  grandchildren  of inmates  under  15.

Wrong Words

A good dictionary serves not only to  check spelling but also  to verify  the meaning 

of a word.

An Associated Press  (AP)  story once told about a man who had inherited  a small 

scenic  railroad  from  his  “descendants”,  who  had  started  it  in  the  nineteenth  century. 
The writer meant “ancestors” but used the wrong word. A government publication also 
used the wrong word when it reported, “Colonel Kit Carson’s military campaign result­
ed  in  the 

interment

.of 9,000  Navajo  and  Apache  Indians”.  “Interm ent”  means  burial; 

the writer probably meant to say “internment”, which means detention or confinement.

Q

  More common mistakes involve the usage of “it’s” and “its”, “effect” and “affect”, 

“there”  and  “their”,  and  “presume”  and  “assume”.  Other  frequently  confused  words 
are listed in the next section. When in doubt, take the time to use the dictionary.  It will 
save  you  embarrassment later.

Ш  Words and word-combinations

1.  poor sentence  structure — неправильное  построение  фразы

2.  to  cause  confusion —  стать причиной  путаницы,  неразберихи
3.  to  verify  the  meaning — проверить значение  (слова)
4.  it’ll  save  you...  —  это  избавит вас от...


background image

16

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

"Sound-alike"  Words

Many words sound alike  and  are similar in spelling but have very different mean­

ings.  Although  it  may  be  somewhat  humorous  to  read  that  a  survey  is  “chalk full”  of 
information  (instead  of  “chock-full”),  a  company’s  management  team  is  doing  some 
“sole’4. searching  (instead  of “soul  searching”),  or an  employee was  in  a  “comma”  (in­
stead of a “coma”)  after a car accident, such  mistakes are the mark of a careless writer.

>   A  spell-checking  program  for  your  personal  computer  is  extremely  efficient  at 

catching misspelled  words but often  can’t  catch  homonyms  because  they  are  correctly 
spelled words.  It is therefore important always to proofread your copy even after it has 
been  corrected  by a  spell-checker  program.

Here  is  a  list of words  that  are frequently  confused: 

adapt,  adopt 

incredible,  incredulous

appraise,  apprise 

negligent,  negligible

canvas,  canvass 

peak,  peek

comprise,  compose 

pore,  pour

continual,  continuous 

principal,  principle 

ensure,  insure 

rebut,  refute

fortunate, fortuitous 

shoe,  shoo 

imply,  infer 

stationary,  stationery

This  list  is  far  from  complete.  There  are  many  other  words  that  sound  alike  or 

almost alike  but  have  different  spellings  and  meanings.

□   Words and word-combinations

1.  spell-checking program — (компьютерная)  программа по проверке право­

писания  слов

2.  to  proofread  а сору — корректировать текст

Redundancies

Another gross error in writing is the use of redundant words.  It is not necessary to 

use  the  word  “totally”  to  modify  a  word  like  “destroyed”  or  “com pletely”  to 
modify”demolished”.  A lot of writers also say that something is  “somewhat” or “very” 
unique.  “Unique”  , by definition, means one of a kind;  either something is unique or it 
isn’t.

Too Many Words

Like  redundancies,  excessive  words  impede  understanding  and  readability.  Here 

are  two  examples  of “overstuffed  sentences”  and  their  remedied versions:

___ 

AMU иМи'4-

BLOATED  SENTENCE:  Studying advertising research findings leads one  to believe

that  the  most  important  factors  in  effectiveness  are  the
quality  of  creative  work  and  the  readers’  interest  in  the
message.


background image

:  :   i - ' :  

А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   д л я  

с т у д е н т о в

 

г у м а н и т а р н ы х

 

в у з о в

17

Л 

j

 j 

г

Research  indicates that  the  most effective  ads are  creative 
and  appeal  to  readers’  interests.

Should you  have  the  occasion  to  know of someone whose 
background configuration  approximates the position spec­
ifications  above,  we  would  welcome  a  recommendation 

from  you  or  directly from  the  exploring  individual.

If you  know  of someone  who  qualifies  for  this job,  please 
let  us  know  or  have  the  person  contact  us.

J   Words and word-combinations

1.  redundant — избыточный,  лишний,  многословный

2.  excessive — чрезмерный,  изобильный
3.  to  impede  understanding — затруднять  понимание  (мешать)

”оо  M any 

Numbers

People  can  digest a few figures but not a mass of statistics.  Use numbers sparin gly 

zi  your writing,  and  keep  in  mind  the following points:

—  It is better  to write  “$92  million”  than  “92,000,000  dollars”.

  -  '  i 

' (.let

— It is better  to give  a  readily  understood  comparison  than  a  massive  number.

For example, you could say that 500 million pounds of garbage are produced in the

Vnited States every day, but it would be more effective to express that as 10 pounds per 
ntizen.

— Check your math. The price of something can go up more than  100 percent, but 

:t  can  never go down  more  than  100  percent.

You can rum the credibility and believability of your message by using exaggerated 

-ords  and  phrases.  Companies  often  describe  their  products  as  “first  of  its  kind”,

* unique”,  and even  “revolitionary”, which  tends  to raise  suspicion  among media gate­
keepers  as well  as readers.

The  following  words  are  often  overused:  leading,  enhanced,  unique,  significant, 

solution,  integrated,  powerful,  innovative,  advanced,  high-performance,  and  sophisti­

cated.

В  Words  and word-combinations

1.  sparingly — умеренно

2.  hype — навязчивая  реклама;  преувеличение;  газетная  шумиха

REVISED  SENTENCE:

- С

BLOATED  SENTENCE:

REVISED  SENTENCE: