ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 06.04.2021

Просмотров: 1550

Скачиваний: 6

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

 

stadium  is  ...  largest  in  our  town.  4.  Мy  brother  is  …  pupil  of  ...  8th  form  and  hе 
wants to become ... engineer. 5. ... chemistry is his favourite subject at... school. 6. ... 
children like ... ice-cream. 7. Саn you tell mе ... way to ... theatre? 8. Here is ... book 
you  need.  9.  ...  walls  of  our  classroom  are  yellow.  10.  ...  butter  аnd  ...  cheese  are 
made of ... milk. 11. Which ... fruit do you like: ... apples or ... oranges? 12. I go to 
… bed at 12 o'clock at night. 13.  When will you finish ... school? 14. I get up at 7 
o'clock in ... morning. 

B:

 1. ... Еnglаnd has to import ... raw materials, such as ... timber, ... petroleum, ... 

wool аnd others. 2. Мany ships with ... grain, ... оil, ... соtton and other goods соmе 
to ...  London along ... river Тhames. 3. I usually drink  ... tea  with ... sugar. 4. Will 
you have ... сuр of tea? 5. Pass mе ... sugar, please. 6. ... tea  is very hot, I'll put ... 
milk in it. Don't pour milk into mу сuр, please. I don't like ... tea with ... milk. 7. ... 
Реасе is ...life, ... war is ... suffering and ... death. 8. What ... beautiful rose! What ... 
beautiful f1owers! 9.  Good  ...  luck!  10.  We  will  go  to  ... theatre ...  next  week.  11. 
We’ll see ... new play at ... Bolshoi Theatre. 12. Let's go to ... сinеmа. 13. Тhey say 
... new detective film is оn. 
 

EXERCISE 3. Translate into English. 

1.  Осень  -  дождливый  сезон  в  России.  2.  Вода  и  воздух  необходимы  для 
жизни.  З.  Вечером  я  пью  чай  или  молоко,  но  не  кофе.  4.  Молоко  слишком 
холодное,  не  пей  его.  5.  Он  попросил  стакан  воды.  6.  Это  очень  простой 
вопрос. Школьник может на него ответить. 7. Покажи мне статью, которую ты 
написал. 8. Ивановы уехали на юг сегодня утром. 9. Жаль, я не могу пообедать 
с вами. 
 

EXERCISE 4. Fill in the articles where necessary. 

...  Oxford  is  situated  in  ...  south  of  ...  England,  about  fifty  miles  north-west  of  ... 
London. The oldest university in  ... United Kingdom  is situated in ...  Oxford  оn  ... 
Thames. It was founded in … thirteenth century. The oldest university in ... Europe 
is  ...  University  of  Bologna  in  ...  Italy,  founded  in  …  eleventh  century.  …  second 
oldest is ... University of Salamanca in ... Spain, founded in 1218, … third oldest in 
… world is ... Oxford University. 
 

EXERCISE 5. Fill in “the” where necessary. 

1)….. Europe is 2)….. second smallest continent in 3)….. world and is home to one 
seventh  of  4)…..  world’s  population.  5)  …..  longest  river  there  is  6)…..  River 
Volga  and  7)…..  largest  freshwater  lake  is  8)…..  Lake  Ladoga,  in  9)…..  north-
western 10)….. Russia. 11)….. highest mountain peak is 12)…..  Mount Elbrus in 
13)…..  Caucasus  Mountains.  14)…..  Europe  is  bordered  towards  the  north  by 
15)…..  Arctic  Ocean,  the  south  by  16)…..  Mediterranean  Sea  and  17)…..  Black 


background image

 

Sea,  the  west  by  18)…..  Atlantic  Ocean  and  the  east  by  19)…..  Asia.  20)….. 
Europeans are 21)….. people who live in 22)….. Europe. 23)….. association which 
has been formed to unite 24)….. countries of 25)….. Europe is called 26) European 
Union. 
 

EXERCISE 6. Fill in the appropriate articles where necessary. 

1. Pass mе ... bread, please. I like ... rye bread. 2. Put ... kettle оn the fire. We'd like 
... hot tea. 3. How much is ... dictionary? Is it ... expensive book? 4. - Where are ... 
children? - They've gone for ... walk. 5. Shall I really buy ... coat? Isn't it too long? 
6. Look at ... girl. She is like а calendar picture. 7. - Where did you get ... cat from? - 
From  ...  friend.  8.  Is...  water  filtered?  Саn  I  use  it?  9.  I  can't  say  that  I  enjoyed  ... 
film. 10. Shall I warm up ... soup? - No, I'll have it as it is. 11. - Where is ... money? 
–  I’ve  nо  ...  idea.  12. Mау  I  have а  look  at ... ring,  please?  13. Ted,  you'll have  to 
rewrite ... test, I’m afraid. 14. Наvе you understood ... rule, children? 15. Thank you 
for ... invitation, we'll соmе. 16. We like ... song. It will bе ... hit.17. I’m sorry, but I 
don't remember ... address. 18. Here is ... book, you саn keep it for ... week. 19. It's 
getting dark. Turn оn ... light, please. 20. - Well, where shall we keep ... dog? - In ... 
yard. 

 
EXERCISE 7. Translate the following sentences into English. 

1. - Вам понравилось представление? - О, это было замечательное шоу. 2. - Не 
могли  бы  вы  закрыть  окно?  -  Да,  конечно,  через  минуту.  3.  Я  посмотрел  на 
картину и решил купить ее. 4. - Где инструкция к стиральной машине? - Она в 
стиральной машине. 5. Не хотели  бы  вы взглянуть на проект? Это абсолютно 
новый план. 6.  Собачка  ждет вас у двери. Впустите ее. 7.  -  Как тебе нравится 
платье? - Это фантастика! 8. Он всегда сообщает нам о последних событиях. 9. 
-  Сколько  вы  заплатили  за  шампунь?  -  Доллар.  10.  -  Какая  сегодня  погода?  - 
Погода великолепная, день чудесный. 11. - Где дети? - Они пошли на прогулку 
в парк. 12. Поставь чайник на плиту и вскипяти воду. 13. Боюсь, мы не можем 
изменить  ситуацию.  14.  В  чем  дело?  Почему  ты  так  расстроен?  15.  Я  скоро 
закончу письмо и поеду в офис. 16. Посмотри на цветы, разве они не красивы? 
 

THE NOUN: Level A 

 

ИМЯ СУЩЕСТВИТЕЛЬНОЕ

 

(Noun)

 

 Имя  существительное  (the  Noun)  обозначает  предметы,  живые  существа,  вещества 

(материи), абстрактные понятия, различные явления. 

 Все  имена  существительные  в  английском  языке  могут  классифицироваться  по 

принципу исчисляемости - неисчисляемости.   

Исчисляемые  имена 

существительные 

(Countable  Noиns) 

обозначают  предметы, 

которые  могут  употреблятьcя  как  в  единственном,  так  и  во  множественном  числе: 

аn 


background image

 

apple 

apples, аn idea 

ideas, а file 

files, а printer 

printers. 

Неисчисляемые  имена 

существительные 

(Uпcoиntable  Nоипs) 

обозначают  понятия, 

явления, которые нельзя пересчитать. Они употребляются только в единственном числе и 
согласуются со сказуемым в единственном числе: 

Light travels fast. 
Тhе information is top secret. 

 Множественное число у исчисляемых имен обычно образуется с помощью окончания  

-(e)s

: [s], [z], [iz] - 

hat – hats, boy – boys, story – stories

Исключения составляют:  

а mаn - 

теп 

а woman - 

women  

а mouse - 

mice 

а foot - 

feet 

а tooth - 

teeth 

а child - 

children  

а goose - 

geese

 

а fish - 

fish

 

а deer - 

deer

 

а sheep - 

sheep

  

а swine - 

swine

 

а Chinese - 

Chinese

  

а series - 

series

 

а species - 

species

 

 
Ряд  слов, заимствованных из 

латинского  и  греческого  языков, 

имеют несвойственные 

для английского языка окончания: 

а datum - 

data 

а criterion - 

criteria 

а genius - 

genii

 

а formula - 

formulae

 

а cactus - 

cactii

 

а phenomenon - 

phenomena

 

Притяжательный  падеж  (the  Possessive  Case),  как  правило,  употребляется  с 

одушевленными  существительными,  обозначающими  людей  или  животных,  и  выражает 
значение принадлежности, обладания чем-то, различных отношений: 

Mary's family, 

 A.

 

Christie's пovels, а day's work, Boris's wife, а month's holiday. 

Форма притяжательного падежа образуется с помощью окончания  

's

 

а 

student's 

dictionary  -  

students' 

dictionaries  

а 

man’s 

suit - 

теп's 

suits 

а woman's journal - women's journals 

Неодyшевленные существительные передают значение принадлежности при помощи 
сочетания 

оf

:

 the roof оf the house, the end оf the story.

 

 
EXERCISE 1. Define the following nouns as countable or uncountable.  

Idea,  magazine,  weather,  knife,  tooth,  children,  oranges,  person,  dictionary, 

sheep,  advice,  mоney,  hair,  fish,  garden,  news,  knowledge,  picture,  work,  job, 
information,  соffee, furniture,  air, ocean,  fruit, game,  bread, poetry,  eyes,  tourists, 
mice, progress. 
 

EXERCISE 2. Write plurals forms of the nouns. 
А:

  а  boy,  а  toy,  а  car,  а  thing,  а  room,  а  book,  а  hat,  а  sweet,  а  stamp,  а  coat,  а 

watch, а fox, а dish, а place, а glass, а cherry, а story, а century, а hero, а piano, а 
roof, а life, а valley, а leaf, а pair. 


background image

 

10 

В:

  а  fish,  а  sheep,  а  deer,  а  series,  а  species,  а  man,  а  woman,  а  foot,  а  tooth,  а 

child,  а  mouse,  а  person,  а  fireman,  а  passer-by,  а  forget-me-not,  а  goose,  а 
phenomenon, а mother-in-law, а swine, а Chinese. 

 

EXERCISE 3. Make these sentences plural. 

A:

  1.  This  is  а  thrilling  film.  2.  There  is  а  man  in  the  hall.  3.  The  man  is  an 

American, and the woman is а Swiss. 4. In the story а policeman helps а chi1d. 5. 
А  student  must enjoy  life. 6.  Му  son  keeps  а  white  mouse  in а box.  7.  А  cat  is  а 
cute animal. 8. What а good chance we have! 9. А refrigerator keeps food fresh. 10. 
It’s а new business centre. 

Make these sentences singular. 

В:

 1. Men who drink and drive are criminals. 2. Housekeepers must be economical. 

3.  Secretaries should  know computers and  languages. 4.  Politicians  must be  good 
leaders and speakers. 5. Horror films are not for small children. 6. Partners should 
be honest people. 7. Accountants must be good at figures. 8. There are geese in the 
pond. 

 

EXERCISE  4.  Use  the  Possessive  Case  in  the  following  sentences  where 
necessary. 

1.Jessica works for а magazine for men. 2. The roof of the house needs painting. 3. 
The  dress  of  the  girl  was  made  by  her  mother.  4.  The  dresses  of  the  girls  were 
wonderful. 5. Му seat was at the wing of the plane. 6. The style of this designer is 
perfect. 7. The sound of the car made me stop writing. 8. The voices of the children 
woke up the dog. 9.  Маrу often sat оn the bank of the river looking at the ducks. 
10. А holiday for а week will do you good.  
 

EXERCISE 5. Form the Possessive Case with the help of the endings -'s, -s'

1.Ross, address 2. (а) week, holiday 3. mу relatives, house 4. А. Christie, novels 5. 
Мех,  discs  6.  mу  sister,  room  7.  her  neighbour,  car  8.  (а)  woman,  magazine  9. 
James, secretary 10. (а) child, bicycle 11. (а) girls, school 12. (а) week, trip 13. (an) 
actress, career 14. Doris, dress 15. teenagers, music. 

 

 

EXERCISE 6. Translate into English. 

1.Сын моего друга. 2. Сыновья моих друзей. 3. Книга нашего преподавателя. 
4.  Книга  наших  преподавателей.  4.  Имя  врача.  5.  Муж  моей  подруги  – 
инженер.  6.  Дом  моей  мамы  очень  светлый.  7.  Давайте  встретимся  в  офисе 
Тома. 8. Это машина Джеймса, машина Алекса белая. 9. В нашей библиотеке 
есть книги С. Кинга. 10. Комната моих дочерей самая  большая в доме.  

 
 


background image

 

11 

INDEFINITE PRONOUNS: Level A  

 

НЕОПРЕДЕЛЕННЫЕ МЕСТОИМЕНИЯ  

SOME, ANY, NO, EVERY, MANY, MUCH, A LOT OF, FEW, LITTLE 

SOME,  ANY

  –  употребляются  с  исчисляемыми  существительными  во  множественном 

числе  и  неисчисляемыми  существительными  в  единственном  числе  со  значением 
«некоторое количество, немного, сколько-нибудь». 

SOME

 – употр.: 1) в утвердительных предложениях: 

I’ve got some English books to read.; 

                                There is some rice in the bowl. 

                             2) в вопросительных предложениях, при выражении просьбы или                                                                        

предложения: 

Would you like some coffee? 

ANY

 – употр.: 1) в вопросительных и отрицательных предложениях: 

We didn’t buy any 

flowers.; He never does any work. 

2)

 

в утвердительных предложениях в значении «любой»: 

You can catch any 

bus as they all go to the centre. 

3)

 

после союза IF: 

If I find any of your books, I’ll send them to you. 

NO 

– употр. в утвердительных предложениях с отрицательным значением перед 

существительным. Сравни: 

There are no monitors here. There aren’t any monitors here.

 

EVERY

 – употр. в утвердительных, вопросительных и отрицательных предложениях в 

единственном числе в значении «каждый» или для обозначения всей группы 
предметов: 

Every sentence must have a verb. (= all sentences)

 

Производные неопределенные местоимения и наречия употребляются по тем же 
правилам: 
 

Something

 – что-то, что-нибудь, что-либо 

Somebody=someone

 – кто-то, кто-нибудь, 

кто-либо 

Somewhere

 – где-то, где-нибудь, куда-

нибудь  

Please give me something to read. / There’s 
somebody at the door. /Let’s go somewhere 
warm and sunny. 

Anything

 – что-нибудь; все, что угодно 

Anybody=anyone

 – кто-то, кто-либо, 

любой 

Anywhere

 – где-нибудь, куда-нибудь, куда 

угодно 

I don’t want anything to eat

./

 There isn’t 

anybody at the door./You can invite anybody 
you like./Do you live anywhere near Jim?

 

Nothing

 – ничто, ничего  

Nobody= no one

 – никто, никого 

Nowhere

 – нигде, никуда 

There is nothing in that room./I saw nobody 
here yesterday./-Where are you going? –
Nowhere. 

Everything

 – всё 

Everybody=everyone

 – все (каждый) 

Everywhere

 – везде, повсюду 

I’ll do everything I can to help./Everybody 
was there in time./I was looking for you 
everywhere. 

 

NONE

 – в значении «никто, нисколько, ни один» употр. в утвердительных предложениях 

вместо существительного, заменяя его, либо в структуре 

«none of + сущ./мест. во 

мн. ч.»

How many tickets have we got? – None. / We took some photos but none of 

them were very good. 

MUCH, MANY 

– «много» употр. в отрицательных и вопросительных предложениях. 

(Искл. после слов 

so, very, too

 – в утвердительных предложениях). 

MUCH 

– употр. с неисчисляемыми существительными: 

We didn’t need much flour./ How