ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 27.11.2021

Просмотров: 501

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

21 

 

executive  
sales  
accountant  
to require 
society 
book-keeper 
to involve 
calculation 
balance sheets 
income statement 
invoice 
to be responsible for 
to design 
 
in and out 
Stock Exchange 

исполнительный 
продажи 
главный бухгалтер 
требовать 
общество 
бухгалтер 
вовлекать 
счет, расчет 
балансовый отчет 
отчет о доходах 
счет-фактура 
быть ответственным за 
зд. планировать, строить, 
создавать 
в пределах и за пределами 
фондовая биржа

 

 

 

Answer the questions: 

1. What subjects are taught in your university or institute? 
2. What profession will you get? Is it diversified? 
3. In what way can you continue your studies after the university? 
4. Where can you work as a manager? Where would you like to get a job? 
5. What is the difference between an accountant and a book-keeper? 
 

Describe your future profession as a manager and your nearest plans 
 

Marketing 

Marketing  is  the  performance  of  business  activities  connected  with 
movement  of goods and  services  from  producers to  consumers. The basic 
functions  of  marketing  are  to  determine  and  satisfy  customer's  needs, 
bringing  a  mutual  benefit  to  the  customer  and  to  the  firm.  Customers 
benefit  by  having  what  they  want,  when  and  where  they  want  it.  Firms 
benefit by making a profit. 
Marketing  operations  include  product  planning,  buying  storage,  pricing, 
promotion,  selling,  credit-granting,  transportation  and  marketing  research. 
Marketing research provides producers with information on coming trends, 
changes  in  consumer  wants,  supply  and  demand  and  new  market 
developments. Thus marketing research helps the producer to predict what 
the people will want to buy. 
Promotion  means  economic  and  political  publicity,  advertising,  personal 
selling, fairs, exhibitions. 
Personal  selling  means  personal  contacts  between  the  seller  and  a 
prospective buyer. In other words it means collecting contacts. 


background image

22 

 

Advertising informs people about the new product, gives its characteristics, 
persuades people to buy it. 
Marketing  is  the  Four  P:  the  product,  the  place,  the  price,  and  the 
promotion.  But  most  of  all,  marketing  is  research:  finding  out  who  the 
customers are and what they need. 

 
Vocabulary 

 

to consume 

 

a consumer  
a customer  
to determine  
to satisfy  
to include  
mutual  
benefit  
to benefit  
a profit  
storage  
pricing  
product-planning 
credit-granting 
marketing research 
promotion 
to provide smb. with smth. 
to predict 
advertising 
to persuade 
a trend 
 

потреблять  
потребитель  
клиент 
определять  
удовлетворять 
включать, содержать в себе 
взаимный 
выгода, польза 
приносить, извлекать пользу 
прибыль 
хранение 
калькуляция цен 
разработка новых товаров 
предоставление кредита 
маркетинговые исследования 
продвижение 
доставлять кому-л. что-л. 
предсказывать 
рекламирование 
уговаривать 
направление 
 

 
 

Answer the questions: 

1. What kind of business activities is called marketing? 
2. What is the basic function of marketing? 
3. How do customers and firms benefit from marketing activities? 
4. What kind of operations do marketing operations include?

 

5. Explain the terms ‘promotion’, ‘personal selling’, ‘advertising’. 
6. Why is marketing called ‘Four P’? What is the main purpose of 
marketing? 
 

What do you know about marketing? 
 
 


background image

23 

 

 

Managerial Performance 

 

The successful performance is based on 3 elements: leadership, motivation, 
communication. 

Leadership.

  Leadership  style  depends  on  personal  goals  and  needs, 

subordinates,  the  general  work  environment.  There  are  three  basic  styles: 
autocratic,  democratic  and  laisser-faire.  But  effective  managerial 
performance  includes  all  these  styles.  A  good  manager  should  choose  the 
right approach for each situation. 

Motivation

.  It  is  the  process  of  creating  a  work  environment  which 

stimulates employees to perform at superior level. For employees it means 
to  satisfy  all  personal  needs:  psychological,  self-fulfillment.  A  manager 
provides  employees  with  necessary  guidance.  He  or  she  gives  them  a 
feeling  that  their  work  is  very  important.  A  good  executive  realizes  that 
people  are  looking  not  only  for  money,  but  for  recognition,  appreciation 
and  creative  freedom.  He  gives  them  what  they  need.  To  be  successful, 
managers must create the kind of environment that makes people the most 
productive. 

Communication

.  The  manager  must  be  able  to  communicate  well  with 

subordinates  and  encourage  feedback  from  them.  If  there  is  no  effective 
communication,  there  is  little  understanding  between  managers  and 
subordinates. It influences the results of the company's work. 
 

Vocabulary 
 

performance 

 

leadership  
subordinate  
environment  
autocratic  
democratic  
laisser-faire  
at superior level 
guidance 
executive 
recognition 
appreciation 
freedom 
to create 
to encourage  
feedback 
to influence 
to depend on 

выполнение, исполнение 
руководство  
подчиненный 
окружение, атмосфера 
диктаторский, автократичный 
демократичный 
полное невмешательство 
на высшем уровне 
руководство 
руководитель 
признание 
оценка 
свобода 
создавать 
воодушевлять, поддерживать 
обратная связь 
влиять 
зависеть от 


background image

24 

 

 

 

 

 

Answer the questions: 

1. What are the three elements the successful management is based on? 
2. What styles does effective managerial performance include? What do 
you think about it? 
3. What does the term ‘motivation’ mean? 
4. In what ways can a manager encourage the employees? 
5. What is more important for you - money or recognition and creative 
freedom? 
6. Do you recognize the importance of effective communication for the 
company’s work? 
 

Do you agree to the statements in the text? What are your ideas about 
successful managerial performance? Can you give any examples of 
successful managerial performance? Give your reasons in 10-15 sentences. 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


background image

25 

 

PART II 

 

Read the texts with a dictionary, write down the new words and learn 

them, sum up the text in 10-15 short sentences. 

 

 

General Definition of Accounting 

 

Today,  it  is  impossible  to  manage  a  business  operation  without  accurate 
and  timely  accounting  information.  Managers  and  employees,  lenders,| 
suppliers,  stockholders,  and  government  agencies  all  rely  on  the 
information contained in two financial statements. These two reports  - the 
balance  sheet  and  the  income  statement  -  are  summaries  of  a  firm's 
activities  during  a  specific  time  period.  They  represent  the  results  of 
perhaps  tens  of  thousands  of  transactions  that  have  occurred  during  the 
accounting period. 

Accounting 

is 

the  process  of  systematically  collecting,  analyzing,  and 

reporting financial information. 

The basic product that an accounting firm 

sells is information needed for the clients. 
Many  people  confuse 

accounting 

with 

bookkeeping. 

Book-keeping  is  a 

necessary part of accounting. Bookkeepers are responsible for recording (or 
keeping) the financial data that the accounting system processes. 
The primary users of accounting information are managers. The firm's 
accounting system provides the information dealing with revenues, costs, 
accounts receivables, amounts borrowed and owed, profits, return on 
investment, and the like. This information can be compiled for the entire 
firm; for each product; for each sales territory, store, or individual 
salesperson; for each division or department, and generally in any way that 
will help those who manage the organization. Accounting information 
helps managers plan and set goals, organize, motivate, and control. Leaders 
and suppliers need this accounting information to evaluate credit risks. 
Stockholders and potential investors need the information to evaluate 
soundness of investments, and government agencies need it to confirm tax 
liabilities, confirm payroll deductions, and approve new issues of stocks 
and bonds. The firm's accounting system must be able to provide all this 
information, in the required form. 

 
 

Business Ethics 

 

Ethics is the system of moral principles, rules of conduct, and morality  of 
choices that individuals make. 

Business ethics 

is the application of moral standards to business situations. 

Business ethics has become a matter of public concern.