Файл: evstifeeva_m_v_teoreticheskaya_fonetika_angliiskogo_yazyka_l.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2019

Просмотров: 20995

Скачиваний: 709

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

160

In Fall-Rise the voice first falls from a medium to a low pitch level 

and then rises to a moderately medium pitch. It may be used within one 
syllable or spread over two or more syllables. It is used in requests.

Eg: 

\/

 No

.

\

 Ne

/

ver

.

\

 Generally 

/

 I do. 

• • •

In Rise-Fall the voice rises from a medium to a higher pitch level and 

then quickly falls to a low pitch. 

Eg: 

/\

 No

.

The end of a meaningful part of the spoken message is marked with the 

help of pauses. There are three types of pauses: long, short and very short.

— a long pause ( || ) separates sentences and occurs at the end of a 

sentence;

— a short pause ( | ) separates sense-groups and occurs inside a sen-

tence;

— a very short pause ( ¦ ) occurs within a sense-group.

Supplement 4

Step-by-step phonetic analysis

Herzen University phonetitians have developed a step-by-step proce-

dure that allows to perform the phonetic analysis of a sentence. It is given 
below in a general way. 

 

 

 

 

 


background image

161

This is a book, isn’t it?

1.   Step one. Transcribe the sentence and show its end by putting down 

two vertical lines at the end.

Eg: [ðıs ız 

ǩ buk 

ıznt ıt || ]

2.   Step two. Define the communicative and syntactical type of the sen-

tence, i.e. see whether it is a statement, an order, a request, an excla-
mation, a question (state the type of a question); and consequently 
define the nuclear tone of the sentence.

      Eg: it is a disjunctive question; the rising tone is used in the second 

part (tail), the falling tone is used in the first part (statement).

3.   Step three. Divide the sentence into sense-groups if possible, and 

separate them from each other by a vertical line. Separate parts of 
sense-groups by a wavy line in case there is a very short meaningful 
pause.

Eg: [ðıs ız 

ǩ buk | 

ıznt ıt || ]

4.   Step four. Define the nucleus of the sentence or of every sense-group. 

Put down the necessary tone mark before the stressed syllable of the 
nuclear word(s).

Eg: [ðıs ız 

ǩ 

\

 

buk | 

ıznt ıt || ] 

5.   Step five. See if there is a word to emphasize in the sentence (sense-

groups). If there is one, put the necessary mark before its stressed 
syllable 

(↑ or ↓) to show the emphasis.

Eg: There are no emphasized words in the sentence.

6.   Step six. Define all the other stressed words in the sentence and put 

down stress marks (') before their stressed syllables.

['ðıs ız ǩ 

\

 

buk | 

ıznt ıt || ]

7.   Step seven. Intone the sentence graphically at the stave.

 

 

 

 

 

 

 


background image

162

8.   Step eight. Define all the phoneme clusters in the words and at word 

boundaries. Mark sound modifications with the help of conventional 
symbols.

['ðıs

z

ız

z

ǩ

\

 buk |

/

 ıznt

z

ıt || ]

       3

        3     3

9.   Step nine. Read the sentence, beating rhythm.


background image

163

BIBLIOGRAPHY

The following works are either referred to or quoted from (verbatim 

or indirectly).

1. 

Аванесов Р.И. Русское литературное произношение. — М., 1972.

2.  Антипова А.М., Шахбагова Д.А. Методическое пособие по курсу теорети-

ческой фонетики английского языка. — М., 1968.

3.  Антипова А.М. Система английской речевой интонации. — М., 1977.

4.  Антрушина Г.Б. Лексикология английского языка. — 4-е изд. — М.: Дро-

фа, 2004.

5.  Ахманова О.С. Фонология, морфонология, морфология. — М., 1966.

6.  Богданова  И.М.  Текст  лекций  по  теоретической  фонетике  английского 

языка  для  студентов-заочников  МГПИИЯ  им.  Мориса  Тореза.  —  М., 
1981.

7.  Борисова Л.В., Метлюк А.А. Теоретическая фонетика английского языка. — 

Минск, 1980.

8.  Васильев В.А., Катанская А.Р., Лукина Н.Д., Маслова Л.П., Торсуева Е.И. 

Фонетика английского языка: нормативный курс. — М., 1980.

9.  Гузеева К.А., Трошко Т.Г. Английский язык: справочные материалы. — 

М., 1993.

10.  Дикушина О.И. Фонетика английского языка: теоретический курс (на ан-

глийском языке). — Л., 1965.

11.  Зиндер Л.Р. Общая фонетика. — Л., 1960.

12.  Карневская Е.Б., Раковская Л.Д., Мисуно Е.А., Кузьмицкая З.В. Практиче-

ская фонетика английского языка. — Минск, 1999.

13.  Корчажкина О.М., Тихонова Р.М. Мои любимые звуки: фонетико-орфогра-

фический справочник английского языка. — М., 1996.

14.  Кучин Н.Д. Фонетико-орфографический курс английского языка. — М., 

1968.

15.  Лебединская Б.Я. Практикум по английскому языку: английское произно-

шение. — М., 2000.


background image

164

16.  Леонтьева С.Ф. Теоретическая фонетика современного английского языка 

(учебник на английском языке). — М., 2004.

17.  Лукина  Н.Д.  Практический  курс  фонетики  английского  языка.  —  М., 

2003.

18.  Михальчук В.А., Лисенко М.В. Практическая фонетика английского язы-

ка. — СПб., 2001.

19.  Семнадцать  акцентов.  Варианты  разговорного  английского  /  под  ред. 

А.И. Пахотина. — М., 2004.

20.  Соколова М.А., Афонская И.А., Ковалева Л.Б., Крылова Н.И. Теоретиче-

ская фонетика английского языка: практикум. — М., 1997.

21.  Соколова М.А., Гинтовт К.П., Кантер Л.А., Крылова Н.И., Тихонова И.С., 

Шабадаш Г.А. Практическая фонетика английского языка. — М., 1997.

22.  Соколова М.А., Гинтовт К.П., Тихонова И.С., Тихонова Р.М. Теоретиче-

ская фонетика английского языка (на английском языке). — М., 1991.

23.  Торсуев Г.П. Фонетика английского языка. — М., 1950.

24.  Трубецкой Н.С. Основы фонологии. — М., 1960.

25.  Шахбагова Д.А. Фонетическая система английского языка в синхронии и 

диахронии (на материале британского, американского, австралийского, ка-
надского вариантов английского языка). — М., 1992.

26.  Швейцер А.Д. Литературный английский язык в США и Англии. — М., 

1971.

27.  Шевякова В.Е. Коррективный фонетический курс английского языка. — 

М., 1968.

28.  Arnold G.F. Stress in English Words. — Amsterdam, 1957.

29.  Backer A. Ship or Sheep? — Cambridge Univ. Press, 1985.

30.  Bloch M.Y. A Course in Theoretical English Grammar. — M., 2000.

31.  Bloch M.Y., Semionova T.N., Timifeyeva S.V. Theoretical English Grammar. 

Seminars. — M., 2004.

32.  Brazil D., Hewings M., Cauldwell R. The Communicative Value of Intonation 

in English. — Cambridge Univ. Press, 1997.

33.  Cruttenden A. Intonation. 2nd ed. — Cambridge Univ. Press, 1986, 1997.

34.  Crystal D., Davy D. Investigating English Style. — Lnd: Longman, 1969.

35.  Crystal D. Prosodic Systems and Intonation in English. — Cambridge Univ. 

Press, 1969.

36.  Cunningham S., Moor P. Cutting Edge. — Edinburgh, 2003.