ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 07.04.2021

Просмотров: 624

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

44

44

.0. Freedom, security and justice

10. Freedom, security 

  and justice


background image

4

4

Europe in 12 lessons

European  citizens  are  entitled  to  live  in 

freedom, without fear of persecution or vio-

lence, anywhere in the European Union. Yet 

international crime and terrorism are among 

the main concerns of Europeans today.

Integration in the field of justice and home 

affairs was not envisaged in the Treaty es-

tablishing the European Community. How-

ever, as time went by, it became clear that 

freedom of movement had to mean giving 

everyone,  everywhere  in  the  EU,  the  same 

protection and the same access to justice. So 

an area of freedom, security and justice was 

created  gradually  over  the  years  through 

amendments to the original Treaties under 

the Single European Act, the Treaty on Eu-

ropean  Union  (Maastricht  Treaty)  and  the 

Amsterdam Treaty.

I. Free movement

The free movement of people within the EU 

raises security issues for the member govern-

ments, since they no longer control internal 

EU  borders.  To  compensate  for  this,  extra 

security  measures  have  to  be  put  in  place 

at the EU’s external borders. Moreover, since 

criminals can also exploit freedom of move-

ment within the EU, national police forces 

and judicial authorities have to work togeth-

er to combat cross-border crime.

One of the most important moves to make life 

easier for travellers in the European Union 

took place in 98, when the governments 

of  Belgium,  France,  Germany,  Luxembourg 

and the Netherlands signed an agreement 

in a small Luxembourg border town called 

Schengen. They agreed to abolish all checks 

on people, regardless of nationality, at their 

shared  borders,  to  harmonise  controls  at 

their borders with non-EU countries and to 

introduce  a  common  policy  on  visas.  They 

thus formed an area without internal fron-

tiers known as the Schengen Area. 

The  Schengen  package  and  the  secondary 

legislation  derived  from  it  have  since  be-

come an integral part of the EU Treaties, and 

the Schengen Area has gradually expanded. 

By 200,  EU countries (Austria, Belgium, 

Denmark, Finland, France, Germany, Greece, 

Italy,  Luxembourg,  the  Netherlands,  Portu-

gal, Spain and Sweden), together with non-

EU countries Iceland and Norway, were fully 

implementing the Schengen rules.

When 0 new countries joined in 2004, they 

were given seven years to fulfil the criteria 

for membership of the Schengen Area.

II. Asylum and immigration policy

Europe  is  proud  of  its  humanitarian  tradi-

tion  of  welcoming  foreigners  and  offering 

asylum to refugees fleeing danger and per-

secution.  Today,  EU  governments  face  the 

pressing question of how to deal with rising 

numbers of immigrants, both legal and ille-

gal, in an area without internal frontiers.

•  The opening of internal borders between EU member states  

is a very tangible benefit for ordinary people, allowing them to travel 

freely without being subject to border controls.

•  However, this freedom of internal movement must go  

hand in hand with increased controls at the EU’s external borders  

so as to combat effectively the trafficking of people and drugs,  

organised crime, illegal immigration and terrorism.

•  The EU countries cooperate in the area of policing and justice  

so as to make Europe safer and more secure.


background image

4

4

EU governments have agreed to harmonise 

their  rules  so  that  applications  for  asylum 

can be processed in accordance with a set 

of  basic  principles  uniformly  recognised 

throughout  the  European  Union.  In  999, 

they set themselves the goal of adopting a 

common asylum procedure and giving equal 

status throughout the Union to persons who 

have been granted asylum. Some technical 

measures were adopted, such as minimum 

standards for the admission of asylum-seek-

ers and for the granting of refugee status. 

A  European  Fund  for  Refugees  was  estab-

lished,  with  a  budget  of 

4  million  a 

year.  Despite  this  large-scale  cooperation 

between  national  governments,  a  true  EU 

asylum  and  immigration  policy  still  has  to 

be put in place. 

III. Fighting international  

crime and terrorism

To make an asylum and immigration policy 

viable, the EU must have an effective system 

for managing migration flows, carrying out 

checks at its external borders and prevent-

ing illegal immigration. A coordinated effort 

is  needed  to  combat  criminal  gangs  who 

run people-trafficking networks and who ex-

ploit vulnerable human beings, particularly  

women and children. 

Organised crime is becoming ever more so-

phisticated and regularly uses European or 

international networks for its activities. Ter-

rorism has clearly shown that it can strike, 

with great brutality, anywhere in the world.

People traffickers exploit the vulnerable — international police cooperation is needed.

© IOM


background image

4

4

Europe in 12 lessons

This is why the Schengen information system 

(SIS) was set up. This is a complex database 

which  enables  police  forces  and  judicial  

authorities to exchange information on peo-

ple for whom an arrest warrant or extradi-

tion request has been issued, and on stolen 

property such as vehicles or works of art.

One of the best ways of catching criminals is 

to track their ill-gotten gains. For this reason, 

and to cut off the funding of criminal and 

terrorist organisations, the EU has brought 

in legislation to prevent money laundering.

The greatest advance made in recent years 

in the field of cooperation between law en-

forcement  authorities  was  the  creation  of 

Europol

,  an  EU  body  based  in  The  Hague 

and staffed by police and customs officers. It 

tackles a wide range of international crime: 

drug  trafficking,  trade  in  stolen  vehicles, 

people  trafficking  and  illegal  immigration 

networks, the sexual exploitation of women 

and children, pornography, forgery, the traf-

ficking of radioactive and nuclear material, 

terrorism,  money-laundering  and  counter-

feiting the euro.

IV. Towards a ‘European  

judicial area’

At present, many different judicial systems 

operate side by side in the European Union, 

each  within  national  borders.  If  the  Union 

wants  its  people  to  share  the  same  con-

cept of justice, its justice system must make  

their  daily  lives  easier  rather  than  more  

complicated.

The  most  significant  example  of  practical 

cooperation in this field is the work done by 

Eurojust

, a central coordinating structure es-

tablished in The Hague in 200. Its purpose 

is to enable the national investigating and 

prosecuting authorities to work together on 

criminal investigations involving several EU 

countries.

The 

European  arrest  warrant

,  operational 

since January 2004, is intended to replace 

long extradition procedures.

International  crime  and  terrorism  do  not 

respect  national  boundaries.  This  means 

that  a  common  EU  criminal  justice  policy 

is  required,  since  cooperation  between  the 

courts  in  different  countries  can  be  ham-

pered by their differing definitions of certain 

criminal acts. The objective is to give the EU 

a common framework for fighting terrorism, 

so as to guarantee its citizens a high level of 

protection and step up international coop-

eration in this area.

In the area of civil law, the EU has adopted 

legislation  to  facilitate  the  application  of 

court rulings in cross-border cases involving 

divorce, separation, child custody and main-

tenance  claims  so  that  judgments  in  one 

country  are  applicable  in  another.  The  EU 

has established common procedures to sim-

plify and speed up the settlement of cross-

border cases in small and uncontested civil 

claims like debt recovery and bankruptcy.


background image

48

48

11 . The European Union

    on the world stage