ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2023

Просмотров: 642

Скачиваний: 2

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

СОДЕРЖАНИЕ

UNIT 1

Exercise 1

UNIT 3

Exercise 1

ГЛАВА 8. АКТИВНЫЙ ГЛАГОЛ. ACTIVE VERB. §1. Царствующая чета. The royal couple.Для начала возобновим знакомство с двумя главными английскими глаголами – to be и to have (быть и иметь). На всякий случай (конечно же, вы их знаете!) вспомним, какие у них формы:to be: Present (am, is, are) Past (was, were) Participles (being, been)to have: Present (have, has) Past (had) Participles (having, had)Оба эти глагола очень широко применяются в английском языке. Причем они могут иметь не только то значение, которое дает словарь, но также использоваться в качестве вспомогательных и модальных глаголов.Сравните:Thewolveshadthreecubs. – У волков было три волчонка (словарное)The wolves have killed a hare. – Волкиубилизайца. (вспомогательный)The wolves had to retreat. – Волкампришлосьотступить. (модальный)The old cat is clever. – Старыйкотумен. (словарное)The old cat is lying on the sofa. Старый кот лежит на диване. (вспомогательный)Theoldcatistomeetusatthedoorwhenwecomehome. – Старый кот должен встретить нас у двери, когда мы придем домой. (модальный)Отличить, как правильно перевести эти глаголы несложно. Еще раз взгляните на примеры. Если эти глаголы стоят в позиции +существительное (прилагательное), то они имеют то значение, которое дает словарь (быть, иметь). Если после них глагол в неличной форме (Ved, Ving), то это вспомогательный глагол, который переводится только вместе с последующим элементом, образуя сказуемое, о чем уже шла речь в предыдущем параграфе. Если же после такого глагола стоит инфинитив, то нужно перевести его словом «должен». Вот и вся хитрость.Теперь поговорим об основных позициях глагола “to be”, в которых мы сталкиваемся с некоторыми трудностями. Это Позиции “It is…” и “There is”. В обоих случаях они соответствуют русским безличным или неопределенно-личным предложениям.It is cold. – Холодно.It’s five o’clock. – Пятьчасов.It’s three kilometers to York. – ДоЙоркатрикилометра.There is something in my pocket. – Уменякое-чтовкармане.There are many ways of losing weight. – Естьмногоспособовпохудеть.Из-за этой кажущейся схожести иногда трудно определить, какую конструкцию нужно использовать.Запомним несколько правил:1. It is… - дословно «это есть». Эта конструкция нужна тогда, когда требуется чисто формальные главные члены предложения. Никакого смысла они в себе не несут и на русский язык не переводятся (по крайней мере, в настоящем времени). Обычно конструкция нужна в следующих предложениях:* с выражениями времениIt’slate. Itisearlymorning. Itissummer. It’shalfpastsix.* с расстояниямиIt’sfarfromhere. It’s a mile to the nearest village.* в безличных предложениях, соответствующих однословному русскому предложению, состоящему из одного слова – наречия (только в английском вместо наречия будет прилагательное!)It is difficult / interesting / chilly / sunny / windy / unjust / true.* конечно, “it” может заменять какое-то ранее упомянутое существительное, тогда смысл конструкции – «он есть»This is my house. It is big.2. There is… - дословно «там есть». Не совсем пустая, лишенная смысла конструкция. Смысл ее – показать, что что-то где-то «находится, имеется или существует». Хотя на русский язык это опять же обычно не пере водится. Кстати, на русский язык такие предложения переводятся задом наперед (сначала «где», а потом «что»).There is a cat on the sofa. – Надиване (имеется!) кот.There are some flowers in the vase. – Ввазе (находятся!) цветы.Вот так они и говорят: «Там есть кот на диване» и т.п.Обратили внимание, что в этих предложениях обычно есть обстоятельство места? Если его нет, оборот придется как-то перевести на русский язык, тогда уже с начала предложения.There are many foreign languages. – Существует много иностранных языков. Очень важно не потерять подлежащее и сказуемое в вопросительных предложениях, особенно в специальных вопросах.What is there in the bucket? – Чтовведре?How many dishes are there on the menu? – Сколькоблюдвменю?То есть если вы хотите спросить, к примеру, сколько студентов в группе, в английском слова нужно расположить так: «Как много студентов есть там в группе?»Отрицательные предложения бывают двух вариантов. Полное отрицание «наличия присутствия чего-либо где-либо» строится с помощью местоимения «нет» - “no”. Запомним, что после “no” нужно сразу ставить существительное, без всякого артикля.There is no answer to this question. – Ответа на этот вопрос не существует.There are no kittens in the basket. - Вкорзинкенеткотят.Второй вариант – неполное отрицание. Образуется с помощью частицы «не» - “not”, после которой нужно обязательно поставить артикль, числительное или местоимение any.There is not a single mistake in the test. – Втестениоднойошибки.There are not five kittens in the basket. Thereareonlyfour. – В корзинке нет пяти котят. Там только четыре.There isn’t any meat in the dish. – Вблюденетникакогомяса.Интересно, что оборот there is / there are согласуется в числе с дополнением (подлежащее-то всегда одно и то же). Если дополнений несколько, согласовать форму глагола нужно с первым существительным.There is a key and some documents on the table.There are some documents and a key on the table.В предложениях, содержащих оборот there is / there are очень часто употребляется местоимение some. Помните, что в вопросительном и отрицательном предложении его нужно заменить на any. There is some information for you.Is there any information for me?There isn’t any information for you. (Но: There is no information for you.)3. Have и have gotВы, конечно, обращали внимание, что глагол to have употребляется двумя способами? I have got a pet elephant. Have you got a pet elephant? I haven’t got a pet elephant. I have some work to do. Do you have much work to do? I don’t have any work to do. Почему глагол употребляется по-разному, и как выбрать правильный вариант? Смело пользуйтесь первым способом, если вы говорите об обладании чем-нибудь материальным, что можно потрогать (дом, друзья, книги, брюки и пр.). Второй способ лучше подходит для нематериального обладания (информация, время, возможность и т.д.). Также помните, что have got больше характерен для разговорной речи и неофициального общения. В остальных случаях правильнее употребить have как обычный глагол. Потренируемся?* R. Murphy unit 17, 83 * A.J. Thompson, A.V. Martinet exercise 21Упражнение 1. Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на функцию глаголов tobe и tohave. I have everything I want. When is the wedding to be? I have to get up very early. You have been rather long about it. The dragon was to come home in time for dinner. Have you seen the dwarf anywhere? Tyrants have been and are. You have to accept it. What have you done with the skirt? You have spoiled it! I have got no money about me. We are to discuss this question tonight. Your book is here, under the table. He was talking of you. You’ll have to change your passport if you get married. I don’t have to work hard. My husband has earned a small fortune. I was sure I hadn't met him before. They are not to compare with these. The car has got power brakes. The novel was translated into a great number of languages. The political aspect of the subject has not been approached. Again the love-fit is on him. April has 30 days. I am to stay at school after classes. We are staging a play. We don't have time to stay. We have to leave now. Only by being man can we know man. I had nothing to object her. I had to give in. Упражнение 2. Вставьте в пропуски Itis / thereis в нужной форме. … … early morning. The children were still sleeping. How far … … to the city centre? What … … on the menu? Oh, … … my favourite pastry? … … difficult for you to write such a perfect essay? … … … a concert of chamber music in the Nesterov’s museum tomorrow. … … time to leave. … … no time to spare. How much coffee … … in the cup? - … … almost full. … … a warm coat in the case? … … rather chilly. What … …? - … … … an accident. A cyclist has run into a tree. I managed to get out of the scrape, but … … a narrow escape. … … your passport, sir? – Yes, … … my photo in it. … … no need in writing “thank you” letters. … … much better to do it personally. … … no sense in making apologies. I was sure she wouldn’t forgive me. … … cold outside when you left home? How many pirates … … in the cave? What are they doing? (a knock on the door) – Who … … ? – … … me, Alex. … … nothing unrealizable about his proposal though at first … … not easy to believe it. What … … in your office? - … … a table, a couple of chairs and a bookcase. … … no grounds to arrest him. … … not his fault. He just had to defend his children. … … … late by the time we get home. Why don’t we buy a cooked supper? … … convenient for you to come at seven? … … common knowledge that … … lots of good books. … … … cold this winter. I wonder when it’s going to get warmer. … … sunny and … … birds singing in the trees. Ann felt happy. … … no meat left. … … necessary to go and buy some? Упражнение 3. Поставьте предложения отрицательную форму и задайте общий и специальные вопросы. There is some salt in the dish. There was someone in the room. There has been an argument between the ogre and the donkey. There will be a bus strike tomorrow. There are many ways of keeping fit. There were three men in the boat. There was some money in the purse. There is some advice for you to follow. There are 36 students in our group. There is a library in our neighbourhood. There will be twelve guests at the party. There were flowers round the dwarf’s house. There are 6 parks in London. There is a secret I can tell you. There have been a number of accidents at this crossroads lately. Упражнение 4. Переведите предложения, используя have / havegot. У гнома много друзей. У Фреда несколько разных учебников истории. У меня мало времени. Я перезвоню позже. У вас была возможность поговорить с мистером Питом? У меня много работы. У моего братишки есть велосипед. У вас есть какая-либо информация об этом случае? У меня не хватило духа (the heart) сказать правду. У дракона нет брата. Но у него есть две сестры. У вас есть минута свободного времени? У меня к вам разговор. Упражнение 5. Переведите предложения, используя оборот thereis /thereare в нужной форме. В сумке пять яблок и апельсин. В сумке яблоко и пять апельсинов. Существует много способов заработать на жизнь, не так ли? Деньги еще остались? – Да, есть немного. Сколько пиратов в пещере? – Двадцать четыре. Сколько кофе в чашке? – Есть немного. Что на повестке дня? – На повестке дня три важных вопроса. Кто за дверью? – Там никого нет. У Буратино в кармане два яблока. У Буратино в кармане не три яблока, а только два. В его поведении нет ничего странного. Есть кто-нибудь дома? Нет времени, чтобы подумать. Есть что-нибудь новенькое? – Нет. Пока новостей нет. На углу только что произошла авария, не так ли? Ничего другого не оставалось, только ждать. Завтра в филармонии будет интересный концерт. В комнате никого не было. Надо было сделать многое. Из любой ситуации есть выход, не так ли? Упражнение 6. Переведите предложения, используя itis / thereis / have в нужной форме. Холодно. В термосе (vacuum bottle) есть чай? Далеко до станции? – Два километра. Что это? – Это модель самолета. У меня их двадцать семь в коллекции. Трудно было решить примеры? – Были определенные трудности с последним заданием. Без пяти пять. Пора выходить. У нас нет времени. Я не пойду с вами. Уже поздно, да и работы много. Темно. У тебя есть спички? – На столе есть коробок. Есть несколько вариантов решения этого задания. Оно не трудное. Что у тебя на лице? Это грязь или синяк (bruise)? У вас есть время? – Боюсь, уже поздно. У нас будет возможность обсудить ваш вопрос завтра. Бывают добрые пираты и злые пираты. Это ясно? У гнома два близких друга. Так чудесно иметь друзей! В аквариуме было четыре рыбки. Кот съел одну рыбку. Сколько рыбок теперь в аквариуме? Жаль (use pity), что у Мэрилин столько гонора. Из-за этого у нее совсем нет друзей. Сколько денег на счету (account)? – На счету вообще нет денег. Есть что-нибудь, что я могу для вас сделать? – Нет, спасибо. У меня нет никаких проблем. Сказать правду было невозможно. Не было и возможности солгать. Осень имеет свою прелесть, особенно когда ясно и солнечно. Было десять часов, когда я пришел домой. В холодильнике ничего не было, и я пошел спать. У вас есть информация об отелях? Можно найти номер в пределах 500 рублей? §2. Временные зоны и основная таблица. Temporal zones and the main table.Для начала давайте просто рассмотрим таблицу, чтобы увидеть, как она устроена. В каждом столбце есть краткая характеристика описываемого действия. В каждой клетке – форма, основные сопутствующие обстоятельства и примеры предложений. Эта таблица будет служить вам верой и правдой до тех пор, пока надобность в ней не отпадет. А это произойдет тогда, когда вы научитесь ставить правильные формы автоматически. Чтобы не ошибаться с выбором видовременной формы глагола, нужно четко представлять себе, в какой временной зоне находится ваше высказывание. Зоны высказывания показаны в таблице цветом. Желтый цвет соответствует зоне настоящего, зеленый - зоне прошлого, голубой – зоне будущего. Присмотритесь к таблице повнимательнее, и вы увидите, что вторая и третья строка – чистые зоны, а верхняя строчка являет собой некое смешение (слева она желто-голубая, а справа – зелено-желтая). Это говорит о том, что глагол в этих формах имеет сложную природу и может относить действие к настоящему, будущему (левая сторона) и прошлому (правая сторона). Изучать активные формы глагола мы будем по зонам. В каждой зоне имеются свои правила, которыми нужно научиться пользоваться. После отработки по зонам необходимо свести все зоны вместе и потренироваться в «свободном плавании».ACTIVE TENSE FORMS



Упражнение 2. Переведите предложения на английский язык, употребляя глаголы в PassiveVoice.

  1. Книгу взяли из библиотеки только вчера.

  2. Иванова спрашивали на прошлом уроке.

  3. Все бумаги будут подписаны к 14.00.

  4. Каких пациентов обследовали утром?

  5. Мышку только что поймали.

  6. Упражнения можно сделать устно. А новые слова нужно обязательно выписать.

  7. На этой фабрике делают красивую мебель.

  8. Боюсь, меня кто-то преследует.

  9. Завтрак в этом отеле подают с 8.00 до 10.00.

  10. Наших студентов ежегодно посылают на практику за рубеж.

  11. Мою сестру в данный момент оперируют.

  12. Ведьму отвезли в больницу пару дней назад.

  13. Телеграмму получат только утром.

  14. Эти статьи нужно прочитать к понедельнику.

  15. Заявление нужно написать в трех экземплярах.

  16. Пиратам показали очень странную картину.

  17. Вас уже полчаса ищут.

  18. Почему над ослом всегда смеются?

  19. Профессора Аткинса всегда слушают с большим вниманием.

  20. Меня ждут?

  21. Нам задали три вопроса.

  22. За директором уже послали. Подождите немного.

  23. Эти письма просмотрены. Их можно отправлять.

  24. Делегацию нужно встретить в аэропорту в 12.00.

  25. В какую гостиницу отвезли членов делегации?

  26. Вас собираются продвигать по службе?

  27. Никого не стоит винить в случившемся.

  28. Книги нужно вернуть в библиотеку не позднее следующей недели.

  29. На наших занятиях много внимания уделяется устной речи.

  30. Страшных лесных разбойников пригласили на свадьбу Трубадура и принцессы?

  31. Не следует оставлять детей дома одних.

  32. В Италии вам покажут много достопримечательностей.

  33. Землю копают лопатой. Лапшу едят вилкой. Доски (plank) пилят пилой. Деревья рубят топором. Все делается инструментом, специально предназначенным (design) для этой цели.

  34. Когда объявляли наш рейс, было очень шумно.

  35. За актрисой шла огромная толпа поклонников.

  36. В воскресенье детей ведут в зоопарк.

  37. Об этом человеке столько говорят!

  38. Мальчику не разрешили купаться, потому что вода была слишком холодной.

  39. Рефераты нужно сдать к среде.

  40. Томаса собираются отправить в командировку в Париж.


Упражнение 3. Посложнее. На этот раз вам предстоит решить самостоятельно, в каком залоге употребить глаголы.

  1. Нам объяснили, как работает аппарат.

  2. Тролля так хорошо описали, что мы сразу поняли, что это он.

  3. Письмо продиктовали по телефону.

  4. Преподаватель лишь упомянул про это закон физики, но не объяснил его студентам.

  5. Вам когда-нибудь объясняли значения этих слов?

  6. Я удивился, когда получил открытку от ведьмы.

  7. Сообщение повторялось каждые два часа.

  8. Пиратам указали на их недостойное поведение.

  9. Заказчики предложили новые условия контракта.

  10. На вокзале нас встретит секретарь президента компании.

  11. Автоответчик запишет для вас всю информацию.

  12. Этот хит можно слышать везде.

  13. Иностранный язык невозможно выучить за несколько недель.

  14. Фрукты нельзя класть в холодильник. Они там портятся.

  15. Мне нужно закончить письмо сегодня.

  16. Торт едят вилкой. Попробуйте и вы увидите, что это действительно удобно.

  17. Людоеду предложили хорошую должность.

  18. Мне хочется поехать за город. Давненько мы не ели шашлык.

  19. Такое оборудование продают в специализированных магазинах.

  20. Когда нужно вернуть эти документы?

  21. Как разрушили этот дом?

  22. Кто изобрел телефон?

  23. Вся важная информация обычно посылается электронной почтой.

  24. Несколько месяцев спустя они обвенчались в местной церкви.

  25. Когда все книги пересчитали, то оказалось, что одной не хватает.

  26. Этот журнал публикует только проверенные факты.

  27. Предпринимаются попытки освободить заложников (hostage).

  28. Мне сообщили об этом только вчера.

  29. Грабители обнаружили, что код на сейфе изменили.

  30. Все удивятся, если его выберут главой компании.

  31. Мы чувствовали, что за нами следят.

  32. Дверь твоей машины уже неделю сломана. Ты собираешься ее ремонтировать?

  33. – Здесь произошла авария. – Скорую вызвали? – Да, она приедет с минуты на минуту.

  34. Что за сумасшедшая идея! Только никому не говори, а то все будут смеяться.

  35. Профессор был уверен, что лекцию о подростковом сленге будут слушать внимательно.

  36. Мы не можем открыть дверь этой аудитории. Кто-то из преподавателей случайно унес ключ с собой. Ключ ищут уже неделю, но пока безуспешно.

  37. Мышонок старался произвести впечатление, но его просто не заметили.

  38. Хорошо ли присматривают за детьми в детском саду?

  39. В этом сезоне наша команда три раза выиграла и два раза была бита.

  40. Ему не понравился фильм, хотя билеты купили с большим трудом.



WORD POWER

A. Fill in the blanks with “lay”, “lie” in the appropriate form. Don’t forget about “lie” that there are two different words: lie-lay-lain and lie-lied-lied.

  1. Has the witch … the table?

  2. A broad green valley … below the high mountains.

  3. If it rains, the ground crew will … a huge covering over the baseball field.

  4. Roy … his head against my shoulder and fell asleep.

  5. A hundred miles of new railway track have been … .

  6. He had to … about his age to get into the army.

  7. The cat was … on his back in the sunshine.

  8. The farm … a few miles to the north.

  9. The tired dog … down to rest.

  10. I … awake worrying about work.

  11. … the plates on the table.

  12. My little puppy usually … under the porch.

  13. … the box down carefully.

  14. The kitten … under the arm-chair.

  15. All the boxes are … in a straight line.

  16. The nurses … the injured boy gently on the coach.

  17. The dog … in the shade.

  18. The workers … the foundation last Tuesday.

  19. The village … in a beautiful valley.

  20. … the baby on her back.

  21. There were clothes … all over the floor.


B. Fill in the blanks with “learn” or “study” in the appropriate form.

    1. When you … you gain knowledge or skills through experience or as a result of practicing.

    2. Little Liz is a bright girl who is already … the alphabet.

    3. I have … various maps of the area.

    4. Janet is … for a degree in history.

    5. What did you … from the papers?

    6. It didn’t take her long to … her lines by heart.

    7. I … to ride a horse when I was ten.

    8. Mike is … medicine at college because he wants to be a doctor.

    9. They will … the effect of technology on jobs.

    10. He speaks French a bit but he wants to … the theory of language.

    11. Children mainly … by copying adults.

    12. Look! A little duckling is … to swim.

    13. Buratino must … the poem.

    14. He was a violinist who … under David Oistrackh.

    15. It’s really difficult to … when the weather is hot.

    16. The elf is … for his diploma now.

    17. When the princess was at school she hated … Shakespeare by heart.

    18. Your homework is to … the periodic table.

    19. Ken … hard to become a student of Hull University.

    20. “You have to … to be more patient.” Shreck said to the donkey.

    21. How long have you been … Trigonometry?

    22. I can’t … with that music playing all the time.


C. Fill in the blanks with “lend” or “borrow” in the appropriate form.

      1. Do you often … money from your parents?

      2. The local library will … books for a month without charge.

      3. The witch … books from the library.

      4. Please … me your baseball glove for the game.

      5. I have no bicycle but I can … my neighbour’s.

      6. The bank will … the dwarf money to buy a car.

      7. The ogre is … his car to us for the weekend.

      8. The word chipmunk was … from the American Indians.

      9. Can I … your calculator?

      10. She … me her very expensive coat.

      11. – Can you … me $100? – No, I’m afraid. But I’ll try to … you the money from Mr. Pitt.

      12. – I’d like to buy this detective story but I have no money on me. – I can … you some.

      13. Fred agreed to … Sophie the book until tomorrow.

      14. The shop will … us a TV set while ours is being repaired.

      15. Would you … me your bike for an hour?

      16. Can I … your camera?


D. Fill in the blanks with “decide” or “solve” in the appropriate form.

        1. It was a difficult question to … .

        2. It took the dreadful forest robbers two weeks to … the problem.

        3. Pinocchio … to enter the University.

        4. We were offered to … a series of equations.

        5. What have you …? Are you coming with me?

        6. How did you manage to … the riddle?

        7. It wasn’t so easy but in the end we … the difficulty.

        8. The pirates … against buying a car.

        9. The lady hesitated for a while between the red and the green hat and … on the green one.

        10. It was unanimously … at the meeting that we had to reelect the President.



E. Fill in the blanks with “hesitate” or “doubt” in the appropriate form.

  1. If I am needed, don’t … to call me.

  2. He who … is lost.

  3. I … whether to buy this caravan or not.

  4. Hermione never … over a choice.

  5. I strongly … Buratino will pass the exam. He hasn’t worked hard enough lately.

  6. The dwarf … for a while and then asked a question.

  7. How can you … about the firm’s future?

  8. I … if I can afford a family now.

  9. Why …? Don’t you believe me?

  10. I … if Pinocchio was speaking the truth but listened to him without interrupting.


F. Fill in the blanks with “understand” or “realize” in the appropriate form .

    1. Do you … what the lecturer is saying?

    2. Do you … the inevitability of your being expelled?

    3. I fully … how great my fault is. I apologize.

    4. I … that you are moving to St. Petersburg. How soon are you planning to leave?

    5. We do not …. why the princess left.

    6. So bitter it was when the witch … that she had been cheated.

    7. Do you … that you are an hour late?

    8. The pirates do not … anything about politics.

    9. I … how much she means to you.

    10. None of us … the danger we were in.

    11. I can’t … his behaving like that.

    12. I suddenly … that I was crying.

    13. I’m sorry, I don’t … . Could you explain it again?

    14. Tim didn’t … his mistake till the next day.


REVISION
A. Read the two passages, fill in with the appropriate articles and answer the questions below. Don’t be so lazy as to fail to look up the new words in the dictionary!

EXCERPTS FROM A DOG'S DAILY DIARY:
8:00 a.m.Oh, boy! …dog food! My favorite!

9:30 a.m.Oh, boy! … car ride! My favorite!

9:40 a.m.Oh, boy! … walk! My favorite!

10:30 a.m.Oh, boy! Getting rubbed and petted! My favorite!

11:30 a.m.Oh, boy! … dog food! My favorite!

Noon- Oh, boy! … kids! My favorite!

1:00 p.m.Oh, boy! … yard! My favorite!

4:00 p.m.Oh, boy! To … park! My favorite!

5:00 p.m.Oh, boy! … dog food! My favorite!

5:30 p.m.Oh, boy! Pretty Mums! My favorite!

6:00 p.m.Oh, boy! Playing … ball! My favorite!

6:30 a.m.Oh, boy! Watching TV with my master! My favorite!

8:30 p.m Oh, boy! Sleeping in … master's bed! My favorite!

EXCERPTS FROM A CAT'S DAILY DIARY:

… day 183 of My Captivity: My captors continue to taunt me with bizarre little dangling objects. They dine lavishly on … fresh meat, while I am forced to eat … dry cereal. … only thing that keeps me going is … hope of … escape, and … mild satisfaction I get from ruining … occasional piece of … furniture. Tomorrow I may eat another house plant. Today my attempt to kill my captors by weaving around their feet while they were walking almost succeeded; must try this at … top of … stairs. In … attempt to disgust and repulse these vile oppressors, I once again induced myself to vomit on their favorite chair, must try this on their bed. Decapitated … mouse and brought them … headless body, in … attempt to make

them aware of what I am capable of, and to try to strike … fear into their hearts. They only cooed and condescended about what … good little cat I was. Hmmm, not working according to plan. There was some sort of gathering of their accomplices. I was placed in … solitary confinement throughout … event. However, I could hear … noise and smell … food. More importantly, I overheard that my confinement was due to my power of "allergies." Must learn what this is and how to use it to my advantage. I am convinced … other captives are flunkies and maybe snitches. … dog is routinely released and seems more than happy to return. He is obviously … half-wit. … bird, on … other hand, has got to be … informant, he speaks with them regularly. I am certain he reports my every move. Due to his current placement in … high metal room, his safety is assured. But I can wait, it is only … matter of … time…


Questions:

    1. Why do you think these excerpts are so different? What is the difference between cats’ and dogs’ character?

    2. Are you a cat-lover or a dog-lover?

    3. Have you got a pet at home? Is it a cat, a dog or something else?

    4. Describe their appearance and character.

    5. Would you want to have other pets? What animal would you like to have and why? Write a short passage (100-120 words) about it.


B. Fill in the blanks with “no one” or “none”.

1. … of the people died. 2. There was … present. 3. … knows where the dwarf lives. 4. Make sure … is in the building before you lock up. 5. Yesterday’s sandwich is better than … at all. 6. The dragon thinks that … understands him. 7. … of the plates was broken 8. … of the witch’s relatives lives here. 9. I asked for some more cake but there was … left. 10. I thought I heard the doorbell ring, but … was there. 11. The driver was wounded but … of the passengers was hurt. 12. … told me about the new teacher. 13. He said he cared for … of us. 14. I thought there was some coffee in the cupboard but there is … there. 15. Does … want to climb the mountain? 16. … wanted to be photographed. 17. Obviously … heard the announcement. 18. The princess rang the doorbell but … answered. 19. … ever tells me anything. 20. … of my students can write this test. We should change it.
C. Fill in the blanks with the appropriate prepositions.

1. When did you arrive … this country? 2. When did the plane arrive … the airport? 3. It all depends … what money is meant … . 4. Are you looking forward … going … Paris … vacation? 5. Are you afraid … losing the money? 6. What do you feel your being depressed is due …? 7. Do you believe … justice? 8. How many of this year’s conferences will you be involved …, professor? 9. What language are you most interested … learning? 10. What subject do you think you are best …? 11. Who did you learn this information …? 12. What kinds of sports are you fond …? 13. What do you disagree …? 14. You certainly didn’t laugh … Pete’s misfortune, did you? 15. What is the witch so enthusiastic …? 16. What was the reason … doing this? 17. Can I rely … the pirates? 18. You would surely object to depending … somebody, wouldn’t you? 19. Have you been shouted … again? 20. Why is the witch never pleased … anything? 21. I am convinced … her innocence. 22. Please remind me … sending the fax. 23. How did Bill Gates succeed … his business? 24. What is your native town famous …? 25. What is the mug made …? 26. The crocodile listened … his children attentively. 27. I’ve seen a dress similar … yours in a shop yesterday. 28. Young men are always in search … adventures. 29. Don’t be angry … her not phoning you. 30. We arrived … the airport … time.
D. Fill in the blanks with the appropriate tense forms, active or passive.

1. I (promise) the witch last week I (visit) her the following day. But I (not/come) as I (detain) at work. So I (phone) her and (apologize) for not coming.

2. I greatly (disappoint) when I (see) how much he (change) during the war.

3. I thought they (leave) by the time we (get) there the following day. Yet, when we (arrive) we (surprise) to find them waiting for us. We (apologize) and (explain) what (happen).

4. I (live) in this town since I (come) to this country five years ago. I (love) its quiet atmosphere and (intend) to stay here. When I first (come) here I (impress) by almost everything, although there (be) some things that (seem) rather odd. It (take) me a long time to get used to the food and many other things. After a couple of years I (begin) feeling so much at home that I almost (forget) I (not/bear) here.

5. The dwarf’s cousins (arrive) next month. He (hope) that by the time they (get) here, his new house (build).

6. The ogre (have) supper. Suddenly, when the first course (serve) the prince (drop) in. The ogre (ask) him to the table but the prince (not/want) to disturb the ogre and (say) he (come) some other time.

7. The terrorists (not/catch). The police (not/have) the slightest idea about their whereabouts. Though some people remembered seeing suspicious strangers near the scene of crime, they (leave) by the time the police (manage) to get there. Some people suggested that a special unit should be assigned to the job, but the idea quickly (drop) for financial reasons.


8. While the witch (sit) in her room and (watch) television, she suddenly (hear) a strange noise that (come) from outside. She (go) to see what it (be) and (surprise) to see the dragon who (stand) under the window with a bunch of flowers.

9. When I (walk) down the street, I met the dragon whom I (not/see) for ages. I (ask) him where he (hide) all those months and he said that he just (come) out of prison where he (put) for kidnapping the princess.

10. I (know) a month ago that Basil the Cat (steal) Buratino’s money. I (not/report) it to the police. But now I (do) this. If I got to the police immediately, I think, most of the problems (avoid).
E. Use the words in the brackets to form a word that fits in each space. The first one is done for you.

a) Events like city marathons are increasingly (increase) popular. You don’t have to be a ___________ (compete) person to take part in ___________ (athlete), though you do need to be fairly ______________ (energy) and reasonably fit. You can build up fitness by jogging. It’s not the _____________ (distant) that matters, but how long you jog for. You can improve your ______________ (perform) gradually over a period of weeks. In _______________ (prepare) for a long race like a marathon it’s _____________ (necessary) to run more than a couple of kilometers most days. ___________ (success) marathon runners work on the _____________ (psychology) aspects of running long races. Mental ___________ (strong) is just as important as being physically fit.
b) Our local ______________ (neighbour) association held their annual ________ (meet) last week. Since I had recently been chosen as our street’s ______________ (represent) I had to go along. The new president of the association made a long _____________ (repeat) and very boring __________ (speak) about plans to build a shopping centre in the area. All the time he was speaking there was this ________ (mutter) going on at the back of the room. An ___________ (argue) started between two groups of people _____________ (immediate) after he finished speaking. One group were in complete ______________ (agree) with the president while the others claimed his report was full of _____________ (accurate). By the end of the evening _______________ (communicate) seemed to have broken down completely.
F. Fill in the blanks with the appropriate form of the verb ‘to be’.

1. The crew … rescued by our boat. 2. Her clothes … very fashionable. 3. Your advice … very useful this time. 4. The information he gave us … very important. 5. A little money … better than nothing. 6. That species of spiders … commonly seen in deserts of Northern Africa. 7. I think her hair … dyed. 8. No news … good news. 9. I don’t want to work here. The equipment … too complicated. 10. There … a lot of sheep in the field. 11. I think this … detailed research. 12. Where … my spectacles? 13. The phenomena … unusual. 14. Mathematics … difficult, but physics … more difficult to my mind. 15. The cattle … up the hill. 16. Look out! the stairs … very old. 17. In my opinion, looks … very important for an actor. 18. The police … responsible for these actions. 19. Criteria … changing, you know. 20. The committee … set up several months ago. 21. The traffic … very heavy in this street. Be careful at the corner. When the traffic lights … red, don’t cross the street. 22. The working wages … up. 23. The knowledge she has got at college … very deep. 24. The carrots … rotten, so we threw them away. 25. The vacation … always fun. 26. The funeral … usually a sad occasion. 27. The evidence … against him. 28. The contents of the letter … made public. 29. The opera glasses … out of focus. 30. The grapes … ripe.
F. Focus on Phrasal verbs. Fill in the gaps with the correct form of the phrasal verbs below:

a) have on / pass off as / rip off / take in
I'm very angry. I bought this video from the local market but I was … - when I played it at home I discovered that it was a very poor quality copy, not the genuine video. The man who sold it to me assured me it was genuine. He seemed so convincing and friendly that I was completely … . I've just been back to complain that he was … copies … the original videos, but he just laughed and asked if I was … him - he said that I must have got it from another market stall because all his videos were genuine. I think I might go to the police.