ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1559

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

:  : 

Z  l - ' t

  П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   д л я   с т у д е н т о в   г у м а н и т а р н ы х   в у з о в

23

ees  is  probably based  on  a  concern  for  their jobs  or  the  inconvenience  of moving to  a 
new environment.

In public relations writing, it is necessary to think about the attitudes of the partic- 

x  clar public you are trying to influence. You must also know how public opinion is built.

□   Words and word-combinations

1.  to  persuade — убеждать

2.  to  create  public  opinion — создавать  общественное  мнение
3.  to  affect  public opinion  — воздействовать  на  общественное  мнение
4.  to  be  (un)aware  of smth —  (не)осознавать  что-то
5.  deeply  rooted — глубоко  укоренившийся

Building  Public Opinion

Public opinion doesn’t really exist until something affects a number of people who 

have  similar  or  identical  attitudes.  The  people  must be  aware  of the  issue  or  they  will 

not  have  any  opinion  about  it.  Usually  the  awareness  results  from  some  event^ When 
something  happens  or  is  likely  to  happen,  the  people  become  concerned  —  if  they 
know  about  it.  People  have  to  express  their  opinions  to  others  with  similar  attitudes. 
Someone  must call for action,  and the action  must be  possible.  People are  much  more 
certain  about  what  they  want  than  they  are  about  how  to  get  it.  Public  opinion  isn’t 
evident  unless  it can  expect  to get results.

To  communicate  is  to  make  knov^n  —  to  project  ideas  into  the  minds  of others. 

This process depends on four elements:  a sender, a message, a medium, and a receiver. 
If all  these elements are operating,'there will be communication.  If any one fails,  there 
will  be  no  communication.  Since  your  purpose  is  to  persuade,  you  want  to  communi­

cate  your  ideas  to  a  particular group  of people  —  those  who  can  help  or  hinder  your 

organization in attaining its objectives. In describing the process of communication, it is 

normal  to  list  the  elements  as  sender,  message,  medium,  and  receiver,  but  it  may  be 
better to think of the process in reverse order: whom to reach, how to reach them, what 
to  say,  and  on  whose  behalf.

Receiver

.  This  is  the  target audience,  the  people  you  must  reach,  You  must  learn  about  the 

characteristics  and  attitudes  of  your  projected  receivers  if  you  are  to  communicate 
effectively and persuasively. Such factors as educational level, economic status, occupa­
tion,  place  of residence,  religious  affiliation,  national  origin,  social  class,  and  political 
affiliation  affect  how  a  target  audience  receives  and  perceives your  message.

As business  becomes  more  global,  there  is also  a growing  need  to  understand  the 

attitudes,  customs,  and  cultures  of people  in  other  nations.  Faulty translations of pub­
licity  materials  can  cause  a  number  of gaffes  if one  does  not  understand  the  language 
and  culture  of a  nation.

Your  responsibility  is  to  research  your  audience.  Reference  books,  surveys  and 

polls,  online  databases  and  personally  talking  to  members  of  the  target  audience  are 
good approaches. Armed with such knowledge, you can give information in such a way 
that  the  recipients  will  accept  the  message,  absorb  it,  and  eventually  act  on  it.


background image

□   Words and word-combinations

1.  to  call for  action  —  призвать  к  действию

2.  sender — отправитель
3.  receiver —  получатель
4.  on  smb’s behalf — от чьего-либо  имени
5.  religious  and  political  affiliation  —  религиозная  и  политическая  принад­

лежность

6.  to  perceive  a message — воспринять  сообщение
7.  survey — обзор
8.  poll — опрос общественного  мнения
9.  reference  books — справочные  издания

10.  online  database  —  база  данных  с  непрерывным  обновлением  информа­

ции

11.  recipient — реципиент,  получатель
12.  to  accept a  message  — принять  информацию
13.  to  absorb  a  message — воспринять  информацию
14.  to  act  on  a  message  — действовать  согласно  информации
15.  a gaffe —  оплошность

2

4

____________________________________________________________________________________ W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

в

Media

_The  media are  the  physical channels  that carry  the  message to  the  receiver.  They 

may  include  newspapers,  magazines,  radio,  television,  letters,  speeches,  audiovisuals, 
pictures, newsletters, leaflets, brochures, and the telephone.  Every medium  has advan­

tages  and  disadvantages.

Your  job  is  to  determine  which  medium  or  combination  of  media  will  be  most 

effective  in  reaching  the  target  audience.  Your  budget  may  prohibit  some  because  of 
cost.  Others may be desirable but impossible  (for example, a  personal  talk by the  chief 
executive  to  a  specific group  that  refuses  to be  the  audience).

Your message must reach the audience with enough power and frequency to make 

an  impact.  It  often  takes  considerable  repetition  to  plant  an  idea,  and  the  greater  the 
impact  of any  single  communication,  the  more  likely  it  is  to  be  absorbed  and  remem­
bered.

Sender

\

The sender is the organization from which the message comes.  Every organization 

has different publics, divergent interests, dissimilar objectives, unique problems, distinc­

tive beliefs,  and  its  own  peculiarities.  As a writer,  you  must  know and  understand  the 

organization  so  that the  messages you  prepare will  be  not only effective but  also  truly 

representative  of the  organization.  In  addition,  you  must  be  very  sure  that  what  you 
send out is  the  truth,  the  whole  truth,  and  nothing but  the  truth.

Message

Planning the message starts with  a determination of just what ideas you want your 

receivers  to  have:  what  you  want  them  to  think,  to  believe,  to  do.  Then  you  must


background image

~ :  С О  Б И Е  П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х  

в у з о в

25

acquire  a  solid  knowledge  of what  your  audience  knows  and  believes.  If you  want  to 
affect attitudes and opinions, you must find out about those that already exist. This calls 

for  research — possibly  surveys.

Your message must be applicable, believable, realistic, and convincing. It must be 

expressed  clearly  and  understandably  in  familiar  words  and  phrases.  Above  all,  you 
must  convince  the  receivers  that  the  idea  you  are  presenting  can  be  beneficial  to 

them.

□   Words and word-combinations

/

1.  to  make  an  impact — оказать  воздействие

2.  to  plant an  idea — внушить  мысль
3.  to  acquire  a  solid  knowledge — получить  крепкие  (глубокие)  знания
4.  beneficial  — полезный,  выгодный

EXERCISES

1.  Look  up  the  pronunciation  of the following words:

varying,  variance,  environment,  recipient,  divergent,  audiovisuals,  brochure

2.  Give  Russian  equivalents:

to  influence  smb,  to  favor  smth,  location,  to  oppose  smth,  predisposition, 
controversy,  to  hinder,  national  origin,  reference  books,  online  databases,  to 

be  truly representative  of smb,  smth,  applicable.

Use  them  in  situation  of your own.

3.  Give  English  equivalents

осознавать ч.-л., ценности, основываться на ч.-л.,. достичь цели,  в обрат­
ном  порядке,  от  имени  к.-л.,  уровень  образования,  род  занятий,  место 
жительства,  привести  к ошибке,  особенности.

Reproduce them  in  situations  from  the  text.

4.  Translate in writing:

1)  The first paragraph  of the  text.

2)  “When  something  happens  or  is  likely  to  happen,  the  people  become 

concerned —  if they  know  about it”.

3)  Your  message must  reach  the  audience  with  enough  power  and frequency  to 

make  an  impact.

4)  Every  organization  has  different  publics,  divergent  interests,  dissimilar 

objectives,  unique  problems,  distinctive  beliefs,  and  its own  peculiarities.

5.  Give synonyms:

vigorously,  evident, growing,  need,  to  prohibit,  a gaffe,  beneficial,  to  acquire.

6

.  Give  antonyms:

favourable,  inconvenience,  identical, desirable,  to  refuse, distinctive,  realistic, 

convincing.


background image

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

7.  Answer the  questions:

1

2

3

4

5

6
7

9

10

11

12

What  is  the  basic purpose  of public  relations?

Is  public opinion just  mass  opinion?  How  can  you  define  public opinion? 
How  can  an  opinion be  expressed?
What is an  attitude?
What does  the  awareness  of the  people  usually  result from?
How  many  elements  does  the  process  of communication  depend  on? 
What are  these  elements  and  in what order should  you  think of them? 
What factors  affect  the  reaction  of the  target  audience?
What should  be  used  to  research  the  audience?
What are  the  physical  channels  that  carry  the  message  to  the  receiver? 

How can  you  define  the  sender?
What does  planning the  message  start with?

8

.  Find  in  the  text  the sentences where  the  Infinitive  is  used.

 

Translate  these  sentences  and  analyse  the  use  of the  Infinitive.

9.  Insert  prepositions:

1)  The  reason......... the  varying opinions  is  the  variance..........attitudes.

2)   

the  case...........the  proposed  factory  move,  the  opinion...........  the

stockholders  is  probably  based......... an  attitude  concerned..........costs  and

profits.

3)  The opinion......... the employees is probably based...........a concern.......... their

jobs or  the  inconvenience......... moving...........a  new environment.

4)  This  process  depends......... four  elements.
5)  (......... )  those  who  can  help  or  hinder  your  organization..........attaining  its

objectives.

6)  People  have  to  express  their opinions......... others...........similar  attitudes.
7)  Someone  must  call......... action.

10.  Explain  the  following statements:

1)  No  one  is born  with  an  attitude — all  attitudes  are  learned.

2)  Usually  the  awareness results from  some  event.
3)  It  often  takes  considerable  repetition  to  plant  an  idea,  and  the  greater  the 

impact of any single  communication,  the  more  likely  it  is  to  be  absorbed  and 
remembered.

11.  Comment  on  the following  statements.

7

  Do you  agree with  them?

Prove your  point of view

1)  Some  attitudes  are deeply  rooted, when  tied  into  other  attitudes,  beliefs,  and 

values,  they  may be  very  hard  to  change^ 

2)  People are much more certain about what they want than they are about how 

to  get  i t.' 

v

3)  Every  medium  has  advantages  and  disadvantages^.
4)  Such  factors  as  educational  level,  economic  status,  occupation,  place  of 

residence,  religious  affiliation,  national  origin,  social  class,  and  political 
affiliation  affect  how  a  target audience  receives  and  perceives  your  message»


background image

Е 

1 0   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

27

11  Develop  the  following statements

1)  Public opinion  is the sum  of individual opinions on a subject of importance to 

those  individuals. 

.

2)  The purpose of persuasive communication is to sway the opinion of individuals 

or to  motivate  them  to  a  specific action.

3)  Opinions  are expressions  of attitudes.
4)  Individuals  get  their  attitudes  from  a  variety  of  social,  economic,  cultural, 

educational,  religious,  and  political  sources  and  experiences.

5)  The  basic communication  model  has four elements-sender,  message,  channel 

(medium),  and  receiver.

.

U N I T

TW©

of Communication

\   message  may  move from  the  sender  through  the  media  to  the  receiver without 

asczssarily 

conveying ideas and getting  them  accepted.  Yet ideas do get accepted,  and 

ire  several  theories  about  how  this  is  done.

'♦c-Step  Flow Theory

ТЪе  two-step flow theory  assumes  that  there  is  a  definite  group  of 

“opinion  lead-

 

лиг*  *bo  get  information  from  the  media,  analyze  and  interpret  it,  and  then  pass  it 

ш г :   *:  the public. The theory fails due to the fact that no permanent group of people 

is  opinion  leaders on  all  subjects.

ip  Flow Theory

Tbe  multistep flow theory holds  that  there are opinion  leaders on  many different 

r r j   and  that  they have varying degrees of influence.

l o n c n   Group Theory

e  opinion group theory is fairly well accepted.  It recognizes opinion leaders but 

- : :   assume  that  they  are  the  sole  influence  on  the formation  of public  opinion, 

ж   :  emphasis  is on  the  function  of discussion  in  crystallizing  opinion.  People  of 

-_:erests discuss mutual problems and arrive at common conclusions. People try 

s  n r : nn to group opinion and to avoid disagreement with the majority. Anyone may 

,jfc>  several  groups  —  at  work,  at  church,  at  leisure.  Grouping  may  be  by  age, 

place of residence, and so on. Whenever there is a common  interest,  there 

щ -TLh.  эг

  informal grouping.