ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1455

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

18

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

Bias

|  Avoid  gender  bias  by  using  non-gender-related  words.  Awareness  of  the  irrele­

vance  of an  employee’s gender  is why  airlines now  have  “flight  attendants”  instead  of 

“stewardesses” and why the postal service hires “mail carriers” instead of “mailmen”. It 
also  is  unnecessary  to  write  that  something  is  “man-made”  when  a  neutral  word  like 
‘synthetic”  or  “artificial”  is just as good.  “Employees”  is better than  “manpower”,  and 
“chairperson”  is more  acceptable  than  “chairman”.  Some  terms  may  seem  difficult  to 
neutralize — “congressperson”, “business person”, and “waitperson” don’t exactly trip 

off the tongue. However, with a little thought, you can come up with appropriate titles, 
such  as  “legislator”,  “executive”,  and  “server”.

The  problem  of avoiding gender bias  is particularly difficult because  much  of our 

language  is  geared  to  the  use  of the word “man”  as a generic  term  for both  males  and 
females.  Attempts  to  avoid  this lead  to such  usages as “he/she”  or  “his/her”  that  make 
for difficult reading.  However, another word can be used in most cases.  If you pluralize 

the noun  in question/the pronoun “their” will serve  nicely.  In other cases,  you  can  use 
words such  as “personnel”,  “staff’,  “employee”,  “worker”,  “person”,  or “practitioner” 
to  describe both  men  and women  in  the  workplace.

□   Words and word-combinations

1.  bias — тенденциозность

2.  employee — служащий
3.  manpower — личный состав; людские  ресурсы
4.  executive — руководитель,  администратор
5.  personnel — персонал,  штат,  кадры

6.  staff — штат,  штатные  сотрудники  (в отличие  от внештатных)

Politically Incorrect Language

\  \   Beyond  avoidance  of  stereotypes,  there  is  an  ongoing  controversy  about  what 

constitutes “politically  correct” (commonly called “PC”)  language.  In  today’s world of 
diversity at all levels of national life, there is increased sensitivity about what words are 
used  to  describe  minorities  and  other groups  of people.

Such  concern has merit,  and  writers should be sensitive  to words  that  may  offend 

individuals or groups.  However,  critics charge  that a flood of euphemisms  can  cause  a 
loss  of clarity  and  may  result  in  a  kind  of political  censorship  that  is  not  healthy  for 

freedom of expression. For example, some groups think the word “civilization” is polit­

ically incorrect because it infers that some people are not civilized. Still others object to 
the  word  “disabled”  and  want  to  substitute  “physically  challenged”  or  “differently 
abled”.  Is  a  person  an  “alcoholic”  or just “suffering from  substance  abuse”?  Even  the 
old term “Dutch  treat”  is under attack because it implies that Dutch people are cheap.

On another level, however, some suggestions seem  quite logical. For example,  in a 

global  economy, American  companies now refer to “international”  sales because  “for­
eign”  sounds  ethnocentric.  Writers  are  using  terms  like  “Asian-American”  instead  of


background image

II  Г С Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У  

я з ы к у

 

д л я

 

с т у д е н т о в

 

г у м а н и т а р н ы х

 

в у з о в

19

the  now  pejorative  “Oriental”.  And  currently,  there  is  some  argument  as  to  whether 

African-American”  is  more  politically  correct  than  “black”;  both  terms  have  their 

supporters.

Language,  and  its  connotations,  is  constantly  changing.  The  professional  public 

relations writer must be  aware of the  changes and must make decisions  on  the basis of 
such factors as  sensitivity  to  the  audience,  accuracy,  and  clarity  of communication.

□   Notes

Dutch treat

 — угощение, при котором каждый платит за  себя; складчина, уго­

щение  в  складчину

Л  Words and word-combinations

1.  merit —  заслуга,  достоинство

2.  to 

charge 

—  обвинять,  выдвигать обвинение  (требования)

3. 

euphemism 

—  эвфемизм

4.  censorship — цензура
5.  pejorative — уничижительный

6. 

connotation 

— коннотация;  дополнительное  значение

EJ-RCISES

1.  Look  up  the  pronunciation  of the following words:

Navajo, 

Apache,  burial,  enhanced,  unique,  personnel,  flood,  euphemism, 

ethnocentric,  pejorative,  scenic,  colonel

2.  Give  English  equivalents:

требовать  внимания  к  ч.-л.,  выявлять  ошибки,  жертвовать  ч.-л.,  прове-  *  •  ' 
рить  значение  слова,  унаследовать,  иметь  одинаковое  звучание,  грубая 
ошибка,  мешать  пониманию,  улучшенный  вариант,  вызвать  подозрение, 
обидеть,  осознавать.

Reproduce  them  in  situations  from  the text.

3.  Give  Russian  equivalents:

to  brand smb.,  to  make  for  smth,  ponderous,  to obscure  an  idea,  to  modify  a 

word,  to  cause  confusion,  descendants,  ancestors,  to  presume,  to  assume, 

redundant words,  excessive  words,  to  imply.

Use  them  in  situations  of your  own.

4.  Translate  in  writing:

1)  Beyond avoidance of stereotypes, there is an ongoing controversy about what 

constitutes  “politically  correct”  language.

2)  Like  redundancies,  excessive words  impede  understanding and  readability.
3)

  The  section  Too Many Numbers

5.  Give  synonyms:

inconsiderate,  irrelevance,  frequently,  massive,  significant,  powerful, 
innovative.


background image

20

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

6

.  Give  antonyms:

careless,  acceptable,  appropriate,  similar,  to  impede,  integrated,  awareness, 
supporter

7.  Answer  the  questions:

1)  What does professional  writing require?

2)  What may  happen  due  to  spelling errors?
3)  What does  “gobbledygook”  consist of?
4)  How  can  the  usage  of jargon  baffle  the  readers?
5)  Should  the  subject  and  the  words  that  modify  it  become  separated  in  a 

sentence?

6)  What are  the  most common  mistakes  in  the  meaning of words?

7)

  Why is  it important to proofread  a copy even after it has been  corrected by a 

spell-checker program?

8)  What  is  another gross error  in  writing?
9)  Can  excessive words  impede  understanding?

10)  Why  should  a writer be  very  carefull  with  figures?
11)  What words  are  often  overused?
12)  How  can  gender  bias  be  avoided?
13)  What words are preferable to describe both men and women in the workplace?
14)  What  is  called  “politically  correct”  language?

8

.  Paraphrase  the  italicized words:

1)  Gobbledygook  and  jargon  are  often  seen  in  news  releases  about  high-tech 

products, giving the 

uninitiated

 reader a 

baffling

 message.

2)  Here are two examples of “overstuffed sentences” and their 

remedied

 versions.

3)  Use  numbers 

sparingly

  in  your writing.

4)  Some  terms  (...)  don’t exactly 

trip o ff

 the  tongue.

5)  ...  much  of our language 

is geared

 to  the  use  of the  word  “man”.

6)  Writers  are  using  terms  like  “Asian-American”  instead  of the  now 

pejorative

 

“Oriental”.

9.  Explain  the difference  between

chalk

and

chock

sole

and

soul

comma

and

coma

10.  Make  up  sentences  using  the  homonyms  from  the  list  given  in  the  section

 

Sound-alike  Words.
Translate  them  into  Russian.

*

11.  Look  up  the definitions  of the word  “sophisticated”.

Give sentences  to  illustrate  them.

12.  Find in  the  text  the words which  may be  used when  speaking about

1)  the  positive  charge  of the  message;

e.g.  accuracy  and  clarity  of communication,  etc.

2)  the  negative points  of it

e.g.  to  obscure  ideas,  a baffling  message,  etc.


background image

:   i ^ r   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

21

13.  Find  in  a  Russian  newspaper or magazine  article the  examples  of

1)  jargon  and gobbledygook

2)  poor sentence structure
3)  wrong words

4)  redundancies
5)  too many  numbers

6)  politically  incorrect words

14.  Find  in  the  text  the sentences

where  Participle  I  and  Participle  II  are  used.

Translate  them  and explain  the  usage  of the  Participles.

15.  Insert  prepositions:

1)  E rro rs.....your  writing  will  brand  you..... careless,  unprofessional,  and

inconsiderate.... your  audience.

2)  Professional  writing  requires  attention.....detail  and  repeated  review.... your

draft  to  catch  all  potential  errors.

3)  “Gobbledygook” consists.... ponderous words and phrases that obscure simple

ideas.

4)  (...) military campaign  resulted....the internment.....9.000 Navajo and Apache

Indians.

5)  H ow ever,.... a  little  thought,  you  can  come...........appropriate  titles.
6)  writers  should  be  sensitive.... words  that  may  offend  individuals  or groups.
7)  Still  others  object.... the  word  “disabled”.
8)  American  companies  now  refer.... “international”  sales.

16.  Explain  the following  statements:

1)  Errors  also  call  into  question  the  credibility  of the  entire  message.

2)  It will  save you  embarrassment  later.
3)  ...such  mistakes  are  the  mark of a  careless  writer.
4)  Avoid gender bias by  using  non-gender-related  words.
5)  However, critics charge that a flood of euphemisms can  cause a loss of clarity 

and may result in a kind of political censorship that is not healthy for freedom 
of expression.

1

”.  Comment  on  the following  statements

 

Do  you  agree with  them?

1)  People  can  digest  a few figures but not  a  mass  of statistics.

2)  In  today’s  world  of  diversity  at  all  levels  of  national  life,  there  is  increased 

sensitivity about which words are used to describe minorities and other groups 
of people

18.  Speak on  the sectors Bias  and Politically Incorrect Language  analysing  the

 

given  examples.
Can  you give similar examples  in  Russian?

19.  Give a  summary of the  unit.


background image

22

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

U N I T

ONE

The  basic  purpose  of  public  relations  writing  is  to 

persuade.

  The  objective  is  to 

create  favorable  public  opinion  about  an  organization  -  its  policies  and  actions,  its 

goods  or  services.  The  objective  is  to  influence  people.  To  be  an  effective  public rela­

tions writer, you  must understand public opinion, why  people have  opinions,  and  how 
to  affect those  opinions.

Public Opinion

Public opinion  is  not just  mass  opinion.  It  is  the  sum  of individuals’opinions  on  a 

subject  that  affects  them.  For  example,  the  stockholders  of a  factory  (a  public)  may 
favor  tiioving  to  another  location,  while  the  employees  (a  public)  may  vigorously  op­
pose  the  idea.  Meanwhile,  the  general  public  may  be  unaware  of  the  controversy  or 

aware but indifferent.  The  reason for the varying opinions  is  the variance  in  attitudes.

Attitudes and  Opinions

An  opinion  is an expression  of attitude.  It may be  expressed by writing, by speak­

ing,  by  acting,  or  by  not  acting.  People  who  fail  to  express  their  opinions  may  do  so 
because  their  attitudes  are  weak  or  because  they  don’t\believe  that  expressing  them­
selves  will  do  any good.

An attitude is a predisposition to think, speak, or act in a given way about a specific 

subject.  No one  is born with an attitude — all attitudes are learned.  Some attitudes are 
deeply rooted; when tied into other attitudes, beliefs, and values, they may be very hard 
to  change.

In  the  case of the proposed factory move,  the opinion  of the stockholders is prob­

ably based on an attitude concerned with costs and profits. The opinion of the employ-

л