ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 06.04.2021

Просмотров: 1499

Скачиваний: 6

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

 

82

(see)  snow  for  the  first  time.  15.  On  the  way  home  he  stopped  ___  (buy)  some 
chocolate. 16. The baby didn’t stop ___ (cry) all night.  
 

EXERCISE 4. Translate into English.  

1.Я  счастлива  пригласить  вас  на  вечер.  2.  Я  счастлива,  что  меня  часто 
приглашают  на  премьеры.  3.  Я  счастлив,  что  меня  пригласили  на  новый 
спектакль  в  драмтеатр.  4.  Хочу  рассказать  вам  последние  новости.  5.  Хочу, 
чтобы  мне  рассказали эту историю.  6.  Я рада,  что  мне  рассказали  об  этом.  7. 
Роберт не собирается обвинять  вас.  8. Он  не  предполагал, что  его обвинят.  9. 
Мне  жаль,  что  я  причиняю  вам  столько  хлопот.  10.  Мне  жаль,  что 
побеспокоила  вас.  11.  Дети  любят  выдумывать  разные  истории.  12.  Дети 
обожают, когда им рассказывают разные истории. 13.  Он, кажется, знает всех 
в  городе.  14.  Эти  данные  трудно  раздобыть.  15.  Подать  в  отставку  (to  quit) 
значит проиграть игру.  

 
Too / Enough  with Infinitive 
 

Too + adjective/adverb  

(negative meaning) 

She is too tired to go out. 
(She is so tired that she can’t go out.) 

adjective/adverb + enough 

(positive meaning) 

He’s rich enough to afford a yacht. 
(He is so rich that he can afford a 
yacht.) 

Enough + noun 

He’s got enough patience to be a 
teacher. 

 

EXERCISE 5. Combine each of the following pairs of sentences into one 

sentence using too/enough with infinitive. 

1.You are very young. You can’t have a front-door key. 2. It is very cold. We can’t 
bathe. 3 Would you be very kind and answer this letter by return? 4. I am rather old. 
I  can’t  wear  that  kind  of  hat.  5.  The  ladder  wasn’t  very  long.  It  didn’t  rich  the 
window.  6.  He  was  furious.  He  couldn’t  speak.  7.  The  fire  isn’t  very  hot.  I  won’t 
boil the kettle. 8. Tom was very foolish. He told lies to the police. 9. You are quite 
thin.  You  could  slip  between  the  bars.  10.  Our  new  car  is  very  wide.  It  won’t  get 
through those gates. 
 

EXERCISE 6. Underline the correct answer. 

0. I don't want to go by bus. It takes 

too

very 

long. 

1. That film was 

too / very 

moving. I thought it was wonderful. 

2. You can only get fit if you exercise 

too regularly/ regularly enough.

 

3. You can't come to this club with us. You're 

too / very 

young. 


background image

 

83

4. I couldn't understand her. She spoke 

too quickly / quickly enough.

 

5. I'm sure you'll be fine at the interview. You've prepared for it 

too / very 

 

thoroughly. 

 

6. Can we have the party in this room? Is it 

very big / big enough 

for fifty people?

 

 

PARTICIPLES: Level B 

 

The participles are: 

Present participles

 (playing, running, etc.), 

Past participles

 (played, written, etc.) and 

Perfect participles

 (having written, etc.). 

Present and past participles

 can be 

used as adjectives

The 

present participles (-ing)

 describes what somebody or something is (it answers the question 

What kind?').  

The  past  participles  (-ed)

  describes  how somebody  feels  (it  answers  the  question  'How do  you 

feel?'). 

    e.gIt's a very tiring

 

job. (What kind of job? Tiring.)  

          He's very tired

(How  does he feel? Tired.) 

 

Participles can also be used: 

 

to express time 

 e.g. After doing/having done her homework

she watched TV. 

Having  done  her  homework

she  watched  TV. 

(=

After  she  had  done  her  homework

she 

watched TV.) 
He  broke  his  arm 

(while) 

playing  hockey

(=He  broke  his  arm  while  he  was  playing 

hockey

.) 

 

to express reason 

e.g. Being late,

 

Adam took a taxi.

(=

Because he was late,

 

Adam took a taxi.) Having spent all 

her money,

 

Pam asked for a loan.

(=

Because she had spent all her money,

 

Pam asked for a 

loan.) 

 

instead of a relative pronoun and full verb 

e.g. The man standing

 

at the door is my boss. (=The man who is standing

 

at the door is my 

boss.) 
The  information  
presented

 

in  the  article  was  Invaluable.(=The  information  which  was 

presented

 

in the article was invaluable.) 

 

instead of the past simple in narratives when we describe actions happening immediately 
one after the other 

e.gSeeing

 

the shadow, he 

screamed.

(=He saw

 

the shadow and he 

screamed.) 

 

to avoid repeating the past continuous in the same sentence 

 e.g. She  was climbing up a ladder carrying

 

a bucket.  (=She 

was climbing 

up a ladder and 

she was carrying

 

a bucket.)

 

 

EXERCISE 1. Fill in the correct participle. 


background image

 

84

Bob

: You must be very (1) 

excited

 (excite). Paris is a (2) ___ (fascinate) city. There 

are so many (3) ___ (interest) things to do. You won’t be (4) ___ (bore).

 

Helen

: Well, I’m a bit (5) ___ (worry) because I can’t speak French very well. 

Bob

:  You  should  buy  a  phrase  book  and  then  you  won’t  be  (6)  ___  (embarrass)if 

someone speaks to you. They won’t be (7) ___ (annoy) if you make a mistake, and 
most people will be (8) ___ (please) if you ask for something in French. 

Helen

: I’m sure they’ll find my accent very (9) ___ (amuse). 

Bob

: Don’t be silly. I’m sure you’ll have a very (10) ___ (stimulate) holiday. 

 

EXERCISE 2. Underline the correct word. 

1.

 

A: Have you read that new book yet?

 

B: Only some of it. It's very 

bored/boring. 

2.

 

A: Did you enjoy your holiday?

 

B: Oh, yes. It was very 

relaxed/relaxing. 

3.

 

A: I'm going to a lecture tonight. Do you want to come? 
B: No thanks. I'm not 

interested/interesting 

in the subject. 

4.

 

A: Did you hurt yourself when you fell?

 

B: No, but it was very 

embarrassed/embarrassing. 

5.

 

A: Shall I turn off the lights?

 

B: No. I'm 

frightened/frightening 

of the dark. 

6.

 

A: Was Mother upset when you broke her vase?  
B: Not really, but she was very 

annoyed/annoying. 

7.

 

A: How do you feel today?  
B: I still feel very 

tired/tiring. 

8.

 

A: I

 

haven't seen Mr Green for several days. 

B: Neither have I. It's a bit 

worried/worrying. 

 
EXERCISE 3.

 

Rewrite the sentences using participles. 

Example: He was lying on the bed and he was reading a book. 
                ...

He was lying on the bed reading a book. 

 

a)

 

Lisa took a deep breath and dived into the water. 

b)

 

Jack burnt his finger while he was lighting a fire. 

c)

 

After Ann had ironed the clothes, she put them away. 

d)

 

Because he was cold, James turned on the heater. 

e)

 

The photographs, which were taken at the reception, were blurred. 

f)

 

Alison washed the paintbrushes before she painted the living room. 

g)

 

She was sitting on the sofa and she was knitting a jumper. 

h)

 

The girl who is sitting next to Alison is Vicky. 

i)

 

Because he had forgotten to do the shopping, he ate out that night. 


background image

 

85

MODAL VERBS: Level B 

 

The  modal  verbs  are: 

can,  could,  may,  might,  must,  ought  to,  will,  would,  shall, 

should, have to (has to), need (needs). 

Modal  verbs  are  used  to  express:  ability,  possibility,  probability,  logical 
assumptions, permission, requests, offers, suggestions, advice, criticism, obligation, 
prohibition or necessity. 
 

ABILITY 

Can / be able to  

(ability in the present/future) 

Ann can type fast. 
I will be able to pay you next week. 

Could/ was able to

 (=managed to – ability in the past) 

“Could” is more usual than “was able to”. 

I  could / was able to go on a trip round the city last 
week.  

POSIBILITY 

May/might/ could + present infinitive

 (perhaps; it’s 

possible that something will happen in the future or 
perhaps it is true at the moment) 

May/might/ could + perfect infinitive

 

(perhaps something happened in the past) 

Could + perfect infinitive

 is used for sth which was 

possible but didn’t actually happen. 

Sam may/might/could pass his test this time.(It’s 
possible that he will pass the test.) 
 
She looks miserable. She may/might /could have lost her 
job.(Perhaps she has lost her job.) 
Don’t drive so fast! You could have killed that man. 
(Luckily, you didn’t kill this man.) 

PROBABILITY 

Ought to/ should + present infinitive

 show that 

something is probable now or in the future 

Ought to/ should + perfect infinitive

 show that 

something to happen but we don’t know if it happened or 
not 

Tom ought to/ should pass his exams. (He will probably 
pass.) 
 
Has Nancy phoned yet? She ought to/ should have 
phoned
 an hour ago. (We don’t know whether she 
phoned or not.) 
 

LOGICAL ASSUMPTIONS 

Can’t/ couldn’t + present infinitive

 

(I don’t think; it’s logically improbable) 

Must + present infinitive

 (I think, I’m fairly sure; it’s 

logically probable) 

can’t 

is opposite of 

must 

can’t/ couldn’t + perfect infinitive 

(It’s impossible that 

something happened in the past) 

must + perfect infinitive 

(It’s very probable that 

something happened in the past.) 

She can’t be rich. Her house is too small. (I don’t think 
she’s rich.) 
His face is red He must be very angry. 
(I think he is very angry.) 
It can’t be true. It must be a lie. 
She can’t / couldn’t have lost her way; she must have 
missed
 the train. (= I don’t think she’s lost her way; I 
think she has missed the train.) 

To express possibility in questions  we don’t use 

may. 

We use: 

Can he? Could he? Is he likely to? Is it likely that? 

Might he? (Is it possible that?)

 

PERMISSION 
(

asking for permission

can 

(informal) 

could

 (more polite)  

may

 (formal) 

might

 (more formal) 

 

Can/Could

 I interrupt you for a second? 

May/Might

 I speak to the manager? 

(giving or refusing permission) 
can

 (informal; giving permission) 

 
may

 (formal; giving permission – also used in written 

notices or formal announcements) 

mustn’t/ can’t

 (informal – refusing permission) 

Can I use your phone? – Of course you can. (informal) 
Could I use your phone? – Of course you can. (not: of 
course you could) 
May I use your phone? Certainly you may. (formal) 
Luggage may be left here (written notice) 
I’m afraid you can’t/mustn’t enter the room. 


background image

 

86

may not

 (formal – refusing permission) 

Rubbish may not be left here. (written notice) 

(talking about permission) 
can/ be allowed to

 (to talk about the future and present) 

could 

(to talk about the past –used for repeated actions) 

was/ were allowed to

 (to talk about the past – used for 

repeated or single actions) 

 
 
couldn’t/ wasn’t allowed to 

(in negations or questions 

for either repeated or single actions) 
 

 

Pupils are allowed to / can use the school swimming 
pool free of charge. 
She was always allowed to/ could always play with her 
dolls after school. (repeated actions) 
The reporter was allowed to (not: could) take a photo of 
the pop singer. (single action) 
The foreigner wasn’t allowed to/ couldn’t enter the 
country without a visa. (single action) 

REQUESTS – OFFERS  -  SUGGESTIONS     

Requests (asking someone to do sth) 
Can you?

 (informal request) 

Will you?

 (familiar) 

Could you?

 (polite request) 

May I?

 (formal request) 

 

Would you/ would you mind? 

(more polite and formal 

than “could you”) 

 
Can you
 help me, please? 
Will you get me my glasses, please? 
Could you make me some tea? 
May I have a glass of water? (request) 
May I open the window?(asking for permission) 
Would you post this letter for me? 
Would you mind typing this letters for me?

 

Offers (offering to do sth) 
I’ll 

(I’m willing to do sth - informal) 

Shall I/we / Can I/we

 (Do you want me/us to//? - 

informal)  

Would you like/ Would you like me to.? 

 

I’ll do the shopping if you like. 
Shall I help you with your luggage? 
 
Would you like some more  tea? 

Suggestions (making suggestions

Shall I/we? 
I/We  can/could

 

We also express suggestions with: 

Let’s? How about/ Why don’t we?/ What about? 

 
Shall we
 go to the theatre? 
We can / could go to the club if you like. 
 
Let’s go to the park. How about going to the park 

ADVICE – CRITICISM  

Advice (saying what the best thing to do is) 
should/ ought to + present infinitive 
(ought to 

is sometimes used for advice based on laws, 

rules or generally accepted ideas) 

Shall I?

 (asking for advice) 

had better

 (advice for a specific situation) 

 
 
You should stop smoking. (general advice) 
You ought to treat animals kindly.(Most people believe 
this.) 
Shall I tell him the truth? 
You’d better call your parents or they’ll worry. 

Criticism (saying what the best thing to do in the past 
was) 
should/ ought to + perfect infinitive

 

 

You shouldn’t have been rude to her yesterday. (but you 
were) 
You should have locked the car before leaving. (but you 
didn’t) 

NECESSITY – OBLIGATION – PROHIBITION  

Obligation- necessity 
Must/have to 

(it’s necessary, I’m obliged to) 

Must

 is used only in the present and future when the 

speaker decides. 

Have to

 is used when the necessity comes from the 

outside the speaker or when others decide for him. 

Have got to

 (more informal and usual than “have to”) is 

used for obligation on a single occasion. 

Ought to

 (duty; It’s the right thing to do but people don’t 

always do it.) 
Need (it’s necessary) is followed by a passive full 

 
must lose some weight. (I say so.) 
had to go to work early yesterday. (“Must” is not 
possible here as it is used only in the present.) 
have to lose some weight. (The doctor says so; the 
doctor decides for me.) 
I’ve got to tidy my room; Mother is angry. 
I’ve got to phone her; she’ll be worried. 
We ought to respect the environment.(but we don’t 
always do it.) 
Your hair needs to be cut. or