ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 07.04.2021

Просмотров: 608

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

4

4

II. Membership conditions

a.  Legal requirements

European  integration  has  always  been  

a  political  and  economic  process  that  is 

open to all European countries prepared to 

sign up to the founding treaties and take on 

board the full body of EU law. According to 

Article 2 of the Treaty of Rome ‘any Euro-

pean state may apply to become a member 

of the Community’.

Article F of the Maastricht Treaty adds that 

the  member  states  shall  have  ‘systems  of 

government  […]  founded  on  the  principles 

of democracy’. 

b.  The Copenhagen criteria

In 99, following requests from the former 

communist  countries  to  join  the  Union,  the  

European Council laid down three criteria they 

should fulfil so as to become members. By the 

time they join, new members must have: 

•  stable  institutions  guaranteeing  de-

mocracy, the rule of law, human rights and 

respect for and protection of minorities;

•  a functioning market economy and the 

capacity to cope with competitive pressure 

and market forces within the Union;

•  the ability to take on the obligations of 

membership, including support for the aims 

of the Union. They must have a public ad-

ministration capable of applying and man-

aging EU laws in practice. 

c.  The accession process

The  entry  negotiations  are  carried  out  be-

tween each candidate country and the Euro-

pean Commission which represents the EU. 

Once  these  are  concluded,  the  decision  to 

allow a new country to join the EU must be 

taken unanimously by the existing member 

states meeting in the Council. The European 

Parliament  must  give  its  assent  through  a 

positive vote by an absolute majority of its 

members.  All  accession  treaties  must  then 

be  ratified  by  the  member  states  and  the 

candidate countries in accordance with each 

country’s own constitutional procedures.

During the years of negotiation, candidate 

countries  receive  EU  aid  so  as  to  make  it 

easier  for  them  to  catch  up  economically. 

For the enlargement of the 0 countries in 

2004, this involved a package of 

4 billion 

aimed mainly at funding structural projects 

to allow the newcomers to fulfil the obliga-

tions of membership.

III. How large can  

the EU become?

a.   Geographic frontiers

The  debates  concerning  ratification  of  the 

EU’s Constitutional Treaty that took place in 

most member countries showed that many 

Europeans had a number of concerns about 

the final borders of the European Union and 

even  about  its  identity.  There  are  no  sim-

ple answers to these questions, particularly 

since each country views its geopolitical or 

economic  interests  differently.  The  Baltic 

countries  and  Poland  advocate  EU  mem-

bership  for  Ukraine.  The  possible  entry  of 

Turkey will raise the question of the status 

of some countries in the Caucasus such as 

Georgia and Armenia. 

© Inger Hogstrom/Van Parys Media 

The ‘Pearl of the Adriatic’, Dubrovnik in Croatia. 


background image

Europe in 12 lessons

Despite  fulfilling  the  membership  condi-

tions,  Iceland,  Norway,  Switzerland  and 

Liechtenstein are not members of the Euro-

pean Union because public opinion in those 

countries is currently against joining. 

The  political  situation  in  Belarus  and  the 

strategic  position  of  Moldova  still  pose 

problems.  It  is  clear  that  Russian  member-

ship would create unacceptable imbalances 

in the European Union, both politically and 

geographically. 

b.   Administrative constraints

Furthermore,  the  current  membership 

rules,  as  defined  in  the  Treaty  of  Nice  from 

200,  set  the  institutional  framework  for 

a  Union  with  a  maximum  of  2  members.  

To  go  beyond  this  figure  will  require  a  new 

intergovernmental  agreement  on  the  rela-

tionships between the member states within  

the institutions. 

The  ability  of  the  Union  to  function  in  ac-

cordance  with  the  fundamental  principles 

of  the  Treaties  (see  Chapter  4:  ‘How  does  

the EU work?’) will be harder with more than 

0 countries. The decision-making procedures 

would have to be thoroughly re-examined to 

avoid  paralysis  and  allow  the  EU  to  retain  

the ability to act.

Then  there  are  sensitive  issues  like  the  use 

of the official languages. Bulgarian and Ro-

manian  membership  brought  the  number  

of official languages to 2. EU enlargement 

must not make ordinary people feel that their 

national  or  regional  identities  are  being  di-

luted within a standardised EU. 

IV. Candidates and  

non-candidates

The European Union has two parallel poli-

cies  for  handling  its  relations  with  neigh-

bouring  countries  depending  on  whether 

they are on the current list of potential can-

didates or not.

  Stabilisation  and  association  agree-

ments

 open up the possibility for a country 

to become a candidate for EU membership 

at  the  end  of  a  negotiation  process.  The 

first  such  agreements  were  with  Croatia 

and  the  former  Yugoslav  Republic  of  

Macedonia  (FYROM).  They  were  followed 

by  Albania.  Other  potential  candidates  in 

this  context  are  Bosnia  and  Herzegovina,  

Montenegro and Serbia. 

•  Under  its 

neighbourhood  policy,

  the 

EU  has  trade  and  cooperation  agreements 

with non-member countries in the southern 

Mediterranean  and  the  southern  Caucasus 

as well as with countries in eastern Europe 

whose future relationship with the European 

Union remains unclear.


background image

.4. How does the EU work?

4. How does the EU work?


background image

Europe in 12 lessons

I. The decision-making triangle

The European Union is more than just a con-

federation of countries, but it is not a feder-

al state. It is, in fact, a new type of structure 

that does not fall into any traditional legal 

category.  Its  political  system  is  historically 

unique  and  has  been  constantly  evolving 

over more than 0 years. 

The Treaties (known as ‘primary’ legislation), 

are the basis for a large body of ‘secondary’ 

legislation which has a direct impact on the 

daily lives of EU citizens. The secondary leg-

islation consists mainly of regulations, direc-

tives and recommendations adopted by the 

EU institutions.

These laws, along with EU policies in gen-

eral, are the result of decisions taken by the 

institutional triangle made up of the Coun-

cil  (representing  national  governments), 

the European Parliament (representing the 

people)  and  the  European  Commission  (a 

body independent of EU governments that 

upholds the collective European interest).

a.  The Council of the European 

Union and the European Council

The  Council  of  the  European  Union  (also 

known  as  the  Council  of  Ministers)  is  the 

EU’s  main  decision-making  body.  The  EU 

member states take it in turns to hold the 

Council  Presidency  for  a  six-month  period. 

Every  Council  meeting  is  attended  by  one 

minister from each EU country. Which min-

isters  attend  a  meeting  depends  on  which 

topic is on the agenda: foreign affairs, ag-

riculture,  industry,  transport,  the  environ-

ment, etc.

The Council has legislative power, which it 

shares with the European Parliament under 

the  ‘co-decision  procedure’.  In  addition  to 

this, the Council and the Parliament share 

equal  responsibility  for  adopting  the  EU 

budget. The Council also concludes interna-

tional  agreements  that  have  been  negoti-

ated by the Commission. 

 

• The Council of Ministers of the European Union, which represents the  

  member states, is  the EU’s main decision-taking body. When it meets  

  at Heads of State or Government level, it becomes the European  

  Council whose role is to provide the EU with political impetus  

  on key issues.

 

• The European Parliament, which represents the people, shares  

  legislative and budgetary power with the Council of  

  the European Union.

 

• The European Commission, which represents the common interest of  

  the EU, is the main executive body. It has the right to propose  

  legislation and ensures that EU policies are properly implemented.

The European Parliament: his vote is your voice.

© EC


background image

8

8

According  to  the  Treaties,  the  Council  has 

to take its decisions either by a simple ma-

jority  vote,  a  ‘qualified  majority’  vote  or 

unanimously,  depending  on  the  subject  to 

be decided.

The  Council  has  to  agree  unanimously  on 

important questions such as amending the 

Treaties, launching a new common policy or 

allowing a new country to join the Union.

In most other cases, qualified majority voting 

is used. This means that a Council decision 

is adopted if a specified minimum number 

of votes are cast in its favour. The number of 

votes allocated to each EU country roughly 

reflects the size of its population.

The 

European  Council 

meets,  in  prin-

ciple,  four  times  a  year.  It  is  chaired  by  

the president or prime minister of the coun-

try  holding  the  presidency  of  the  Council  

of  the  European  Union  at  the  time.  The 

President  of  the  European  Commission  

attends as a full member. 

Under the Treaty of Maastricht, the Europe-

an Council officially became an initiator of 

the Union’s major policies and was empow-

ered to settle difficult issues on which minis-

ters meeting in the Council of the European 

Union fail to agree.

The European Council also deals with press-

ing international issues through the common 

foreign and security policy (CFSP), which is 

intended to allow the EU to speak with one 

voice on diplomatic questions.

b.  The European Parliament

The European Parliament is the elected body 

that represents the EU’s citizens. It exercises 

political supervision over the EU’s activities 

and  takes  part  in  the  legislative  process. 

Since 99, members of the European Par-

liament (MEPs) have been directly elected, 

by universal suffrage, every five years.

Number of votes for each country in the Council

 

Germany, France, Italy and the United Kingdom

 

29

 

Spain and Poland

 

2

 

Romania

 

4

 

Netherlands

 

 

Belgium, Czech Republic, Greece, Hungary and Portugal

 

2

 

Austria, Bulgaria and Sweden

 

 0

 

Denmark, Ireland, Lithuania, Slovakia and Finland

 

 

Estonia, Cyprus, Latvia, Luxembourg and Slovenia

 

 4

 

Malta

 

 

Total:  

345

 

A minimum of 2 votes out of 4 (.9%) is required to reach a qualified majority.  

 

In addition:

 

 

•  a majority of member states (in some cases two thirds) must approve the decision, and

 

•  any member state may ask for confirmation that the votes cast in favour represent  

 

  at least 2% of the EU’s total population