ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 07.04.2021

Просмотров: 627

Скачиваний: 1

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

29

29

Europe in 12 lessons

I. Achieving the 1993 objective

a.  The limits of the common market

The 9 Treaty establishing the European 

Economic  Community  made  it  possible  to 

abolish  customs  barriers  within  the  Com-

munity  and  establish  a  common  customs 

tariff  to  be  applied  to  goods  from  non-

EEC countries. This objective was achieved  

on  July 98.

However,  customs  duties  are  only  one  as-

pect of protectionist barriers to cross-border 

trade.  In  the  90s,  other  trade  barriers 

hampered the complete achievement of the 

common  market.  Technical  norms,  health 

and  safety  standards,  national  regulations 

on the right to practise certain professions 

and exchange controls all restricted the free 

movement of people, goods and capital.

b.  The 1993 objective

In  June  98,  the  Commission,  under  its 

then President, Jacques Delors, published a 

White Paper seeking to abolish, within seven 

years, all physical, technical and tax-related 

barriers to free movement within the Com-

munity. The aim was to stimulate industrial 

and  commercial  expansion  within  a  large, 

unified economic area on a scale with the 

American market.

The enabling instrument for the single mar-

ket  was  the  Single  European  Act,  which 

came into force in July 98. Its provisions 

included:

•  extending the powers of the Community 

in some policy areas (social policy, research, 

environment);

•  gradually  establishing  the  single  mar-

ket  over  a  period  up  to  the  end  of  992, 

by  means  of  a  vast  legislative  programme 

involving the adoption of hundreds of direc-

tives and regulations;

•  making  more  frequent  use  of  majority 

voting in the Council of Ministers.

II. How the single market  

looks today

a.  Physical barriers

All border controls within the EU on goods 

have been abolished, together with customs 

controls on people. Random spot checks by 

police (part of the fight against crime and 

drugs) still take place when necessary. 

•  The single market is one of the European Union’s greatest  

achievements. Restrictions between member countries on trade  

and free competition have gradually been eliminated,  

with the result that standards of living have increased.

•  The single market has not yet become a single economic area.  

Some sectors of the economy (public services) are still subject  

to national laws.

•  The individual EU countries still largely have the responsibility  

for taxation and social welfare.

•  The single market is supported by a number of related policies put  

in place by the EU over the years. They help ensure that market liberalisa-

tion benefits as many businesses and consumers as possible. 


background image

0

0

The Schengen Agreement, which was signed 

by  a  first  group  of  EU  countries  in  98 

and later extended to others (although Ire-

land  and the United Kingdom do not par-

ticipate), governs police cooperation and a 

common asylum and immigration policy, so 

as to make it possible to completely abolish 

checks on persons at the EU’s internal bor-

ders (see Lesson 0: ‘Freedom, security and 

justice’).  The  countries  which  have  joined 

since  2004  are  gradually  coming  into  line 

with the rules of the Schengen area.

b.  Technical barriers

For  the  majority  of  products,  EU  countries 

have adopted the principle of mutual recog-

nition of national rules. Any product legally 

manufactured and sold in one member state 

must be allowed to be placed on the market 

in all others.

It  has  been  possible  to  liberalise  the  serv-

ices sector thanks to mutual recognition or 

coordination  of  national  rules  concerning 

access to or practice of certain professions 

(law, medicine, tourism, banking, insurance, 

etc.).  Nevertheless,  freedom  of  movement 

for persons is far from complete. Obstacles 

still hinder people from moving to another 

EU  country  or  doing  certain  types  of  work 

there.

Action  has  been  taken  to  improve  worker 

mobility,  and  particularly  to  ensure  that 

educational diplomas and job qualifications 

(for  plumbers,  carpenters,  etc.)  obtained 

in  one  EU  country  are  recognised  in  all  

the others. 

The  opening  of  national  services  markets 

has brought down the price of national tel-

ephone calls to a fraction of what they were 

0  years  ago.  Helped  by  new  technology, 

the  internet  is  being  increasingly  used  for 

telephone  calls.  Competitive  pressure  has 

led to significant falls in the price of budget 

airfares in Europe. 

c.  Tax barriers

Tax barriers have been reduced through the 

partial alignment of national VAT rates. Tax-

ation of investment income was the subject 

of an agreement between the member states 

and some other countries (including Switzer-

land) which came into force in July 200.

d.  Public contracts

Regardless of whether they are awarded by 

national, regional or local authorities, pub-

lic contracts are now open to bidders from 

anywhere in the EU as a result of directives 

covering  services,  supplies  and  works  in 

many  sectors,  including  water,  energy  and 

telecommunications.

III. Work in progress

a.  Financial services

The EU’s action plan to create an integrated 

market  for  financial  services  by  200  has 

been  completed.  This  cuts  the  cost  of  bor-

rowing  for  businesses  and  consumers,  and 

will  offer  savers  a  wider  range  of  invest-

ment products — savings plans and pension 

schemes — which they will be able to obtain 

from the European provider of their choice. 

Bank  charges  for  cross-border  payments 

have been reduced.

b.  Administrative and technical 

barriers to free movement

EU countries are often still reluctant to ac-

cept  each  other’s  standards  and  norms  or, 

on occasion, to recognise the equivalence of 

professional qualifications. The fragmented 

nature of national tax systems also hinders 

market integration and efficiency. 

c.  Piracy and counterfeiting

Protection is required to prevent piracy and 

counterfeiting of EU products. The European 

Commission estimates that these crimes cost 

the EU thousands of jobs each year. This is 

why  the  Commission  and  national  govern-

ments  are  working  on  extending  copyright 

and patent protection.

IV. Policies underpinning  

the single market

a.  Transport

The EU’s activities have targeted mainly the 

freedom to provide services in land transport, 

particularly free access to the international 


background image

Europe in 12 lessons

transport market and the admission of non-

resident  transport  firms  into  the  national 

transport market of member countries. Deci-

sions have been taken to harmonise the con-

ditions of competition in the road transport 

sector, particularly worker qualifications and 

market  access,  the  freedom  to  establish  a 

business and provide services, driving times 

and road safety.

The common air transport policy has to re-

spond to the effects of worldwide competi-

tion. The skies over Europe are being liber-

alised in stages, with the result that there is 

greater scope for capacity-sharing between 

major airlines, reciprocal market access and 

the freedom to set fares. This goes hand in 

hand with safeguard clauses so as to take 

account of airlines’ public service responsi-

bilities and zoning requirements.

Shipping — whether carried out by European 

companies  or  by  vessels  flying  the  flag  of 

non-EU  countries  —  is  subject  to  EU  com-

petition  rules.  These  rules  are  intended  to 

combat  unfair  pricing  practices  (flags  of 

convenience)  and  also  to  address  the  seri-

ous  difficulties  facing  the  shipbuilding  in-

dustry in Europe.

b.  Competition

The  EU’s  robust  competition  policy  dates 

from the Treaty of Rome. It is the vital cor-

ollary to the rules on free trade within the 

European  single  market.  This  policy  is  im-

plemented  by  the  European  Commission 

which, together with the Court of Justice, is 

responsible for ensuring that it is respected.

The reason for this policy is to prevent any 

agreement  between  businesses,  any  aid 

from public authorities or any unfair monop-

oly from distorting free competition within 

the single market.

Any agreement falling under the Treaty rules 

must be notified to the European Commis-

sion by the companies or bodies concerned. 

The Commission may impose a fine directly 

on any companies which break its competi-

tion rules or fail to make the required noti-

fication.

In the event of illegal public aid, or failure 

to notify such aid, the Commission may de-

mand that it be paid back by the recipient. 

Any merger or takeover that could lead to 

a  company  having  a  dominant  position  in 

a  particular  sector  must  be  notified  to  the 

Commission.

c.  Consumer policy

The EU’s consumer policy permits its citizens 

to shop in confidence in any member coun-

try.  All  consumers  benefit  from  the  same 

high  level  of  protection.  The  products  you 

buy  and  the  food  you  eat  are  tested  and 

checked  to  make  sure  they  are  as  safe  as 

can be. The EU acts to make sure you are 

not  cheated  by  rogue  traders  and  are  not 

the  victim  of  false  or  misleading  advertis-

ing. Your rights are protected and you have  

access  to  redress  wherever  you  are  in  the 

EU  and  whether  you  buy  your  goods  in  

a shop, by mail-order or via the telephone 

and internet.

Increased competition has driven airfares down 

and made travel easier. 

© Strauss/Curtis/Van Parys Media


background image

2

2

7. Economic and monetary 

union (EMU) and the euro


background image

Europe in 12 lessons

I. The history of monetary  

cooperation

a.  The European monetary 

system (EMS)

In 9, the United States decided to abol-

ish the fixed link between the dollar and the 

official price of gold, which had ensured glo-

bal monetary stability after World War Two. 

This put an end to the system of fixed ex-

change rates. With a view to setting up their 

own monetary union, EU countries decided 

to  prevent  exchange  fluctuations  of  more 

than 2.2% between the European curren-

cies by means of concerted intervention on 

currency markets. 

This  led  to  the  creation  of  the  European 

monetary  system  (EMS)  which  came  into 

operation in March 99. It had three main 

features:

•  a reference currency called the ecu: this 

was a ‘basket’ made up of the currencies of 

all the member states; 

•  an  exchange  rate  mechanism:  each  

currency had an exchange rate linked to the 

ecu; bilateral exchange rates were allowed 

to fluctuate within a band of 2.2%; 

•  a credit mechanism: each country trans-

ferred 20% of its currency and gold reserves 

to a joint fund.

b.  From the EMS to EMU

The EMS had a chequered history. Following 

the reunification of Germany and renewed 

currency  pressures  within  Europe,  the  Ital-

ian lira and pound sterling left the EMS in 

992.  In  August  99,  the  EMS  countries 

decided to temporarily widen the bands to 

%. Meanwhile, to prevent wide currency 

fluctuations  among  EU  currencies  and  to 

eliminate competitive devaluations, EU gov-

ernments had decided to relaunch the drive 

to  full  monetary  union  and  to  introduce  a 

single currency.

At the European Council in Madrid in June 

989,  EU  leaders  adopted  a  three-stage 

plan for economic and monetary union. This 

plan became part of the Maastricht Treaty 

on  European  Union  adopted  by  the  Euro-

pean Council in December 99.

II. Economic and Monetary  

Union (EMU)

a.  The three stages

The 

first  stage

,  which    began  on    July 

990,  involved:

•  completely  free  movement  of  capi-

tal  within  the  EU  (abolition  of  exchange  

controls);

•  increasing  the  amount  of  resources 

devoted  to  removing  inequalities  between  

European regions (structural funds);

•  The euro is the single currency of the European Union. Twelve of the then 

15 countries adopted it for non-cash transactions from 1999 and for all 

payments in 2002 when euro notes and coins were issued.

•  Three countries (Denmark, Sweden and the United Kingdom) did not 

participate in this monetary union.

•  The new member countries are getting ready to enter the euro area as 

soon as they fulfil the necessary criteria.

•  In parallel with the objective of monetary stability, which is the responsi-

bility of the European Central Bank, the member states are committed to 

higher growth and economic convergence.