ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.12.2023

Просмотров: 610

Скачиваний: 2

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

СОДЕРЖАНИЕ

UNIT 1

Exercise 1

UNIT 3

Exercise 1

ГЛАВА 8. АКТИВНЫЙ ГЛАГОЛ. ACTIVE VERB. §1. Царствующая чета. The royal couple.Для начала возобновим знакомство с двумя главными английскими глаголами – to be и to have (быть и иметь). На всякий случай (конечно же, вы их знаете!) вспомним, какие у них формы:to be: Present (am, is, are) Past (was, were) Participles (being, been)to have: Present (have, has) Past (had) Participles (having, had)Оба эти глагола очень широко применяются в английском языке. Причем они могут иметь не только то значение, которое дает словарь, но также использоваться в качестве вспомогательных и модальных глаголов.Сравните:Thewolveshadthreecubs. – У волков было три волчонка (словарное)The wolves have killed a hare. – Волкиубилизайца. (вспомогательный)The wolves had to retreat. – Волкампришлосьотступить. (модальный)The old cat is clever. – Старыйкотумен. (словарное)The old cat is lying on the sofa. Старый кот лежит на диване. (вспомогательный)Theoldcatistomeetusatthedoorwhenwecomehome. – Старый кот должен встретить нас у двери, когда мы придем домой. (модальный)Отличить, как правильно перевести эти глаголы несложно. Еще раз взгляните на примеры. Если эти глаголы стоят в позиции +существительное (прилагательное), то они имеют то значение, которое дает словарь (быть, иметь). Если после них глагол в неличной форме (Ved, Ving), то это вспомогательный глагол, который переводится только вместе с последующим элементом, образуя сказуемое, о чем уже шла речь в предыдущем параграфе. Если же после такого глагола стоит инфинитив, то нужно перевести его словом «должен». Вот и вся хитрость.Теперь поговорим об основных позициях глагола “to be”, в которых мы сталкиваемся с некоторыми трудностями. Это Позиции “It is…” и “There is”. В обоих случаях они соответствуют русским безличным или неопределенно-личным предложениям.It is cold. – Холодно.It’s five o’clock. – Пятьчасов.It’s three kilometers to York. – ДоЙоркатрикилометра.There is something in my pocket. – Уменякое-чтовкармане.There are many ways of losing weight. – Естьмногоспособовпохудеть.Из-за этой кажущейся схожести иногда трудно определить, какую конструкцию нужно использовать.Запомним несколько правил:1. It is… - дословно «это есть». Эта конструкция нужна тогда, когда требуется чисто формальные главные члены предложения. Никакого смысла они в себе не несут и на русский язык не переводятся (по крайней мере, в настоящем времени). Обычно конструкция нужна в следующих предложениях:* с выражениями времениIt’slate. Itisearlymorning. Itissummer. It’shalfpastsix.* с расстояниямиIt’sfarfromhere. It’s a mile to the nearest village.* в безличных предложениях, соответствующих однословному русскому предложению, состоящему из одного слова – наречия (только в английском вместо наречия будет прилагательное!)It is difficult / interesting / chilly / sunny / windy / unjust / true.* конечно, “it” может заменять какое-то ранее упомянутое существительное, тогда смысл конструкции – «он есть»This is my house. It is big.2. There is… - дословно «там есть». Не совсем пустая, лишенная смысла конструкция. Смысл ее – показать, что что-то где-то «находится, имеется или существует». Хотя на русский язык это опять же обычно не пере водится. Кстати, на русский язык такие предложения переводятся задом наперед (сначала «где», а потом «что»).There is a cat on the sofa. – Надиване (имеется!) кот.There are some flowers in the vase. – Ввазе (находятся!) цветы.Вот так они и говорят: «Там есть кот на диване» и т.п.Обратили внимание, что в этих предложениях обычно есть обстоятельство места? Если его нет, оборот придется как-то перевести на русский язык, тогда уже с начала предложения.There are many foreign languages. – Существует много иностранных языков. Очень важно не потерять подлежащее и сказуемое в вопросительных предложениях, особенно в специальных вопросах.What is there in the bucket? – Чтовведре?How many dishes are there on the menu? – Сколькоблюдвменю?То есть если вы хотите спросить, к примеру, сколько студентов в группе, в английском слова нужно расположить так: «Как много студентов есть там в группе?»Отрицательные предложения бывают двух вариантов. Полное отрицание «наличия присутствия чего-либо где-либо» строится с помощью местоимения «нет» - “no”. Запомним, что после “no” нужно сразу ставить существительное, без всякого артикля.There is no answer to this question. – Ответа на этот вопрос не существует.There are no kittens in the basket. - Вкорзинкенеткотят.Второй вариант – неполное отрицание. Образуется с помощью частицы «не» - “not”, после которой нужно обязательно поставить артикль, числительное или местоимение any.There is not a single mistake in the test. – Втестениоднойошибки.There are not five kittens in the basket. Thereareonlyfour. – В корзинке нет пяти котят. Там только четыре.There isn’t any meat in the dish. – Вблюденетникакогомяса.Интересно, что оборот there is / there are согласуется в числе с дополнением (подлежащее-то всегда одно и то же). Если дополнений несколько, согласовать форму глагола нужно с первым существительным.There is a key and some documents on the table.There are some documents and a key on the table.В предложениях, содержащих оборот there is / there are очень часто употребляется местоимение some. Помните, что в вопросительном и отрицательном предложении его нужно заменить на any. There is some information for you.Is there any information for me?There isn’t any information for you. (Но: There is no information for you.)3. Have и have gotВы, конечно, обращали внимание, что глагол to have употребляется двумя способами? I have got a pet elephant. Have you got a pet elephant? I haven’t got a pet elephant. I have some work to do. Do you have much work to do? I don’t have any work to do. Почему глагол употребляется по-разному, и как выбрать правильный вариант? Смело пользуйтесь первым способом, если вы говорите об обладании чем-нибудь материальным, что можно потрогать (дом, друзья, книги, брюки и пр.). Второй способ лучше подходит для нематериального обладания (информация, время, возможность и т.д.). Также помните, что have got больше характерен для разговорной речи и неофициального общения. В остальных случаях правильнее употребить have как обычный глагол. Потренируемся?* R. Murphy unit 17, 83 * A.J. Thompson, A.V. Martinet exercise 21Упражнение 1. Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на функцию глаголов tobe и tohave. I have everything I want. When is the wedding to be? I have to get up very early. You have been rather long about it. The dragon was to come home in time for dinner. Have you seen the dwarf anywhere? Tyrants have been and are. You have to accept it. What have you done with the skirt? You have spoiled it! I have got no money about me. We are to discuss this question tonight. Your book is here, under the table. He was talking of you. You’ll have to change your passport if you get married. I don’t have to work hard. My husband has earned a small fortune. I was sure I hadn't met him before. They are not to compare with these. The car has got power brakes. The novel was translated into a great number of languages. The political aspect of the subject has not been approached. Again the love-fit is on him. April has 30 days. I am to stay at school after classes. We are staging a play. We don't have time to stay. We have to leave now. Only by being man can we know man. I had nothing to object her. I had to give in. Упражнение 2. Вставьте в пропуски Itis / thereis в нужной форме. … … early morning. The children were still sleeping. How far … … to the city centre? What … … on the menu? Oh, … … my favourite pastry? … … difficult for you to write such a perfect essay? … … … a concert of chamber music in the Nesterov’s museum tomorrow. … … time to leave. … … no time to spare. How much coffee … … in the cup? - … … almost full. … … a warm coat in the case? … … rather chilly. What … …? - … … … an accident. A cyclist has run into a tree. I managed to get out of the scrape, but … … a narrow escape. … … your passport, sir? – Yes, … … my photo in it. … … no need in writing “thank you” letters. … … much better to do it personally. … … no sense in making apologies. I was sure she wouldn’t forgive me. … … cold outside when you left home? How many pirates … … in the cave? What are they doing? (a knock on the door) – Who … … ? – … … me, Alex. … … nothing unrealizable about his proposal though at first … … not easy to believe it. What … … in your office? - … … a table, a couple of chairs and a bookcase. … … no grounds to arrest him. … … not his fault. He just had to defend his children. … … … late by the time we get home. Why don’t we buy a cooked supper? … … convenient for you to come at seven? … … common knowledge that … … lots of good books. … … … cold this winter. I wonder when it’s going to get warmer. … … sunny and … … birds singing in the trees. Ann felt happy. … … no meat left. … … necessary to go and buy some? Упражнение 3. Поставьте предложения отрицательную форму и задайте общий и специальные вопросы. There is some salt in the dish. There was someone in the room. There has been an argument between the ogre and the donkey. There will be a bus strike tomorrow. There are many ways of keeping fit. There were three men in the boat. There was some money in the purse. There is some advice for you to follow. There are 36 students in our group. There is a library in our neighbourhood. There will be twelve guests at the party. There were flowers round the dwarf’s house. There are 6 parks in London. There is a secret I can tell you. There have been a number of accidents at this crossroads lately. Упражнение 4. Переведите предложения, используя have / havegot. У гнома много друзей. У Фреда несколько разных учебников истории. У меня мало времени. Я перезвоню позже. У вас была возможность поговорить с мистером Питом? У меня много работы. У моего братишки есть велосипед. У вас есть какая-либо информация об этом случае? У меня не хватило духа (the heart) сказать правду. У дракона нет брата. Но у него есть две сестры. У вас есть минута свободного времени? У меня к вам разговор. Упражнение 5. Переведите предложения, используя оборот thereis /thereare в нужной форме. В сумке пять яблок и апельсин. В сумке яблоко и пять апельсинов. Существует много способов заработать на жизнь, не так ли? Деньги еще остались? – Да, есть немного. Сколько пиратов в пещере? – Двадцать четыре. Сколько кофе в чашке? – Есть немного. Что на повестке дня? – На повестке дня три важных вопроса. Кто за дверью? – Там никого нет. У Буратино в кармане два яблока. У Буратино в кармане не три яблока, а только два. В его поведении нет ничего странного. Есть кто-нибудь дома? Нет времени, чтобы подумать. Есть что-нибудь новенькое? – Нет. Пока новостей нет. На углу только что произошла авария, не так ли? Ничего другого не оставалось, только ждать. Завтра в филармонии будет интересный концерт. В комнате никого не было. Надо было сделать многое. Из любой ситуации есть выход, не так ли? Упражнение 6. Переведите предложения, используя itis / thereis / have в нужной форме. Холодно. В термосе (vacuum bottle) есть чай? Далеко до станции? – Два километра. Что это? – Это модель самолета. У меня их двадцать семь в коллекции. Трудно было решить примеры? – Были определенные трудности с последним заданием. Без пяти пять. Пора выходить. У нас нет времени. Я не пойду с вами. Уже поздно, да и работы много. Темно. У тебя есть спички? – На столе есть коробок. Есть несколько вариантов решения этого задания. Оно не трудное. Что у тебя на лице? Это грязь или синяк (bruise)? У вас есть время? – Боюсь, уже поздно. У нас будет возможность обсудить ваш вопрос завтра. Бывают добрые пираты и злые пираты. Это ясно? У гнома два близких друга. Так чудесно иметь друзей! В аквариуме было четыре рыбки. Кот съел одну рыбку. Сколько рыбок теперь в аквариуме? Жаль (use pity), что у Мэрилин столько гонора. Из-за этого у нее совсем нет друзей. Сколько денег на счету (account)? – На счету вообще нет денег. Есть что-нибудь, что я могу для вас сделать? – Нет, спасибо. У меня нет никаких проблем. Сказать правду было невозможно. Не было и возможности солгать. Осень имеет свою прелесть, особенно когда ясно и солнечно. Было десять часов, когда я пришел домой. В холодильнике ничего не было, и я пошел спать. У вас есть информация об отелях? Можно найти номер в пределах 500 рублей? §2. Временные зоны и основная таблица. Temporal zones and the main table.Для начала давайте просто рассмотрим таблицу, чтобы увидеть, как она устроена. В каждом столбце есть краткая характеристика описываемого действия. В каждой клетке – форма, основные сопутствующие обстоятельства и примеры предложений. Эта таблица будет служить вам верой и правдой до тех пор, пока надобность в ней не отпадет. А это произойдет тогда, когда вы научитесь ставить правильные формы автоматически. Чтобы не ошибаться с выбором видовременной формы глагола, нужно четко представлять себе, в какой временной зоне находится ваше высказывание. Зоны высказывания показаны в таблице цветом. Желтый цвет соответствует зоне настоящего, зеленый - зоне прошлого, голубой – зоне будущего. Присмотритесь к таблице повнимательнее, и вы увидите, что вторая и третья строка – чистые зоны, а верхняя строчка являет собой некое смешение (слева она желто-голубая, а справа – зелено-желтая). Это говорит о том, что глагол в этих формах имеет сложную природу и может относить действие к настоящему, будущему (левая сторона) и прошлому (правая сторона). Изучать активные формы глагола мы будем по зонам. В каждой зоне имеются свои правила, которыми нужно научиться пользоваться. После отработки по зонам необходимо свести все зоны вместе и потренироваться в «свободном плавании».ACTIVE TENSE FORMS



  1. Вы идете завтра на аукцион? – Да, иду. Но покупать ничего не собираюсь.______________________________________________________________________________________________________________________

  2. –Опять телефон звонит. – Не обращайте внимания. – Вы не собираетесь отвечать? _______________________________________________________ ________________________________________________________________

  3. (стюардесса) Через минуту мы взлетаем. Пожалуйста, пристегните ремни безопасности.

________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Вы рассердитесь, если он откажется помочь Вам?

________________________________________________________________
Упражнение 7. Переводимпредложениянаанглийскийязык. Используем весь арсенал зоны будущего.

  1. Мне подождать вас? – Нет, спасибо. Я собираюсь еще поработать.

  2. Не волнуйся, я не забуду тебя. Я буду думать о тебе день и ночь.

  3. В своей следующий лекции я буду говорить о сверхъестественных явлениях.

  4. Нас не будет в Москве в Августе. Мы будем гостить у родственников.

  5. Как вы собираетесь решить эту проблему? – Думаю, я посоветуюсь с друзьями. Они мне помогут.

  6. Не представляю, что будут говорить обо мне после этого случая. –Будут сплетничать некоторое время, а потом найдут другую тему для разговора.

  7. Я не собираюсь дочитывать «Алхимика». Такая скучная книга!

  8. Давайте встретимся в семь, ладно? – Боюсь, я не смогу прийти в семь. Я вечером иду в Оперу.

  9. Что ты собираешься купить в магазине? – Немного овощей и курицу на ужин. – А разве мы ужинаем дома?

  10. Думаешь, прогулка от Тауэра до Пиккадили займет много времени? – Я собираюсь дойти за 40 минут. Думаю, этого времени будет достаточно.

  11. Куда вы идете с пилой? – Я собираюсь спилить эту старую яблоню. – Я помогу вам.

  12. Завтра в «OGGI» распродажа. Мы собираемся сходить туда в обед. Ты идешь с нами?

  13. Что вы будете на завтрак? – Я не собираюсь ничего есть. Я на диете.

  14. После операции вы некоторое время не будете заниматься спортом.

  15. Я дам вам знать, когда состоится футбольный матч.

  16. Когда людоед выйдет из больницы, ему потребуется полный покой.

  17. Кто организует вечеринку? – Джо собирается сделать это.

  18. Я так устал! Пойду-ка я спать.

  19. Если вы посмотрите налево, вы увидите церковь святого Николая.

  20. Осторожно, ты сейчас опрокинешь (knock over) стакан!

  21. Если вы внимательно рассмотрите картину, вы найдете в правом верхнем углу птичку.

  22. Слушайте внимательно. Я собираюсь объяснить, как работает этот механизм.

  23. Если я тебя еще раз здесь увижу, я скажу твоим родителям.

  24. Немедленно выходите из здания! Сейчас взорвется генератор!

  25. Я не знаю, как он поступит. Возможно, он позвонит в полицию.

  26. Дракон серьезно ранен. Если мы не найдем врача немедленно, он умрет.

  27. В следующий четверг в это время я буду сидеть на берегу и слушать рокот волн.

  28. У гнома в пятницу большая вечеринка. Ты идешь? – Я пойду, если он меня пригласит.

  29. Сколько страниц домашнего чтения нам прочитать к следующему занятию?

  30. Что вы сделаете, если кто-то в автобусе вытащит у вас кошелек? – Я немедленно позвоню в полицию.



Упражнение 8. Выучите диалог.

  • Hello, Sally. How are you?

  • Hello, Henry. Fine, thanks. How’s everything in Leicester?

  • Not bad, not bad.

  • I’ve just had Jeremy on the phone…

  • Oh, yes. Next week’s meeting. Were the arrangements all right for you? Did you mind –

  • No, no, no, that’s fine. Wednesday morning suits me. I’m going away on Thursday, so I couldn’t have made it after that. I’ll come to you in Leicester. I had a word with Jeremy about what time the meeting should start, because he is coming from Glasgow, so he’s got the furthest to travel. He’s getting a plane to the East Midlands airport, so how long will it take him to get to your office?

  • What time does the plain get in? It depends on the traffic.

  • At ten twenty-five.

  • Well, he should be here by… about eleven.

  • That’s fine. That’s what we thought. So, I’ll be there at eleven. How’s that?

  • OK. What about you? How are you getting here?

  • I’ll be coming by car. It’s motorway all the way, so it won’t take me long.

  • Right, then. I’ll see you both here, next Wednesday at eleven.

  • See you then. Bye.


WORD POWER
A. Fill in the blanks with “big”, “large”, “great”.

  1. George Brown grew up in a … industrial town.

  2. I need a … box to put these things in.

  3. Pass me a … spoon, please.

  4. Shaliapin was a … singer.

  5. A … number of people were injured in the explosion.

  6. In addition to their town house they had a … estate in the country.

  7. There’s a … park near our house.

  8. Philip has made … progress this term.

  9. These shoes are too … for the dwarf.

  10. Among the works on show there was a… portrait by Titian.

  11. Doctors do not recommend the ogre having a … meal in the evening.

  12. Is the dragon a … eater?

  13. They ordered a … quantity of paper.

  14. Jenny is a … reader.

  15. The lecture will be held in a … Hall.

  16. It’s a .. idea!

  17. A spendthrift is a … spender.

  18. The university has a … library covering all branches of knowledge.

  19. When allocating council houses and flats, priority is given to … families.

  20. Some of his works are very original but I don’t consider him to be a … composer.


B. Fill in the blanks with the appropriate form of “come” or “go”.

  1. I haven’t got time now. … and see me after lunch.

  2. Don’t … to the dwarf now. He is busy.

  3. Sometimes I … to see my friends and sometimes they … to see me.

  4. John … over to the bookshelf and began looking at the books.

  5. While Judith was ironing her dress her mother … into the room and asked her to … to the shop for some bread.

  6. She saw the man … into a telephone box. He stood there without even picking up the receiver but when someone knocked on the glass he refused to … out.

  7. As David was walking to the station a man … up to him and asked him for a cigarette.

  8. Stephen wasn’t sure when the train was due to leave, so he … up to the driver and asked him.

  9. … to my place tomorrow and we’ll … to the pictures.

  10. Hearing a strange noise outside, Mrs. Taylor … to the door, opened it and looked out.

  11. After walking through the woods for more than an hour they … to a road.

  12. The teacher … over to the cupboard where the boy was hiding and told him to … out.

  13. Jean could hear the doctor talking in the next room so she waited in the corridor. After a few minutes he … out and told her that everything was all right.

  14. As soon as she saw Alan … into the room she … up to him.

  15. The witch read for a little while and then … out for a walk.


C. Fill in the sentences with “beside” or “besides”.

    1. Mr. Elliot sat down … his wife.

    2. No one … Frederick is taking that bus.

    3. Nothing … baseball seems to interest the princess.

    4. … the high price of the dress, I don’t like its colour.

    5. If you wait … the door, someone will see you.

    6. We all stood silently … the bulletin board, waiting for the grades to be posted … the election results.

    7. Who else … you is going to the club?

    8. The farm possessed three horses … Clover.

    9. Education must sow the seeds of wisdom, … implanting knowledge and skills.

    10. The living room is furnished in poor taste and … there is no fireplace there.

    11. I knelt down … the bed.

    12. A lot of them are studying other things … Italian.

    13. We found a picnic area down … the river.

    14. Did you talk to anyone … Joan?

    15. I’ve read all the books on the list and a few others … .

    16. … being a good specialist, he’s my friend.

    17. You can put that book … the lamp on the table.

    18. There are cakes and sandwiches, and lots more … .

    19. I don’t want to go; … I have some work to do.

    20. The elf is very knowledgeable … being clever.



D. Fill in the blanks with “do” or “make” in the appropriate form.

  1. If you … your homework too quickly you’ll … mistakes.

  2. She … the beds and … all housework.

  3. Hagrid has … some rocky cakes for tea.

  4. I hate … the shopping and cleaning. I’ve … a plan to get a maid to … all those boring jobs.

  5. I can’t … while you’re … all that noise.

  6. I couldn’t … the exam paper properly though I … a lot of revision.

  7. I’ve … good contacts during my trip abroad, the Johnsons … an interesting offer.

  8. I think I’ll … a call to tell that I’d like to … business with their firm.

  9. The pirates are … their best to … friends with us.

  10. That will … good to both parties, besides, they’ll … a lot of money.

  11. What do dragons do to … a living?

  12. Father Carlo was so poor that he could hardly … the ends meet.

  13. Take this medicine. It won’t … you harm.

  14. I … well in the exam yesterday.

  15. The witch … her hair in a bun and left for work.

  16. – What are you …? – Nothing special, just watching news on TV.

  17. – What are you …? – A cake. We are having a few friends to a tea tonight.

  18. Could you please … me a favour?

  19. It’s all your fault. You should … an excuse.

  20. The deadline for applications is up but we’ll … an exception for you.



E. Fill in the blanks with “listen” or “hear” in the appropriate form.

    1. Are you … to what I am saying?

    2. Suddenly I … a strange noise coming from the kitchen.

    3. – Do you … this? – What do you mean? I am …. but I don’t … anything.

    4. – What are you doing? – Shh! I am … .

    5. As soon as you … the buzzer you can dial the number.

    6. I told her many times but she didn’t … .

    7. – Why aren’t you …? – Oh, sorry. Something distracted me.

    8. He whispered so that I couldn’t … .

    9. The trolls shouted and I distinctly … them through the falling snow.

    10. I … to his lectures on a regular basis.

    11. Kate, you are always … to Rammstein. It’s so annoying!


F. Fill in the blanks with “look” or “see” in the appropriate form.

  1. Just … at this! How did you manage to break your new toy car?

  2. When I … a baby crying I always feel sympathetic.

  3. Why, don’t you … that Pinocchio is telling lies?

  4. … and listen to what I’m going to tell you.

  5. What are you … at? I can’t … anything there.

  6. We are going to … the sights tomorrow. Would be happy if you joined us.

  7. I can clearly … him doing it!

  8. Will you come and … us on Friday?

  9. We haven’t … each other for donkey’s years.

  10. … ahead! You are going to fall into a pit!

  11. Sam, you … at things through rose-coloured glasses. Stop it. … things in the face.

  12. You ought to … more of your old granny.

  13. Let us … what can be done.

  14. All the widows of the flat …. south.



REVISION
A. Fill in the blanks with “few/fewer”, “little/less”.

1. There is … water in the pond this summer. 2. There were … books in Grandmother’s study. 3. There are … tomatoes this year than last. 4. The garden produced … food this year. 5. … children will be able to cope with this difficult test in Chemistry. 6. Many are invited but …are chosen. 7. A shower uses … water than a bath. 8. His work gets … attention than it deserves. 9. … people are going to university than usual. 10. … people live to be a hundred years old. 11. I have … work to do today than I had yesterday. 12. Eat … fat. 13. They have very … money but what they have they share. 14. There is … time to prepare for the exams. 15. The princess had trained herself to show … or no emotion, whatever happened. 16. There was too much rain and too … sun. 17. Santa Claus is an excellent manager, so there is … tension in his office. 18. I spent … time on the task than I had expected. 19. … friends of mine know the truth. 20. There’s … information about their new project.

B. Fill in the blanks with “either” or “neither”

1. You can … come by bus or take a taxi. 2. Cheque or credit card – you can use … in big shops. 3. Jane didn’t go to the cinema, … did her brother. 4. It is a very difficult task. … team could succeed on its own. 5. Applications are welcomed from people of … sex and any age. 6. It was an experience that … of us will ever forget. 7. John entered the room carrying a briefcase in … hand. 8. … of the books was published in this country. 9. It was a long time before … of them spoke. 10. Perhaps the boy was really ill or perhaps he was exhausted – … way he couldn’t be present. 11. It’s a pity that … side trusts the other. 12. … you come with us or you stay at home with your mother. 13. I’m sorry but I can … confirm nor deny it. 14. The elf did a superb job and he didn’t have any help … . 15. Adams was not invited and … were any of his friends. 16. The princess could play the piano and sing whereas the ogre couldn’t do … . 17. … his son nor his daughter were present at the funeral. 18. We tried another method but it didn’t work … .
С. Here is another abstract from “Alice in Wonderland” to your attention. Read it to your pleasure and fill in the blanks with the appropriate articles.

The Dormouse had closed its eyes by this time, and was going off into … doze, but, on being pinched by … Hatter, it woke up again with … little shriek, and went on: That begins with … M, such as … mousetraps, and … moon, and …. memory, and … muchness – you know you say things are ‘much of … muchness’ – did you ever see such … thing as … drawing of … muchness?

“Really, now you ask me,” said Alice, very much confused, I don’t think - ”

“Then you shouldn’t talk, said the Hatter.

… piece of …. rudeness was more than Alice could bear: she got up in … great disgust, and walked off: … Dormouse fell asleep instantly, and neither of … others took … least notice of her going, though she looked back once or twice, half hoping that they would call after her: … last time she saw them they were trying to put … Dormouse into … teapot.

“At any rate I’ll never go there again!” said Alice as she picked her way through … wood. “It’s … stupidest tea party I was ever at in all my life!”
D. Fill in the blanks with the appropriate forms of the word in bold type.

1. disappoint

a) This year’s sales figures were very … .

b) Diplomats expressed … at the lack of progress.

c) She was … that he never replied to her letter.

d) I hate to … you, but the cake’s all gone.

2. forget

a) What’s wrong with Mary? She’s become increasingly … and withdrawn.

b) The party was wonderful. It was an … event.

c) I nearly … to invite Josie.

d) A very small blue flower is called a … .

3. free

a) You can’t get anything for … in this world.

b) Amnesty International works to … political prisoners.

c) Newspapers now enjoy much greater … after rendering the new laws.

d) The shares could be traded … on the open market.

4. honour

a) Your father was an … man. Everyone respected him.

b) They were prepared to die for the … of their country.

c) We are … to join with you in this celebration.

d) I haven’t been completely … about my past experience.

e) Don’t worry. …, I’ll be fine now.
E. Focus on phrasal verbs. Fill in the gaps with the correct form of the phrasal verbs below:

a) look after / grow up / bring up / get on
1. Could you … the baby while I go to the shops? - it's too cold outside to take him with me.

2. Older children don't always … with their new brother or sister at first. They sometimes resent the baby for taking away their parents' attention.

3. He was … by very strict parents, but treated his own children much more leniently.

4. He told his parents that when he … he wanted to be a fire fighter, or the owner of a toyshop.
b) take on / lay off / go under / pick up / take over
1. The Asda supermarket chain was recently … by an American Multinational.

2. The strength of the pound against other currencies has caused a number of small manufacturing companies to … .


3. We won't be able to meet demand for our new range of products unless we … more staff.

4. Unfortunately, we will have to … some of our staff . We are not making enough money to meet the wage bill.

5. By spending more on advertising we have managed to stimulate demand for our products, and sales have … considerably.
c) bring up / grow up / take after / tell off / get on
1. The little girl said that when she … , she wanted to be a flight attendant.

2. Many parents don't like to punish their children by hitting them; they prefer to … the children … instead.

3. He was … by his aunt and uncle because his parents died in a car accident.

4. I … very well with my sister - we spend a lot of time together.

5. Everyone says that she … her mother - they both have beautiful eyes and an aptitude for science.

HAPPYSAILING

  1. Tell about your nearest planned actions.

  2. Your friend has lost his key. What will you do?

  3. One of your relatives living abroad has offered you to continue your studies in Europe. What would you tell him/her? Why?

  4. Your sister asks you to help her with her English. What will you do?

  5. Your Mom dislikes your new boyfriend. What will you say to improve her attitude to him?

  6. Your parents disapprove of your ways of spending free time. What will you do?

  7. You were going to read for the exam but your best friend phoned you and suggested going shopping together. What will your actions be?

  8. You learn that one of your colleagues / group mates has said something unpleasant about you and the worst thing is that it has nothing to do with the truth. What will you do?

  9. Your friend has quarreled with his/her girlfriend/boyfriend. What will you advise?

  10. Your parents don’t allow you to wear make-up. What will you say?

  11. You had to stay up all night reading for the exam. What will you do to cheer yourself up?

  12. Someone has stolen your bag while you were shopping in a big store. What will you do?

  13. You have doubts that your friend is telling you the truth. What will you do in this case?

  14. You forgot to buy bread on you way home. What will you do?

  15. You are trying to get rid of a young person who has fallen in love with you. What will you tell him?




  1. Getting information on the phone.

Asking a complicated question is rather difficult. Asking on the phone is even more difficult.

When communicating on the phone you can use the following gambits:

I’m calling to find out…, I’d like to ask…, Could you tell me…, I’m calling about…, I was wondering if you could tell me…, I wonder if you could tell me…, I wonder if you could help me…

Here is the information you need:

  • theatre / to find out what time this evening’s performance starts

  • post office / how to send a parcel to New Zealand so that it arrives in time for Christmas

  • the airline / to find out the earliest flight from Tokyo to Hong Kong

  • your doctor’s surgery / to make an appointment with Dr. Crawford

  • the local paper / to find out how to place an advertisement – you want to sell a pair of skis

  • Snodgrass & White, a local firm of solicitors / to find out about their job advertisement in your local paper

  • a language school / to find out how much their evening courses cost

  • the railway station / to find out if trains are running normally again after yesterday’s storm




  1. Listing excuses.

Sometimes you have to explain why you can’t do something the others want you to. Here are a few phrases to help you in such a situation:

First of all…, The main reason is…, Secondly…, The other reason is …, Another reason is…, Besides that…, And on top of that…, And finally…

Here is the list of actions you can’t do. Give as many reasons as you can why you can’t do these:

  • your mother suggests your visiting the dentist tomorrow

  • your friends have invited you to a weekend trip

  • your father expects you to go fishing with him

  • one of your friends wants you to tell her mother she is going to spend the evening with you while she isn’t really

  • your younger sister asks you to write a school essay for her

  • your girl-friend suggests you buying a new car

  • your neighbour asks you to help him redecorate his apartment