ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1566

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

103

understate  the complexity of 

—  преуменьшать  сложность  ч.-л. 

unfair competition 

— нечестная  конкуренция 

unsound 

— ненадежный,  необоснованный 

unsubstantiated 

— неподтвержденный,  нереальный 

updates 

— последние  данные,  информация

valid 

— 

юр.

  действительный,  имеющий  силу 

vehicle 

— 

зд.

  средство  выражения  мысли  (передачи) 

verify information 

—  проверить  информацию 

verify the  meaning 

— проверить  значение  (слова) 

video  news  release 

—  видео  пресс-релиз 

videocassette 

— видеокассета 

viewer 

— зритель 

violate 

— нарушать

weekly 

— еженедельное  периодическое  издание 

white space 

— пропуск 

wholesalers 

—  оптовики

within  a  legal  and  ethical  framework 

—  в  юридических и  этических рамках

without  charge 

—  бесплатно

work  by the hour 

— работать повременно

writing devices 

— приемы  письма


background image

04

W E L C O M E   TO  THE  W O R L D   O F   PUBLI C  R E L A T I O N S

A GLOSSARY

F O R   P U B L I C   R E L A T I O N S   W R I T E R S

A

 

Account. A PR  consultancy  client.
Account  executive.  PR  consultancy executive who  liaises with  clients.
ACORN.  Acronym  for  A  Classification  of Residential  Neighbourhoods.  A  mar­

keting  research  database  classification  technique  built  around  the  premise 
that  people  in  similar  neighbourhoods  are  likely  to  have  similar  behav­
ioural, purchasing and lifestyle habits. Used by marketers to understand the 
behaviour and lifestyle  habits of all  UK households,  and  to  see  how  trends 
in those habits change year on year.  Provides a tool for identifying consum­
ers  and  targeting  them  in  the  right areas. 

See

  MONICA.

Actuality. A recorded statement by an identified person used in a radio newscast.
Advance. Monthly source of information about forthcoming editorial programmes. 

Published  by Themetree  Ltd,  Aylesbury.

Adversarial  situation.  State  of conflict  which  exists  between journalists  and  PR 

practitioners,  due to different reasons for publishing or seeking publication 
of information.

Advertising.  Mass  communication  controlled  and  paid  for  by  a  sponsor.  Paid 

space  in  a  publication or broadcast.

Advertorials. Advertising on controversial issues, or joint advertising PR features 

to  promote  a product  in  a journal.

Annual  report. A report that details  the financial aspects of a business or a non­

profit organization  during the  past year.  Publicly  held  corporations  are  re­
quired  to  file  such  reports  with  the  Securities  and  Exchange  Commission 

(SEC).

Appreciation of the situation. Assessment of the current situation, using observa­

tion,  experience  or  scientific research,  in  order  to  identify  communication 
strengths  and  weaknesses  before  making  recommendations  for  a  PR  cam­
paign.

Assignment editor. A person at a radio or television station who assigns reporters 

to  cover stories.

Attitude  research.  Method  of assessing  original  situation,  or  changes  in  attitude 

as  a  result  of PR  activity.

Audience  flow. TV  audience  inherited from  a previous  programme.
Audiotape. A sound  tape recording that is  used to  carry information  to  a broad­

casting station  and  may be  used  on  the  air.

Audiovisual.  Sound  and  visual  device  such  as  synchronised  slide  presentation 

with audio cassette, compact disc interactive  (CDI), or video cassette.  Usu­

ally  portable.

Awareness  survey.  Similar  to  attitude  survey  and  opinion  poll,  method  of  re­

searching familiarity with subject, including increased awareness  as a result 
of PR  activity.


background image

щ 

т

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

105

Backgrounder. A  compilation  of information  about  an  organization,  a  problem, 

a  situation,  an  event,  or  a  major  development.  It  is  given  to  the  media  to 
provide  a factual  basis for  news  to be  published  or broadcast.

Benchmark  study.  A  study  of  public  attitudes  and  opinions  at  a  definite  time, 

typically  before  and  after a  public  relations  campaign.

Benn’s  Media  Directory.  First  published  1846.  Two-volume  world  media  guide, 

listing editorial details of some 12,000 UK publications and more than 23,000 
overseas,  plus  other  media  information.

Big  Bang.  Deregulation  of London  Stock Exchange  on  27  October  1986,  ending 

division  between  jobbers  and  brokers.  Resulted  in  tight  rules  on  insider 
trading 

(see),

  and  banning  of sensitive  embargoed  financial  news  releases. 

See

  Company  News  Service.

Bio. Short for 

biography.

 A brief biography, often supplied in a press kit or as part 

of the  printed  program  for  an  event.

Bleed.  Print  carried  to  edge  of page,  and  achieved  by  printed  area  being  larger 

than final  page  so  that  it  can  be  trimmed  or bled  off.

Book  face.  Typeface  used  for  text  of  editorial,  books.  Usually  a  serif  (ree)face 

since easier to  read in  the mass than  sans serif 

(see)

type.  Examples:  Times, 

Plantin,  Palatino.

Book  style.  Traditional  and  most  legible  way  of typing  and  setting  text  matter. 

First paragraph  not indented.  Succeeding paragraphs indented, until a sub­
heading  occurs  when  procedure  repeated.

Booker.  A  publicist  whose  assignment  is  to  place  clients  on  talk  shows  and  in 

other public events.

Broadsheet. Large page newspaper format, like the London Times, printed across 

the  breadth  of the  web  of newsprint.  The  other format  is  tabloid 

(see)

  like 

the 

Daily Mirror.

Business  press.  Newspapers  and  magazines  read  mostly  by  businessmen,  e.g. 

Financial  Times,  The  Economist

  and 

Investor’s  Chronicle

  but  also  serious 

newspaperss  with  considerable  business  sections  such  as 

The  Times,  Daily

 

Telegraph,  The Independent,  Sunday  Times,  etc.  See

  Quality  Press.

By-line.  Name of journalist credited with  a  newspaper report,  and printed below 

headline.

Camera-ready.  Suitable for  duplication  through  offset  or  laser printing.
Capital  letters.  Known  as  “caps”;  should  be  used  sparingly  in  editorial  material 

and restricted to names of organizations, people’s names, geographical place 
names,  registered  names,  but  only  for  a  very  few  top  people’s  names  and 
not business or job titles.  Whole words or brand names should not be spelt 
entirely in  caps.

Caption, photo. All photographs should have a caption fixed to the back, usually 

with  Sellotape.  Wording should state what the picture  cannot say for itself, 

and  include  name,  address  and  telephone  number  of the  sender  (not  the 
photographer).  Pictures  should  not be  pasted  on  a  sheet  of paper  or  on  a 
news  release.  Flapped  captions  are  liable  to become  detached.

Ceefax. BBC  not-commercial  teletext service. 

See

 Teletext.

Centre Europeen  des  Relations  Publiques.  CERP.  European federation  of pub­

lic relations  organizations.


background image

106

W E L C O M E   TO  THE  W O R L D   O F   PUBLI C  R E L A T I O N S

Centrefold  spread.  Centre  spread  or  middle  pages  of  a  journal  which  can  be 

opened flat if not “perfect bound”, that is wire-stitched 

{see).

  Usually print­

ed  right across  both  pages,  permitting  large  pictures  and  headlines.  Called 
“naturals”.

Character.  Single letter,  digit or symbol  in  typesetting.

Circulation. Average  audited net sale of a journal, as  certified in  many countries 

by  an  Audit  Bureau  of  Circulations  which  issues  ABC  figures  at  regular 

intervals.

City  editor  or  business  editor.  Edits  the  financial  section  of  a  newspaper.  In 

London,  offices  are  in  the  City  and  separate  from  main  editorial  office. 
However,  in  some  countries  the  chief editor  or  news  editor  may  be  called 
the  city editor.

Clip.  In TV,  short piece of film  or videotape  shown  during a  live  show.

Clip art. Line art and other graphic designs in the public domain that can be used 

for  a  variety  of  purposes.  Such  material  is  available  in  print  form  or  on 

diskette.

Clubline. First line of a paragraph  at the foot of page,  rest of paragraph  running 

on  to  next column  or  page.  Can  be  ugly  and is  best  avoided.

CNN.  American-based  international  satellite  TV  news  service  Cable  News  Net­

work,  which  provides  live  news  of world  events  including  crisis  situations 

and  wars.

Cold-set. Drying of print on the machine without heat. Achieved by printing one 

colour  at  a  time  and  feeding  in  sheets  again  for  other  colours,  or  because 
paper  is  absorbent,  or with  wet-on-wet printing of colours. 

See

  heat-set.

Colour  separation.  Separation  of full-colour  pictures  into  four  separate  process 

colour, yellow, magenta, cyan and black , by computer or optical filters, for 
platemaking.

Column. A regular feature in a publication written by a columnist, also, a vertical 

stack of text,  separated from  the  next by white  space.

Column inch/centimetre.  Measure of depth  of column  space  as  used  when  mea­

suring  press  media  coverage.  However,  this  volume  is  only  one  possible 
assessment.  Tone  and  quality  of coverage  also  important.

Columnist. Journalist who writes  a  regular feature  with by-line.

Company News Service. Introduced by London  Stock Exchange in  1985 

(see

  Big 

Bang)  and linked with  trading floors in  Birmingham,  Dublin,  Glasgow and 
Manchester.  Receives,  prepares  and  releases  information  electronically. 

Stock Exchange booklet 

Company News Services

 lays down format for news 

releases and  discourages  embargoes.

Computer  graphics.  Post-production  technique  of drawing  designs  with  a  com­

puter for taping and transference to video tapes.; 

See

 also Paintbox.  Can be 

used for  making slides.

Condensed.  Narrow  version  of a  typeface.  Can  also  be  generated  by  computer­

ised  typesetting software.

Contact report. Written by account executive after meeting with a client.  Should 

state decision taken, with right-hand column giving initials of those respon­
sible for next action.  Distributed to  all  relevant parties on  consultancy and 
client sides. Also known  as call report. File of reports called the facts book 

(see).


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

107

Controlled circulation. Publication such as trade journal distributed free of charge 

to a list of recipients selected by publishers. To earn Audit Bureau of Circu­
lation  certification,  proportion  of  distribution  list  must  be  requested  and 
request cards are inserted in issues. Merits of CC journalists is their greater 
penetration of the  market compared with  those requiring subscription.  CC 
method often used to launch new magazines, readers, eventually being asked 
to  pay  a subscription.

Cool  media.  Marshal  McLuhan’s  term  for  participatory  media  such  as films  and 

TV. 

See

  hot media.

Copy.  In  printing,  all  material  including pictures for publication.  Editorially,  the 

text.  In  advertising, the wording of an  advertisement.  Or a single “copy”  of 
a journal.

Copy date.  Deadline when  editor,  advertisement department or printer requires 

all  material for printing.

Copy point. A key message in public relations materials such as a news release or 

a brochure.

Copyright.  Statutory  protection  to  keep  others  from  using  a  person’s  literary, 

musical,  or  artistic work without proper  permission.

Copy testing. Exposing several messages about the same subject to find out which 

particular set  of words  is  most  effective.

Corporate advertising. Kind of PR advertising, usually aimed at telling company 

story and building correct image. Typical example in business journals such 
as 

The Economist.

Corporate culture. The pattern of shared values and beliefs which  shapes behav­

iour  in  an  organisation.  Set  out  in  mission  statements.

Corporate  identity. Visible  and  physical  representation  of an  organisation  using 

logo,  house  colour,  typography,  clothing,  livery,  etc.

Corporate image. Mental impression or perceived image of an organisation based 

on  knowledge  and  experience.  Cannot  be  invented  but  may  be  changed. 
Different  people  may  hold  different  corporate  image,  e.g.  employees, 
shareholders,distributors  or  customers  according  to  their  personal  knowl­
edge  and experience.  Consequently  impossible  to  polish  a  poor  image,  but 
PR  can  build  a  true  image by  developing  knowledge  and  understanding.

Correspondent.  Journalist  who  contributes  material  on  specialised  topics,  e.g. 

agriculture,  education,  motoring,  politics,  shipping,  or  war.  Usually  a 

freelance, but could be editor of a specialised magazine who acts as a special 

correspondent on  his subject  to  newspapers.

Cover price.  Retail  price  as  printed  on  cover  of journal.
Coverage.  Extent  to  which  PR  material  has  been  used  by  the  media.  Not  to  be 

calculated on cost of advertising space or airtime.  Best evaluation as mix of 
volume,  tone  (how  the  message  was  conveyed)  and  quality  (where  and 
when  the  message  appeared). 

See

  Voice.

Credibility factor.  Extent  to which  a  PR  message  is  believed.
Crisis  PR.  Organisation of a small crisis management team which  has manual  of 

instructions,  and  conducts  rehearsals,  in  readiness  to  deal  with  any  crisis 
should one occur, especially in handling the media.  A result of the spate  of 
crises  in  recent years  in  chemical,  oil  and  other vulnerable  industries.

Crop. To trim  or mask a photograph  in order to reproduce only a certain part of 

the  negative.  Can  be  done before  ordering final  PR  prints.

Crosshead.  Small  heading,  set  in  centre  of column,  separating  two  paragraphs.