ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1558

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

28

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

□   Words and word-combinations

1.  to  convey ideas — выражать идеи

2.  two-step flow theory — двухступенчатая  непрерывная теория
3.  to  be  centered  on  smth  — быть  сосредоточенным на  ч.-л.
4.  to  comment  on  smth  — комментировать  ч.-л.

И

 

__________

Diffusion Theory

The  diffusion  theory was developed  in  the  1930s.  It holds that  there  are five steps 

in  the  process  of acquiring new  ideas:

•  

Awareness

 —  the  person  discovers  the  idea

•  

Interest

 — the  person  tries  to  get more  information

•  

Trial

 — the  person  tries  the  idea  on  others

•  

Evaluation

  —  the  person  decides  whether  the  idea  is  in  his  or  her  own  self- 

interest

•  

Adoption

 —  the  person  incorporates  the  idea  into  his or her  opinion.

In  this  model,  the  public  relations writer  is  most  influential  at  the  awareness  and 

interest  stages  of the  process.  People,  for  example,  often  become  aware  of a  product, 
service, or idea through  traditional mass outlets such as newspapers,  magazines,  radio, 
and television. Indeed, the primary purpose of advertising in the mass media is to create 
awareness, the first step in moving people toward the purchase of a product or support 
of an  idea.

At  the  interest  stage,  more  direct  media  —  pamphlets,  brochures,  direct  mail, 

videotape  presentations,  even  conferences and  symposiums — play an  important role. 

Once  awareness  has  been  created,  people  turn  to  more  detailed  information  in  these 
direct  media  channels.

□   Words and word-combinations

1.  diffusion  theory — теория  распространения  (новостей)

2.  mass outlets — местные телестудии или радиостанции, редакции, “точки” 

средств  массовой  информации

3.  the  formation  of public opinion  — создание  общественного  мнения
4.  to  create  awareness — осознать;  внушить  понимание
5.  direct  mail —  прямая  рассылка  по  почте
6.  a  pamphlet — памфлет

7.  a  brochure — брошюра

Hierarchy-of-Needs Theory

The hierarchy-of-needs theory has been applied in a number of disciplines, includ­

ing  communication.  It  is  based  on  the  work  of Abraham  H.Maslow,  who  listed  basic 
human  needs  on  a  scale from  basic survival  to  more  complex ones:


background image

:  : :

б и е

 

п о

 

а н г л и й с к о м у

 

я з ы к у

 

д л я

 

с т у д е н т о в

 

г у м а н и т а р н ы х

 

в у з о в

29

•  

Physiological  needs.

  These  are  the  constituents  of  self-preservation.  They  in­

clude air, water, food, clothing, shelter, rest, and health — the minimum neces­
sities of life.

•  

Safety needs.

 These comprise protection against danger, loss of life or property, 

restriction  of activity,  and  loss of freedom.

•  

Social  needs.

  These  include  acceptance  by  others,  belonging  to  groups,  and 

enjoying both friendship  and  love.

•  

Ego needs.

  These  include  self-esteem, self-confidence,  accomplishment,  status, 

recognition,  appreciation,  and  the  respect  of others.

•  

Self-fulfillment needs.

  These represent the need to grow to one’s full  stature — 

simply  as a  human  being  or  in  terms  of some  special  talent,  gift,  or  interest.

Effective  messages  carry components  of these  needs from  the standpoint of help­

ing people achieve them in some way. In sum we’re talking about the self-interest of the 

iudience.  Indeed,  if you  can  keep  in  mind  the  self-interest  of your  target  audiences

• hen formulating messages,  you  will  be  an  effective  communicator.

Most  public  relations  activity  is  aimed  at  lower-level  needs  because  people  are 

g-enerally  more  concerned  about  their  families, jobs,  and  homes  than  they  are  about 
more  abstract  goals.  Economics  may  get  most  of  the  attention,  but  don’t  forget  that 

± ere  are  many  people who  do  have  noneconomic interests.

Applying Theory to Practice

U nd erstatin g  the concepts of opinion formation, the process of information diffu­

sion, and the psychological  needs of audiences has a great deal of practical  application 

гэг  the  public relations writer.

The  diffusion  model, for example  points  out  that  mass  and direct  media are  most 

important in the beginning stages of the process. Although the writer’s goal is ultimate- 

to  change  attitudes  and  behavior,  this  is  difficult  to  accomplish  unless  the  audience 

I  is  highly interested in  the  message,  (2)  is  predisposed  to  accept it, and  (3)  receives 

emforcement of the  message  through  their opinion  leaders  and  peer groups.

Consequently,  most  writers  are  realistic  enough  to  have  the  limited  objectives  of 

nessage exposure  and accurate dissemination of the message, which coincide with  the 
m erest and  awareness stages  of the  diffusion  model.

J   Words and word-combinations

1)  hierarchy-of-needs  theory — теория  приоритетных  потребностей

2)  basic human  needs — основные  потребности  человека
3)  to grow  to  one’s full  stature — вырасти
4)  peer  groups — группы  ровесников

3 C IS E S

1

.  Look  up  the  pronunciation  of the following words:

leisure,  hierarchy, discipline,  physiological,  ego,  stature,  peer.


background image

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

2.  Give the  English  equivalents:

прийти к заключению, благодаря ч.-л., защита от опасности, уверенность 

в себе, постоянный, общие проблемы, избегать разногласий,  поддержать 

идею,  совпадать  с ч.-л.

Reproduce them  in  situations  from  the  text.

3.  Give  the  Russian  equivalents:

to  conform  to  smth,  to  be  applied,  on  a  scale,  survival,  to  comprise  smth, 
self-esteem,  to  be  concerned  about  smth,  to  be  predisposed,  to  turn  to 

information.

Use  them  in  situation  of your  own.

4.  Translate  in writing:

1)  Physiological  needs.  These  are  the  constituents  of  self-preservation.  They 

include  air,  water,  food,  clothing,  shelter,  rest,  and  health  —  the  minimum 
necessities.

2)  The  sector  D i f f u s i o n   T h e o r y .
3)  Self-fulfillment needs. These represent the need to grow to one’s full stature — 

simply as a human  being or in terms of some special  talent, gift,  or  interest.

5.  Give  synonyms:

fairy well,  a goal,  sole  (adj.),  emphasis,  similar,  mutual,  a  step,  a  subject.

6

.  Give  antonyms:

to  fail,  to  accept  an  idea,  perm anent,  majority,  beginning  stages,  to  be 
interested,  to be  concerned,  to  support an  idea,  limited.

7.  Answer  the  questions:

1)  What does  the  two-step  flow  theory  of communication  assume?

2)  Why  does  it fail?
3)  Is  the  opinion  group  theory  well  accepted?
4)  Is  an  opinion  leader  always  recognized  as  such?
5)  When  was  the  diffusion  theory  developed?

6)  How  many  steps  in  the  process  of  acquiring  new  ideas  does  the  diffusion 

theory  hold?

7)  At what stages  is the  public relations writer most influential according to  this 

theory?

8)  What media  play  an  important role  at the  interest stage?

9)  Has  the  hierarchy-of-needs  theory  been  applied  to  other  disciplines  besides 

communication?

10)  What  should  you  keep  in  mind  when  formulating  messages?
11)  What  is  most public relations  activity  aimed  at?
12)  What  does  the  diffusion  model  point  out?

8

.  Paraphrase  the  italicized words:

1) 

The audience

 (...) receives reinforcement of the message through their opinion 

leaders  and 

peer groups.

2)  The  multistep  flow  theory 

holds

  that  there  are  opinion  leaders  on  many 

different  subjects  and  that  they  have 

varying degress o f influence.


background image

~ О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

31

3)  The basic emphasis  is  on  the function  of discussion 

in crystallizing opinion.

4)  The  person 

incorporates the  idea

  into  his or  her opinion.

9.  Find  in  the  text  the sentences where the  modal  verb  “may”  is  used.

Translate them  and  analyse  the usage of the verb  “may”.

10.  Insert  prepositions:

1)  Anyone  may  belong..........  several  groups  —  ..........  work,  ..........church,

......... leisure.

2)

  People often become aware......... a product, service, or idea...........traditional

mass  outlets.

3)

  The group is centered.........an opinion leader — a person who is listened..........

the others.

4)  Effective  messages  carry  components......... these  needs........... the  standpoint

......... helping people  achieve  them...........some way.

5)  This  le a d e r  is  the  one  who  gets  in fo rm a tio n ........... o utside  and

comments......... it..........the  group.

11.  Explain  the following statements:

1)  The primary purpose of advertising in the mass media is to create awareness, 

the first step in moving people toward the purchase of a product or support of 
an  idea.

2)

  Ego needs. These include self-esteem, self-confidence, accomplishment, status, 

recognition,  appreciation,  and the  respect  of others.

3)

  Whenever  there  is a  common  interest,  there  is formal  or  informal  grouping.

4)  Consequently, most writers are realistic enough to have the limited objectives 

of message  exposure  and accurate  dissemination  of the  message.

12.  Comment  on  the following  statements:

1)  ...  people  are generally more concerned about their families, jobs, and homes 

than  they are  about  more  abstract goals.

2)

  People  try  to  conform  to  group  opinion  and  to  avoid  disagreement with  the 

majority.

Do you  agree with  them?
Prove your point  of view.

13.  Discuss  the  Hierarchy-of-Needs  Theory

Do you  agree with this  scale of needs?

14.  Develop  the following  points:

1)  Opinion  leaders  are  important for the  communication  process.  They  pass on 

information  to  their followers  and  influence  the  acceptance  or  rejection  of a 
message.

2)

  People adopt new ideas in a five-stage diffusion  process - awareness,  interest, 

trial,  evaluation,  and adoption.

3)

  Mass and directed media messages are most influential in  the awareness and 

interest  stages  of  the  adoption  process.  Opinion  leaders  and  peers  are 
influential  in  the  later stages.

4)  A ccording  to  A braham   Maslow,  people  have  a  hierarchy  of  needs  - 

physiological,  safety,  social,  ego,  and  self-fulfillment  needs.


background image

32

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

U N I T

THREE

□  

 ___ __________________________

Persuasive Writing

Your purpose is to persuade your target audience.  Your message may be delivered 

in  one  way,  a  few  ways,  or  many  different  ways^fAs  you  work  on  message  content, 
however, you should keep in mind the concepts of audience analysis:  source credibility; 
appeal to self-interest; clarity of the message; timing and context: symbols, slogans, and 

acronyms,  semantics;  suggestions for  action;  and  content  and  structure.

Audience Analysis

J

  A message must be compatible with group values and beliefs. Taxpayers, for exam­

ple, get more interested in  recycling when  the  message  points out that  trash  collection 
costs  millions  of tax  dollars  annually  or  that  recycling  will  generate  revenues  to  keep 
taxes  down.

-  j  Tapping a group’s attitudes and values in  order to structure a meaningful  message 

is  called 

channeling.

  It  is  the  technique  of recognizing  a general  audience’s  beliefs  and 

suggesting a specific course of action related to audience members’ self-interests. In this 
example, the incentive to participate in recycling programs is given a strong push by the 

prospect of tax savings.

It  must be  remembered,  however,  that  taxpayers  are  only  one  target  audience.  A 

message  to  members  of JiikiBgidubs  might  emphasize  that  overflowing  landfills  and 
mountains of trash are despoiling scenic areas'/You should always keep in mind that the 
more  you  can  segment  various  audiences,  the  more  you  can  tailor  your  message  to 
specific group  attitudes.

□   Notes

an  acronym

  —  акроним,  т.е.  слово,  образованное  из  первоначальных  букв 

группы слов, например, UNESCO — United Nations Educational  Scientific and 
Cultural  Organization.

□   Words  and word-combinations

1.  to  deliver  a  message — передать  сообщение

2.  message  content — содержание  информации
3.  clarity of the  message — ясность,  четкость  информации
4.  a  taxpayer — налогоплательщик
5)  revenue — доход

6)  scenic area — место,  пространство,  пейзаж