ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 06.04.2021

Просмотров: 782

Скачиваний: 3

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

 

 

23 

среднем образовании; последний вариант; достаточный; негосударственный 
вуз;  иметь  государственную  аккредитацию;  присвоить  степень;  получить 
степень;  продолжить  образование  после  окончания  вуза;  привести  к 
получению  степени  кандидата  наук;  сопровождаться  чем-либо;  почетная 
степень; доцент. 

 
6d Translate the following sentences into English: 

1.

 

Образовательная  система  России  была  унаследована  от  Советского 
Союза.  Определенное  время  образование  было  бесплатным  для 
любого, 

кто 

проходил 

вступительные 

экзамены, 

студенты 

обеспечивались небольшими стипендиями и бесплатным жильем. 

2.

 

В 

Советском 

Союзе 

вузы 

финансировались 

полностью 

из 

федерального  и  регионального  бюджетов,  в  постсоветской  России 
многие  институты  не  смогли  обеспечивать  достойные  зарплаты 
преподавателям  и  стипендии  студентам  и  стали  предлагать 
(открывать) платные места. 

3.

 

Появилось  много  частных  вузов,  которые  были  аккредитованы 
государством, в них учится около 20 % студентов. 

4.

 

Среднее образование в России обязательно до 9 класса включительно, 
после  чего  ученик  получает  сертификат  неполном  среднем 
образовании. 

5.

 

Университеты  России  присваивают  следующие  степени:  степень 
бакалавра, степень кандидата и степень магистра. 

6.

 

Выпускники  могут  продолжить  образование  после  окончания  вуза,  в 
результате которого они могут получить степень  кандидата наук или 
доктора наук.

 

7.

 

Степени  кандидата  наук  и  доктора  наук  могут  сопровождаться 
почетными званиями, соответственно, доцента 

и 

профессора. 

 

6e  Summarize  the  main  ideas  of  the  text  in  15  –  20  sentences  and  present 

your summary to the class.   

 
7.READING AND SPEAKING 

 

7a  Read  the  text  and  reconstruct  its  logical  structure  by  putting  the  para-
graphs in a correct order. 

 

 
          THE UNIVERSITY OF CHICAGO 

A. 

Concentra tion  progra ms   or  majors,  leading  to  Bachelor  of  Arts  

or  Bachelor  of  Science  degrees,  enable  students  to  s pecialize  in  one 
area  in  great  depth.  With  over  2,500  courses  available  each  year,  


background image

 

 

24 

undergraduates  choose  electives  that  allow  them  to  explore  their 
interests  more  broadly.  Students  may  opt  to  join  faculty  in  research 
through  the  College  Research  Opportunities  Progra m,  or  they  ma y 
des ign their own  research  projects.  

B.

 

As  one  of  the  world's  great  univers ities,  The  Univers ity  o f 

Chicago  has  been  s haping  higher  education  and  the  intellectual  lives  
of  undergraduates  for  over  a  century.  A  private  institution  charted  in 
1890,  C hicago's 203-acre campus on  the s hores  of  Lake M ichigan  has  
been  ho me  to  73  Nobel  laure ates,  the  larges t  number  affiliated  with 
any  American  univers ity.  The  Univers ity  of  C hicago  scholars  were 
the  first  to  split  the  ato m,  to  measure  the  speed  of  light,  and  to 
develop the  field of sociology.  

     C. 

The  typical  s tudent  admitted  to  the  Univers ity  of  C hicago,  in 

addition  to  being  academically  promis ing,  s hows  a  des ire  for  a 
liberal  arts  education,  a  keen  sens e  of  curios ity,   a  willingness  to 
question  standard  ass umptions,  and  a  taste  for  theoretical  discuss ion.  
These  aspects  of  the  s uccess ful  Chicago  applicant  are  us ually 
reflected  in  the  high  school  courses  a  student  has  taken,  grades  
earned,  and  standardized  test  scores,  as  well  as  the  way  in  which  the 
application  is co mpleted. 

      D. 

Carrying  on  this  tradition  of  innovative  and  provocative 

thought,  C hicago's   1,000  undergraduates  from  the  c ommunity  o f 
learners  discover  the  pleas ure  of  exploring,  taking  risks,  immers ing 
themselves  intellectually,  and  determining  the  direction  of  their  own 
education.  They  choose  C hicago  because  they  want  an  undergraduate 
liberal  arts  curriculum  taught  by  a  fac ulty  of  renowned  scholars  and 
teachers.  They  seek  s mall  classes   and  spirited  discuss ions.  They 
participate  in  opportunities  on  and  off  campus  that  take  their 
profess ional and recreational  interests to a higher  level.  

 
7b “Creating an Advertisement”project. Find some information about an 
American institution of higher education of any type and share it with your 
group mates. Present your information in a form of advertising the chosen 
college or university. Use pictures if necessary. 
 
8.READING AND SPEAKING 
 
8a  Skim  the  selections  and  match  them  to  the  headings  given  below.  Read 
the  text  and  compare  the  academic  degrees  in  American  higher  education 
institutions to those in Russia. 
 
1. Masters Degrees;    2.Doctoral degrees;    3.Bachelors and Associate Degrees. 


background image

 

 

25 

 

 COLLEGE AND UNIVERSITY DEGREES 
    AMERICAN TEACHERS CAN HAVE 

 
A.

 

At  the  doctoral  level  there  are  professional  degrees  and  research  degrees. 

The most common professional degrees are the MD for  medicine and the JD for 
law. 

The  purpose  of  a  doctoral  degree  program  is  to  train  research  scholars  in  a 

particular  field.  The  doctoral  degree  typically  involves  both  course  work  and  a 
major  research  project.  It  usually  takes  four  to  six  years  of  full-time  study  to 
complete  a  Ph.D.  Admission  into  a  doctoral  program  is  considered  after  a 
candidate  has  passed  a  set  of  examinations  and  the  research  project  has  been 
approved. 

 
B.

 

The bachelor's degree typically takes four years to complete, though some 

students  take  slightly  less  time  to  finish,  while  others  may  take  longer.  The 
associate degree usually takes two years to complete. Associate degree programs 
may be "terminal" programs, which lead into specific careers upon graduation, or 
"transfer"  programs,  which  correspond  to  the  first  two  years  of  a  bachelor's 
degree  and  lend  to  be  more  liberal  arts  based,  tinder  the  latter  option  you  could 
then  transfer  into  the  third  year  of  a  four-year  bachelor's  degree  program. 
Associate  degree  programs  are  offered  at  two-year  colleges  known  as  junior  or 
community  colleges,  four-year  colleges  and  universities  offer  bachelor's  degree 
programs, with a small number also offering associate degree programs. 

One  of  the  most  attractive  features  of  the  bachelor's  degree  program  in  the 

United  States  is  that  it  is  highly  flexible.  You  can  usually  choose  from  a  wide 
variety  of  courses  and  create  your  own  unique  program  of  study.  The  degree  is 
awarded  after  you  complete  a  specified  number  of  credits,  which  are  usually 
completed  in  four  years  of  lull  time  study.  The  first  year  is  called  the  freshman 
year;  the  second  is  called  sophomore;  the  third,  junior;  and  the  fourth,  senior. 
You may read that students in the United States often take longer than four years 
to complete their degrees. This  may be because they change  majors and  need to 
accumulate enough credits in the new major field to earn the degree. Or it may be 
because  they  take  less  than  a  full-time  course  load  per  term  for  academic, 
personal, or financial reasons. International students, however, cannot study part-
time and  must  maintain  full-time status. Courses taken  in  the  first two  years are 
known  as  lower  division  courses,  and  courses  taken  in  the  final  two  years  are 
called  upper  division  courses.  College  catalogs  usually  assign  a  number  to  a 
course, which indicates the level of study as follows:    100 – 199 Freshman 
            200 – 299 Sophomore 
            300 – 399 Junior 
            400 – 499 Senior 


background image

 

 

26 

C.

  There  are  two  kinds  of  graduate  degrees:  professional  degrees  and  research 

degrees,  and  two  levels:  master's  and  doctoral.  The  professional  master's  degree 
provides  specific  set  of  skills  needed  to  practice  a  particular  profession  and 
leading directly to employment. Professional master's degrees are offered in areas 
such  as  business  and  public  administration,  social  work,  journalism,  public 
health,  international relations, urban and regional planning, communications etc. 
This type of degree consists of a year of required course work, forming the basic 
training, followed by a second year of specialized, study within the field. Usually 
these degrees do  not  include a thesis option or a  language requirement, but they 
may involve some type of internship or fieldwork. 

The  research  master's  MA  (Master  of  Arts)  or  MS  (Master  of  Science) 

provides experience in research and scholarship. The research master's is usually 
part of the progression to the doctorate. It is often based on a selection process by 
which  those  who  perform  adequately  may  be  awarded  their  master's  but  be 
denied entry to the doctoral program. Some universities do not admit students in 
(lie  humanities  and  social  sciences  for  a  master’s  degree,  as  they  are  only 
interested in prospective doctoral students. 

 

 
 

 
8b Comprehension check. Scan the text and correct the false statements. 
 

1. The research master's is usually part of the progression to the doctorate.  
2. At the doctoral level there are professional degrees and research degrees. 
3. The doctoral degree typically involves only a major research project. 
4.  One  of  the  most  attractive  features  of  the  bachelor’s  degree  program  in  the 
United States is that it is highly flexible. 
5. The associate degree usually takes two years to complete. 
6. Associate degree programs are offered at two-year colleges known as junior or 
community colleges. 
7. The bachelor's degree typically takes five years to complete. 

 
 
 
 
8c

 

Look  at  the  certificate  for  30  seconds  and  re por t  on  the  

inf or mation you’ll ge t fr om  it.  
 


background image

 

 

27 

 

 

 

9.SPEAKING 
 
9a Make a list of questions you can ask your university teacher of English 
about his / her degree and professional background. Interview your teacher 
and write down his / her answers. Present the interview to your group mates. 

 

10. SPEAKING AND WRITING 
 
10a Imagine that you are eager to apply for a job at the university. What is 
in your opinion the procedure for candidacy like? What will you write down 
in

 

your application letter? Use the following words and expressions to write 

such an application. 

CV  (curriculum  vita),  qualification  for  the  pos ition,  inquiry,  

nomination,  to  provide  a  letter  describing  ones  interest,  contact 
infor mation,  letter  of reference.  
 

10b  Play  an  "Acronym  game."  Study  a  list  of  acronyms  given  below.  Close 
your  books.  Form  two  groups.  Ask  a  member  of  a  group  to  explain  the 
meaning  of  any  acronym  from  the  list.  The  group  that  will  manage  to 
interpret more acronyms wins. (Consult the dictionary for pronunciation)