Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 30970

Скачиваний: 166

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

42ФReviewing Some Basic Facts about the English Language 

Упражнение 14. 1) Прочтите текст и скажите: 

1. What do you know about Andreas Vesalius? 2. What did William 

Harvey discover? 3. Whoinventedthemicroscope? 

2)  Объясните  артикли  или  их  отсутствие  перед  выделенными 

именами существительными. (См. Грамматическийсправочник, § 2.) 

Studying the Human Body 

In the sixteenth century a doctor named Andreas Vesalius studied 

anatomy on dead bodies. He used corpses (трупы) for his examinations. 
Vesalius was born in Brussels, got his education as a doctor in Paris. 
Later he moved to Padua University where he became Professor of 
anatomy. In 1543 he published an illustrated book - «The Working of the 
Human Body». 

During the era of the fourteenth through seventeenth century the 

foundations of science and medicine were established. The art of surgery 
was improved by Ambroise Pare. Parecelsus became the father of 
twentieth-century chemotherapy. Andreas Vesalius made the study of 
anatomy a science based on direct observations. William Harvey, the 
English physician to King James I, discovered the circulation of the blood 
and his countryman (соотечественник) Thomas Sydenham developed 
the science of internal medicine. 

In 1675 Antony van Leeuwenhoek, a Dutch brewer [Ьги:э] 

пивоваризГолландии) invented the microscope and observed bacteria 
and protozoa. He also described microscopic organisms. Other important 
discoveries were made in the seventeenth century. These discoveries 
helped to understand and study the human body, especially the various 
digestive glands, blood circulation,sensory nerve endings, the structure 

and function of the ear, salivary glands and the structure 
of bones. 

КОНТРОЛЬНО-ОБОБЩАЮЩИЕ УПРАЖНЕНИЯ 

a) 
production 
diffusion 
solution 
precision 


background image

 

Урок 2 <► 43 

Упражнение 15. 1) В каком столбике все слова содержат звук [J] 2) В 

каком столбике все слова содержат звук [3]? 

b) pleasure 

c) function 

measure 

nation 

division 

commission 

decision 

pressure 

(Ответы: 1) с; 2) b. Если вы ошиблись повторите правило на с. 25, 

26) 

 


background image

44ФReviewing Some Basic Facts about the English Language 

Упражнение 16. 1) В каком слове-конечный слог оканчивается 

звуком[t]? a) dependedb) stressedс) firedd) planted 

(Ответ:b.) 

2)

 

В каком слове конечный слог оканчивается звуком [d]? a) 

criedb) chancedс) transplanted 

d) pressed 

(Ответ: a.) 

3)

 

В каком слове конечный слог оканчивается звуком [id]? a) 

pressedb) clickedс) nursedd) needed 

(Ответ:d. Если вы ошиблись, повторите правило на с. 26) 

УРОК 4 

КАКИЕ СОЧЕТАНИЯ АНГЛИЙСКИХ ГЛАСНЫХ И СОГЛАСНЫХ ДАЮТ 

ДОЛГИЕ ЗВУКИ? 

Упражнение 1. Прочтите следующие слова.

a -I- s+ со-
гласная 

tas

k' 

last

Упражнение 2. Прочтите следующие 

слова.

a + l + согласная = [о:] 

also 

tall 

small 

talk

Исключения: palm [pa:m] (ладонь); calm [ka:m] (спокойный). 

 

а + f+ со-

гласная 

a+ th 

а + п + соглас-

ная 

[а:] 
can't 
danc

bath 

father 

after 

half(половина) 

 

 

almos

t fall 

all 
cal

 


background image

 

Урок 2 <► 45 

Упражнение 3. Прочтите следующие пословицы и поговорки. Выберите 

и переведите 4 из них. 

1. All is well that ends well. 2. Speaking without thinking is shooting 

without aim. 3. Be slow to promise and quick to perform. 4. It is never too 

late to learn. .5. Never try to kill two birds with one stone. 

 


background image

46ФReviewing Some Basic Facts about the English Language 

Упражнение  4.Прочтите  текст  и  переведите  его.  Скажите,  в  каком 

времени употреблены выделенные глаголы-сказуемые. 

An old man and sailor (моряк) were once having a talk. The old man 

asked the sailor where his father had died (умирать). The sailor answered 
that his father and his grandfather and his grandfather s father had all died 
at sea. 

Then the old man said that the sea must be a dangerous (опасный) 

place, and asked whether the sailor was not afraid of going to sea 
(небоитсялионотправлятьсявморе). The sailor said that he was not at all 
afraid, and asked where the old man's father, grandfather and his 
grandfather's father died. The old man answered that they had all died in 
their beds. 

The sailor then said that a bed must be a dangerous place, and asked 

the old man whether he was not afraid of going to bed. 

СТРОГИЙ ПОРЯДОК СЛОВ, ИЛИ «ЧЛЕНЫ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ДОЛЖНЫ 

БЫТЬ НА МЕСТАХ» 

Для английского предложения характерен твердый порядок слов, 

т.е. каждый член предложения имеет свое определенное место. К 
этому привело отсутствие развитой системы родовых, падежных и 
личных окончаний. Грамматические отношения между словами в 
предложении выражаются главным образом при помощи порядка слов 
и предлогов. Так, в простом распространенном предложении 
подлежащее с определениями стоит до сказуемого, за сказуемым 
следует дополнение. Обстоятельство, как правило, занимает место 
после дополнения. Вспомним высказывание А.Н. Толстого: «Члены 
предложения должны быть на местах: острота фразы должна быть в 
точности определения существительного, движение фразы — в 
психологической неизбежности глагола».