Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 30979

Скачиваний: 166

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

52ФReviewing Some Basic Facts about the English Language 

4.

 

При перечислении (перед каждым однородным членом пред-

ложения, кроме последнего). 

We 'study /physics, /chemistry, bi/ology, a/natomy, /Latin and \ 

English. 

Упражнение 8. Прочтите текст, соблюдая интонацию 

повествовательных и вопросительных предложений. 

Переведитетекстнарусскийязык. 

The patient was very sick. «Doctor,» he said, «cure me and I'll give 

5000 dollars to this hospital.» It was a difficult case

1

, but the doctor cured 

the man. Two weeks later the doctor met the man and said: 

«How are you?» «I am well, thank you.» «I want to speak to you,» said 

the doctor, «about the money you promised to the hospital.» «Oh! Now 
you can see how really sick I was.» 

ВОПРОСЫ В АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ 

Вопросы бывают четырех типов: общие, специальные, альтер-

нативные и разделительные. 

Общими вопросами называются такие, на которые можно отве-

титьyesили по. Такие вопросы начинаются с вспомогательного 
глагола. Например: 

DoyoustudyanatomyattheInstitute? Yes, I do. 

Did you study Latin last year? No, Ididn't. 

Специальные вопросы имеют целью выяснение какого-либо 

факта или обстоятельства. Они относятся к одному из членов 
предложения и начинаются с вопросительного слова. Запомните 
следующие вопросительные слова: 
whoкто?что?какой?,whereгде?куда?, 
whenкогда?,whyпочему?,howкак?,howmany, howmuchсколько?, 
howlongкак долго? сколько?,whatforзачем? 


background image

 

Урок 2 <► 53 

Where do you study? I study at the Moscow Medical Sechenov 

Academy. 

When do you come to the Institute? I come to the Institute at 8.50. 

Альтернативные (выборочные) вопросы имеют целью выяснение 

отдельных подробностей высказывания. Такие вопросы по структуре 
похожи на общие вопросы и требуют полного ответа. Говорящему 
предлагается выбор одного из двух возможных вариантов. Например: 

Doyoustudyanatomyorsurgeryinthefirstyear? We study anatomy in the 

first year. 

Do you live in Moscow or in Kiev? IliveinMoscow. 

Разделительные вопросы имеют целью уточнение того или иного 

факта или обстоятельства и требуют краткого ответа. Например: 

YoustudyEnglish, don'tyou? (Вы изучаете английский язык, не правда 

ли?) Yes, I do. 

You had no lecture at 5 o'clock, had you? (У вас не было лекции в 5 

часов вечера, не так ли?) No, we hadn't. 


background image

54ФReviewing Some Basic Facts about the English Language 

 

Упражнение  9.  Поставьте  общие  вопросы  к  данным  предложениям. 

Дайте ответы на заданные вопросы. 

Образец: Professors deliver lectures at the Institute. 

Do professors deliver lectures at the Institute? Yes, they do. 

1. They have two children. 2. She has a brother. 3. The students are in 

the reading-hall. 4. My friends will go to the theatre tomorrow. 5. She went 

home an hour ago. 
Упражнение  10.  Поставьте  специальные  вопросы  к  следующим 

предложениям. Начинайте вопрос с вопросительного слова, данного в 

скобках. 

Образец:Ireadbookseveryday (what) WhatdoIreadeveryday? 

Порядок слов в вопросительном предложении 

 

 

Вопроси 

Вспо
мо 

Подлеж
а 

Сказу  Дополне 

Обстоятельство 

тельное 

слово 

гател

ьный 

глаго

л 

щее 

емое 

ние 

места 

времени 

 

Does  he 

go 

 

to the 

Institute  every 

day? 

When 

does  he 

go 

 

to the 

Institute?   

Where 

does  he 

go 

 

 

every 
day? 

 

Do 

they 

read 

newspape
rs 

in the 

library 

every 
day? 

Where 

do 

they 

read 

newspape
rs 

 

every 
day? 

How 

often 

do 

they 

read 

newspape
rs 

in the 

library?   


background image

 

Урок 2 <► 55 

1. She reads very quickly, (how) 2. I entered the Institute at the age of 

18. (when) 3. He usually spends his holidays in the country, (where) 4. 
They will go to the Institute in the morning, (who) 5. We wake up at seven 
o'clock in the morning, (when) 

Упражнение 11. Поставьте вопросы к выделенным словам. 

1. My brother entered the Institute last year. 2. We shall graduate from 

the Institute in six years. 3.All our students take an active part in social life. 

4.Kiev is his native town. 5. She is reading a book now. 
Упражнение 12. Поставьте вопросы ко всем членам предложения. 

1. Неis nineteen years old. 2. I shall become a doctor in six years. 

Упражнение 13. Ответьте на следующие вопросы. 

1. Are you a student of the Medical Faculty? 2. You live in Moscow, don't 

you? 3. When were you born? 4. Where were you born? 5. Do you live in 
the hostel or at home? 6. Doyougotothelibraryeveryday? 
Упражнение 14. 1) Прочтите текст про себя и скажите, какие открытия 

были  сделаны  в  области  медицины  в  XIX  веке?  2) 

Ответьтенаследующиевопросы.


background image

Урок 4-0-56 

Rapid Scientific Advances 

Great discoveries were made in the nineteenth century. One of them was 

the discovery of cocaine, which was very effective as a local anaesthetic. 
Surgeons could inject cocaine into a certain part of the body and deaden 
(заглушать) the pain in that part during the operation. 

When the problem of pain was solved, surgeons could carry out long and 

complicated operations. 

A very important discovery was made by the French chemist, physicist 

and bacteriologist Louis Pasteur. We know him as the originator of the 
«germ theory» of disease. He discovered fermentation and developed the 
process of pasteurization. Louis Pasteur produced the theory that disease 
and infection were caused by germs and he proved that they were spread 
through the air. He found that germs could be killed in the liquids 
(жидкостях) by heat (теплом) and the term «pasteurization» was given to 
this process. Milk is treated in this way today to make it safe to drink. 

Rudolf Virchov became known for his work in cellular pathology, and 

Herman von Helmholtz for his invention of the ophthalmoscope in 1850. 
Lord Joseph Lister introduced antiseptic surgery in 1867, and Wilhelm K. 
Roentgen discovered X-rays in 1895. He placed his hand in front of the 
apparatus and saw that the rays passed through the hand and cast a 
shadow (тень) of bones on the screen (экран).Because he did not know 
what the rays were he called them X-rays. 

Упражнение 15. 1) Прочтите и запомните следующие слова. 

tocause [ko:z] быть причиной, вызывать; cause [ko:z] причина; 

infection [in'fekjan] инфекция; infectious [in'fek/as] инфекционный; 
pneumonia [nju:'mounja] пневмония; muscle ['mAsI] мышца 

2)

 

Прочтите  про  себя  первые  два  абзаца  текста.  Найдите  и 

прочтите вслух эквиваленты следующих сочетаний слов. 

двадцатое  столетие,  лечение  и  предупреждение  заболевания, 

группы крови, хорошо составленная диета