Файл: Вайнштейн - Английский язык.pdf

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.11.2019

Просмотров: 32813

Скачиваний: 181

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

 

228О- Learning to Understand a Medical Text 

study of university students showed that noise of only 7 decibels consis-
tently caused constriction of the coronary arteries which supply oxygen to 
the heart muscle. Permanent hearing loss occurs with prolonged ex-
posure to sounds of over 90 decibels. 

Probably the most damaging effect of noise on the quality of human 

life is its disruption of our psychic balance. Loud, harsh, or persistent 
noise puts our nerves «on edge» so that our personal relationships are 
strained and often explosive, interferes with our concentration, and 
impairs the efficient functioning of our minds. Noise must not be regarded 
as no more than just an annoyance because it is a serious threat to the 
quality of our lives. 

In our concern with other forms of environmental decay, we have 

largely overlooked the importance of noise control, and noise levels 
continued to creep upward.

1

 Like any other form of pollution control, 

noise control will require legislated limits on noise levels, strict enforce-
ment of those limits, and a personal concern

2

 for the rights of others to 

live in a decent environment. 

Notes 

1.

 

to creep upward ползти вверх 

2.

 

personal concern личная заинтересованность 

Упражнение  4.  Прочтите  нижеприведенные  суждения.  Найдите  в 

тексте  В  предложения,  более  полно  выражающие  мысль  данных 

суждений, и прочтите их. 

1. For the city dweller noise may be an environmental pollutant. 2. The 

average noise level in residential areas has risen. 3. The effect of noise is 
the disruption of our psychic balance. 4. Noise levels continue to creep 
upward. 5. Like any other form of pollution noise should be controlled. 

Упражнение  5.  Классифицируйте  поражения  в  зависимости  от 

качества шума по заданной схеме. 

Noise 


background image

Lesson 21 О229 

 

Excessiv
e 1. • • • • 

Лш • • • • 

Sudden 
la • • • 

Prolonge
d 1 • • • • 

Лт • • • • 


background image

 

230О- Learning to Understand a Medical Text 

Часть III 

Контрольно-обобщающие упражнения к уроку 22 

Упражнение 1. Найдите и переведите придаточные предложения, в 

которых отсутствует союз. 

1. Any modern vehicle should be propelled by electric motors which 

reduce pollution and noise. 2. The price we have to pay for the unlimited 

exploration of natural resources and the pollution of the air and water is 

rather high. 3. Gears that are made of plastics provide greater freedom 

from noise and vibrations than metal gears. 4. Had we used the recently 

developed device we could have saved much time. 5. We know water is 

a vehicle for such infections as cholera, typhoid fever, dysentery and 

other diseases having their primary seat in the digestive tract. 

(Ответ: 2, 4, 5. Если вы ошиблись, повторите § 32 Грамматичес-

кого справочника.) 

Упражнение  2.  Прочтите  текст.  Найдите  в  тексте  предложения:  а) 

придаточные 

дополнительные; 

б) 

определительные; 

в) 

обстоятельственные; г) условные. Переведитетекст. 

Nutrients 

Nutrients nourish our body and give us energy. Energy is the ability to 

do work. Our body uses energy for every action to move, to breathe, to 

think, to grow. Repairing body parts when we get hurt takes energy too. 

All this energy comes from nutrients in the food. 

You know that all foods contain moisture. The solid part of food is 

made up mostly of carbohydrates, fats and proteins. Carbohydrates and 

fats supply our body with fuel for energy. If the carbohydrates and fats 

are not used for energy, they are stored in our body as fat. Proteins 

provide our body with material for growth and repair. Protein foods also 

contain some carbohydrates or fats. Meat always has fat with the protein, 

even if the meat is lean; milk has both carbohydrates and fat with the 

protein. Vitamins and minerals are other important nutrients which help 

our body to function properly. 

The research workers proved that a balanced diet contains all the 

nutrients necessary to keep us healthy. No one food supplies all the 

nutrients that our body needs. Because some foods are high in certain 

nutrients and other foods are high in other nutrients, it is important for us 

to eat a variety of foods. 

Over half of the food we eat should be in the form of carbohydrates. 

Most of the carbohydrate foods should be complex ones. Sweet foods 


background image

Lesson 21 О231 

such as sugar jam, syrup, frosting, cake and candy are not a good source 

of carbohydrates. Our body needs vitamins and minerals to change sugar 

into energy. But refined sugar has no vitamins or minerals in it. The best 

sources of carbohydrates contain natural sugar or starch as well as 

vitamins and minerals. When we are not very active we should get most 

of the carbohydrates that we need from fruits and vegetables because 

they are low in fat.

LEARNING TO DISCUSS MEDICINE 

THE SECHENOV MOSCOW MEDICAL ACADEMY 

Упражнение  1.  Прослушайте  и  повторите  за  диктором 

(преподавателем)  следующие  слова.  Обратите  внимание  на 

ударение. 

faculty ['faekdlti], university [Ju:ni'va:siti], scientist ['saiantist], surgery 

['saufeari], surgeon ['sarcfcn], therapy ['Oerapi], therapeutist 
|,6erd'pju:tist], obstetrics [ab'stetriks], obstetrician [,obsta'tnfn], hygiene 
['haicfcim], pharmacology [,fa:m9'kola<fei], pharmaceutical 
|,fa:m9'sju:tikl] 

Упражнение  2.  Прослушайте  и  повторите  за  диктором 

(преподавателем)  следующие  группы  однокоренных  слов  (гнезда 

слов).  Определите,  какой  мастью  речи  являются  слова  в  каждой 

группе  и  переведите  их:  для  этого  найдите  и  проанализируйте 

словообразовательные суффиксы. 

surgery, surgical, surgeon; therapy, therapeutic, therapeutist; pediat-

rics, pediatric, pediatrician; hygiene, hygienic, hygienist; physiology, 
physiological, physiologist; chemistry, chemical, chemist; to graduate, 
лgraduate, graduation 

Упражнение  3.  Назовите  корневые  слова,  от  которых  образованы 

следующие производные. 

foundation, graduation, preparatory, surgical, therapeutic, scientific, 

preventive 

Упражнение 4. Прочтите и переведите текст. 


background image

232 ❖ Learning To Discuss Medicine  £ 

The Sechenov Moscow Medical Academy 

Yesterday, when we had our English lesson, the teacher said: «You 

nre students of the Sechenov Moscow Medical Academy. And do you 
know the history of our Academy?»

«Yes,» said Semenov, one of our students. «I know that our Academy 

was founded in 1758 as a faculty of the Moscow University and in 1930 it 
was reorganized into an independent higher learning institution». 

«You are quite right,» said the teacher. «The Sechenov Moscow Medical 

Academy, one of the oldest and biggest medical schools in Russia, was 
formerly the Medical Faculty of the Moscow University, founded by the 
great Russian scientist M.V. Lomonosov. The University had three 
faculties: Philosophical, Law and Medical and only thirty students studied at 
these faculties. Among them were the first medical students: Sybelin, 
Veniaminov and Yastrebov. The students were taught by three professors 
of natural history, anatomy and. chemistry, respectively. At that time the 
majority of the staff were foreign professors.The first Russian professor of 
medicine was one of the graduates - Professor Sybelin. 

By the 19th century there were six departments at the Medical Faculty: 

the departments of anatomy, physiology, pathology, surgery, inter-* nal 
medicine and midwifery. The first clinical hospitals were opened in 1805. 
They were the hospitals of surgery and obstdtrics. By the end of the 19th 
century 26 departments and 12 clinical hospitals had been founded and 
new departments added: the departments of hygiene and anatomic 
pathology. ^ ' [ >

(

 d , ; * \ 

The professors and students of the Medical Faculty took an active part in 

the political and social life of the time. The ideas of Herzen and Belinsky 
were very popular among the staff and students. At that time many 
outstanding doctors worked at the Faculty. They were: a physician AA. 
Ostroumov, surgeons N.V. Sklifosovsky, A A. Bobrov, P.I. Dya- konov, a 
neurologist A.U. Kozhevnikov, a psychiatrist S.S. Korsakov, an