ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1465

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

48

W E L C O M E   TO  THE  W O R L D   O F   PUBLI C  R E L A T I O N S

4)  The  purpose.......... media  coverage,  ...........an  organization’s  standpoint,

goes......... just news  and  information.

5)  The  material  is  handled......... the  advertising  or  sales  department......... the

newspaper or broadcast station.

11.  Explain  the  following statements:

1)  In  many  cases,  publicity  is  strongly  marketing  oriented  and  designed  to 

generate  sales.

2)  The  recession  in  the  early  1990s  left  many  publications  scrambling  for 

advertising  dollars, which  directly  affected  the  news  space  available.

3)  Our  society  is  experiencing widespread  information  clutter.
4)  D on’t try  to blanket  the  media with  a blizzard  of news  items.

12.  There  are 4  points  in  the text  that  a  public relation  writer must  keep  in  mind

 

to  make  his  effort  more  effective.

Do you  agree with  them?  Illustrate your  point of view.

13.  Develop  the following  statements:

1)  A major objective of many public relations programs is to get publicity for the 

employer or  the  client.

2)  Placing  news  and  information  (publicity)  in  the  news  media  should  be  done 

with  the  objective of helping the  organization  achieve  its goals.

3)  Publicity is difficult to achieve. There is a great deal of competition for available 

news  space.

U N I T

TWO

What Makes News

Students  in  news-writing  classes  are  taught  the  basic  components  of what  consti­

tutes  “news”.  Public  relations  writers,  or  publicists,  must  also  be  familiar  with  these 
components  if  they  are  to  generate  the  kind  of  information  that  appeals  to  media 
gatekeepers.  Aspects  of news  include  timeliness,  prominence,  proximity,  significance, 
unusualness,  human  interest,  conflict,  and  newness.

Timeliness

Timeliness  may be the most important characteristic of news.  By definition,  news 

must be  current  and  timely.

One  way  to  make  news  timely  is  to  announce  something  when  it  happens.  A 

company  usually  contacts  the  press  as  soon  as  an  event  occurs  —  the  issuing  of  the


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

49

quarterly  earning  report,  the  appointment  of  a  key  executive,  the  layoff  of  workers. 
Any  delay  in  conveying  this  information  to  the  news  media  runs  the  risk  of  being 
rejected  as  “old  news”.

Another  aspect  of timeliness  is  offering  information  within  the  context  of events 

and  issues that are  already on  the public agenda.  Auto  club and  insurance  companies, 

for  example,  have  excellent  placement  success with  articles  about  safe  driving just  be­
fore a long holiday weekend.  Because  Christmas-time  is the major season for purchas­

ing children’s toys,  the media are receptive to news releases from manufacturers about 
new  toys  on  the  market  and  what  kinds  of  toys  are  setting  sales  records.  Consumer 
groups  also  use  the  context  of  Christmas  to  issue  warnings  about  the  safety  of some 

toys.

Prominence

The  news  media  rarely  cover  the  grand  opening  of  a  store  unless  a  celebrity  is 

involved.

Another way  of looking  at prominence is  to  remember  that  “names  make  news”. 

People  are  interested  in  other  people,  particularly  if they  are  prominent  or  known  in 
some way.  The  success of 

People

  magazine  proves  the  point.

Although  the  media  are  invariably  attracted  to  the  presence  of movie  stars,  rock 

stars,  and  pro  athletes  at  an  event,  other  types  of prominent  people  also  make  news.

Note  that prominence  is not restricted to  people;  it extends also  to  organizations. 

Large  multinational  corporations  like  IBM  or  Exxon  automatically  get  more  media 

attention because they control so many resources and affect so many lives. If you work 

for a  smaller,  less prominent company,  you will  have  to  try much  harder to  get media 

coverage.

□   Words and word-combinations

1.  to  constitute  news — составить  (построить)  новости

2.  to generate  information  — производить,  подавать  информацию

3.  to  appeal  to — привлекать,  притягивать;  нравиться
4.  timeliness — своевременность
5.  prominence — известность;  значительность
6.  proximity — близость, доступность
7.  significance — важность,  значительность
8.  human  interest — интерес широкой  публики
9.  newness — новизна

10.  to  issue — издавать,  выпускать,  опубликовать
11.  quarterly  earnings — заработки  за  квартал
12.  a key executive — важное лицо в правительстве (государстве)  или в руко­

водстве  фирмы

13.  layoff — увольнение
14.  to  convey — передавать
15.  to  be  on  the  agenda — быть  включенным  в  повестку дня
16.  placement — размещение
17.  to  set sales records — установить рекорд  продаж

18.  to  cover  an  event — освещать  событие
19.  to get coverage — получить освещение в прессе и других средствах массо­

вой  информации

4-1962


background image

W E L C O M E   TO  THE  W O R L D   O F   PUBL I C  R E L A T I O N S

Proximity

Surveys have  shown  that  the  news  releases  most acceptable to  media gatekeepers 

are those with a local angle. These stories are custom tailored for an organization or an 
individual’s local newspaper. Typically, the local angle is in the lead and top half of the 
release.

Obviously,  the  local  angle — proximity — has  strong news value.  Whenever  pos­

sible, it is important to “localize” information. Publicists should take the time and extra 
effort  to  tailor  national  information by  including  the  names  of local  dealers,  retailors, 
and  other  area  representatives  for  the  news  media  serving  a  particular  city  or  the 
surrounding area.

Significance

If a  situation  or  an  event  is  likely  to  affect  a  substantial  number  of people,  it  is 

significant. An  increase in the price of heating oil is significant in the Northeast, where 
many  homes  are  heated by  oil.  However,  this news  is not very  significant in  the West, 
where  most  homes  are  heated  by  gas.  However,  an  increase  in  the  price  of gasoline 
receives a great deal of local,  regional,  and national coverage because  it affects almost 

every family.

In judging significance, you must know not only the numbers of people affected but 

also who will be affected. A requirement that filling stations install equipment to reduce 
the  amount  of  gasoline  vaporized  into  the  atmosphere  was  of  minor  interest  to  the 
public, but it was extremely significant to the oil  companies and service station  owners 
because  of added  costs.  Consequently,  the  general  press  gave  the  new  requirement  a 
few paragraphs,  whereas  it received  extensive  coverage  in  oil  industry publications.

Unusualness

Anything out of the ordinary normally attracts press interest and public attention. 

Activist groups like  Greenpeace  and animal  rights advocates  often generate  news cov­
erage by staging demonstrations with  protesters wearing animal  costumes  or conduct­

ing  a mock funeral  procession.

Unusual  events  and situations  are often  created solely for the  sake  of publicity.

□   Words and word-combinations

1.  to  tailor stories for smb — приспосабливать,  обрабатывать  информацию

2.  to be  in  the  lead — газетная  информация,  помещенная  на  видном  месте; 

наиболее  важная  информация  (в последних известиях)

3.  to be  in  the  top half of the release — информация,  помещенная  в  верхней 

части  первой  страницы  газеты

4.  to  receive  local,  regional,  national,  major  extensive  coverage  —  получить 

освещение  в  местном  (региональном,  общенациональном)  масштабе; 
получить  широкое  освещение

5.  added  costs — добавочная  стоимость


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

51

О

______________________________________________________________________________________

Human  Interest

People like to read about other people. That is why the news media often focus on 

the  lives of the  rich  and famous  or  even  the  poor  and  downtrodden.

A journalist  may  focus  on  the  plight  of one  welfare  family  to  illustrate  the  prob- 

lemes of the entire social  services system.  Television  news,  which  tries  to explain  com­
plex  issues  in  a  minute  or  two,  often  uses  the  vehicle  of personalizing  the  problem  or 
issue by letting one individual or family speak. Indeed, people would rather listen to the 
problems of a welfare mother in her own words than view a series of bar charts showing 
the  decline  in  state funding.

Conflict

When  two or  more groups  advocate  different points  of view on  a  topic of current 

interest,  this creates news.  Indeed,  reporters often fuel the  controversy by quoting one 
side  and  then  asking the other  side for  a  comment.

Organizations get coverage when they state a point of view that is contrary to other 

points of view.

Newness

Advertising and marketing people say that the two words they find most useful are 

“new”  and  “free”.  You  will  seldom  use  “free”,  but  you  should  constantly  search  for 
somethimg “new”.  Any  news  release  announcing  a  new  product or  service  has  a good 
chance of being published. Every year, the automobile companies get major coverage in 

the  media when  they announce  their new  models.

New  uses  for  old  products  are  the  basis  of most  food  publicity.  There  is  nothing 

new  about potatoes or walnuts,  yet food editors steadily  publish  new recipes for these 
and  scores of other foods..

One  note  of caution.  The  news  media  are  getting  somewhat  distrustful  of claims 

that a product or service is “new”. In many cases, the only thing “new” about a product 
is  the  packaging:  from  an  editor’s  point of view,  that is  not “new”  enough.

□   Words and word-combinations

1.  to focus  on  — фокусировать  внимание  на,  привлекать  внимание  к  ч.-л.

2.  downtrodden — угнетенный
3.  the plight of — (затруднительное, плохое)  положение  или  состояние к.-н.
4.  vehicle  — 

зд.

  средство  выражения  мысли  (передачи)

5.  chart —  карта,  диаграмма, таблица

6.  to  fuel  — подливать  масла  в  огонь,  подогревать
7.  free  (of charge)  —  бесплатный
8.  recipe — рецепт  (кулинарный)
9.  scores  of — десятки  ч.-л.

10.  caution —  1)  предостережение;  2)  осторожность
11.  distrustful — недоверчивый
12.  claim — заявление,  утверждение  (часто  голословное)


background image

52

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

______________________________________________________________________________________

Finding  News

Now  that  you  understand  what  constitutes  news,  you  should  have  a  good  frame­

work as you go  about the process of finding  news.

Internal  News Sources

The first step is to become totally familiar with the organization you are represent­

ing.  This would  include  the  organization’s purpose  and  objectives,  its  products  or  ser­

vices, the corporate philosophy and its key policies, the organizations chart, the history 

and  background  of  the  organization,  its  annual  revenues,  its  key  markets,  its  major 
competitors,  and its relative  position  in  the  market.  To get  this  information,  you  must 
study the organization closely and keep up with changes, you must also play the role of 
reporter by moving around in the organization. Talk to a variety of people, ask a lot of 
questions,  and  constantly  be  on  the  lookout  for  something  new  or  different.  News 
stories don’t necessarily come to you; you must come to the stories.  Other people may 

have no awareness of the news value of an event or a situation,  so you must be alert to 
clues  and  hints  as well  as hard facts.

A  new source  of a  raw material  may  represent  merely  costs  and  quantities  to  the 

purchasing  agent but may  lead  you  to  several  stories.  For  example,  a  new fiber  might 
change the  characteristics  of a textile, with interesting consequences for clothing man­
ufacturers,  consumers,  designers,  and fashion  writers.

A  change  in work schedules  may  affect traffic and  thus be  important to  the  com­

munity.  Personnel  changes and  promotions may  interest editors of business  and  trade 
papers. A new contract, which means hiring new employees, might be important to the 
regional  economy.  By  the  same  token,  the  loss of a  major  contract — and  its  implica­
tions for  the employees  and  community — also  qualifies as  significant  news.

External  News Sources

You  must  read,  listen  to,  and  watch  the  news  for  events  or  situations  that  may 

affect your organization.

Public relations writers and personnel should be constantly on the alert for events 

or situations that can be applied to  the employer or client.  Other sources of informa­
tion,  in  addition  to  the general press,  are census reports,  national  polls,  trade  media, 
financial  analyst reports,  sales figures  for entire  industries,  and  updates on  competi­
tors.

□   Notes

People

 —  популярный  еженедельник,  содержащий  короткие  заметки  и  мно­

жество  фотоматериалов  о  людях,  которые  часто  появляются  в  новостях  или 
на  экранах  телевизора,  о  популярных  спортсменах,  кинозвездах,  представи­
телях высшего  света.  Издается  в  Нью-Йорке,  основан  в  1974  г.

IB M — International Business Machines Corp

 — компания по производству элек­

тронной  техники  и  программного  обеспечения.  Правление  компании  нахо­
дится  в  г.  Армонк,  шт.  Нью-Йорк,  где  была  создана  первая  ЭВМ.