ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1549

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

53

E X X O N

 —  нефтяной  концерн,  правление  которого  находится  в  г.  Ирвинге, 

шт. Техас.  Крупнейшая  в  мире  нефтяная  корпорация,  владеет  широкой  се­

тью  бензоколонок.

updates

 — последние данные,  информация

□   Words and word-combinations

1.  background — происхождение;  предпосылка

2.  annual  revenues — ежегодный  доход
3.  competitor — конкурент
4.  keep  up  with  changes — идти  в  ногу  со  временем,  не  отставать  от  совре­

менности;  вовремя  производить замены

5.  to be on the lookout for  =  to be on the alert for — быть настороже; выиски­

вать  или  высматривать  ч.-л.

6.  to  have  an  awareness of the  news value  of an  event — иметь  чувство  собы­

тийной  ценности

7.  to be  alert  to  smth — быть  настороже

8.  promotion — повышение  по  службе;  продвижение
9.  by  the  same  token — кроме того;  к тому же

10.  to  qualify — квалифицировать
11.  census  reports — данные,  полученные  при  переписи  населения
12.  national  polls — списки  избирателей  (для  всеобщих выборов)

EXERCISES

1.  Look  up  the  pronunciation  of the following words:

vehicle,  recipe,  gasoline, raw,  fiber,  series,  caution.

2.  Give English  equivalents:

ради  ч.-л.,  увольнение,  страховая  компания,  предпринять  дополнитель­
ные  усилия,  организовать  демонстрацию,  установить  оборудование,  ра­
бочий  график,  транспорт,  кадровые  изменения,  повышение  по  службе.

Reproduce  them  in  situations  from  the  text.

3.  Give  Russian  equivalents:

to run the risk, delay, to be receptive to smth, to be restricted to smb, smth, to 
extend to smth, retailers, to vaporize into atmosphere, a claim, a plight, welfare.

Use  them  in  situations  of your own.

4.  Translate in writing:

1)  Now  that  you  understand  what  constitutes  news,  you  should  have  a  good 

framework as you go  about  the  process  of finding news.

2)  The  sectors  I n t e r n a l   N e w s   S o u r c e s   and  E x t e r n a l   N e w s  

S o u r c e s .

5.  Give synonyms:

major, prominent, an advocate, mock, downtrodden, amount, scores of, totally, 
a vehicle


background image

54

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

6

.  Give antonyms:

minor, contrary to, substantial, normally, ordinary, to advocate, significant, to 
reduce.

7.  Answer the  questions:

1)  What do  aspects  of news include?

2)  Why  is  timeliness the  most important characteristic of news?

3)  What kind of people  can  make  news?

4)  What have surveys shown  as far as  proximity  is  concerned?

5)  What kind of situation  or event can  be  called significant?
6)  Are  unusual  events  and  situations  specially  created  sometimes?

J7) 

Why  do  the  news  media often  focus  on  the  lives  of the  rich  and  famous?

8)  How does conflict create  news?
9)  What words  do  advertising and marketing people find  most  useful?

10)  What is  the first step  in  the  process of finding news?
11)  What may lead  a public relations writer  to  a  story?
12)  What are  external  news sources?

8

.  Paraphrase  the following  statements:

1)  Typically,  the  local  angle  is  in  the  lead  and  top  half of the  release.

2)  A journalist may focus  on  the  plight of one welfare family...
3)  ...  you  must be  alert to  clues  and hints  as well  as  hard facts.

9.  Explain  the  grammatical  structure  of the following sentences.

Think of your own  sentences with  the same  structure  using  the active words

 

and  expressions.

1)  A  requirement 

that filling stations install

 equipment to  reduce  the  amount  of 

gasoline vaporized  into  the  atmosphere was of minor  interest  to  the  public.

2)  People 

would  rather  listen

  to  the  problems  of  a  welfare  mother  in  her  own 

words 

than  view

  a series of bar  charts  showing  the  decline  in  state  funding.

3)  If a situation or an event 

is likely to affect

 a substantial number of people,  it is 

significant.

10.  Insert  prepositions:

1)  An increase......... the price......... heating oil is significant..........the North-East,

where  many homes  are  heated......... oil.

2)  A journalist  may focus......... the  plight..........one  welfare  family.

3)  W hen  two  or  m ore  groups  advocate  d ifferen t  p o ints  ........... view

......... a topic..........current interest,  this  creates  news.

4)  Organizations get coverage when they state a point......... view that is contrary

......... other  points..........view.

5)  You  should  constantly search......... something  “new”.

6)  Talk..........a  variety.......... people,  ask  a  lot.......... questions,  and  constantly

be......... the  lookout..........something new or  different.

7)

  Public  relations  writers  and  personnel  should  be  constantly.......... the

alert......... events or situations that can be applied......... the employer or client.

11.  Find in  the  text  the  expressions with  the  noun  “coverage”.

Translate them  and  give  your  own sentences with  each  of them.


background image

~ Э С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У

  Я З Ы К У  

Д Л Я   СТ УДЕНТ ОВ  Г У МА Н И Т А Р Н ЫХ   В У З О В

55

12. 

Explain  the following statements:

1)  Another  aspect  of  timeliness  is  offering  information  within  the  context  of 

events  and  issues that are already on  the  public agenda.

2)  Consumer  groups  also  use  the  context  of Christmas  to  issue  warnings  about 

the  safety  of some  toys.

3)  Surveys  have  shown  that  the  news  releases  most  acceptable  to  media 

gatekeepers  are  those with  a local  angle.

4)  Whenever possible,  it is  important to  “1 о с a 1 i z e”  information.

5)  Unusual events and situations are often created solely for the sake of publicity.
6)  Reporters often fuel the  controversy by quoting one side  and  then  asking the 

other  side for  a  comment

13.  Comment  on  the following  statements  and  illustrate  them:

1)  News  stories  don’t necessarily  come  to you,  you  must  come  to  the  stories.

2)  The  news media  are  getting  somewhat  distrustful  of claims  that  a  product  or 

service  is  “n e w”.

14.  Topical  questions:

1)  Do  you  know  any  unusual  events  or situations  solely  created  for  the  sake  of 

publicity?

2)  What moral  norms should be  observed when  a journalist focuses on  the  lives 

of the  people?

15.  Develop  the following points:

1)  To  be  considered  newsworthy,  information  should  have  one  or  more  of the 

following  attributes:  tim eliness,  prom inence,  proxim ity,  significance, 
unusualness,  human  interest,  conflict,  and newness.

2)  The  first  step  in  preparing  publicity  is  to  be  thoroughly  familiar  with  the 

company  or  organization.

3)  A  public  relations  writer  should  constantly  monitor  current  events  and 

situations  that  may  affect  the  organization  or  provide  opportunities  for 
publicity.

U N I T

THREE

_________________________ ___________________________________________________________________ _________

Generating  News

Action  generate  news.  When  an  association  holds  an  annual  meeting,  the  media 

report  on  the  general  nature  of the  meeting  and  usually  run  feature  stories  based  on 
speeches,  discoveries,  and  statements  by  participants.  Such  coverage  doesn’t  happen 
automatically;  it takes a lot of work by public relations  personnel  to  set up  interviews, 

provide  copies  of speeches,  and  otherwise  orchestrate  the flow  of information.


background image

56

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N S

If you  can’t find  anything going  on,  it may be  time  to make something happen — 

to find  a  creative  opportunity.

The Creativity Factor

Generating  news  often  takes  imagination  and  creativity,  coupled  with  a  strong 

ability  to  solve  problems.  For example,  how does  one  get media attention for a  can  of 
soup?

Campbell’s  solved a problem  for  its new cream  of broccoli  soup by  linking  it with 

President Bush’s dislike  of the vegetable.

The  company  decided  to  sponsor  a  recipe  contest  called  “How  to  Get  the  Presi­

dent  to  Eat Broccoli”.  Of course,  one  rule was  that  the  soup  be  used  in  the  recipe.

Creativity and imagination are essential attributes for writers and publicists.  How­

ever,  these  things  are  difficult  to  teach  and even  more  difficult  to  learn.

Trend  Stories

Many  organizations  get  media  placements  because  they  have  learned  to  relate 

their activities  or  products  to  trends.

The  news media are  often  criticized for their “herd”  instinct,  but the fact remains 

that certain  topics  are  “hotter”  than  others.

The surveys found that the topic of health generated the most interest on the part 

of editors.  In descending order were the topics of senior citizens, medicine, agriculture, 
environment,  food,  education,  consumer  issues,  recreation,  and finance.

Creativity and imagination can help you use such topics as an angle for your client 

or  organization.  AIDS,  for  example,  is  a  health  topic.  Perhaps  this  is  where  you  can 
develop  a  news  story  or  feature  article  about  what  your  client  or  employer  is  doing 
about AIDS  education  in  the workplace.

□   Words  and word-combinations

1.  to  report on  smth —  сообщать  о

2.  to  run  a feature  story — напечатать  очерк
3.  to  set  up  an  interview — организовать интервью
4.  creativity — творчество
5.  the fact remains — факт остается  фактом
6.  to  generate  interest — вызвать  интерес
7.  angle — точка  зрения;  аспект,  подход

П

L J _____________ ______ ___ _____ ___________________________________________________________________________

Special  Events

There  are  two  kinds  of events:  those  planned  primarily  to  generate  publicity  and 

those  that  produce  publicity as a by-  product.

At  times,  things  that  occur  on  a  routine  basis  can  become  the  focus  of a  special 

event.  A new store  may  quietly open  its  doors for business,  or it  can  make  it a  special 
event by having  a  “grand  opening”  and getting  a  celebrity  to  cut  the  ribbon.  Ground- 
breakings  are  similar.  You  can  start  construction  on  a  new  office  building  without


background image

П О С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

57

fanfare,  or you  can  have  a groundbreaking  ceremony with  the  mayor  and other digni­

taries  attending.  In  both  cases,  the  situations  would  have  happened  if there  were  no 
publicity,  but  they benefit from  the  by-product.

You must look at every possibility in your organization with an eye toward public­

ity.  Can  something  be  done?  Can  a  meeting  be  held?  Can  the  organization  stage  an 
open  house,  a  plant  tour,  a  parade?  Can  it  give  an  award  or  a  scholarship?  Can  it 
sponsor  a  contest 

Qr 

a  team?  Can  it  help  other  organizations?  Can  it  help  the  local 

schools?  If  it  is  a  large  organization,  can  it  do  any  of  these  things  on  a  national  or 
regional  scale?

For any event there can be publicity both before and after. For a continuing event, 

there  may be  a  stream  of publicity  throughout it.

Rallies and  Protests

Few television stations or newspapers can resist covering a rally or a protest dem­

onstration, each of which has high news value from the stanpoint of human interest and 
conflict.  Moreover,  rally or protest is  event oriented and has action,  which  is ideal  for 
television  coverage  and  newspaper  photographs.

In almost all cases, a demonstration is planned in advance. The manuals of activist 

groups, for example, point out that supporters should be asked to participate and bring 

placards  and  signs.  In  addition,  the  media  should  be  contacted  in  advance  to  assure 
coverage.  Prominent  people  and  celebrities,  if  possible,  could  be  asked  to  joint  the 
march or give a talk at a rally. Prominence, as activists know, is another important news 

value.

□   Words and word-combinations

1.  to  generate  publicity —  привлекать  внимание  широких  слоев  населения; 

вызывать интерес

2.  by-product — побочный  продукт
3.  a celebrity — знаменитость
4.  to  break the ground — начинать  новое дело
5.  to  hold  a meeting — проводить  собрание

6.  to  stage  an  open  house — провести  день  открытых дверей
7.  to  stage  a  plant tour — провести  экскурсию  по  заводу
8.  on  a national  scale  — в  масштабах  страны
9.  in  advance — заранее

10.  manuals — учебники,  руководства
11.  a groundbreaking  ceremony — церемония  закладки  здания

а ___________________________________ •

Product Demonstration

The  objective  of a  demonstration  is  to  prove  something.  When  General  Electric 

demonstrated a new superconductor process, it got nationwide publicity. Lear garnered 
extensive  media  coverage  by  demonstrating  a  new  general  service  aircraft,  explaining 
that new materials  had  reduced the weight and  a new design had increased the speed, 
making  the  new  plane  remarkably fast  and fuel-efficient.