ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 01.04.2021

Просмотров: 1555

Скачиваний: 7

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
background image

38

W E L C O M E   TO  THE  W O R L D   O F   PUBLI C  R E L A T I O N S

Semantics

The  dictionary  definition of words may be  clear and Concise,  but there  is  another 

aimension to words — their connotative  meaning to various individuals and groups  of 

people. fThe  meaning given  to  words  and  the  changes  that1 occur  in  these  meanings  as 
time goes  on  is  the branch  of linguistics  called 

semantics.

To  write  persuasively  and  to  influence  target  audiences,  you  must be  sensitive  to 

semantics.  Words trigger images and feelings.  Some words  create very positive  impres­
sions in people’s minds. Persuasive messages often contain the following words:  discov­
ery,  ease,  guarantee,  health,  love,  money,  new,  proven,  results,  safety,  save,  you.

Suggestions for Action

Persuasive  writing  must  give  people  unformation  on  how  to  take  action,  and  the 

suggestion  must be feasible.

A  campaign  by  a  utility  provides  a  good  example.  If  the  company  really  wants 

people  to  conserve  energy,  it  must  provide  information  on  how  to  do  so.  The  sugges­
tions may be as simple as turning the thermostat down to 68 degrees, wearing sweaters 
in  the  house  during  the  winter  months,  or  purchasing  a  roll  of weather  stripping  to 
place around the windows and  doors. All these suggestions are within  the  capability of 
the utility’s customers. 

^

However,  if the  suggestion  is  to  insulate  your  house  thoroughly,  this  may  not  be 

feasible  for  comsumers  with  limited  incomes.  In  this  case,  the  utility  may  accompany 

the  suggestion  with  a  special  program  of  interest-free  loans  or  a  discount  coupon  to 
make  it easier for  customers  to  take  the  recommended  action.  In  this way,  the  sugges­
tion  becomes feasible  to  thousands  more  homeowners.

Environmental  organizations,  to  use  another  example,  make  a  point  of providing 

information  on  how  to  write  to  your  legislator.  They  provide  not  only  the  legislstor’s 
address but  also  a sample  letter  that you  can  copy.  Greenpeace simply  mails  its  mem­
bers  postcards  with  preprinted  messages.  All  you  have  to  do  is  sign  the  postcard  and 
affix a  stamp.

□   Words and word-combinations

1.  semantics — семантика

2.  to be  sensitive  to  smth — быть  чувствительным,  восприимчивым  к  ч.-л.
3.  a feasible  suggestion — осуществимое  предложение
4.  limited  incomes — ограниченные  доходы
5.  interest-free loans — беспроцентные  ссуды

6.  to  take  the  recommended  action  —  предпринять  рекомендованные  дей­

ствия

7.  to  provide  a sample  letter — представить  образец  письма


background image

" Э С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

39

а

Content and  Structure

с ш у ,  

C JJJLK K C -

People are motivated by theatrics and a good story. They are moved by bold action 

and human drama.  Your message should go beyond cold facts or even eloquent phras­
es.  If you can Vividly describe what you are talking about — if you can paint pictures — 
your  message will be  more  persuasive.

A number of techniques can make a message more persuasive; many of them have 

already  been  discussed.  Here  is  a summary  of additional  writing  devices.

Drama. 

Everyone  likes  a  good  story.  This  is  often  accomplished  by  graphically 

illustrating an event or a situatiof^few spapers often dramatize a story to boost reader 
interest Thus we read about the daily life of someone with AID^, the family on welfare 

who  is  suffering because of state cuts in spending,  or the frustrations of a  middle  man­
ager who  is unemployed for  the first time in  her career.  In the  newsroom,  this is  called 

humanizing an  issue

mLf

Dramatizing  is  also  used  in  public  relations.  Relief  organizations,  in  particular,

AG№t>G-' 

i  i* 

p e u i

МцОос

к J 

.

.

.

attempt  to  galvanize  public  concern  to  attract  donations.  The  idea  is  to  personalize 
suffering  and  tragedy.

Saying that 3 million Africans are starving isn’t as persuasive as describing a young 

mother  in  Somalia  sobbing  over  the  lifeless  form  of  her  skeletal  baby.  Readers  and 
viewers  can  identify  with  the  m other’s  loss,  which  graphically  illustrates  the  need  for 
aid. \Large numbers alone are  cold and impersonal  and generate  little  or no emotional 
involvement.

A  more  mundane  use  of  dramatizing  is  the  application  story,  sent  to  the  trade 

press.  This  is  sometimes  called  the 

case study technique,

  in  which  a  manufacturer  pre­

pares  an  article  on  how  an  individual  or  a  company  is  using  the  product.

Statistics. 

For some reason, people seem  to be  awed by statistics.  The  use  of num­

ber, which appear so precise, seems to convey objectivity, largeness, and importance in 
a credible way.

Numbers  can  be  effective, but a writer should  use  them  sparingly.  A  news  release 

crammed with  them  tends  to  overwhelm  the  reader.

□   Words and word-combinations

1.  eloquent — красноречивый

2.  writing  devices — приемы  письма
3.  to boost reader  interest — повысить  интерес читателей
4.  a newsroom  — отдел  новостей
5.  to  attract  donation  — привлечь  пожертвования

6.  to  personalize — персонифицировать
7.  to  generate  emotional  involvement —  вызвать  чувство  сопричастности


background image

40

W E L C O M E   TO  THE  W O R L D   O F   PUBLI C  R E L A T I O N S

Surveys and  Polls

The  public and  the  media  express  a great deal  of interest  in what  might be  called 

popularity  ratings.  During  a  presidential  election  campaign,  various  polls  and  surveys 
about who’s  ahead  and  why seem  to  dominate  coverage.  People  are  also  interested  in 
what product ranks number one in  cost or satisfaction or what airline  is first in  service 
or  leg  room  .

The  use of a poll  or survey  is a good device for getting audience attention  and for 

generating  news  coverage.  However,  the writer should  report  the findings of a  survey, 

and  its  limitations,  accurately.

Examples

A statement or  an  opinion  is  more  persuasive  if some  examples  are  given.  In  this 

way, generalized statement become clear and more understandable. Examples can clar­

ify,  elaborate  on,  and  reinforce basic messages.

Testimonials

The testimonial is a form of source credibility that can be either explicit or implied. 

A  campaign  to  curtail  cigarette  smoking  might feature  a  popular  athlete  who  doesn’t 
smoke.  A testimonial might also be a satisfied customer who raves about the quality of 

the  product.  (Testimonials  are  usually  given  by  people  or  organizations  not  formally 
connected with  the  product,  service,  or  cause.

Endorsements

/5 A  variant  of the  testimonial  is  the  endorsement.  Endorsements  may  be  made  by 

individuals, organizations, or media outlets.  Political  candidates receive endorsements.

□   Words  and word-combinations

1.  popularity  ratings — рейтинг популярности

2.  to dominate coverage — доминировать в средствах массовой информации
3.  to  elaborate  on  — детально  разрабатывать
4.  testimonial — рекомендация
5.  endorsement — подтверждение,  одобрение

6.  leg  room — пространство  между  креслами

EXERCISES

1.  Look  up  the  pronunciation  of the following words:

crescent,  succinct,  to  occur,  thermostat,  sweater,  thoroughly,  career,  to 
overwhelm,  awed

2.  Give  English  equivalents:

бороться  за  равноправие,  содержать  в  себе  ч.-л.,  беспроцентный  займ,*


background image

~  З С О Б И Е   П О   А Н Г Л И Й С К О М У   Я З Ы К У   Д Л Я   С Т У Д Е Н Т О В   Г У М А Н И Т А Р Н Ы Х   В У З О В

41

скидка,  в  рамках  возможностей,  ограниченные  доходы,  сохранять  энер­
гию,  выразительная  фраза,  живо  описать,  явный,  подразумеваемый. 

Reproduce  them  in  situations  from  the  text.

3.  Give  Russian  equivalents:

to  range from...  to,  to  be  concise,  to be  sensitive  to  smth,  to  be  on  welfare,  a 
utility, cuts in spending, frustrations, to be awed by smth, sparingly, to elaborate 
on  smth,  to  reinforce.

Use  them  in  situations  of your own.

4.  Translate in writing:

1)  You  aren’t  likely  to  produce  a worldfamous  symbol.

2)  The first paragraph  of the  sector S e m a n t i c s .
3)  The  sector  S u g g e s t i o n s f o r A c t i o n .

5.  Give  synonyms:

ridiculous,  the globe, to comprehend, branch, to occur, to attempt, precise, to 
sob.

6

.  Give  antonyms:

pronounceable,  memorable,  lengthy,  sensitive,  shortening,  loss,  objectivity, 
importance.

Answer  the  questions:

1)  What are familiar symbols  around  the globe?

2)  What do  slogans  state?
3)  Can  acronyms be  ridiculous?
4)  What is  semantics?
5)  What words  do  persuasive  messages  often  contain?

6)  What must persuasive  writing give  people  information  on?
7)  Can  all  the  suggestions  be feasible  to  all  the  customers?
8)  What  additional  writing devices  are  there?
9)  What  is  done  in  newspapers  to boost reader  interest?

10)  In  what  way is  humanizing  an  issue done?
11)  How  should  numbers be  used?
12)  What seems  to  dominate  coverage  during presidential  election  campaigns?
13)  What  can  examples  do?
14)  Who  are  testimonials usually given  by?
15)  Is  the  endorsement  a variant  of the  testimonial?

8

.  Paraphrase  the  italicized words:

1)  Words 

trigger

 images  and feelings.

2) 

Coined

 from  the 

initial

 letters  of the  name  of some  organization  or 

cause,

  an 

acronym  can 

in  some cases

 be 

highly

  useful.

3)  Relief organization  attempt 

to galvanize public concern

  to  attract  donations.

4)  A news release 

crammed with

  them  (numbers) 

tends to overwhelm

  the reader.


background image

42

W E L C O M E   T O   T H E   W O R L D   O F   P U B L I C   R E L A T I O N :

5)  A testimonial might also be a satisfied customer who 

raves about

 the quality of 

the  product.

6)  A  campaign 

to  curtail

 cigarette  smoking  might 

feature

  a  popular  athlete  wh : 

doesn’t smoke.

9.  Insert  prepositions:

1)  The  symbol  is  recognized  and  associated......... the  care  and  help  given.......... |

the  organization.

2)  Environmental organizations make a point......... providing information..........

how  to  write......... your  legislator.

3)  Another good  reason......... acronyms  is  the  shortening..........a  lengthy  name.
4)  Thus  we  read......... the  daily  life..........someone...........AIDS,  the  family.........j

welfare  who  is  suffering........................  state  cuts.......... spending,  or  the
frustrations.......... a  middle  m anager  who  is  unem ployed...........the  firs:

time......... her  career.

5)  {  It}  graphically  illustrates  the  need......... aid.
6)  People are also interested......... what product ranks number one...........cost or

satisfaction  or what airline  is  first......... service  or  leg  room.

7)   

some  reason,  people  seem  to  be  awed......... statistics.

10.  Explain  the  following statements:

1)  The  name  is  totally  unenlightening.

2)  It  makes a  succinct  political  point.
3)  People  are  motivated by  theatrics and  a good  story.  They  are moved by bold 

action  and  human  drama.

4)  People  are  also  interested  in  what  product  ranks  number  one  in  cost  or 

satisfaction  or what airline  is first  in  service  or leg  room.

5)  Large  numbers  alone  are  cold  and  impersonal  and  generate  little  or  no 

emotional  involvement.

11.  Comment  on  the following  statements:

1)  “Some words  create very  positive  impressions  in  people’s  minds”.

Can  you  give any  examples  in  Russian?

^J^ S ay in g  that 3  million  Africans are starving isn’t as persuasive  as describing a 

young  mother  in  Somalia  sobbing  over  the  lifeless form  of her  skeletal  baby. 
Readers  and  viewers  can  identify  with  the  m other’s  loss...  The  idea  is  to 
personalize  suffering  and  tragedy”.

What  do  you  think of the  moral  aspect  of humanizing  an  issue?

12.  Topical  questions:

1)  What  do  you  know about the  Red  Cross,  its history  and  activities?

2)  Do  you  know  any  acronyms  in  English  or  in  Russian  which  you  find  useful?

What  about slogans?

3)  Is  Greenpeace familiar  to  you?

What  do  you  think  of its  methods  and  policies?
Are  there  any  environmental  organizations  in  Russia?